Gå till innehåll

Nordea avslutar banktjänster och stänger konton pga uttag från Pokersajter


Recommended Posts

Kom just in följande pressmeddelande från Nordea...

 

Apropå det har jag ett kreditkort från Nordea med rätt låg kreditgräns, och inga andra bankärenden hos dem. Senaste månaden har det magiskt slutat fungera för mängder av saker - mest spel, men även annat. Med "spel" menar jag då även t.ex. om jag vill köpa ett paket spelkort i Hearthstone, även om t.ex. bettingsiter givetvis inte alls varit att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Apropå det har jag ett kreditkort från Nordea med rätt låg kreditgräns, och inga andra bankärenden hos dem. Senaste månaden har det magiskt slutat fungera för mängder av saker - mest spel, men även annat. Med "spel" menar jag då även t.ex. om jag vill köpa ett paket spelkort i Hearthstone, även om t.ex. bettingsiter givetvis inte alls varit att tänka på.

 

De har en funktion där man måste öppna kortet under en begränsad tid för onlineköp utan mobilt bankid.

 

Du måste logga in på ditt konto, välja kort, och sedan öppna, så är det öppet i 60 minuter eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej,

 

jag har inga praktiska bekymmer längre då jag numera är lycklig kund på både SEB, Handelsbanken och Ica banken. Det finns ingenstans att vända sig med detta, trots att jag gärna skulle få upprättelse. Det är ren diskriminering, men jag har provat allt!

 

 

Det går inte att göra något juridiskt då de alltid kan hänvisa till att de "misstänker pengatvätt", vilket de inte ens får informera mig om.

 

Man kan inte gå till media eftersom folk tror att det handlar om någon for mav skattefusk, eller bara antar att Nordea vet vad dom gör!

 

 

Jag skrev ihop en liten summering i natt då jag blev så irriterad att jag inte kunde sova när jag kom att tänka på det igen. :rolleyes:

 

Är det någon som har några tips på journalister, jurister eller andra som kan hjälpa mig strukturera upp det snyggt och göra något med det är det mycket välkommet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit en exemplarisk kund i alla år och har haft väldigt god kontakt med min personliga bankman som nu är pensionerad.

Sedan 2011 har jag ett bolån som jag skött till punkt och pricka. Jag har även ett avsevärt fondsparande och en stor värdeökning i min lägenhet i centrala Göteborg, som stod som säkerhet för bolånet.

Sedan inträffar följande:

Vid årsskiftet ringer jag upp mitt kontor för att jag vill boka ett möte. Jag får prata med Malin Taws som är kontorschef på Avenyn. Vi pratar lite om mina tillgångar och när jag nämner att jag även har lite fler vinster på världens största svensklicensierade pokersajter jag skulle kunna realisera till mitt personkonto säger Malin taws att man inte kan sätta in pengar från en pokersajt på sitt nordea-konto.

Jag blir förvånad och förklarar att jag ju gjort detta i tio år, senast förra veckan, utan problem, och att tusentals svenskar spelar på dessa sidor dagligen. Hon hävdar bestämt att man inte kan göra så iaf.

Efteråt ber jag att få kontrollera det här med hennes chef, som då är Malin Kaiser, vice regionschef.

Malin Kaiser bekräftar att vad Malin Taws sagt stämmer. Trots att jag senare skriver att jag just begärt en ny insättning från en pokersajt till mitt Nordeakonto och att det som vanligt inte var några problem så skriver Malin att den typen av insättningar ska avisas. Hon skriver även att banken kan besluta att starta en ”utredning” om man gör den typen av insättningar.

 

Jag ber om ett besked på om de ska starta en utredning på mig då eller inte, för jag har inget att dölja och vill bara komma vidare i diskussionerna. Detta verkar onekligen tramsigt.

Malin Kaiser svarar inte på det mejlet.

Ett par veckor senare skickar jag ett kort mejl och ber henne bekräfta att hon mottagit mitt förra mejl, och bifogar även en kopia på det förra mejlet som referens. Hon svarar inte heller på det här mejlet. Notera att jag använt ”svara på mejl”-funktionen i epost-programmet båda gångerna, det finns alltså ingen chans att mejlen inte nått henne.

 

Jag ger upp för att jag inte orkar eller vet vad jag ska göra.

 

Under våren ringer jag flera gånger in till telefonbanken för att fråga om detta. Ingen förstår vad som är fel och de har inga konkreta uppgifter alls. De är alla tillmötesgående och förklarar att det absolut ska gå att göra insättningar från Pokersajter till sitt Nordeakonto.

 

Jag skriver även ett mejl till kontorschefen på Östra hamngatan, Martin Bergkvist, där jag frågar varför Malin och Malin säger som de gör samt ber att få boka ett möte så vi kan reda ut det här.

Martin svarar aldrig på det här mejlet. Senare kommer han säga att han ”måste ha missat det”.

 

Det går ytterligare någon månad då jag ringer telefonbanken ytterligare gånger. Jag ber om att få byta personlig bankman då den jag är tillskriven är helt anonym för mig och endast hänvisade till att ”det som Malin Kaiser har sagt gäller, har du några frågor och funderingar får du kontakta henne”.

De har inte tillåtelse att byta personlig bankman från telefonbanken säger de varje gång och jag kan heller inte få några kontaktuppgifter direkt till något kontor. Efter många samtal lyckas jag övertala en hjälpsam tjej att be Martin Bergkvist ringa upp mig. Han ringer aldrig. Ett par dagar senare får jag dock det här brevet på posten, som han själv har undertecknat.

 

Utan att överhuvudtaget ha försökt kontakta mig, och utan att något alls (som det står i brevet) ska ha krävt att jag inkommer med några uppgifter, avslutar han min internetbank och mitt VISA-kort utan vidare!

 

Jag mejlar utan vidare 24 månaders komplett kontohistorik från de pokersajter jag gjort uttag från. Jag bifogar även bevis på att det pokerkontot tillhör mig. Notera att det här är världens största spelsidor, som är under granskning under både lotteriinspektionen och finansinspektionen och har licens för eu och den svenska marknaden specifikt.

 

Martin Bergkvist svarar att jag ”bara” bevisat att pengarna kommit till mitt personkonto från de här spelsajterna, men att jag måste bevisa vart pengarna kommit från innan de kom till mitt ”konto hos spelbolaget”. Jag förklarar att jag vunnit pengarna där och att jag inte kan redogöra för hur de finansierar sin verksamhet då det inte är några publika uppgifter.

Han svarar inte på detta mejl. Jag skriver även och ber att få boka ett möte tillsammans med en advokat så att vi kan reda ut detta. Återigen inget svar.

Efter det ringer jag upprepade gånger till telefonbanken de kommande veckorna och försöker få byta till mitt lokala kontor (jag har nämligen även flyttat under den här perioden). Min förhoppning är att om jag bara får boka ett möte med en ny kontakt inom banken så skulle den här personen förstå och hjälpa mig.

Upprepade gånger får jag bara höra att de endast kan lägga ett meddelande till kontoret om att de ska byta kontor för mig, men att det ej går att göra via telefonbanken.

Efter att flera gånger ha förklarat hela den vid det här laget ganska vidriga situationen är det en dag en tjej på telefonbanken som tar det ett steg längre. Hon sätter mig efter lite samtalande fram och tillbaka i kontakt med en annan kontorschef i Göteborgsområdet som vill hjälpa mig då detta verkar helt fel i hennes ögon också. Dock slutar detta med att jag får ett mejl av den här tjejen på telefonbanken där hon skriver att hon verkligen försökte men att Malin Kaiser, regionschefen, gått in och sagt att ingen annan får hantera det här ärendet än Martin Bergkvist.

 

Jag fortsätter ringa telefonbanken de kommande dagarna och mejlar även kontorschefen på mitt lokala kontor som jag efter mycket om och men lyckats få en mejladress till. Han svarar att han inte kan hjälpa mig utan att jag får vända mig till Martin Bergkvist ”som är insatt i ärendet”.

 

Jag får då även plötsligt ett mejl från Martin Bergkvist. Han ignorerar alla mina kontaktförsök och skriver kort ”Du kommer inte kunna byta kontor Johan, men du är välkommen att höra av dig till mig även i fortsättningen”.

Jag skriver tillbaka (återigen genom att använda svara-funktionen i epost-programmet) att ”jag ju har flyttat och att jag måste kunna sköta min räntebetalningar och annat från mitt lokala kontor eftersom han ju sagt upp min internetbank!” Han svarar inte på detta heller.

 

Jag ringer sedan upprepade gånger till Nordeas egen kundombudsman, som måste vara den mest oprofessionella och egendomliga människan jag någon behövt kontakta. Jag får bokstavligen höra att jag är dum som ens ringer till henne och frågar vad det är för uppgifter de begärt av mig . Hon säger det måste finnas någon form av kedja bakom insättningarna. Jag säger att det inte gör det och frågar varför både handelsbanken, SEB och deras egen telefonbank förströr precis vad jag säger och de bevis jag lämnat bör vara fullt tillräckliga. Hon säger att om det inte finns någon längre kedja än så, så är det MITT problem, men om SEB nu tycker annorlunda så kan jag ju gå dit, ”du måste inte vara kund hos Nordea”. Sedan slänger hon på luren och svarar inte när jag försöker ringa upp, signalerna går dock fram.

Efter detta gav jag upp. Jag fick sälja av samtliga fondinnehav med förlust, och jag fick flytta mitt bolån till handelsbanken. Jag hade nämligen ingen möjlighet att resa till kontoret på Östra hamngatan framöver, vilket jag förklarat för dem, och jag vill inte hamna i betalningsproblem för att de gör det omöjligt för mig att betala mina räntor.

 

Efter att ha öppnat kontot på SEB, Handelsbanken och Ica-banken och fördelat ut mitt kapital över dessa har jag inga praktiska problem längre. Kvar är dock såren från den här upplevelsen och jag söker någon form upprättelse. Det har kostat mig en otrolig massa energi och huvudvärk, sömnlösa nätter och allmänt nersatt hälsa under lång tid då detta pågick.

 

Nu har datumet passerats för när min internettjänst och mitt VISA-kort skulle ha stängs av enligt uppsägelsebrevet, men inget har hänt. Jag har inte heller blivit kontaktat vare sig i detta ärende eller vid utlösningen av mitt bolån eller tömningen av mina innehav och konton.

 

Det hela var ett spel för att kasta ut mig ur banken på det mest vidriga sätt man kan tänka sig. I mina ögon för att jag ifrågasatta Malin kaiser och satt det verkar som att hon är inkompetent för det hon säger stämmer inte alls, mina uttag har aldrig avvisats och inga av mina vänners heller.

 

 

 

:evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud vilken rekordnivå av inkompetens, pokerrasism och oseriositet. Hoppas SHB behandlar dig bättre, och hoppas alla som läser det här skär av Nordea om möjlighet finns. Har du funderat på att skriva en insändare till tidningen angående det här? Brukar vara ett ganska effektivt sätt att offentliggöra företags inkompetens och smutskasta de som förtjänar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit en exemplarisk kund i alla år och har haft väldigt god kontakt med min personliga bankman som nu är pensionerad.

Sedan 2011 har jag ett bolån som jag skött till punkt och pricka. Jag har även ett avsevärt fondsparande och en stor värdeökning i min lägenhet i centrala Göteborg, som stod som säkerhet för bolånet.

Sedan inträffar följande:

Vid årsskiftet ringer jag upp mitt kontor för att jag vill boka ett möte. Jag får prata med Malin Taws som är kontorschef på Avenyn. Vi pratar lite om mina tillgångar och när jag nämner att jag även har lite fler vinster på världens största svensklicensierade pokersajter jag skulle kunna realisera till mitt personkonto säger Malin taws att man inte kan sätta in pengar från en pokersajt på sitt nordea-konto.

Jag blir förvånad och förklarar att jag ju gjort detta i tio år, senast förra veckan, utan problem, och att tusentals svenskar spelar på dessa sidor dagligen. Hon hävdar bestämt att man inte kan göra så iaf.

Efteråt ber jag att få kontrollera det här med hennes chef, som då är Malin Kaiser, vice regionschef.

Malin Kaiser bekräftar att vad Malin Taws sagt stämmer. Trots att jag senare skriver att jag just begärt en ny insättning från en pokersajt till mitt Nordeakonto och att det som vanligt inte var några problem så skriver Malin att den typen av insättningar ska avisas. Hon skriver även att banken kan besluta att starta en ”utredning” om man gör den typen av insättningar.

 

Jag ber om ett besked på om de ska starta en utredning på mig då eller inte, för jag har inget att dölja och vill bara komma vidare i diskussionerna. Detta verkar onekligen tramsigt.

Malin Kaiser svarar inte på det mejlet.

Ett par veckor senare skickar jag ett kort mejl och ber henne bekräfta att hon mottagit mitt förra mejl, och bifogar även en kopia på det förra mejlet som referens. Hon svarar inte heller på det här mejlet. Notera att jag använt ”svara på mejl”-funktionen i epost-programmet båda gångerna, det finns alltså ingen chans att mejlen inte nått henne.

 

Jag ger upp för att jag inte orkar eller vet vad jag ska göra.

 

Under våren ringer jag flera gånger in till telefonbanken för att fråga om detta. Ingen förstår vad som är fel och de har inga konkreta uppgifter alls. De är alla tillmötesgående och förklarar att det absolut ska gå att göra insättningar från Pokersajter till sitt Nordeakonto.

 

Jag skriver även ett mejl till kontorschefen på Östra hamngatan, Martin Bergkvist, där jag frågar varför Malin och Malin säger som de gör samt ber att få boka ett möte så vi kan reda ut det här.

Martin svarar aldrig på det här mejlet. Senare kommer han säga att han ”måste ha missat det”.

 

Det går ytterligare någon månad då jag ringer telefonbanken ytterligare gånger. Jag ber om att få byta personlig bankman då den jag är tillskriven är helt anonym för mig och endast hänvisade till att ”det som Malin Kaiser har sagt gäller, har du några frågor och funderingar får du kontakta henne”.

De har inte tillåtelse att byta personlig bankman från telefonbanken säger de varje gång och jag kan heller inte få några kontaktuppgifter direkt till något kontor. Efter många samtal lyckas jag övertala en hjälpsam tjej att be Martin Bergkvist ringa upp mig. Han ringer aldrig. Ett par dagar senare får jag dock det här brevet på posten, som han själv har undertecknat.

 

Utan att överhuvudtaget ha försökt kontakta mig, och utan att något alls (som det står i brevet) ska ha krävt att jag inkommer med några uppgifter, avslutar han min internetbank och mitt VISA-kort utan vidare!

 

Jag mejlar utan vidare 24 månaders komplett kontohistorik från de pokersajter jag gjort uttag från. Jag bifogar även bevis på att det pokerkontot tillhör mig. Notera att det här är världens största spelsidor, som är under granskning under både lotteriinspektionen och finansinspektionen och har licens för eu och den svenska marknaden specifikt.

 

Martin Bergkvist svarar att jag ”bara” bevisat att pengarna kommit till mitt personkonto från de här spelsajterna, men att jag måste bevisa vart pengarna kommit från innan de kom till mitt ”konto hos spelbolaget”. Jag förklarar att jag vunnit pengarna där och att jag inte kan redogöra för hur de finansierar sin verksamhet då det inte är några publika uppgifter.

Han svarar inte på detta mejl. Jag skriver även och ber att få boka ett möte tillsammans med en advokat så att vi kan reda ut detta. Återigen inget svar.

Efter det ringer jag upprepade gånger till telefonbanken de kommande veckorna och försöker få byta till mitt lokala kontor (jag har nämligen även flyttat under den här perioden). Min förhoppning är att om jag bara får boka ett möte med en ny kontakt inom banken så skulle den här personen förstå och hjälpa mig.

Upprepade gånger får jag bara höra att de endast kan lägga ett meddelande till kontoret om att de ska byta kontor för mig, men att det ej går att göra via telefonbanken.

Efter att flera gånger ha förklarat hela den vid det här laget ganska vidriga situationen är det en dag en tjej på telefonbanken som tar det ett steg längre. Hon sätter mig efter lite samtalande fram och tillbaka i kontakt med en annan kontorschef i Göteborgsområdet som vill hjälpa mig då detta verkar helt fel i hennes ögon också. Dock slutar detta med att jag får ett mejl av den här tjejen på telefonbanken där hon skriver att hon verkligen försökte men att Malin Kaiser, regionschefen, gått in och sagt att ingen annan får hantera det här ärendet än Martin Bergkvist.

 

Jag fortsätter ringa telefonbanken de kommande dagarna och mejlar även kontorschefen på mitt lokala kontor som jag efter mycket om och men lyckats få en mejladress till. Han svarar att han inte kan hjälpa mig utan att jag får vända mig till Martin Bergkvist ”som är insatt i ärendet”.

 

Jag får då även plötsligt ett mejl från Martin Bergkvist. Han ignorerar alla mina kontaktförsök och skriver kort ”Du kommer inte kunna byta kontor Johan, men du är välkommen att höra av dig till mig även i fortsättningen”.

Jag skriver tillbaka (återigen genom att använda svara-funktionen i epost-programmet) att ”jag ju har flyttat och att jag måste kunna sköta min räntebetalningar och annat från mitt lokala kontor eftersom han ju sagt upp min internetbank!” Han svarar inte på detta heller.

 

Jag ringer sedan upprepade gånger till Nordeas egen kundombudsman, som måste vara den mest oprofessionella och egendomliga människan jag någon behövt kontakta. Jag får bokstavligen höra att jag är dum som ens ringer till henne och frågar vad det är för uppgifter de begärt av mig . Hon säger det måste finnas någon form av kedja bakom insättningarna. Jag säger att det inte gör det och frågar varför både handelsbanken, SEB och deras egen telefonbank förströr precis vad jag säger och de bevis jag lämnat bör vara fullt tillräckliga. Hon säger att om det inte finns någon längre kedja än så, så är det MITT problem, men om SEB nu tycker annorlunda så kan jag ju gå dit, ”du måste inte vara kund hos Nordea”. Sedan slänger hon på luren och svarar inte när jag försöker ringa upp, signalerna går dock fram.

Efter detta gav jag upp. Jag fick sälja av samtliga fondinnehav med förlust, och jag fick flytta mitt bolån till handelsbanken. Jag hade nämligen ingen möjlighet att resa till kontoret på Östra hamngatan framöver, vilket jag förklarat för dem, och jag vill inte hamna i betalningsproblem för att de gör det omöjligt för mig att betala mina räntor.

 

Efter att ha öppnat kontot på SEB, Handelsbanken och Ica-banken och fördelat ut mitt kapital över dessa har jag inga praktiska problem längre. Kvar är dock såren från den här upplevelsen och jag söker någon form upprättelse. Det har kostat mig en otrolig massa energi och huvudvärk, sömnlösa nätter och allmänt nersatt hälsa under lång tid då detta pågick.

 

Nu har datumet passerats för när min internettjänst och mitt VISA-kort skulle ha stängs av enligt uppsägelsebrevet, men inget har hänt. Jag har inte heller blivit kontaktat vare sig i detta ärende eller vid utlösningen av mitt bolån eller tömningen av mina innehav och konton.

 

Det hela var ett spel för att kasta ut mig ur banken på det mest vidriga sätt man kan tänka sig. I mina ögon för att jag ifrågasatta Malin kaiser och satt det verkar som att hon är inkompetent för det hon säger stämmer inte alls, mina uttag har aldrig avvisats och inga av mina vänners heller.

 

 

 

:evil:

 

Varför väljer man annan bank än Handelsbanken:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkig historia men så blir det när Nordea vill göra sig av med dig som kund :(

 

Skönt att allt löst sig dock

 

Men tog upp det tidigare och fattar fortfarande inte varför du tvingades att sälja fonderna. Ville du inte det (av skatteskäl) så skulle din nya bank enkelt kunna hjälpa dig med flytt av dem.

 

Enda undantaget jag kan tänka mig inte går att flytta är om du köpt på dig några konstiga strukturerade produkter som Nordea själv ställt ut och som förutsätter att du har dem på konto hos Nordea.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

Hej,

 

här kommer en liten uppdatering trots allt.

 

I slutet av förra året fick jag även ett besked om att mina konton hos Nordea kommer att avslutas. Jag hade någon månad p mig att tömma/flytta mina innehav och kontobehållning eller anmäla vart jag ville ha det flyttat till. Jag hade ju redan gjort detta så jag lät dem bara göra det utan att engagera mig mer.

 

Till min stora förvåning dök det för två månader sedan nu upp ett brev där det stod att från och med I Juli kommer jag inte vara förmånaskund längre, på grund av förändringar i mina affärer hos banken. (För att avslöja vad jag sedan fick veta så var det helt enkelt att jag hade för lite lån och sparande hos dem nu, jag har ju NOLL och).

 

Det var undertecknat samma "personliga bankman" som tidigare och jag såg ingen mening med att försöka kontakta henne även om det var märkligt om nu mina konton avslutades som de givit besked om.

 

Förra veckan fick jag sedan det sjukaste brevet av alla, kanske. Nu har de börjat ta betalt för min internettjänst och (mitt gamla) bank-kort igen, varpå jag fick ett inbetalningskrav på 100kr för att mitt konto blivit övertrasserat efter avgiften dragits från mitt tomma konto!

 

Jag ringer upp och förklarar allt. Personen behöver flera gånger gå iväg och höra sig för, och det tar mellan 3 till 20 minuter innan hon återkommer ibland. Till slut säger hon att mitt konto iaf inte är avslutat och enda anledningen till att jag inte kommer vara förmånskund längre är att man måste ha minst 300 000 i banken. Hon säger sedan att om jag inte har någon inkomst så kan vi inte diskutera att flytta tillbaka mitt bolån hursomhels dock....

 

Jag säger att jag tycker det är orättvist då jag ju blev utkastad ut banken utan förklaring. Hon tänker efter och svarar att det är en unik situation ja, och att hon ska be någon att återkomma med hur man kan lösa det. Jag menar at jag iaf borde få en rimlig förklaring annars på allt detta. Hon håller med.

 

:/

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suitedaces

 

bra poäng, men jag syftade väl på att dessa sajter iaf opererar legalt och att det inte är några svarta pengar eller annat fuffens. Ingen annan, inklusive mig själv tidigare eller nu på andra banker, verkar ju ha några problem med att sätta in vinster från pokersajter till sitt svenska bankkonto heller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...