Gå till innehåll

Varför är dealer button small blind vid heads up?


Folke Rosvall

Recommended Posts

24 minuter sedan, säger Ola Brandborn :

För att knappen är löjligt värdefull H2H.

För att göra det "lite" jämnare så låter man knappen få "sämst position" preflop, för att minska på detta övertag lite.

Ok, det låter ju vettigt. Men om jag minns rätt så gjorde ett canadensiskt forskarteam en computer simulation som visade att fördelen med knappen vid heads up bara är 0.08 big blinds. Så fördelen kanske inte är så stor trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Ok, det låter ju vettigt. Men om jag minns rätt så gjorde ett canadensiskt forskarteam en computer simulation som visade att fördelen med knappen vid heads up bara är 0.08 big blinds. Så fördelen kanske inte är så stor trots allt.

Det motsvarar ju 8 bb/100 om jag förstår dig rätt. Av ren nyfikenhet undrar jag var du läste det någonstans? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, säger Joshua :

Det motsvarar ju 8 bb/100 om jag förstår dig rätt. Av ren nyfikenhet undrar jag var du läste det någonstans? 

Jag minns tyvärr inte var jag läste det. Det var ett par år sedan och det gällde limit poker. Man hade skrivit ett dataprogram som besegrade några pokerproffs. Man påstod att man hade nått teoretiskt maximum och att inget program eller mänsklig spelare skulle kunna vinna mot det långsiktigt.

Nyligen lyckades man dessutom skriva ett program som spelar no limit (bara heads up). Programmet besegrade ett antal pokerproffs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...