Gå till innehåll

Kan man fiskmarkera sig själv?


Xabion

Recommended Posts

Tänkte att jag skulle skriva mig en sån däringa dagbok. Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av den än, men är ju kul att skriva av sig. Om inget annat för att hålla fokus uppe, och förhoppningsvis får lite tips och råd på vägen.

Jag är en 26årig grabb från Blekinge, som bor uppe i Stockholm där jag jobbar som resurslärare samtidigt som jag pluggar till ingenjör. Poker har jag spelat i ett par år, volymen har varierat och resultaten likaså. Är plus totalt i turneringsspelet över åren och är väl back på cashgame. 

Har fått ihop tillräckligt med volym för att nog kunna dra slutsatsen är turneringsspel och SnG är mer min grej, så har tagit 5000 av mina pokerpengar och satt in på Svenska spel för att förhoppningsvis kunna grinda ihop en rulle stor nog för att kunna köra alla turneringar som går på klienten. Här kommer det väl komma upp lite handhistorik (även om den är lite jobbigt sen klient-bytet) och lite generella funderingar på hur spots fungerar rent teoretiskt. Är ju rätt grön fortfarande i mitt pokertänk så känn er fria att komma med input i de spots ni ser något som ni tycker är tokigt! ;) Även gnäll om mina mattetentor och lite annan kuriosa från livet kommer säker kunna skådas.

Mål för sommaren:

Dubbla rullen [ ]

Komma igång med gymmandet igen [ ]

Klara Mattekursen jag läser över sommaren [ ]

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då va det måndag och veckan va igång igen. Nyss kommit hem från jobbet och ikväll blir det Stockholmsderby mellan Djurgården - AIK. Hejar inte på något av lagen men följer med mina Djurgårdskompisar för lite fotboll, så hoppas på en fantastisk inramning. På tal om fantastisk inramning, VM-guldet igår. Om grannarna inte vräker mig efter allt skrikande framför TV.n är jag nog immun mot vräkning.

Gårdagen spelades det en hel del poker. Körde inga turneringar faktiskt, men en hel del SnG. Är lite ringrostig och vill få in lite SnG-volym innan jag börjar skala på turneringarna för mycket. Känns som ett bra sätt att få nöta mycket på spelet runt 10-15bb. Försöker lära mig om ICM och hur jag ska kunna skeppa och syna balanserat, vilket är intressant. Gillar ju matte med så är kul att plugga ICM-spots, jag blir ju lätt uttråkad om jag ska endast ska sitta och titta på instruktionsvideos så att få leka runt i ICMIZER känns otroligt intressant. Däremot gick det inte allt för vidare igår, och backade nog en 900 kr i mina 100kr-SnGs. Dels sprang jag rätt illa, men känner att jag måste bli bättre på att anpassa mig efter motståndet, att om jag hittar en spelare som inte är så bra, att jag förstår varför han eller hon inte är så bra, och utnyttja det. Var ett par situationer där jag fick in det i spots som kanske är korrekt att skeppa rent teoretiskt, men inte mot just den spelare jag skeppade mot. Vad för misstag märker ni är vanligast att folk gör på den nivån, och hur kontrar ni dem?

Hade väl inga superintressanta spots igår, men här gjorde jag en bluff som CL på bubblan. Spelaren jag möter va tight och foldade för mycket, jag kunde pusha runt på bubblan en del. I efterhand så borde jag nog valt en bluffhand som inte innehåller ett klöver då jag helst ser att FI har det i sin hand. Han har spelat tight så ger han inte så många femmor i sin range, och har han några så kommer han check/höja mig oftast på floppen, när färgdraget ligger ute. Jag tror inte han är kapabel att floata med endast överkort, så när han synar flopp ger jag honom i stort sett bara nior och ett par drag. När action går check/check på turn och ett Ess kommer, känner jag att jag kan reppa det rätt bra, c-betar väldigt många Ax händer på den floppen som jag kunnat checka bakom på turn. 

Vad tycker ni om min betsize? Får ju aldrig väck en femma, men hur många femmor har han? Hans tighta image får mig att anta att han kommer lägga alla nior utan A9 för en shove. Blir kanske problem att betta så stort dock, tror jag att han foldar för mycket så vill jag kanske inte pusha med mina värdehänder, så då borde jag kanske inte göra det med mina bluffar heller, men i ett vakuum så. Jag är som sagt rätt grön så är ja helt ute och cyklar så såga mig gärna (men säg det med kärlek, jag är känslig ;);)

 

Spelarinformation

Plats 1: SM (2014) 
Plats 2: Hero (4176) är Giv
Plats 3: (Tom)
Plats 4: LM(2810) 
Plats 5: (Tom)
Plats 6: (Tom)


Mörkar

LM:  post 75 
SM: post 150 


Deal

LM [X, X] 
SM [X, X] 
Hero [JD, 7C] 


Insatsrunda 1

Hero Höj till 337
LM Syna 337
SM Lägg dig


Flopp (bord):

[5S, 9C, 5C] 
Sammanlagd pott 824
Huvudpott: 824


Insatsrunda 2

LM Passa
Hero Insats 412
LM Syna 412


Turn (bord):

[5S, 9C, 5C, QH] 
Sammanlagd pott 1648
Huvudpott: 1648


Insatsrunda 3

LM Passa
Hero Passa


River (bord):

[5S, 9C, 5C, QH, AS] 
Sammanlagd pott 1648
Huvudpott: 1648


Insatsrunda 4

LM Passa
Hero All-in 3427
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utbudet av SnG.s som sprang va lite sisådär på Svenska Spel. Flyttade därför över rullen till Pokerstars för att testa lyckan ikväll. Är ju medveten om att det finns mycket mer regs, men på den nivån jag håller till ska det nog inte missgynna mig allt för mycket. Har haft lite problem med att jag blir utslängd från SvS väldigt ofta, att sitta och inte komma in på sina bord i ett par minuter med 15bb i stacken och blinds som höjs snabbt är knappast EV+ så det var också en anledning till att jag testar på att köra SnG någon annanstans.

Började kvällen med att pilla lite med min HuD innan jag körde igång, spelade väl sen en knappa 15-isch SnG.s, tog igen backat från i söndags samt lite till, så nu är man på gröna siffror. Blir förhoppningsvis en bra vecka. 

Lite kuriosa från jobbet förresten. Satt och skulle få en fjärdeklassare att begripa hur massa och de olika enheterna fungerar. Berättar att på ett kilo går det tusen gram. 

" - Tänk på vad vi sa innan, ordet kilo, betyder tusen. Så när jag säger ett kilogram, så säger jag, på ren svenska, ett tusen gram"

" - Men hallå, du pratar ju inte ren svenska"

Ibland är det inte lätt att komma från Skåneland och bo i Stockholm. :D

För övrigt, läste lite gamla trådar här på PF och hittade en länk som tog mig till Kungkroons band Stormhold, svängde ju riktigt bra och har lyssnat hela kvällen. Någon som vet om det fortfarande är ett aktivt projekt? :)

God natt mina vänner!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit ledig idag och igår så hunnit med att spela en del poker. Tycker jag gnetar på bra och är överlag nöjd med mitt spel. Tycker jag synar lite för mycket ibland så är något jag får jobba på. Varit ett par situationer runt bubblan då jag tagit någon syn med en förvisso bra hand, som t.ex AQ, men där jag sett till stackdjup och ICM borde folda. Annars tycker jag att jag börjar få hyfsad koll på regsen som spelar i mina games. Är helt klart mer regs på Pokerstars, men däremot vill jag påstå att det finns mycket dåliga regs, iallafall nere på blåbärsnivåerna jag spelar.

För övrigt har jag hittat mig ett nytt fotbollslag att spela i. Kommer jag riktigt i form hade jag nog absolut kunnat spela i division tre utan att göra bort mig, men med jobb och skola och allt där emellan har jag inte tiden. Spenderar dessutom majoriteten av sommaren nere i Skåne och jobbar, så känns inte schysst att tillhöra en "satsande" klubb när man är borta 2,5 månad. Så ett skönt gäng i division 6 har jag kommit igång i, vilket jag ser fram emot.

Nu i helgen ska det flyttas. Lämnar Karlaplan för en större lägenheten i sköna Aspudden. Tråkigt att lämna Karlaplan och Gärdet, men kommer bli guld med en större lägenhet som är min egen.

Ligger iaf småpluss från igår och idag. 

Poker.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar in under flyttider och skickar in en graf på hur det gått sedan dagboken börjades. Det gnetas på. Fantastiskt spring i dagens sista SnG. Förlorar en flip heads up varpå jag har 212 marker och min motståndare har 13288. Blindsen ligger på 150/300 25 ante. Jag hittar sen det sjukaste springet och lyckas ta hem den!

Imorgon har jag första matchen med nya fotbollslaget, spelar på naturgräs vilket jag givetvis tycker är standard. Men är tydligen en stor grej här uppe i Stockholm när man väl får göra det.

Natti!

 

592de37959190_305.png.910d5cc9fd8f4b69ec864fa7e3d8faa3.png

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Var ett tag sedan man skrev någonting. Har haft fullt upp med flytt och grejer. Nu är man hur som haver "sommarlov" från plugget. Befinner mig nere i Skåne under sommaren för jobb istället. Pokermässigt har jag inte kunnat spela så mycket just på grund av flytten, men lite har det blivit av. Jag kom trea i en texas snabbis på SvS för knappa 3k, jag var och körde cash game på Cosmopol under SM-helgen, där jag plussade en 1700 och i mina $7 SnG har jag en RoI på 8,34% efter 300 games. Så det går framåt iaf. Tänkte posta någon handhistorik för någon knepig spot jag varit i, men känner mig lite för trött, så tar en med lite mer BBV-stuk. Avslutade med att vinna kvällens sista SnG med en stabil Hero-call, det får man ju vara nöjd med!

Hero (BB): t7128         M = 20.37
BTN/SB: t6372         M = 18.21

Pre Flop: (t350) Hero is BB with Ks 5h
BTN/SB calls t100, Hero raises to t500, BTN/SB calls t300

Flop: (t1050) 7c Ad Tc (2 players)
Hero bets t525, BTN/SB calls t525

Turn: (t2100) 7h (2 players)
Hero bets t1050, BTN/SB calls t1050

River: (t4200) 2s (2 players)
Hero checks, BTN/SB bets t4272 all in, Hero calls t4272

Final Pot: t12744
Hero shows Ks 5h (a pair of Sevens - Ace+King kicker)
BTN/SB shows 3c Jc (a pair of Sevens)
Hero wins t12744

Ha det gött mina vänner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...