Gå till innehåll

Är kvinnliga pokerspelare sämre än manliga?


Folke Rosvall

Recommended Posts

För ett år sedan frågade jag om amerikanska pokerspelare är sämre än andra. Jag fick svar av valterego som trodde att så var fallet.

Nu gäller frågan om kvinnor är sämre än män. Bakgrunden är följande: År efter år är andelen kvinnor i WSOP main event 4-5%, ganska konstant. Men andelen kvinnor vid finalbordet (9 spelare) är betydligt lägre (under 1 procent?). Jag har följt WSOP main event sedan pokerboomens topp för 12-13 år sedan och jag kan inte minnas att jag någon gång sett en kvinna bland dom 9. (Jag kan ha missat någon, i så fall rätta mej.)

Nu uppstår frågan om det verkligen är så att kvinnor är sämre. Jag kan tänka mej en annan förklaring till siffrorna. Pokerbolagen vill ha fler kvinnor att spela nätpoker. Man söker med ljus och lykta efter kvinnor att sponsra. Då kan det bli så att man hellre väljer en sämre kvinna före en bättre man. Sedan skickas hon till WSOP och pokerbolaget betalar.

Jag kanske har fel men det kan vara en förklaring. Finns det fler förklaringar?

I väntan på förklaringar vill jag gratulera Sofia Lövgren, som för närvarande är bäst av kvarvarande svenskar i årets WSOP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att 12-13 finalbord är för lite för att få fram något statistiskt signifikant resultat. Speciellt när studerad population är så liten andel av totala antalet deltagare. Men vad vet jag.

Vore dock kul med fler kvinnor i pokervärlden. En kvinnlig vinnare av main event skulle kanske vara ett steg på vägen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvinnor är mindre risktagande än män på gott och ont. Jag tror att det är med poker som andra områden, tex iq. Färre kvinnor är riktiga dåliga och färre kvinnor är riktigt bra. Tar man 50 kvinnor och 50 män som spelat poker exakt lika mycket så tror jag att sannolikheten är hög för att det skulle vara manligt i både botten och toppen av listan. Kvinnor har generellt sett också en tightare spelstil. Precis som äldre kontra yngre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

För ett år sedan frågade jag om amerikanska pokerspelare är sämre än andra. Jag fick svar av valterego som trodde att så var fallet.

Nu gäller frågan om kvinnor är sämre än män. Bakgrunden är följande: År efter år är andelen kvinnor i WSOP main event 4-5%, ganska konstant. Men andelen kvinnor vid finalbordet (9 spelare) är betydligt lägre (under 1 procent?). Jag har följt WSOP main event sedan pokerboomens topp för 12-13 år sedan och jag kan inte minnas att jag någon gång sett en kvinna bland dom 9. (Jag kan ha missat någon, i så fall rätta mej.)

Nu uppstår frågan om det verkligen är så att kvinnor är sämre. Jag kan tänka mej en annan förklaring till siffrorna. Pokerbolagen vill ha fler kvinnor att spela nätpoker. Man söker med ljus och lykta efter kvinnor att sponsra. Då kan det bli så att man hellre väljer en sämre kvinna före en bättre man. Sedan skickas hon till WSOP och pokerbolaget betalar.

Jag kanske har fel men det kan vara en förklaring. Finns det fler förklaringar?

I väntan på förklaringar vill jag gratulera Sofia Lövgren, som för närvarande är bäst av kvarvarande svenskar i årets WSOP.

Barbara Enright finalbordade för ett tjugotal år sedan. För några år sedan slutade Elisabeth Hille och Gaelle Baumann 10:a och 11:a i turneringen, och stod alltså för nära 20% av de sista 11 spelarna. Det är som det tidigare nämnts ett för litet sample för att det ska gå att använda WSOP main event som underlag för diskussionen.

Är personligen övertygad om att det inte finns några genetiska skillnader som påverkar pokerspelandet. Däremot ett antal andra faktorer utöver volymen. En sådan är miljö. Kvinnor umgås i högre utsträckning med kvinnor, och män med män. En nästan omistlig byggsten för att bli riktigt bra på poker är att diskutera poker med andra som är riktigt bra, och sannolikheten att flera kvinnor i samma bekantskapskrets börjar spela seriöst blir exponentiellt mindre. Gemensamt för många av de kvinnor som är bra för poker är att de i hög utsträckning umgås i en grupp av män som är bra på poker.

Något förenklat, men jag tror ni förstår min tankegång. Jag tror inte kvinnor i snitt är sämre än män, men av de cirka 300 kvinnor som kom till start i årets main event tror jag ingen av dem tillhör varken botten 200 eller topp 200 i fältet utan att ha sett listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger valterego :

Det är som det tidigare nämnts ett för litet sample för att det ska gå att använda WSOP main event som underlag för diskussionen.

Det är nog riktigt. Men om vi i stället tittar på dom 100 bästa under dom sista 10 åren så blir det 1000 spelare. Antalet kvinnor borde i så fall vara 40-50. Var kan vi hitta den statistiken? Finns den på wsop.com eller någon annanstans? Min gissning är att antalet är mindre än 40, men jag kan ha fel. (Jag hoppas att jag har fel.)

3 timmar sedan, säger valterego :

Är personligen övertygad om att det inte finns några genetiska skillnader som påverkar pokerspelandet.

I ett annat forum skrev jag en gång att poker är ett könsneutralt spel. Jag fick då svar av Dan Glimne som inte delade min uppfattning. Jag minns inte hur han formulerade sej, men jag fick uppfattningen att han menade att den manliga och den kvinnliga naturen skiljer sej åt och därmed ger olika förutsättningar för att kunna spela poker.

3 timmar sedan, säger valterego :

Kvinnor umgås i högre utsträckning med kvinnor, och män med män. En nästan omistlig byggsten för att bli riktigt bra på poker är att diskutera poker med andra som är riktigt bra, och sannolikheten att flera kvinnor i samma bekantskapskrets börjar spela seriöst blir exponentiellt mindre. Gemensamt för många av de kvinnor som är bra för poker är att de i hög utsträckning umgås i en grupp av män som är bra på poker.

Det tror jag är alldeles riktigt.

10 timmar sedan, säger rasmus88 :

Kvinnor är mindre risktagande än män på gott och ont.

Så är det nog. På en skala risk - trygghet ligger nog män mera på risksidan och kvinnor mera på trygghetssidan. Och i poker anses det ju att en spelare som tar risker lyckas bättre än en spelare som inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, säger valterego :

Är personligen övertygad om att det inte finns några genetiska skillnader som påverkar pokerspelandet. Däremot ett antal andra faktorer utöver volymen. En sådan är miljö. Kvinnor umgås i högre utsträckning med kvinnor, och män med män.

Är personligen övertygad om att det finns genetiska skillnader som påverkar pokerspelandet. Sen vet jag inte om något av könen har någon fördel att nå en högre potential eller prestera bättre generellt över tid. 

Män har t ex inte en menscykel att förhålla sig till. Något som kvinnor har. Det påverkar kvinnors östrogen produktion, både positivt och negativt. Vilket kan leda till en mer instabil känslokontroll under en period, och som vi alla pokerspelare vet är inte okontrollerbara känsloförändringar i vardagen något som är optimalt om man ska prestera på topp vid ett pokerbord. 

Fast vad vet jag. De känsloförändringar kvinnor påstår sig känna under menscykeln kanske bara är en social konstruktion som vi män ska stå i skuld för... Vem vet 

Ber om ursäkt om någon skulle uppfatta detta jag skrev som ett hatbrott. 

Much love

 

 

 

Redigerad av HwardShore
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, säger HwardShore :

Är personligen övertygad om att det finns genetiska skillnader som påverkar pokerspelandet. Sen vet jag inte om något av könen har någon fördel att nå en högre potential eller prestera bättre generellt över tid. 

Män har t ex inte en menscykel att förhålla sig till. Något som kvinnor har. Det påverkar kvinnors östrogen produktion, både positivt och negativt. Vilket kan leda till en mer instabil känslokontroll under en period, och som vi alla pokerspelare vet är inte okontrollerbara känsloförändringar i vardagen något som är optimalt om man ska prestera på topp vid ett pokerbord. 

Fast vad vet jag. De känsloförändringar kvinnor påstår sig känna under menscykeln kanske bara är en social konstruktion som vi män ska stå i skuld för... Vem vet 

Ber om ursäkt om någon skulle uppfatta detta jag skrev som ett hatbrott. 

Much love

Du har tyvärr skrivit ditt svar inuti valteregos citat, vilket gör det en smula svårt att direkt se vem som har skrivit vad. Men jag har separerat ditt svar ovan.

Ja, det kanske ligger något i vad du säger. Finns det några kvinnliga läsare av forumet? Hör gärna av er, det vore intressant att veta hur ni ser på frågan om kvinnligt kontra manligt i pokervärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, säger valterego :

Statistik för resultaten från WSOP hittar du på hendonmob.com.

Jag gick in på hendonmob.com, men jag hittade bara uppgifter om bruttovinster. Däremot fanns allt som jag sökte på wsop.com. Ett problem är dock hur man ska kunna veta vem som är man och vem som är kvinna. Det finns ju massor av namn på spelare, särskilt från exotiska länder, som är helt okända för oss svenskar.

När detta skrivs är det 115 spelare kvar i årets WSOP. När jag gick igenom namnen hittade jag bara en spelare som säkert (?) är kvinna, nämligen Jessica Ngu. En annan hette Thissa, (kvinna?). Nej, det blir inte lätt att avgöra hur stor procenten är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag gick in på hendonmob.com, men jag hittade bara uppgifter om bruttovinster. Däremot fanns allt som jag sökte på wsop.com. Ett problem är dock hur man ska kunna veta vem som är man och vem som är kvinna. Det finns ju massor av namn på spelare, särskilt från exotiska länder, som är helt okända för oss svenskar.

När detta skrivs är det 115 spelare kvar i årets WSOP. När jag gick igenom namnen hittade jag bara en spelare som säkert (?) är kvinna, nämligen Jessica Ngu. En annan hette Thissa, (kvinna?). Nej, det blir inte lätt att avgöra hur stor procenten är.

Alla WSOP-placeringar genom tiderna finns på HendonMob. Det var fyra kvinnor på topp 300, två bland de 110 främsta, noll bland de 100 främsta i år. Här har jag f ö tagit fram de bästa kvinnliga main event-placeringarna.

Barbara Enright, 5:a år 1995
Gaelle Baumann, 10:a år 2012
Annie Duke, 10:e år 2010
Susie Isaacs, 10:a år 1998
Barbara Hamilton, 10:a år 1994
Elisabeth Hille, 11:a år 2012
Marsha Waggoner, 12:a år 1997
Carmen Valenti, 13:e 1989
Tiffany Williamson, 15:e år 2005
Tiffany Michelle, 17:e år 2008
Kathy Liebert, 17:e år 2000
Kathy Liebert, 17:e år 1998
Marsha Waggoner, 19:e år 1993
Wendeen Eolis, 20:e år 1993

Det säger dock ingenting. En sak du nämligen inte kan få fram historiskt är hur många kvinnor det varit i startfälten, och då blir all statistik ointressant. Det du har är årets stats, och det är som sagt var för litet sample. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, säger valterego :

Det var fyra kvinnor på topp 300, två bland de 110 främsta, noll bland de 100 främsta i år.

Det innebär

Topp 300  1.3%
Topp 110  1.8%
Topp 100  0%

Eftersom Thissa fortfarande är kvar drar jag slutsatsen att Thissa är en man.

44 minuter sedan, säger valterego :

Här har jag f ö tagit fram de bästa kvinnliga main event-placeringarna.

Tack. Det här ska jag titta närmare på.

45 minuter sedan, säger valterego :

Det säger dock ingenting. En sak du nämligen inte kan få fram historiskt är hur många kvinnor det varit i startfälten, och då blir all statistik ointressant.

Nja, ointressant blir den inte, men mer osäker.

Hur andelen var under 1900-talet vet jag inte, men under 2000-talet har andelen väl varit tämligen konstant 4-5%. Vi kanske litet försiktigt kan dra en preliminär slutsats: Sannolikheten att män spelar poker bättre än kvinnor (eller ungefär lika bra) är över 50%. Sannolikheten att kvinnor spelar poker bättre än män (eller ungefär lika bra) är under 50%.

Jag är nyfiken på en sak. Finns det officiell information att tillgå angående om en viss spelare är man eller kvinna? (Hur visste du till exempel att det var 4 av 300?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Det innebär

Topp 300  1.3%
Topp 110  1.8%
Topp 100  0%

Eftersom Thissa fortfarande är kvar drar jag slutsatsen att Thissa är en man.

Tack. Det här ska jag titta närmare på.

Nja, ointressant blir den inte, men mer osäker.

Hur andelen var under 1900-talet vet jag inte, men under 2000-talet har andelen väl varit tämligen konstant 4-5%. Vi kanske litet försiktigt kan dra en preliminär slutsats: Sannolikheten att män spelar poker bättre än kvinnor (eller ungefär lika bra) är över 50%. Sannolikheten att kvinnor spelar poker bättre än män (eller ungefär lika bra) är under 50%.

Jag är nyfiken på en sak. Finns det officiell information att tillgå angående om en viss spelare är man eller kvinna? (Hur visste du till exempel att det var 4 av 300?)

Jag tror osäker är ett understatement, och menar att WSOP main event fortfarande inte säger något om kvinnors skills i gemen. Möjligen om kvinnor i WSOP main event.

Anyhow, vad gäller officiell information så är kvinnor som spelat WSOP taggade som kvinnor. Det ser du till exempel om du på en profilsida på hendonmob trycker på rankings och tittar på om de har raden "Women's All Time Money List" i sin statistik. 

Jag visste att det var fyra av 300 för att jag gick runt och räknade dem när det var 300 kvar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...