Gå till innehåll
Johan85

Nordea avslutar banktjänster och stänger konton pga uttag från Pokersajter

Recommended Posts

Jag har editerat bort alla personnamn och tagit bort länken till brevet. Editera bort även det andra namnet i brevet om du lägger upp igen. Sakfrågan är intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med "alla personnamn" menar du alltså namnet på de tre cheferna på Nordea som meddelat mig att man inte får göra uttag från Pokerstars till Nordea.

 

Brevet var det jag fick hemskickat undertecknat en av dessa chefer.

 

Synd, de är ju officiella representanter och de enda som påstår att det här ska vara något fel. Så fel att de avslutat mina konton för att jag insisterat på att de är helt enligt regelboken och erbjudit alla möjliga dokument.

 

Jag hoppas iaf det går bra att jag förklarar att det är kontorschefen för aveny-kontoret, och hennes chef (vice regionschefen) som påstått detta, och att brevet kom från kontorschefen på östra hamngatan/nordstaden-kontoret.

 

Mattepoof- jag har nu öppnat konton på SEB, Handelsbanken och har fått grönt av Ålandsbanken och Ica banken också. Till samtliga ahr jag skicakt in kontohistorik från Nordea samt ett par transaktionskvitton från Pokersajterna. Det var inga bekymmer någonstans.

 

Nordea har väl fortfarande ingen som helst anledning att stänga mina konton. De har bara sagt att pokersajter --> Nordea inte ska vara möjligt eller tillåtet. Vilket knappast stämmer som andra bekräftat här.

 

Mitt problem är väl i praktiken löst och jag sover gott igen, men jag kommer ändå följa upp detta. Jag vill veta varför det hände och hur det är möjligt. Har du någon teori Mattepoof så är den välkommen. Jag har kanske missat något. Dock är jag inte på några varningslistor. Allt jag gjort är att föra över pengar från Pokersajter till Nordea, precis som alla andra Nordea-kunder här om jag får gissa. Ingen annan har samma besvär, ingen på Nordea verkar förstå vad som hänt i mitt fall heller, och inga andra banker har problem med mina instättningar.

 

Man har ju enligt lag rätt att ha ett bank-konto i Sverige som svensk, så det är möjligt att de kommer med en riktigt strålande förklaring. Så länge de totalignorerar mig och inte ens svarar på vad det innebär.. för mina fonder, bolån och kontosaldo etc.. måste jag dock hålla mig fortsatt skeptisk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Nordea fått böter på 50 MSEK pga brister i sin KYC(Know Your Client) så är det nog så att de är extra försiktiga avseende kunder med avvikande beteende. De vill helt enkelt vara på den säkra sidan och riskminimerar även om du inte gjort något olagligt i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tråkigt.

 

Bitcoin och andra kryptovallutor blir bara mer och mer intressant för pokerspelare.

 

Finns det några av top 50 pokersajter som tar bitcoins?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är synd Valterego, för det är just dessa individer man bör varna andra pokerspelare för, av allt att döma..

 

Fortfarande inga svar från något håll inom Nordea, men nu har jag ett konto även på Ica-banken.

 

Ja Nordea behöver kanske riskminimera bäst de kan efter alla sina skandaler. Så akta så ni inte trampar på samma mina som jag.. de verkar blanda och ge!

 

Jag har anmält ärendet till FI men de behöver fler liknande fall för att det ska leda till några påföljder för Nordea enligt deras uppdragsbeskrivning. Enstaka fall kan ARN utreda, dock verkar det som detta rör sig om för små belopp.

 

FI gav mig ett stycke och en kontaktperson att referera till Nordeas kundombudsman då FI "förväntar sig" att de ska svara. I praktiken händer det inte något om inte fler fall uppdagas dock.

 

Hör därför gärna av er till kontorschefen på Avenyn och nämn att ni ibland sätter in pengar från Pokersajter till Nordea! Tillsammans kan vi bli starka.

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdateringar från Nordea:

 

Jag bad en vän som är advokat ringa deras kundombudsman igen och kräva ett svar.

 

Ett par timmar senare dök detta upp:

 

"

Hej Johan,

 

Ber om ursäkt att det drar ut på tiden men jag har mycket på mitt bord just nu.

 

Man kan sätta in pengar från pokersajter och även från utlandet dock har vi ibland rätt att stoppa pengarna för att ta reda på vad betalningen avser samt pengarnas ursprung eftersom vi är ansvariga för alla pengar som passerar våra system.

 

När det gäller dina inbetalningar så tror jag inte att vi kommer att stoppa dom men eftersom vi är skyldiga att utreda vart dom kommer ifrån kommer vi säkert fortsätta fråga. Vi har vid ett flertal tillfällen bett dig redovisa pengarnas ursprung men det är kanske inte så lätt att veta vad det betyder. Jag tänker att om du kan skicka mig några skärmdumpar på det du skulle kunna redovisa (vinster) så kan jag säga vad vi, i detta fall, menar med ”skriftlig redovisning”.

 

 

Ingenting kommer att hända med dina konton och med dina lån i samband med detta brev. Om vi spärrar något 31:e juni så är det internetbanken och Visakortet, konton, lån och fonder finns kvar som vanligt. Skillnaden blir att du behöver komma till ett kontor för att uträtta ärenden."

 

Vad syftet är med att tvinga mig gå in till kontoret för att uträtta bankärenden förstår jag inte!? Men de verkar ju iaf insett att de inte kan säga upp mina konton, samt att pokerinsättningar faktiskt är tillåtna i banken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan inkom det här från kundombudsmannen:

 

"Hej, vi har fått information att du har kontakt med Mx på ditt kontoret i ditt ärende. Det underlag som vi efterfrågar är varifrån kommer dina insättningar ifrån vid dina insättningar på ditt pokerkonto.

 

 

 

 

 

Med vänlig hälsning

Nordea Bank AB (publ)

 

 

Cx

Avd Kundombudsmannen"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu detta från Mx igen:

 

"Det vi vill se är redovisning som styrker var pengarna kommer ifrån så att vi kan styrka att dom inte kommer från illegal verksamhet, inte att du gjort överföringar. Att pengarna kommer från Bwin styrker inte att det är pokervinster det visar bara att du gjort överföringar från Bwin. Det kan vara vem som helst som satt in pengarna där. Vi vill se hur pengarna kommit in på Bwin/winamax kontot. "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem som helst kan ju inte sätta in pengar på mitt Bwin-konto. De har ju inte ens player-transfer.

 

Men allmänt är det väl så att vi inte har ett bankkonto på Pokersajterna. Vi har ju bara ett löfte om att vi har rätt att ta ut ett belopp som baserar p våra spelresultat de uppmätt i sina spel?

 

Därför undrar jag vad de begär nu egentligen, eller om de förstår det själva.

 

Bwin gör ju ett "återköp" till mig när jag begär en utbetalning. De pengarna kommer ju från företagets kassa i praktiken (även om det finns regler om att de ska separera våra saldon).

 

Nordea begär ju i praktiken att jag ska redogöra för hur Bwin finansierar sin verksamhet. Vart deras pengar kommer ifrån när de gör ett "återköp" till mig.

 

Va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågar de inte efter underlag för hur du vunnit pengarna? Det vill säga handhistorik, turnerningvinster, whatever.

 

Jag har förklarat att jag kan begära ut och översända all handhistorik så de ser hur jag vunnit varje enskild krona, men att det verkar opraktiskt att skicka i fysiskt pappers-format.

Fick du någon respons på detta? Ta upp frågan igen med kundombudsmannen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, Nordea frågar som jag förstår det var dina pengar som du satte in på pokersajten kommer ifrån

 

Typ

 

"Johan85 har gjort en överföring om 200.000 kr till Bwin, nu vill vi veta var de pengarna kommer ifrån. Be honom bevisa det"

 

Det är således inte dina uttag som du ska kunna styrka att de kommer från pokervinster, utan dina insättningar.

 

Kan du styrka det? Isf skicka över det underlaget till dem.

 

Du kanske har uttag från andra sajter, du kanske sålt en bil, fastighet, fonder, aktier osv. Förklara för dem var din rulle som du satte in på bwin kommer ifrån, så kanske det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev just tillbaka till den personen på kundombudsmannen med.

 

Ja hon uttrycker ju det som att det är insättnigarna till sajterna de vill ha underlag för. Det är ju hennes synnerliga inkompetens. Jag gjorde en instättning på 10 dollar för några år sedan, sedan dess har jag aldrig satt in pengar.

 

Naturligtvis undrar de över uttagen TILL nordea, inte över insättningarna till pokersajterna (vilka jag inte har några). Då hade de ju undrat vart de pengarna om från när jag satte in dem till Nordea (de kommer ju från mitt Nordea konto om jag sätter in dem till pokersajt).

 

Jag frågar om och om igen om de vill att jag skickar in alla spelhistorik eller om de begär att jag ska redogöra för bolagens egen finansiering.

 

Jag förklarade även att bolagen är tvingade att förhindra chipdumpning. Inte för att han vet vad chipdumpning är troligen, men jag beskrev att det var det enda sättet att "föra över" pengar till mig på Bwin.

 

DOCK är det ju så att om en spelare medvetet skapar förluster för sig själv i syfte att skapa vinster för en annan spelare så kommer ju pokersajten enligt deras licens att straffa den soft-playande spelaren.

 

Men som sagt, de vet inte vad de pratar om. Den tisigare responsen jag fick gällande handhistorik och nu från Mx var ju att de bara vill ha "några skärmdumpar". Jag skickade in två års transaktionshistorik från varje sajt och tog även skärmdumpar på kontoinformationen, men det var som ni löser ovan inte det han ville ha!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga:

 

De ignorerar mina ständiga erbjudanden om spelhistorik/handhistorik. Säger att de vill ha skärmdumpar. Sedan säger de att de måste se HUR insättningarna till mitt pokerkonto gått till.

 

De tror alltså att någon kan gå och göra insättningar till mitt pokerkonto som jag sedan tar ut till Nordea.

 

Kundombudsmannen förväxlar detta och tror att JAG gör insättningar till mitt eget pokerkonto. Och att det är detta banken kräver underlag för. Hon är totalt lost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh jesus... vilken soppa.

 

Det märks att de inte har en susning om vad poker är.

 

Men har du ens förklarat för dem att det ligger till så att du bara har satt in 10 dollar och sen dess är det spelvinster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lite uppdateringar från Nordea:

 

Jag bad en vän som är advokat ringa deras kundombudsman igen och kräva ett svar.

 

Ett par timmar senare dök detta upp:

 

"

Hej Johan,

 

Ber om ursäkt att det drar ut på tiden men jag har mycket på mitt bord just nu.

 

Man kan sätta in pengar från pokersajter och även från utlandet dock har vi ibland rätt att stoppa pengarna för att ta reda på vad betalningen avser samt pengarnas ursprung eftersom vi är ansvariga för alla pengar som passerar våra system.

 

När det gäller dina inbetalningar så tror jag inte att vi kommer att stoppa dom men eftersom vi är skyldiga att utreda vart dom kommer ifrån kommer vi säkert fortsätta fråga. Vi har vid ett flertal tillfällen bett dig redovisa pengarnas ursprung men det är kanske inte så lätt att veta vad det betyder. Jag tänker att om du kan skicka mig några skärmdumpar på det du skulle kunna redovisa (vinster) så kan jag säga vad vi, i detta fall, menar med ”skriftlig redovisning”.

 

 

Ingenting kommer att hända med dina konton och med dina lån i samband med detta brev. Om vi spärrar något 31:e juni så är det internetbanken och Visakortet, konton, lån och fonder finns kvar som vanligt. Skillnaden blir att du behöver komma till ett kontor för att uträtta ärenden."

 

Vad syftet är med att tvinga mig gå in till kontoret för att uträtta bankärenden förstår jag inte!? Men de verkar ju iaf insett att de inte kan säga upp mina konton, samt att pokerinsättningar faktiskt är tillåtna i banken!

 

Sedan inkom det här från kundombudsmannen:

 

"Hej, vi har fått information att du har kontakt med Mx på ditt kontoret i ditt ärende. Det underlag som vi efterfrågar är varifrån kommer dina insättningar ifrån vid dina insättningar på ditt pokerkonto.

 

 

 

 

 

Med vänlig hälsning

Nordea Bank AB (publ)

 

 

Cx

Avd Kundombudsmannen"

 

Och nu detta från Mx igen:

 

"Det vi vill se är redovisning som styrker var pengarna kommer ifrån så att vi kan styrka att dom inte kommer från illegal verksamhet, inte att du gjort överföringar. Att pengarna kommer från Bwin styrker inte att det är pokervinster det visar bara att du gjort överföringar från Bwin. Det kan vara vem som helst som satt in pengarna där. Vi vill se hur pengarna kommit in på Bwin/winamax kontot. "

 

Vad är det för tappad person som ens formulerar sig sådär. Har väl mycket på sitt bord just nu... Herre jösses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju skickat dem 24 månaders historik.

 

Jag skrev till dem båda nu och förklarade för övertydlighetens skull att jag bara gjort den insättning och att de pengarna kom från att jag jobbade ett år efter studenten. Jag erbjöd ett tio år gammalt lönebesked om det var detta de efterfrågade.

 

Det är det naturligtvis inte men det är ju det kundombudsmannen säger iaf!

 

Mx kräver ju i praktiken att jag ska redovisa för vart Pokerstars kassa kommer ifrån. Jag bad honom nu bekräfta att han förstod detta, och att det verkligen var det han krävde.

 

Jag har även erbjudit mig att komma in med en advokat och representant från SEB eller Ålandsbanken som kan berätta hur de gör. Gärna för hela gruppen: Mar-x, Mal-x, Mal-x och Cx.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till att få någon som inte förstår pokerboomen och på fullt allvar tycker att minusränta på insättningar är kul att man kan göra en insättning på 10 dulls och sedan plocka ut hundratusentals kronor i avkastning :)

 

Lättare att förklara för jobbarkompisarna att Keno inte är en bra investering ("Man kan ju vinne!")

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag talat med telefonbanken två gånger.

 

Jag har försökt byta Nordea-kontor för att få en ny kontakt att lösa detta med.

 

Det borde gå på fem minuter precis som på SEB. Alltså att jag bara ger dem transaktionshistorik från ett antal månader/år tillbaka och skriver under ett papper på att jag garanterar att pengarna kommer därifrån.

 

Jag har även flyttat nyligen och bad därför att få byta till kontoret på min nuvarande ort. Efter långa samtal med väldigt förstående och på alla sätt ytterst hjälpsamma och engagerade personer på telefonbanken slutar det dock igen med att jag bara får ettt nyt mejl av Mar-x:

 

 

Hej Johan

 

 

 

Alla kontor I Nordea har samma regler att följa.

 

Du kommer inte att kunna byta kontor i Nordea men du är välkommen att höra av dig till mig även fortsättningsvis.

 

 

Jag har även skrivit ytterligare mejl till honom innan detta, där jag förklarat hur enkelt andra löst detta, samt påmint om att han inte svarat mig angående spelhistoriken.

 

Jag har även återigen påpekat att han och KO frågat om helt olika saker och bett dem specificera vilka uttag de vill att jag redogör för, eller iaf för vilken tidsperiod. Allt detta ignorerar han och skickar endast det där mejlet!

 

Tjejerna på kundservice låter nästan förtvivlade själva men jag får alltså inte byta kontor och ingen annan har rätt att hjälpa mig då ärendet "ligger på Mar-x".

 

Det är extra olägligt då de ju har sagt upp min internetbank och menar att jag måste komma in fysiskt för att uträtta alla typer av bankärenden i fortsättningen. (Jag har nu andra banker så det blir inte ett problem, men det är ju en annan femma).

 

Jag får alltså inte gå till kontoret på orten där jag är folkbokförd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
För att förtydliga:

 

De ignorerar mina ständiga erbjudanden om spelhistorik/handhistorik. Säger att de vill ha skärmdumpar. Sedan säger de att de måste se HUR insättningarna till mitt pokerkonto gått till.

 

De tror alltså att någon kan gå och göra insättningar till mitt pokerkonto som jag sedan tar ut till Nordea.

 

Kundombudsmannen förväxlar detta och tror att JAG gör insättningar till mitt eget pokerkonto. Och att det är detta banken kräver underlag för. Hon är totalt lost.

 

Banken tror du satt in pengar på BWin som du sedan överfört till Nordia.

De vet inte hur pokersiter fungerar.

 

Påpeka för Nordea att pengarna är vinstpengar och peka på skatteverkets sida där de beskriver hur vinster från pokervinster är skattefria:

 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellainkomster/deklarerainkomsterfranutlandet/deklarerapokervinster.4.133ff59513d6f9ee2eb5465.html

 

 

Säg sedan att vinsten består av att du vunnit ett stort antal händer i poker och fråga om de vill ha information om varje liten vinst för sig - och meddela att du kan kan skicka handhistorik för flera tusentals händer som visat på hur du vunnit pengarna.

 

Skicka även med ett skärmdump som visar in och uttagstatistik från Bwin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom just in följande pressmeddelande från Nordea... känns inte direkt som att de kommer vara lätta på haken att släppa igenom kunder som fastnat i ett filter

 

 

I juni 2015 genomförde danska finansinspektionen en granskning av hur

Nordea Bank Danmark A/S följt regelverken för bekämpning av

penningtvätt. Slutrapporten resulterade i kritik och ärendet kommer i

enlighet med dansk administrativ praxis att överlämnas till polisen

för ytterligare utredning och eventuella sanktioner.

 

De slutsatser som lagts fram av den danska finansinspektionen avser

tidigare rapporterade brister på området och var ett väntat möjligt

utfall av granskningen, precis som meddelats i delårsredogörelsen för

första kvartalet 2016.

 

- Vi vill understryka att det är oacceptabelt för oss att ha brister

inom något område. Våra kunder och partners ska kunna förvänta sig

att vi följer gällande regler. Att säkerställa att vi har processer

som gör att vi följer regelverken har högsta prioritet i Nordea. Vi

inser att vi inledningsvis underskattade komplexiteten och hur lång

tid det tar att ändra våra rutiner. Vi är emellertid medvetna om

bristerna på penningtvättsområdet och i nära dialog med myndigheterna

åtgärdar vi dessa enligt den handlingsplan som vi lanserade förra

våren. Vi har förbundit oss att åtgärda bristerna, och det kommer vi

också att göra, säger koncernchef Casper von Koskull.

 

För att komma till rätta med de brister som Finansinspektionen i

Sverige poängterade förra våren, och som nu även den danska

finansinspektionen pekar på, startade vi i juni 2015 ett särskilt

program, Financial Crime Change Programme, med syftet att säkerställa

gedigna, koncernövergripande standarder och processer. I samband med

detta samlade vi huvuddelen av första försvarslinjens verksamhet för

bekämpning av penningtvätt, som avser kundkännedom,

sanktionsbevakning och transaktionsövervakning, i en central enhet.

Idag arbetar totalt 850 heltidsanställda med dessa uppgifter, och

målsättningen är att vara cirka 1 150 medarbetare vid årsskiftet.

Området för regelefterlevnad väntas expandera ytterligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Idag har jag talat med telefonbanken två gånger.

 

Jag har försökt byta Nordea-kontor för att få en ny kontakt att lösa detta med.

 

Det borde gå på fem minuter precis som på SEB. Alltså att jag bara ger dem transaktionshistorik från ett antal månader/år tillbaka och skriver under ett papper på att jag garanterar att pengarna kommer därifrån.

 

Jag har även flyttat nyligen och bad därför att få byta till kontoret på min nuvarande ort. Efter långa samtal med väldigt förstående och på alla sätt ytterst hjälpsamma och engagerade personer på telefonbanken slutar det dock igen med att jag bara får ettt nyt mejl av Mar-x:

 

 

Hej Johan

 

 

 

Alla kontor I Nordea har samma regler att följa.

 

Du kommer inte att kunna byta kontor i Nordea men du är välkommen att höra av dig till mig även fortsättningsvis.

 

 

Jag har även skrivit ytterligare mejl till honom innan detta, där jag förklarat hur enkelt andra löst detta, samt påmint om att han inte svarat mig angående spelhistoriken.

 

Jag har även återigen påpekat att han och KO frågat om helt olika saker och bett dem specificera vilka uttag de vill att jag redogör för, eller iaf för vilken tidsperiod. Allt detta ignorerar han och skickar endast det där mejlet!

 

Tjejerna på kundservice låter nästan förtvivlade själva men jag får alltså inte byta kontor och ingen annan har rätt att hjälpa mig då ärendet "ligger på Mar-x".

 

Det är extra olägligt då de ju har sagt upp min internetbank och menar att jag måste komma in fysiskt för att uträtta alla typer av bankärenden i fortsättningen. (Jag har nu andra banker så det blir inte ett problem, men det är ju en annan femma).

 

Jag får alltså inte gå till kontoret på orten där jag är folkbokförd.

 

Har du provat att spela dum och bara kliva in på det lokala kontoret och be om ett byte och låtsas som ingenting? Vore intressant att se hur det går...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...