Gå till innehåll

Pokerproffs på CV? [Fundersam]


YummiKnullarAlla

Recommended Posts

Hej vithajar och abborrar! Tänkte höra med er angående pokerproffs som merit på CVt. Eftersom svenska folket är enormt avundsjuka av sig tror jag personligen att detta skulle klassas som negativt för många. Kan ha fel, vad har ni för erfarenheter?

 

Tog min examen nu i Juni efter 5 års studier och tänkte utöka portföljen med ännu mer inkomster. Men som sagt, väldigt fundersam om man ska nämna poker :-?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har något hål på CV:et iom studier skulle jag skita i det. Det verkar de flesta säga här på forumet. Jag tror dock inte det handlar om avundsjuka utan om okunskap.

 

Jag har ibland snuddat vid det i personliga brevet (även om jag knappast skulle kunna kalla mig pokerproffs). Sitter inte på min dator nu så kan inte dra fram exempel, men något i stil med: "I always strive to base decisions on statistics whether it be a business decision or a common game of cards." Det jobbet jag fick hade jag inte den typen av formulering med så se det inte som något tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det diskuterades rätt nyligen lite i min dagbok (här, sida 12 och 13), och slutsatsen var att det beror lite på hur stort gap du har i CV:t och hur länge du försörjt dig på det. De flesta var dock överens om att inte nämna det, dock inte på grund av avundsjuka som du nämnde, utan snarare på grund av risken att man ses som en "speltorsk" eller dylikt. Vidare beror det också på vad det är för typ av jobb du ska söka. I mitt fall handlade det om en tjänst som ekonomiassistent.

 

Jag tror också att typen av arbetsgivaren är något att ta hänsyn till när det kommer till att nämna eller icke nämna poker. Äldre generationer har förmodligen svårare att se det som något positivt, och vice versa för yngre arbetsgivare.

Redigerad av FRAEEN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall nämna poker eller inte har noll med avundsjuka att göra. Tänkte du bifoga en graf? :P

 

Har din heltidssyssla de senaste fem åren varit studier, och du inte har några stora glapp (sommarlov räknas ej) hade jag inte under några omständigheter nämnt ett ord om poker.

 

Du vet aldrig vem som läser ditt CV och poker klingar väldigt negativt i mångas öron, oavsett om dem borde vara "avundsjuka" på dina vinster eller ej.

 

imo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt blir denna diskussion ALLTID om vad man ska göra om man har en liten lucka på ett halvår eller har pluggat samtidigt. Känns som enkelt val då, inte nämna poker.

 

Jag har fortfarande inte fått ett vettigt svar på vad man ska göra om där är ett hål i CVt på 5+ år men jag står fast vid min åsikt att det verkar skumt att låtsas som det regnar och rakt ut efterblivet att ljuga ihop nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej my bad, poker kan relateras med spelmissbruk/dylik istället för avundsjuka.

 

Hittade nyss en tråd på Fl**hb**k som analyserar frågeställningen djupare, liknande resonemang som tas upp i FRAEENS dagbok diskuteras även där. Generellt verkar de som att man borde undvika poker så långt som det går.

 

Sunbird88, " Tänkte du bifoga en graf? :P " haha fick mig ett gott skratt där :mrgreen:.

 

Brukar alltid tvinga mig själv att arbeta under sommaren enbart för att inte framstå som inkompetent vid t.ex. en arbetsintervju i framtiden, men de är framförallt sommaren 2013 som är blank på CV:t. Frågan är om arbetsgivaren kommer bli fundersam över detta :-|

 

Sommaren 2011: Jobb

Sommaren 2012: Jobb

Sommaren 2013: Blank [Poker]

Sommaren 2014: Jobb

Sommaren 2015: Jobb

 

De tjänster jag söker kommer vara inom ekonomi/statistik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du ska söka för jobb, att nämna poker är i min mening ganska så högvarians om du söker ett "sämre jobb". Om man bor ute i någon randomhåla och ska söka något lågavlönat simpelt jobb så hade jag nog skippat det. Men om du ska söka lite mer high end-yrken så är det definitivt en fördel. Det finns rätt många pokerspelare som t.ex gått över till Wall Street där de kunnat räkna det som en merit. En av mina närmsta vänner inom poker hade en jobbintervju på Goldman Sachs där de creddade att han spelat poker i många år också. Det handlar nog väldigt mycket om hur man pitchar sig själv också och sitt spelande. Du vill nog förklara ganska så mycket om vad du har lärt dig från det och den matematiska aspekten. Poker har ändå mer och mer blivit accepterat vill jag ändå påstå, t.ex så har MIT någon kurs inom det, även Oxford hade någon föreläsning med Liv Boeree. Så imo antingen går man all in och nämner det och förklarar grundligt, eller så är det bara att skita i det. Att bara skriva att man spelade poker professionellt under ett år låter nog väldigt oseriöst.

 

Men ah blir man intervjuad av Agda 55 som bott och jobbat hela sitt liv i Mälardalen eller något kanske man kan skippa det. Du är f.ö mycket saknad vid borden Yummi! Turbo-borden är inte vad de har varit.

 

Mvh TurboYummi.

 

Edit: Du borde nämna att du hade 21.12bb/100 i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var nyexad civilingingenjör så intervjuade jag för Volvo och ÅF. Skrev typ "self employed poker professional" och årtalen.

 

Försökte tona ner det, men alla jag intervjuade älskade att prata om det och jag blev alltid introducerad som "pokerproffs" och fick säkert lägga 5min av varje intervju om att prata om det. Men det var mest de som intervjuade som pratade och jag bara svarade sakligt, stakes, vinster etc nämndes aldrig. Fick erbjudande av båda, så helt åt skogen var det väl inte, min egen gissning är att folk gillar något roligt som utmärker en.

 

Imo visa att du har integritet och självförtroende genom att vara ärlig, gör ingen big deal av det så får du extra cred. Och om din chef har problem med det så vill du verkligen arbeta för den chefen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har anställt en del folk genom åren och hade det stått med i ett CV hade denne fått komma på intervju bara för att det var jag som läste CVet. Nästan oavsett vad som stått mer i detta CV.

 

Med det sagt så kan det ju såklart gå åt andra hållet om någon annan läser ditt CV som inte gillar att spela kort.

 

Jag har tagit in folk på intervju som haft 10p gatsten eller kurser i myt, ockultism osv bara för att jag vill höra dom berätta om vad dom lärt sig.

 

Söker du smalt, bara ett par jobb och har tid så kolla upp vem som läser ditt CV, känner du nån som känner personen så ta reda på om dom gillar att spela kort - ta då i så fall med det.

 

Söker du massor av jobb, skippa är väl smartast.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har anställt en del folk genom åren och hade det stått med i ett CV hade denne fått komma på intervju bara för att det var jag som läste CVet. Nästan oavsett vad som stått mer i detta CV.

 

Med det sagt så kan det ju såklart gå åt andra hållet om någon annan läser ditt CV som inte gillar att spela kort.

 

Jag har tagit in folk på intervju som haft 10p gatsten eller kurser i myt, ockultism osv bara för att jag vill höra dom berätta om vad dom lärt sig.

 

Söker du smalt, bara ett par jobb och har tid så kolla upp vem som läser ditt CV, känner du nån som känner personen så ta reda på om dom gillar att spela kort - ta då i så fall med det.

 

Söker du massor av jobb, skippa är väl smartast.

 

Lycka till!

 

Du menar på fullt allvar att folket som anställer hellre ser 8 tomma år i ett CV än pokerproffs? Galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag läste det som att han studerat alla år som han spelat. My bad.

 

Tomma år i ett CV är såklart ett frågetecken, 8 tomma år är både frågetecken och utropstecken tillsammans.

 

Folket som anställer är för övrigt individer och dom agerar nog olika på samma CV, men dom flesta som anställer ser hellre ett CV som inte har luckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag läste det som att han studerat alla år som han spelat. My bad.

 

Tomma år i ett CV är såklart ett frågetecken, 8 tomma år är både frågetecken och utropstecken tillsammans.

 

Folket som anställer är för övrigt individer och dom agerar nog olika på samma CV, men dom flesta som anställer ser hellre ett CV som inte har luckor.

 

Ja, min fråga var dock hypotetisk (kanske självupplevd, vem vet) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...