Gå till innehåll

Största vinnaren på 1/2 SvS


MarcusBrutus

Recommended Posts

Hej!

 

Kommer tillbaka till pokern igen. Insåg nu när jag började skriva att det är lite mer än 6 år sedan jag slutade spela. Spelade nästan enbart på Full Tilt och merparten av volymen trycktes på NL1k. Slutade enbart för att jag var trött på den sociala isoleringen och hur hela mitt liv förändrades negativt i downswings. Nu har jag ett hyffsat jobb och efter att ha separerat från min sambo i början på förra året mår jag nu bättre än någonsin. Av någon anledning fick jag upp suget för poker igen för några veckor sedan och har känt lite på det. Just nu skvalpar jag runt på 1/2 och även om jag tycker det är kul så märker jag att jag inte tar det på allvar. Bluffar lite random för att se om jag kan få dem att folda, och spewar sönder om jag har lite otur osv. Därför bestämde jag mig för att antingen lägga ner eller se till att jag tar det seriöst. Därav denna dagbok.

 

För att kunna ta det seriöst tänker jag bli bäst på nivån. Vilka winrates krävs för det? Eftersom jag jobbar och har ett väldigt aktivt liv i övrigt också kommer det nog inte bli så mycket spel. Kanske 5-10h i veckan.

 

Ska försöka få igång HM också och ladda in händerna. Spelar förresten enbart för underhållningens skull, så kommer antagligen stanna på 1/2 tills jag slutar igen (det är roligare att spela mot folk man känner igen tycker jag och det är dessutom roligt att leka med n00bs! :)

 

Men viktigast, vem har högst winrate på 1/2 på SvS och hur hög är den, någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryktas om 22-23bb/100 över hyfsat mycket händer är nått form att tak..

 

Kul att du tagit upp pokern, jag är i lite samma situation som fig faktiskt:)

 

Kul, hur längesen var det du slutade? Och tack för svar, siktet inställt på 25bb/100 8-)

 

försöker parallellt med grind komma på något bittert skämt om underhållsvärdet på 1/2kr idag kontra $5/10 under bommen men det går sådär.

 

~22-23bb/100 är nog möjligt men har man den winraten och inte går upp måste man hata pengar.

 

GL

 

Under boomen grindade jag turneringar på NordicBet under någon kompis kompis namn innan pappa satte in pengar åt mig. Minns en ~20dollars som gick en gång i veckan (var det söndagar?) som var som julafton (inte för att det var gratis pengar utan för att jag var så exalterad varenda gång). Jag lyckades aldrig komma i närheten av finalbordet men en kompis vann den två gånger för ca $10k vardera vilket i gymnasiet var seriösa pengar.

 

Grindade nl1k först när folk började prata om att pokern var döende.

 

Hatar inte pengar, hatar swings. Kommer inte bli några seriösa pengar ändå när jag spelar så lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna vilja se ett rimligt sample (ca 300k händer?) på någon som har 22-23bb/100 eller mer på /2 NLHE 5-max SvS de senaste tre, fyra åren. Jag har haft 25bb/100 över 100k händer men det betyder ju verkligen inte att det är min riktiga win rate. Som jag har skrivit i någons dagbok förut tror jag att ett rimligt antagande skulle ligga inom intervallet 15-20bb/100.

 

GL med lirandet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna vilja se ett rimligt sample (ca 300k händer?) på någon som har 22-23bb/100 eller mer på /2 NLHE 5-max SvS de senaste tre, fyra åren. Jag har haft 25bb/100 över 100k händer men det betyder ju verkligen inte att det är min riktiga win rate. Som jag har skrivit i någons dagbok förut tror jag att ett rimligt antagande skulle ligga inom intervallet 15-20bb/100.

 

GL med lirandet!

 

Riktiga winrates kan man ju bara spekulera om. Ska du spela ett tillräckligt stort sample för att uttala dig med stor säkerhet så har gamet förändrats, dina motståndare och du utvecklats etc. Jag låtsas att 50k händer räcker.

 

Skulle tro att man kan hitta 25 bb/100 om man spelar 200 bb djupt och table selectar hårt.

En förutsättning är också att man inte spelar alltför många bord samtidigt.

 

Kommer inte table selecta, kommer ta de bord jag får.

Kommer spela 100bb (och tror det är så man får högst winrate på nivån).

Kommer spela så många bord jag kan actionjunkie som jag är.

 

 

Tog 2h men fick tillslut in händerna i HM.

8300 händer och 27h spelade, 5800kr bankade för 35bb/100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att man kan hitta 25 bb/100 om man spelar 200 bb djupt och table selectar hårt.

Exakt. Hittar du aggrovalen som sitter djupt eller reloadar fulla inköp kommer du ju ha sjuka winrates.

 

Men intressantast i en bb/100-challenge tycker jag vore att helt slumpa vilka bord du spelar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försöker parallellt med grind komma på något bittert skämt om underhållsvärdet på 1/2kr idag kontra $5/10 under bommen men det går sådär.

I hear you, men du kan hitta underhållsvärde på 1/2. :-)

 

vgu4mi2.png

 

(Spelaralias bakom graf är inte till salu så länge jag spelar) :roffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag låtsas att 50k händer räcker.

Okej, men om vi är realistiska för en sekund så är 50k händer inte ens i närheten av att räcka. Min avsikt är inte att låta dryg eller spydig, men om vi väl ska spekulera i eventuella win rates bör det ju göras så verklighetstroget som möjligt.

 

Exakt. Hittar du aggrovalen som sitter djupt eller reloadar fulla inköp kommer du ju ha sjuka winrates.

Jag förstår inte hur detta är relevant. De personer som har högst win rate över ett rimligt sample är ju givetvis regulars som åtminstone spelar en någorlunda betydelsefull volym. Självklart kan du spela 50k händer över tre år och enbart ultra-bumhunta för att uppnå en "sjuk win rate", men vilken vettig regular skulle göra det? Frågan om vem som har högst win rate avgränsas automatiskt till de spelare som grindar hårt och därav utvecklar sitt spel => högre win rate. Dessa spelare kommer ju också stöta på flest "aggrovalar" eftersom de oftast kommer att befinna sig på plats när valen väl dyker upp. Redigerad av FRAEEN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi satt en hel del på samma OLIKA bord igår. Och med tanke på att jag vet att jag inte backade den summan samt vilka andra som inte heller backade så är det rätt intressant vem fisken kan vara. Vill du outa? Eller PM? :)

 

Måste ju ha reda på vem denna donator är ?

 

Väl möt vid borden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi satt en hel del på samma OLIKA bord igår. Och med tanke på att jag vet att jag inte backade den summan samt vilka andra som inte heller backade så är det rätt intressant vem fisken kan vara. Vill du outa? Eller PM? :)

 

Måste ju ha reda på vem denna donator är ?

 

Väl möt vid borden.

 

Haha hur kan du ha missat honom :shock: 50vp, alltid 200BB, potbet i alla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men om vi är realistiska för en sekund så är 50k händer inte ens i närheten av att räcka. Min avsikt är inte att låta dryg eller spydig, men om vi väl ska spekulera i eventuella win rates bör det ju göras så verklighetstroget som möjligt.

 

 

Jag sa att jag ska låtsas. Om du inte klarar av att låtsas så är det, utan att låta dryg eller spydig, du som är dålig på att låtsas ;)

 

Men om du inte tycker om att låtsas så kan vi räkna på det. Fast först börjar vi med att låtsas (jag tycker det är kul) att jag redan spelat 50k händer, med en winrate av 35bb/100 och med samma standardavvikelse som nu (138) så ligger min winrate med 95% sannolikhet mellan ~25 och 46bb/100. Skulle jag ha spelat 300k händer skulle den istället ligga mellan ~31 och 39 bb/100 med samma konfidensintervall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa att jag ska låtsas. Om du inte klarar av att låtsas så är det, utan att låta dryg eller spydig, du som är dålig på att låtsas ;)

 

Men om du inte tycker om att låtsas så kan vi räkna på det. Fast först börjar vi med att låtsas (jag tycker det är kul) att jag redan spelat 50k händer, med en winrate av 35bb/100 och med samma standardavvikelse som nu (138) så ligger min winrate med 95% sannolikhet mellan ~25 och 46bb/100. Skulle jag ha spelat 300k händer skulle den istället ligga mellan ~31 och 39 bb/100 med samma konfidensintervall.

Du inleder alltså med att vi inte ska låtsas längre, för att redan i nästa mening skriva "fast först börjar vi med att låtsas"... Väldigt givande underlag för diskussion.

 

Kan du inte posta lite grafer då där du ligger på 35bb/100 över 300k händer? Eller har du bara 10k händer lifetime? Tror du att du ser smart ut för att du droppar lite termer från grundkurser i statistik som bygger på ditt orimliga antagande om 35bb/100 över 50k händer? Visst är det sistnämnda möjligt, men det krävs otroligt bra spring även över ett så pass litet sample.

 

Jag ska dock inte vara alltför hård mot dig. För bara två år sedan (när jag var otroligt naiv gällande poker) trodde jag också att 30bb/100 var en rimlig win rate. Efter ett par 100k händer lär man sig att så inte är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, oj. Mycket känslor här :) Jag tänker inte bråka även om det är lockande.

  1. Jag vet att det inte är rimligt att uttala sig om winrates efter 50k händer.
  2. Jag gör det här för skojs skull och låtsas att jag kan uttala mig om winrate för att motivera mig själv och provocera lite stolta regs (check).

 

Kan inte sluta förundras över ditt svar. Hur kan du läsa så illa och bli så triggad? Fascinerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, oj. Mycket känslor här :) Jag tänker inte bråka även om det är lockande.

  1. Jag vet att det inte är rimligt att uttala sig om winrates efter 50k händer.
  2. Jag gör det här för skojs skull och låtsas att jag kan uttala mig om winrate för att motivera mig själv och provocera lite stolta regs (check).

 

Kan inte sluta förundras över ditt svar. Hur kan du läsa så illa och bli så triggad? Fascinerande.

Du kanske ska ta bort den fetmarkerade frågan i slutet av det första inlägget ifall du inte överhuvudtaget är intresserad av att föra en givande diskussion isåfall? Det kanske bara är jag, men dagboken blir ju inte särskilt intressant ifall man inte kan föra en vettig dialog med TS.

 

Det är också intressant hur du gick från att vara väldigt säker på dina resultat (med dina uträkningar och allt) till att helvända och istället säga att syftet delvis var att provocera "stolta regs" (som om det någonsin var din tanke från början lol).

 

Självklart kan vi ju inte utelämna ditt tafatta försök att förminska mitt inlägg med att jag "bråkar". Tråkigt att du inte klarar av att ha en konversation med någon som inte står på din sida utan att se det som ett försök att vilja bråka. Det har aldrig varit min avsikt och jag ser inte heller varför det någonsin skulle vara det.

 

Slutligen tycker jag att man bör kunna backa upp det man hävdar sig vara kapabel till. Om man inte kan det kanske det är bäst att avstå från att göra sådana uttalanden. Du får ju åtminstone vara beredd på att folk kommer syna ner dig när du skriver att du har runt 35bb/100 över ett vettigt sample :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...