Gå till innehåll

fick en förfrågan av min bank


edsf

Recommended Posts

senast jag loggade in fick jag ett meddelande från banken om att "vi saknar uppgifter om dig".

vad kan det innebära?

vad kan jag svara? har dom möjligen kontakt med eller skickar vidare till skatteverket beroende på vad jag svarar?

 

Det betyder 98ggr av 100 att du behöver uppdatera nån info om att du inte får pengar från brottslig verksamhet. Ungefär så.

Det handlar väldigt sällan om att du spelar poker utan det är standardfrågor som går ut till alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://seb.se/kundservice/juridik-sakerhet/darfor-staller-vi-fragor-till-dig

 

Där har du ungefär vad de är ute efter. Kanske inte var SEB det gällde, men det är samma alla är ute efter.

 

Om du har regelbundna insättningar på ditt konto eller använder insättningsautomat, vill vi veta varifrån pengarna kommer och kan fråga efter hur ditt sparande har byggts upp. Om du regelbundet har överföringar till eller från utlandet vill vi förstå anledningen.

 

De raderna känns väl ganska pokerrelaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har dom möjligen kontakt med eller skickar vidare till skatteverket beroende på vad jag svarar?

Första frågan du ska ställa dig är "har du rent samvete". Dvs inga svarta pengar in för svartarbete, och inte spel på några skattebelagda sidor? Har du spelat på EU-sajter så har du ju inget att oroa dig för gentemot skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första frågan du ska ställa dig är "har du rent samvete". Dvs inga svarta pengar in för svartarbete, och inte spel på några skattebelagda sidor? Har du spelat på EU-sajter så har du ju inget att oroa dig för gentemot skatteverket.

ja, jag har ställt mig den frågan. jag undrar bara vilka typ av frågor dom kan fråga och hur dom reagerar på svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, jag har ställt mig den frågan. jag undrar bara vilka typ av frågor dom kan fråga och hur dom reagerar på svar

 

Citera skatteverket i dina svar. Om jag inte är heelt ute och cyklar så finns det info om pokerspel på deras hemsida.

 

Nu antar jag bara att du spelar poker. Peddlar du meth så kan du bortse från ovanstående. Isåfall har jag hört att tvätterier eller pizzerior ska vara bra sätt att göra pengarna vita.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citera skatteverket i dina svar. Om jag inte är heelt ute och cyklar så finns det info om pokerspel på deras hemsida.

 

Nu antar jag bara att du spelar poker. Peddlar du meth så kan du bortse från ovanstående. Isåfall har jag hört att tvätterier eller pizzerior ska vara bra sätt att göra pengarna vita.

 

Det stämmer inte alls. Det finns ett känt fall från en pizzeria på Gotland som skatteverket bedömde sålde svart. Enligt ägaren använde han mycket mjöl och bakade stora pizzor, skatteverket godkände inte hans förklaring. Jag har även fått det bekräftat från revisorer att när det gäller pizzerior tittar man på volymen mjöl. Kan tänka mig att när det kommer till kemtvätt så tittar man på volymen kemikalier. Var man kan misstänka att svarta pengar kan förekomma skulle jag säga frisör, då de i verksamheten kan öka omsättningen utan öka de rörliga kostnaderna ( hur många saxar kan de behöva), visst förekommer det färgning osv men det är inte nödvändigt. Sedan skulle jag säga konsultverksamhet som juristbyrå/advokatbyrå. Att granska förbrukad tid är omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte alls. Det finns ett känt fall från en pizzeria på Gotland som skatteverket bedömde sålde svart. Enligt ägaren använde han mycket mjöl och bakade stora pizzor, skatteverket godkände inte hans förklaring. Jag har även fått det bekräftat från revisorer att när det gäller pizzerior tittar man på volymen mjöl. Kan tänka mig att när det kommer till kemtvätt så tittar man på volymen kemikalier. Var man kan misstänka att svarta pengar kan förekomma skulle jag säga frisör, då de i verksamheten kan öka omsättningen utan öka de rörliga kostnaderna ( hur många saxar kan de behöva), visst förekommer det färgning osv men det är inte nödvändigt. Sedan skulle jag säga konsultverksamhet som juristbyrå/advokatbyrå. Att granska förbrukad tid är omöjligt.

 

Känns vansinnigt off topic, men kändaste fallet jag vill minnas var att rsv räknade på hur många pizzor en burk med röda tomatsåsen räckte till och jämförde det med inköpta burkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns vansinnigt off topic, men kändaste fallet jag vill minnas var att rsv räknade på hur många pizzor en burk med röda tomatsåsen räckte till och jämförde det med inköpta burkar.

 

lite off topic är det :)

 

inte det fallet jag tänkte på men ändå

 

Mer mjöl än bakade pizzor

Publicerat fredag 22 september 2006 kl 10.39

 

Flera pizzerior i länet uppptaxeras nu av skatteverket som kommit fram till att de betalat för lite i skatt.

 

En pizzeria i Jönköpings kommun ska betala 600 000 kronor sedan skatteverket jämfört hur mycket mjöl pizzerian använt med hur många sålda pizzor de redovisat.

 

Slutsatsen blev att pizzerian bakat betydligt fler pizzor än vad de skattat för.

 

En pizzeria i Gislaved får betala 200 000 kronor. Där kom skattemyndigheten fram till att uppgifterna som slagits in i kassaapparaten omöjligen kunde stämma.

 

Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=948939

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjuukt off topic, men...

Känns som att det finns sjuukt mycket synergieffekter mellan att peddla meth och erbjuda advokattjänster!

 

Problemet är väl att hantera flödet av kontanter.

 

Tycker det inte är helt off topic då vi delvis diskuterar skatteverkets arbetsmetoder :shock: ... hehe

 

Ser inga svårigheter för en juristbyrå/advokatbyrå att hantera kontanter. De kan lugnt ange att det är klientmedel. Jag vill minnas att jag har betalat min jurist kontant, har även betalat med kort då de hade en kortläsare på kontoret, samt mot faktura

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte alls. Det finns ett känt fall från en pizzeria på Gotland som skatteverket bedömde sålde svart. Enligt ägaren använde han mycket mjöl och bakade stora pizzor, skatteverket godkände inte hans förklaring. Jag har även fått det bekräftat från revisorer att när det gäller pizzerior tittar man på volymen mjöl. Kan tänka mig att när det kommer till kemtvätt så tittar man på volymen kemikalier. Var man kan misstänka att svarta pengar kan förekomma skulle jag säga frisör, då de i verksamheten kan öka omsättningen utan öka de rörliga kostnaderna ( hur många saxar kan de behöva), visst förekommer det färgning osv men det är inte nödvändigt. Sedan skulle jag säga konsultverksamhet som juristbyrå/advokatbyrå. Att granska förbrukad tid är omöjligt.
Fast pizzeriaexmplena är ju precis tvärt om, pizzeriorna i exemplena har sålt pizzor svart, medan vad som "efterfrågats" var ett sätt att göra svarta pengar vita (genom att skatta för dom), dvs slå in fler pizzor sålda än man sålt, skatta för dom osv (och sedan sälja själva pizzerian till någon stackare som tror på denna höga omsättning).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast pizzeriaexmplena är ju precis tvärt om, pizzeriorna i exemplena har sålt pizzor svart, medan vad som "efterfrågats" var ett sätt att göra svarta pengar vita (genom att skatta för dom), dvs slå in fler pizzor sålda än man sålt, skatta för dom osv (och sedan sälja själva pizzerian till någon stackare som tror på denna höga omsättning).

 

det kommer upptäckas att för många pizzor har producerats i förhållande till volymen mjöl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast mjöl är väl en liten kostnad för att tvätta deg? Pun intended

Dumpa't i Fyrisån och gör redning ba

 

jojo … man får inte in så stora summor på pizza i hörhållande vad andra verksamheter kan dra in på en timme … har svårt att se att en pizzeria ska ha full täckning utan att det ser konstigt ut

Redigerad av BOGiS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...