Gå till innehåll

Inneboende, Sthlm, 1-2 Månader


YummiKnullarAlla

Recommended Posts

Du har några alternativ.

[ ] Betalar 20k/mån för en etta i Hässelby eller 35k för en etta på Södermalm.

[ ] Bor inneboende i Farsta för 5k/mån.

 

Bästa chansen har du faktiskt att ställa dig i studentkön hos SSSB och Bostad Stockholm. Dom dyraste studentlägenheterna kostar 7-8k, och då behöver du bara köa 1-2 år.

Jag gissar att du ska studera?

 

Förresten, nu kom jag på. Om du ska studera så ska du sätta upp lappar i portarna i studenthusen! Garanterat napp. Det är många studenter som åker bort en termin och kommer tillbaka sen. Men då måste du självklart hyra en hel termin. Åk till Lappkärsberget, Flemingsberg, Västra Skogen, gamla Skatteskrapan, Bergshamra och de andra ställena som har större bestånd av studentboende. Helt klart bästa chansen.

När jag bodde i studentkorridor för länge sedan var 25-50% av alla rummen uthyrda i andra hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag överdriver lite. Men 15k för en etta på Södermalm är rätt pris på andrahandsmarknaden. Kolla Blocket. https://www.blocket.se/bostad/uthyres/stockholm?f=p&f=c&f=b

 

12-13 i Solna, 10k i Hässelby.

En 3'a i Hallunda för 15k. https://www.blocket.se/stockholm/3A_i_Hallunda_uthyres_70830880.htm?ca=11&w=1

 

Rummen ser ut att kosta 4-6k ändå. Jag var inte helt fel ute.

 

Men glöm att du får hyra dom. Jag skulle hyra ut min 3'a för 3 år sedan och fick lätt 500 svar. Och då bodde jag ändå 30 minuter utanför stan! Hyran var 9k. Bostadsmarknaden i Stockholm har havererat totalt.

Jag och sambon köpte vår 4'a långt utanför city för 1,5 miljoner för 2,5 år sedan. Dom kostar 2,2 nu. Galen uppgång! Jag kollade på radhus inte långt härifrån för 16 år sedan. Då kostade dom 800k, idag kostar dom 3-3,5 miljoner. Samma radhus! SICK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå med i alla hyres/uthyres Sthlm på facebook. Finns flera stycken och dom lägger ut rum/lägenheter varje dag. Ofta på överpris men oftast inte några 15K/mån utan mellan 10-15 kanske.

 

Finns även flera lägenhetshotell som kostar 5-15K, bl.a Bromma som annonserar regelbundet just nu,

 

Ett sista alternativ är att vända sig till Campingar som har stugor. Det är rätt årstid för att hyra just nu och vissa "stängda" campingar har ganska bra pris.

 

Har du husvagn så finns det både campingar och gårdar att bo på, svårt att hitta gårdar bara men det brukar finnas massor bara man frågar.

 

Hoppas det löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur har det gått?

Jag tror inte man "hittar något eget" på 1-2 månader heller. Om du inte köper, och då kostar det multum. Hyr ett studentrum en termin är mitt bästa förslag.

 

Vad ska du göra i Stockholm?

 

Det går att hitta nybyggda hyresrätter långt utanför stan med kort kötid. Märsta, Hässelby, Botkyrka, Haninge, Sollentuna. Max 12 mån kötid. Men det som byggs är 2'or och dom kostar väl 9-11k, 3'or för 11-14k, 4'or kostar 13-17k. Kolla Bostad Stockholm och kranskommunernas egna bostadsköer.

Hyr en 4'a med två kompisar?

 

Jag och sambon planerar (läs: drömmer) att köpa en nybyggd bostadsrätt mot Värtan/Ropstenhållet. En 4'a på 100 kvm kostar ca 8 miljoner. Tror det var inflytt 2018. Sambon drömmer. Jag ska bara skitafram några mille först. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått?

Jag tror inte man "hittar något eget" på 1-2 månader heller. Om du inte köper, och då kostar det multum. Hyr ett studentrum en termin är mitt bästa förslag.

 

Vad ska du göra i Stockholm?

 

Det går att hitta nybyggda hyresrätter långt utanför stan med kort kötid. Märsta, Hässelby, Botkyrka, Haninge, Sollentuna. Max 12 mån kötid. Men det som byggs är 2'or och dom kostar väl 9-11k, 3'or för 11-14k, 4'or kostar 13-17k. Kolla Bostad Stockholm och kranskommunernas egna bostadsköer.

Hyr en 4'a med två kompisar?

 

Jag och sambon planerar (läs: drömmer) att köpa en nybyggd bostadsrätt mot Värtan/Ropstenhållet. En 4'a på 100 kvm kostar ca 8 miljoner. Tror det var inflytt 2018. Sambon drömmer. Jag ska bara skitafram några mille först. :mrgreen:

 

Dom bygger nytt ute på Lidingö (Aga,-gas, men det kanske bara är hyres?), torde direkt va nån mille billigare, sen har du ju massor med hyres där i närheten...gamla lägenheter typ Larsbergsvägen. Som ofta ligger fint. Jag var ganska nära att få bostad därute under mitt första år i bostadskön Sthlm-stad. Men ni kanske vill bo på fast mark? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom bygger nytt ute på Lidingö (Aga,-gas, men det kanske bara är hyres?), torde direkt va nån mille billigare, sen har du ju massor med hyres där i närheten...gamla lägenheter typ Larsbergsvägen. Som ofta ligger fint. Jag var ganska nära att få bostad därute under mitt första år i bostadskön Sthlm-stad. Men ni kanske vill bo på fast mark? :)

Det är sambon som vill bo i innerstan någon gång i sitt liv. Vi klagar inte på det vi har här. Bor billigt för att vara stockholmsområdet.

 

Jag kollade lite på vad det t ex skulle kosta att flytta till Solna. 2-3 miljoner till för liknande lägenhet som den vi har. Men då är kommunalskatten lägre. Med två löner på +40k/månaden så blir skatten så pass mycket lägre att även om bostaden kostar mer så går man plus! Sambon har svårt att greppa det där. Hon tror att skatten är samma överallt. Dessutom är värdeökningen på bostaden i kronor högre (tror jag). Och bor man i stan behöver man ingen bil, eller det går knappt att ha för parkering är svindyrt, alltså sparar man ännu mer pengar som man kan lägga på boende.

 

Vi lär ändå inte flytta till stan på 2-3 år ändå.

Jag har rätt mycket kötid på Bostad Stockholm, 10 år. Om 3-5 år har man kanske chans på något mer centralt.

Nåja, huvudsaken är att man har tak över huvudet!? :-)

 

Edit.

Kollade priserna på Hemnet för en lägenhet på +90 kvm.

Vår lägenhet i Botkyrka kostar nu 2 miljoner. (vi betalade 1,5)

Samma i Solna 5.

Samma på Kungsholmen 8 miljoner.

Södermalm 7 miljoner.

Östermalm 9-10, nyprod 13,5 miljoner.

 

*gulp* Vi bor kvar här tills jag har tillräckligt med kötid för en hyreslägenhet.

Redigerad av freddex1989
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare freddex1989!

 

Jo jag har några alternativ på bordet, men inget i närheten av arbetsplatsen (Sundbyberg, Solna eller Karlberg är de ställen jag vill inrikta mig mot i dagsläget).

 

Bostadskö känns meningslöst eftersom min kötid är minimal, så de lutar åt köp för runt 5-6m efter några månader om allt känns okej, dvs jobbet, staden osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, om ni nöjer er med en 1:a eller 2:a.
Oj. Är kötiden så mycket längre på 3'or och 4'or?

 

 

Tjenare freddex1989!

 

Jo jag har några alternativ på bordet, men inget i närheten av arbetsplatsen (Sundbyberg, Solna eller Karlberg är de ställen jag vill inrikta mig mot i dagsläget).

 

Bostadskö känns meningslöst eftersom min kötid är minimal, så de lutar åt köp för runt 5-6m efter några månader om allt känns okej, dvs jobbet, staden osv.

Fint ska det va, ser jag :) Lycka till med nya jobbet!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rätt mycket kötid på Bostad Stockholm, 10 år. Om 3-5 år har man kanske chans på något mer centralt.

 

Jag vet inte vad du menar med mer centralt. Du lär kunna få en 2a i Hammarby sjöstad med den kötiden, men för city lär du behöva minst 20 år.

Det finns en 3a ute i Hammarby sjöstad, de som står först har kötid sedan 87, 90 och 93

Redigerad av BOGiS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sambon som vill bo i innerstan någon gång i sitt liv. Vi klagar inte på det vi har här. Bor billigt för att vara stockholmsområdet.

 

Jag kollade lite på vad det t ex skulle kosta att flytta till Solna. 2-3 miljoner till för liknande lägenhet som den vi har. Men då är kommunalskatten lägre. Med två löner på +40k/månaden så blir skatten så pass mycket lägre att även om bostaden kostar mer så går man plus! Sambon har svårt att greppa det där. Hon tror att skatten är samma överallt. Dessutom är värdeökningen på bostaden i kronor högre (tror jag). Och bor man i stan behöver man ingen bil, eller det går knappt att ha för parkering är svindyrt, alltså sparar man ännu mer pengar som man kan lägga på boende.

 

Vi lär ändå inte flytta till stan på 2-3 år ändå.

Jag har rätt mycket kötid på Bostad Stockholm, 10 år. Om 3-5 år har man kanske chans på något mer centralt.

Nåja, huvudsaken är att man har tak över huvudet!? :-)

 

Edit.

Kollade priserna på Hemnet för en lägenhet på +90 kvm.

Vår lägenhet i Botkyrka kostar nu 2 miljoner. (vi betalade 1,5)

Samma i Solna 5.

Samma på Kungsholmen 8 miljoner.

Södermalm 7 miljoner.

Östermalm 9-10, nyprod 13,5 miljoner.

 

*gulp* Vi bor kvar här tills jag har tillräckligt med kötid för en hyreslägenhet.

Jag fick en hyreslägenhet i norra djurgårdstaden med 8 år i kötid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...