Gå till innehåll

Taxfree på Viking Line


Folke Rosvall

Recommended Posts

Härom dagen gjorde jag en tripp till Åland med Viking Line. På hemvägen besökte jag deras taxfree-butik. Enligt deras reklam är produkterna "minst 25% förmånligare än i land". Väl hemma jämförde jag litet av det jag köpte med vad det kostar i en vanlig stormarknad (Coop Forum i Täby).

8-pack kexchoklad (8 x 60 gram): Viking Line 59 kronor, vanlig stormarknad 46 kronor.
Apelsinkrokant 250 gram: Viking Line 29 kronor, vanlig stormarknad (omräknat efter vikt) 22:50 kronor.
Toffifee 400 gram: Viking Line 65 kronor, vanlig stormarknad (omräknat efter vikt) 68 kronor.

Jag drar slutsatsen att Viking Line utgår från att "taxfree" av passagerarna upplevs som så attraktivt att man kan ligga högt utan att folk reagerar. Viking Line stoppar tydligen hela skattebefrielsen i egen ficka och litet till. "Minst 25% förmånligare än i land" stämmer ju inte alls. Kan det verkligen vara tillåtet att göra så?

Redigerad av Folke Rosvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 6 months later...
19 timmar sedan, säger freddex1989 :

Aaaa godis på färjorna är en rejäl blåsning. Alkohol, tobak, snus och även smink (betydligt billigare på båten säger sambon) är det som gäller.

Vi drar på kryssning om 3 veckor, VikingLine och jag tänker sikta på några flaskor likörer.

Baileys fungerar alltid. Något mer ni kan tipsa om?

Har du biljetterna klara, ev kan jag fixa gratisbiljetter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger Ola Brandborn :

Har du biljetterna klara, ev kan jag fixa gratisbiljetter.

Crap. Jo, jag har redan betalat drygt 800 kr för dom. Cinderella.

Men! Det kanske går att avboka dom och få tillgodo för att köpa taxfree istället? Det är jag ganska säker på!

Kolla om du kan fixa biljetter. Jag kollar om jag kan avboka och få tillgodo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken dag vill ni resa. Cindy har jag en del fribiljetter på, inte för direkt bättre hytter men men... de ligger på jobbet så jag får masa mig dit i morgon.

Svaret på din fråga förresten: Stallhagen Raspberry Stout och Open Water Winterwarmer, den förstnämnda min nuvarande favorit och den sistnämnda "det fulländade ölet" uttalat av en Stallhagenanställd om konkurrentens brygd, bra betyg (Barley Wine på 10%, så inget för ljus lagerdrickare). Om du har tur och de har några flaskor kvar.

raspberrystout.png

23795297_561016967570006_437286890684654

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, säger Ola Brandborn :

Vilken dag vill ni resa. Cindy har jag en del fribiljetter på, inte för direkt bättre hytter men men... de ligger på jobbet så jag får masa mig dit i morgon.

Svaret på din fråga förresten: Stallhagen Raspberry Stout och Open Water Winterwarmer, den förstnämnda min nuvarande favorit och den sistnämnda "det fulländade ölet" uttalat av en Stallhagenanställd om konkurrentens brygd, bra betyg (Barley Wine på 10%, så inget för ljus lagerdrickare). Om du har tur och de har några flaskor kvar.

Lördag den 24'e. Cinderella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...