Gå till innehåll

Min anonyma proffskarriär!


Belavia

Recommended Posts

Hej alla pokervänner!

 

Jag spelade poker professionellt 2004-2011, även om det avtog drastiskt redan i slutet av 2007!

 

Åren 2005, 2006 och 2007 var det poker som gällde 24/7 för mig! Tjänade ca 3.500.000 sek, cashade en fullutrustad Lexus och en drömlya kontant! Gott så!

 

2008-2011 levde jag på besparingarna, men spelade inte så mycket då jag var intresserad av resande, konst, musik, litteratur och film! Även tjejer, då jag hade mycket att ta igen! :)

 

Jag var trött på poker efter snittat ca 15h/dag i några år, och gav mig själv tiden att göra sådant jag varit intresserad av med inte hunnit med, jag hade inget annat arbete, utan oceaner av tid!

 

2011 började jag arbeta så smått, ville vara med i samhället mer, och sen dess har jag nästan inte tänkt en tanke på poker, minns jag ens reglerna tänker jag ibland! ;)

 

Hursomhelst, jag var alltid anonym när jag spelade, är lite blyg också, men så fick jag för mig att dela med mig lite, startade en tråd på flashback under namnet "Vad har hänt sedan min proffstid"

 

Om någon är nyfiken, gå gärna in och läs, jag har aldrig delat med mig något tidigare, så det är kul att få göra det, förhoppningsvis kommer den utvecklas lite, jag har en del roliga anekdoter, när det blev fel med mjukvaran, när jag spelade en natt med Mats Rahm eller min HU session med Allen Cunningham under stort tjatter från railbirds!

 

Mest har jag delat lite händer, pratat lite gamla tider, lite analys! Hur det ser ut idag, och så lite om "mitt spel" Jag var limit spelare nämligen!

 

Spelade $100/200 och $250/500 på party, de hade ju dom stakesen på den tiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla pokervänner!

 

Jag spelade poker professionellt 2004-2011, även om det avtog drastiskt redan i slutet av 2007!

 

Åren 2005, 2006 och 2007 var det poker som gällde 24/7 för mig! Tjänade ca 3.500.000 sek, cashade en fullutrustad Lexus och en drömlya kontant! Gott så!

 

2008-2011 levde jag på besparingarna, men spelade inte så mycket då jag var intresserad av resande, konst, musik, litteratur och film! Även tjejer, då jag hade mycket att ta igen! :)

 

Jag var trött på poker efter snittat ca 15h/dag i några år, och gav mig själv tiden att göra sådant jag varit intresserad av med inte hunnit med, jag hade inget annat arbete, utan oceaner av tid!

 

2011 började jag arbeta så smått, ville vara med i samhället mer, och sen dess har jag nästan inte tänkt en tanke på poker, minns jag ens reglerna tänker jag ibland! ;)

 

Hursomhelst, jag var alltid anonym när jag spelade, är lite blyg också, men så fick jag för mig att dela med mig lite, startade en tråd på flashback under namnet "Vad har hänt sedan min proffstid"

 

Om någon är nyfiken, gå gärna in och läs, jag har aldrig delat med mig något tidigare, så det är kul att få göra det, förhoppningsvis kommer den utvecklas lite, jag har en del roliga anekdoter, när det blev fel med mjukvaran, när jag spelade en natt med Mats Rahm eller min HU session med Allen Cunningham under stort tjatter från railbirds!

 

Mest har jag delat lite händer, pratat lite gamla tider, lite analys! Hur det ser ut idag, och så lite om "mitt spel" Jag var limit spelare nämligen!

 

Spelade $100/200 och $250/500 på party, de hade ju dom stakesen på den tiden!

 

läste på flashback, mycket intressant :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt du skriver här är ju tyvärr dåligt.

I fixed limit går många händer till showdown, vilket gör det extremt viktigt att mixa up sitt spel! T.o.m så mycket att det kan vara värt att "förstöra" enskilda händer, för att undvika att röja minsta tendenser/mönster man har i sitt spel!

Händer inte i teorin att du tar förlorande linjer med vissa händer för att detta skulle gynna andra händer eller "mixa upp ditt spel".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, jag var lite otydlig, mitt spel var fixed limit! Man kan ändå argumentera för att jag borde ha vunnit mer! Håller med!

 

Hade jag undvikit NL och PLO hade jag säkert haft 5.000.000 i lifetime earnings! Gillade att spela Partypokers högsta spelen även där, kanske inte så klokt i retrospektiv! :)

 

Man får också beakta att det enbart fanns ETT $250/500-bord, det var ett 6max table, ofta var det fullt, och man fick stå i kö för en plats, eller också satt man själv och inte fick spel! Det fanns tre $100/200 bord, och ibland var det samma visa där tyvärr!

 

Och i början av min tid fanns inte ens dessa bord, $30/60 var då det högsta som kunde spelas!

 

Jag multitablade inte heller, utan var lite av en "thinktank" som gillade att koncentrera mig på ett bord!

 

Men visst, det var sjuka timmar man satt, särskilt 2005 och 2006, förutom poker och sömn, var det bara den minsta ansträngningen som krävdes för att hålla mina relationer med tjejen, vänner och familj flytande! :) Kort sagt, det gick inte att spela mer än vad jag gjorde!

 

Från 2008 och framåt handlade det kanske om någon timme dagen, så det var verkligen en tvärvändning där, annat lockade och motivationen var inte där heller!

 

Jag hade gjort en del annorlunda om jag hade gjort om resan, tycker att jag jag gjorde en del misstag, framförallt borde jag ha spelat på FT och PS! Jag hade absolut varit en vinnande spelare på $1000/2000! Sen förstår jag om ni tvekar på det, men det räcker med att jag själv vet det! :)

 

Jag var dels lite rädd för uppmärksamhet, jag är lite blyg av mig, och mån om min integritet och anonymitet! Men främst var jag nog försiktig av skattesjäl, det pratades om att man var skatteskyldig för varje vunnen pott! Så även om du gick break even på någon av de siterna, skulle du alltså ha gigantiska skattebelopp att betala in!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför kommer du nu och berättar detta? Vill visa att du var duktig på nånting för 10 år sen eller vadå?

 

Totalt ointressant.

 

Haha! Bra poäng faktiskt! :)

 

Jag började en tråd på flashback där jag undrade lite vad som händer idag, vad som är sig likt, och vilka som spelar från min tid osv! Men jag märkte ganska snart att det var roligare att prata om mig själv, lol! :)

 

Men det är roligt med olika kommentarer, förstår att det är många som tycker det är ointressant, det här var på stenåldern, och mina totala vinster är ju inte mer än en stor pott för de som är uppe i toppen idag!

 

Men några verkar ändå tycka det är intressant! Det är också kul, jag har aldrig delat med mig av något, har varit lite av en tyst mus! Har inte haft anledning heller, finns inget intressant i övrigt med mig, vanlig kille, som har pluggat och knegat lite!

 

Det här råkade bli det som betydde mest i mitt liv, kommer aldrig få större engagemang i något, bortsett från relationer då, det går ju inte att jämföra riktigt! Men i yrkes/hobby-perspektiv kommer inget fånga mig mer än vad poker gjorde en gång i tiden!

 

Sen märker jag lite att jag skriver mest för min egen skull, men jag har blivit väldigt glad för positiva kommentarer, men dina behövs också! Och handen på hjärtat, är inte väldigt mycket ointressant egentligen? :)

 

Precis, skulle jag peka ut ett tillfälle när jag hade min peak i karriären, skulle jag säga att det var exakt 10 år sedan, senhösten 2006!

 

Jag vet att det låter förmätet och skrytsamt! :) Men hade jag velat skryta hade jag valt en annan "linje" för att prata pokeranknutet!

 

Alla som vill positionera sig som duktiga vet att ödmjukhet är nyckeln, Någonsin hört citatet:

 

Don't be so humble - you're not that great! Underbart ju!

 

Tänk dig foppas ödmjukhet på en hockeygubbe i gärsgårdsserien! Kul tanke! :)

 

Så om det låter illa på något sätt är det bara för att ville dra det rakt upp och ner, helt transparent! Tycker inte det är märkvärdigt över huvud taget! Även om jag tyckte det lite grann när det utspelade sig! Men det är ok, man ska ta det man gör på allvar, och känna att man är bra!

 

Hur länge har du spelat poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara intressant att höra berättelser från er som lirade under nätpokerns guldår.

 

Dessvärre funnits en del riktiga troll på FB poker innan som mytat om sina high stakes-äventyr. Så backa gärna upp med handhistorik, ordna vouches och sånt om du vill släppa mer på anonymiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt du skriver här är ju tyvärr dåligt.

 

Händer inte i teorin att du tar förlorande linjer med vissa händer för att detta skulle gynna andra händer eller "mixa upp ditt spel".

 

Att optimera en session är inte samma sak som att optimera varje enskild hand var för sig! Det finns korrelation mellan händer, dom är inte oberoende!

 

Även om samspelet är svagt och sällan har betydelse för vilka beslut man tar, så betyder det ju inte att det aldrig påverkar!

 

Har du aldrig spelat en hand som en icke-isolerad händelse? För image, för information(river call), för att inte röja edge, tex?

 

Sitter du långa HU/shorthanded sessions så kommer du behöva representera händer på samma sätt som när du faktiskt har dom, vilket inte alltid sammanfaller med att alltid välja den individuellt bästa linjen!

 

På min tid kunde man byta nick ganska ofta, 4ggr/år eller så, någon som minns kanske? Då var man ett oskrivet blad för andra, och det här med image hade en ganska stor betydelse initialt vid varje byte! Vilket återknyter till resonemanget ovan!

 

Minns ett tillfälle när jag hade bytt nick, märkligt när man tänker på det! Känns ohederligt, men det var sådana tider då! Allt kändes ok!

 

I alla fall, Jag slog mig ner vid ett $100/200 bord, 3handed, varav en vid bordet var en "vän", en semivän kan vi säga, han var också regular på de här nivåerna, och vi brukade prata en del på msn! Han spelar fortfarande tror jag, hans nick är"Otterkopf" om någon är nyfiken att följa

 

Hursomhelst, så sa jag inget till honom under sessionen, vi satt där och spelade och snart hade min stack vid bordet växt till drygt $17k(Ett inköp är $5k)

 

När vi bröt upp så skojade jag lite med honom på msn, typ, vem var det där? Verkade han bra? :)

 

Men så kände jag att jag ville berätta om bytet, vilket jag gjorde, och kände med en gång att det kändes fel! Det fick en slags bitter eftersmak! Det här hade nog bara varit en rolig grej ytterligare ett år tillbaka, men nu kändes det inte riktigt rätt, tyckte ingen av oss, det här var på hösten 2007

 

Vi diskuterade det där fram och tillbaka, han var ändå ok med allt, tyckte inte att jag behövde ha dåligt samvete för något som PP hade bestämt att man kunde göra!

 

Ville ändå kompensera honom på något sätt, men det kändes dumt att bara överföra pengar, det skulle bli så fånigt!

 

Så jag erbjöd honom en HU session, $5k inköp, med spel tills någon var helt av med sitt inköp! Om han vinner skulle han få ytterligare $3k i en bonus av mig! $8k stod på spel för mig alltså, och $5k för honom!

 

Han nappade, och vann, men jag sov gott på natten, dåliga samvetet var borta! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Kul! Härligt tid var det! Vilka stakes spelade du mest? :)

 

10/20 och 15/30 mest med lite gästspel på 30/60 och nästan bara på pokerstars.

 

När jag klev upp på 10/20 var det högsta nivån som fanns förutom värstingborden 20/40 på paradise. Gulade rullen 3-4 ggr på 10/20 innan det bara sa pang och lossnade totalt och genombrottet kom. Otterkopf minns jag mycket väl, han var en av de stabilare regsen.

 

Skulle kunna blaja på hur mycket som helst om den här tiden men ska inte kapa din tråd totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10/20 och 15/30 mest med lite gästspel på 30/60 och nästan bara på pokerstars.

 

När jag klev upp på 10/20 var det högsta nivån som fanns förutom värstingborden 20/40 på paradise. Gulade rullen 3-4 ggr på 10/20 innan det bara sa pang och lossnade totalt och genombrottet kom. Otterkopf minns jag mycket väl, han var en av de stabilare regsen.

 

Skulle kunna blaja på hur mycket som helst om den här tiden men ska inte kapa din tråd totalt.

 

 

Finns massor! :)

 

En rolig grej som hände vid ett tillfälle på $100/200 var att blindstrukturen var helt fucked up! Tog någon timma innan det åtgärdades!

 

Hursomhelst, SB var 4 ggr högre än normalt, BB var som vanligt, förutom om man gjorde en höjning, då behövde ingen svara mot det, utan floppen kom direkt, så en preflophöjning från BB var rena donationen! :)

 

Så rätt taktik var att checka från BB, då fick man se floppen för hälften av SB's insats! :) Och så försökte man ju hoppa runt lite vid bordet, ta olika platser, för att slippa betala SB!

 

Svårt att återge i text, men jag skrattade så tårarna rann, såg så dumt ut på något sätt! En höjning såg ut som man röjde handstyrka + betalade priset för höjningen, utan att få något tillbaka, altruistisk poker typ! :)

 

När nya spelare kom in var det väldigt roligt att se hur de gjorde flera meningslösa höjningar i rad, innan dom förstod att det var bortkastade $$! Man höll andan när tidsbanken tickade ner, var så nyfiken på beslutet, typ, hade han fattat än, hade han fattat det här "nya spelet"! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara intressant att höra berättelser från er som lirade under nätpokerns guldår.

 

Dessvärre funnits en del riktiga troll på FB poker innan som mytat om sina high stakes-äventyr. Så backa gärna upp med handhistorik, ordna vouches och sånt om du vill släppa mer på anonymiten.

 

Här är några händer från flashbacktråden! :)

 

 

1. Bra syn på river, ovanligt på den tiden!

 

Nick: Snickaren111

http://www.pokerhand.org/?733693

 

2. Här var limitspelen inne i en aggressiv fas, tidigare hade spelen varit lite för tighta, men, som med allt annat, så slår pendeln över helt åt andra hållet efter ett tag istället!

 

Bluffhöjningar var vanliga, särskilt på brädor som denna, och man fick ofta en 3bet tillbaka!

 

Ville man ligga steget före, var ett alternativ att syna en gata för att bluffa på en senare! Vilket kändes som att gå på tunn is eller något!

 

Den här tyckte jag var ganska snygg, då han troligtvis hade puttat ut mig från potten med en återhöjning på turnen, om jag hade höjt honom! :)

 

Nick: Karin_Lundgren

http://www.pokerhand.org/?1368971

 

3. Min största pott! Toppset mot set! Hur enkelt som helst att få in degen med andra ord! Enda funderingen är väl hur man hanterar hans höjning på floppen, jag synade! Ni som kan, hur hade ni hanterat hans höjning?

 

Den här var lite speciell med tanke på att jag inte spelade nl så mycket! Här hade vi båda dubblat våra inköp före handen! Dessutom har jag för mig att den här "Grane54" var svensk! Vet att vi diskuterade handen någon dag efteråt!

 

Nick: Snickaren111

http://www.pokerhand.org/?911327

 

4. Cappad turn med double gutshot!

 

Nick: Snickaren111

http://www.pokerhand.org/?821999

 

 

Skulle vara lite kul att ha fler händer sparade, har nästan ingenting, framförallt snygga värdebettar med K-högt och liknande!

 

Ofta var man i situationer på rivern där man visste att ingen hade träffat och troligtvis satt med Samma höga kort, så man bettade för värde på kickern! De där grejerna var ju underbara med FL

 

Likadant med de här marginella riversynerna, dom var ju helt underbara att göra! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ååååh vad jag saknar FL.

Som att spela mullvadsspelet på Liseberg. Du vet det där man har en hammare och sen ska man slå mullvadar som kikar upp ur hål.

Bet, bet, bet, bet.

 

Det var någor jag hade problem med i början när jag gick över till NL, att det var så mycket mer passivt och alla var inte lika am-glada som jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ååååh vad jag saknar FL.

Som att spela mullvadsspelet på Liseberg. Du vet det där man har en hammare och sen ska man slå mullvadar som kikar upp ur hål.

Bet, bet, bet, bet.

 

Det var någor jag hade problem med i början när jag gick över till NL, att det var så mycket mer passivt och alla var inte lika am-glada som jag.

 

Att du var en maniac vid FL-borden kom inte som en chock…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ååååh vad jag saknar FL.

Som att spela mullvadsspelet på Liseberg. Du vet det där man har en hammare och sen ska man slå mullvadar som kikar upp ur hål.

Bet, bet, bet, bet.

 

Det var någor jag hade problem med i början när jag gick över till NL, att det var så mycket mer passivt och alla var inte lika am-glada som jag.

 

Jag har analyserat det där mullvadsspelet! :)

 

Knepet är att minimera hammarens vertikalrörelse! Så att hammaren avviker så lite som möjligt från ett tänkt horisontalplan!

 

Vidare gäller det att enbart bruka precis den kraft som är tillräckligt stor för att ge utslag på mullvadarna! "Dutta" dom på huvudet liksom! :)

 

Bara så kan man få maxpoäng! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...