Gå till innehåll

Könsneutrala kortlekar?


freddex1989

Recommended Posts

Byrån avsätter kungen – samlar pengar till könsneutral kortlek

 

Reklambyrån NY Collective i Jönköping lanserar en kortlek där kungen avsätts och ersätts med nummer 13. Dam och Knekt får också lämna plats för nummer 12 och 11 med syfte att skapa en helt könsneutral kortlek.

Först ett eget kaffe och sedan en ekologisk honung. Nu lanserar Jönköpingsbaserade reklambyrån NY Collective alltså sin tredje produkt i form av en könsneutral kortlek. Kortleken släpps under namnet Play Your Cards Right och projektet kommer finansieras via Kickstarter.

 

– Det slog oss att kortleken har en gammal hierarki, vi ville helt enkelt skapa en ny ordning genom att avsätta kungen och göra kortleken jämställd. Hela monarkin fick lämna plats för numrerade kort, säger Pernilla Ljungbergh som är vd på NY Collective i en kommentar och fortsätter.

 

– Vi tänker att allt kommunicerar, även en enkel sak som en kortlek. Genom att förändra den könsstruktur som råder i kortleken kanske vi kan inspirera andra till liknande initiativ. Vi bidrar med något, om än litet i en fråga som är väldigt stor.

 

Play Your Cards Right finns på Kickstarter där man från och med idag kan gå in och ge sitt bidrag till projektet. Kampanjen pågår fram till 19 mars.

Men herregud alltså! Hur långt ska denna PK-hype gå?

Jag hade förstått om syftet hade varit att förenkla spelet för nybörjare som inte vet rangordningen på Knekt, Dam och Kung. Men det här gått för långt.

 

Vad blir nästa steg? Enfärgad kortlek för att svarta spelkort kan uppfattas som rasistiskt?

 

Eller vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt har gått för långt? Vill en reklambyrå som man aldrig hört talas om göra någon weird kortlek som förmodligen väldigt få bryr sig om så låt dem göra det. Rätt roligt att du blir så upprörd :lol:

 

Precis så. Det handlar inte om PK utan PR. Freddex reaktion visar att de tänkt rätt.

 

Att många vuxna människor inte förstår det här och istället blir förbannade för att dom tror att dom ska bli överkörda av någon PK-bulldozer är jävligt skrämmande.

Nja. Ni har missuppfattat vad som är den egentliga anledningen till min upprördhet är. Jag tycker att det allmänt har gått för långt med PK i samhället, så långt att man måste använda PK för att få bra PR. För många människor är rädda för att göra fel, för att vara för politiskt inkorrekt. Reklambyrån gör alltså något PK för PR. Inte för att de egentligen har en PK-åsikt.

 

Om jag var PK så skulle jag vara mer upprörd över att de försöker snylta.

 

Om reklambyrån istället skulle säga ärligt rakt ut "Vi gör detta för att tjäna pengar/utnyttja PK-hysterin, inte för att vi tycker att kortlekar ska vara könsneutrala", hade åsikterna om tilltaget varit annorlunda då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Ni har missuppfattat vad som är den egentliga anledningen till min upprördhet är. Jag tycker att det allmänt har gått för långt med PK i samhället, så långt att man måste använda PK för att få bra PR. För många människor är rädda för att göra fel, för att vara för politiskt inkorrekt. Reklambyrån gör alltså något PK för PR. Inte för att de egentligen har en PK-åsikt.

 

Om jag var PK så skulle jag vara mer upprörd över att de försöker snylta.

 

Om reklambyrån istället skulle säga ärligt rakt ut "Vi gör detta för att tjäna pengar/utnyttja PK-hysterin, inte för att vi tycker att kortlekar ska vara könsneutrala", hade åsikterna om tilltaget varit annorlunda då?

 

:) kortleken är rätt mycket en ickefråga för mig.

 

En kommunistisk kortlek har garanterat gjorts nån gång, nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh va, är det är väl olagligt att elda upp pengar?

 

Jag vet inte om du trollar eller vad du försöker säga, men det ser ut som att du frågar om det är olagligt att elda upp pengar. En väldigt snabb googling tar dig in på riksbankens hemsida och enligt den så får du göra vad du vill med dina egna pengar.

 

http://www.riksbank.se/sv/Fragor-och-svar/Sedlar-och-mynt/

 

Jag skriver även ut det så att du slipper lägga din värdefulla tid på att använda dig av en sådan där sökmotor.

 

"Är det olagligt att förstöra pengar?

Nej, det är inte olagligt. Du får göra vad du vill med dina egna pengar. Tidigare har det varit olagligt att förstöra mynt, till exempel att göra hål i dem."

 

Se där, då har du lärt dig något nytt idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...