Gå till innehåll

Nordea avslutar banktjänster och stänger konton pga uttag från Pokersajter


Recommended Posts

Hej,

 

Nordea har med omedelbar verkan beslutat att avsluta mina banktjänster och dra in mina betalkort. De uppger att man inte längre kan sätta in pengar från Pokersajter då det ej går att styrka pengarnas ursprung.

 

Jag har skickat in både de transaktionskvitton man får via mejl (nersparade som pdf:er) samt skärmdumpar på mina kontouppgifter och uttagshistoriken. Detta räcker inte utan de uppger att de behöver underlag i "pappersform" som kan styrka (återigen) pengarnas "ursprung"!?

 

Jag har förklarat att jag kan begära ut och översända all handhistorik så de ser hur jag vunnit varje enskild krona, men att det verkar opraktiskt att skicka i fysiskt pappers-format.

 

I dagsläget verkar det som att jag inte kommer ha en bank om en månad. Detta beslut kom utan någon förvarning. Då jag har både bolån och avsevärt sparande hos Nordea har jag nu bett dem förklara om de tänkt tvångsinlösa mitt lån, tvångsförsälja mina fonder och betala ut min behållning i sedelbuntar, eller vad som är tanken. Kontorschefen verkar lite oklar över detta än så länge och menar att han fått detta på sitt bord av regions-ledningen med hänvisning till nya regler från finansinspektionen.

 

Någon mer som fått problem? Har någon behövt skicka in några dokument, i så fall vad?

 

Detta är ju en mardröm och efter att ha varit en exemplarisk kund i alla år har man oavsett hur detta slutar tappat förtroendet för Nordea måste jag säga.

 

Obs, det handlar om fyra uttag under året om strax under 100 000 SEK styck varav ett är på endast 7000 SEK. Sajterna är Pokerstars, Winamax och Partypoker.

 

 

Johan

Redigerad av Johan85
stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej,

 

Nordea har med omedelbar verkan beslutat att avsluta mina banktjänster och dra in mina betalkort. De uppger att man inte längre kan sätta in pengar från Pokersajter då det ej går att styrka pengarnas ursprung.

 

Jag har skickat in både de transaktionskvitton man får via mejl (nersparade som pdf:er) samt skärmdumpar på mina kontouppgifter och uttagshistoriken. Detta räcker inte utan de uppger att de behöver underlag i "pappersform" som kan styrka (återigen) pengarnas "ursprung"!?

 

Jag har förklarat att jag kan begära ut och översända all handhistorik så de ser hur jag vunnit varje enskild krona, men att det verkar opraktiskt att skicka i fysiskt pappers-format.

 

I dagsläget verkar det som att jag inte kommer ha en bank om en månad. Detta beslut kom utan någon förvarning. Då jag har både bolån och avsevärt sparande hos Nordea har jag nu bett dem förklara om de tänkt tvångsinlösa mitt lån, tvångsförsälja mina fonder och betala ut min behållning i sedelbuntar, eller vad som är tanken. Kontorschefen verkar lite oklar över detta än så länge och menar att han fått detta på sitt bord av regions-ledningen med hänvisning till nya regler från finansinspektionen.

 

Någon mer som fått problem? Har någon behövt skicka in några dokument, i så fall vad?

 

Detta är ju en mardröm och efter att ha varit en exemplarisk kund i alla år har man oavsett hur detta slutar tappat förtroendet för Nordea måste jag säga.

 

Obs, det handlar om fyra uttag under året om strax under 100 000 SEK styck varav ett är på endast 7000 SEK. Sajterna är Pokerstars, Winamax och Partypoker.

 

 

Johan

 

Ta ut dina pengar och byt bank. Lär finnas många seriösa banker som vill ta hand om dina lån speciellt med ett sparande som säkerhet.

 

Skulle det vara något problem att få ut pengarna hotar du med att ta dem till rätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack,

 

jag är inte orolig att de ska stjäla mina pengar, men ska de stänga mina konton måste det ju vara samma för alla?

 

Hundratals svenskar måste ju ta ut pengar från pokersajter med jämna mellanrum..

 

Det blir att bygga upp en ny bankrelation framöver helt klart men man ska ju till EM och WSOP i det närmsta och det är inte helt lätt att ordna snabbt när man nolltaxerat och de inte kan se min fläckfria historik hos Nordea. Betalar de ut mina pengar i sedelbuntar lär jag få en del problem att sätta in dem i nästa bank, den saken är ju klar.

Redigerad av Johan85
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart dom inte ger dig pengarna i cash. Att starta konto på en annan bank kan du ju göra över nätet.

 

Tycker du ska försöka prata med någon som både vet vad han pratar om på banken och har lite att säga till om.

 

Skriv ut dina pdfer på papper så har du ju pappersspåret dom ber om. Tycker det låter som om nån fått spel och tryckt på fel knapp nånstans. Du har ju fortfarande rättigheter.

 

Nu mär du säger det så har cashieren på stars varnat för att nordea spökar ett par månader nu. Antar att dom menade allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Min personliga bankman gav mig mejladressen till vice regionschefen, "om jag hade frågor och funderingar", mer kunde hon inte göra skrev hon. Vice regionschefen svarar inte på mejl och inte heller min personliga bankman efter det.

 

Jag har ringt ett dussin gånger till telefonbanken och försökt byta kontor för att få en ny kontakt att boka ett möte med. Jag brukar inleda med att fråga "är det tillåtet att sätta in pengar från Pokerstars till Nordea", varpå de alltid svarat att det inte ska vara några problem.

De brukar förstå mig till 100% känner jag men det slutar alltid med att de inte kan tala över regionsledningen och de får heller inte ge ut deras kontaktuppgifter. De har lagt meddelanden till min personliga bankman om att något måste vara fel men hon står fast vid att hon inget kan göra då beslutet kommer uppifrån.

 

Ett byte har lovats flera gånger men i slutändan fick jag prata med en "kundvärd" på kontoret jag försökte byta till som förklarade att jag inte kan byta kontor "innan allt är klart på mitt gamla kontor". Moment 22 liksom.

 

Jo, jag kan ju öppna ett konto hos en annan bank, men Nordea kan ju inte utgå från det. Om vad de själva säger skulle vara sant så skulle ju inte en annan bank kunna ta emot mina pengar heller!

 

Det skulle dock vara fullkomligt overkligt om jag inte lyckades häva detta beslut innan det träder i kraft. Det låter ju inte som någon annan pokerspelande Nordeakund fått några problem hittills med insättningar. Inte här inne iaf. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Byt bank, den nya banken kommer hjälpa dig med allt och du kommer troligen aldrig behöva ha kontakt med Nordea mer. Det hela går på nån vecka eller två. Främst är det lite papper som ska skrivas under och skickas fram och tillbaks. Men börja som sagt med att träffa nya banken och förklara din situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min sambo jobbar på Nordea (och spelar en del poker själv).

 

Jag visade henne detta och hennes korta svar var:

"Detta kan inte vara möjligt!"

 

-Om det inte finns en massa andra luriga insättningar och misstanke om pengatvätt eller liknande så bryter de mot i stort sett alla regler som finns i situationen.

 

(Och om den misstanken finns så hanteras ärendet felaktigt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Min personliga bankman gav mig mejladressen till vice regionschefen, "om jag hade frågor och funderingar", mer kunde hon inte göra skrev hon. Vice regionschefen svarar inte på mejl och inte heller min personliga bankman efter det.

 

Jag har ringt ett dussin gånger till telefonbanken och försökt byta kontor för att få en ny kontakt att boka ett möte med. Jag brukar inleda med att fråga "är det tillåtet att sätta in pengar från Pokerstars till Nordea", varpå de alltid svarat att det inte ska vara några problem.

De brukar förstå mig till 100% känner jag men det slutar alltid med att de inte kan tala över regionsledningen och de får heller inte ge ut deras kontaktuppgifter. De har lagt meddelanden till min personliga bankman om att något måste vara fel men hon står fast vid att hon inget kan göra då beslutet kommer uppifrån.

 

Ett byte har lovats flera gånger men i slutändan fick jag prata med en "kundvärd" på kontoret jag försökte byta till som förklarade att jag inte kan byta kontor "innan allt är klart på mitt gamla kontor". Moment 22 liksom.

 

Jo, jag kan ju öppna ett konto hos en annan bank, men Nordea kan ju inte utgå från det. Om vad de själva säger skulle vara sant så skulle ju inte en annan bank kunna ta emot mina pengar heller!

 

Det skulle dock vara fullkomligt overkligt om jag inte lyckades häva detta beslut innan det träder i kraft. Det låter ju inte som någon annan pokerspelande Nordeakund fått några problem hittills med insättningar. Inte här inne iaf. :)

 

Du har alltså en bank där du inte får ett personligt möte på banken, med din "egna" bankman? Låter så märkligt så om det nu är sant (,jag tvivlar inte på vad du säger) så är ju bara det i sig , ett avgörande för ett bankbyte. Om du aldrig haft någon personlig kontakt utan bara kört telefon/mail så är du ju vem som helst för dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Precis. Ja gahr ringt kundsupport och varit artig men egentligen vansinnig var eller varannan dag i flera veckor. Det har blivit rutin efter morgonkaffet. Man vill lägga det åt sidan men man är så arg när man lägger sig att man ligger sömnlös och tänker att imon ska jag fan ta och reda ut det här, så här kan det bara inte gå till!

 

Idag hade jag ett möte med mina föräldrars bankman, också på Nordea. Han reagerade precis som ni och som alla jag pratat med på kundservice, men det slutade på samma sätt: Han ska kolla med de här cheferna och återkomma. Normalt händer inget efter det. Eller jo, senast fick ajg ju brevet om avslutande.

 

Jag har hyrt ut min lägenhet och hade transaktioner på ett visst belopp varje månad för det också. Jag skickade dock en kopia på hyreskontraktet för att försvara det. I övrigt hade jag vara ett par insättningar på enstaka tusenlappar ungefär, då kompisar lånat pengar och betalat tillbaks.

 

Både jag och mina föräldrar är ostraffade och har på alla sätt ordnade omständigheter. Jag har aldrig haft några betalningsanmärkningar och aldrig haft några insättningar av annat slag. Det finns inget skumt.

 

Jag har även talat med en konsumentombudsman och en jurist på konsumenternas bankbyrå under dagen. De menar att man har en rätt att ha ett bankkonto enligt lag. Dock om det finns misstankar om penningtvätt kan banken stänga och neka. Jag talade även med nordeas egen kundombudsman. Jag försökte få henne att erkänna att alla måste behandlas lika då, och inga andra pokerspelare har ju fått dessa bekymmer. Hon totalvägrade att kommentera "andra kunder" även då jag insisterade på att "om vi bara pratar generellt, som en allmän regel", men hon tyckte att det var konstigt att jag inte fått någon förvarning elelr begäran om uppgifter innan. Dock slutade även det med att hon skulle kolla med den här regionschefen och "återkomma".

 

De säger alltså rakt ut till mig att jag inte kan sätta in pengar från Pokerstars till Nordea. Det är endast det detta grundar sig på, det finns inget annat "skumt" bakom. Dom står för detta påstående då de säger att de måste ha god förståelse för pengarnas ursprung och just när det gäller mig har det tydligen inte det alltså.

 

Tågrånarn: Det hade varit superintressant om sambon hade några konkreta tips på vad jag kan anmäla och hur. Det känns för mig som att de kan hävda "misstanke om penningtvätt" bäst det vill. Mitt enda argument är ju egentligen att ingen annan pokerspelare blivit utsatt för detta vad jag hört. De säger ju att transaktionskvitton inte räcker.. och de har ännu inte svarat gällande mitt förslag om att sända över all handhistorik.

 

Och ja, jag kommer att byta bank, men det kommer svida att behöva sälja av miljonbelopp i fonder (som jag haft där i flera år utan problem) som just nu är i en otrevlig dalgång och det kommer vara lite krångel att förklara allt för en ny bank också... men mest tycker jag inte att Nordea ska komma undan med det här. Det är en chef som inte gillar att jag bad att få kontrollera detta med hennes chef. Båda verkar ha precis samma inställning till pokerspelare. Det är en stolthetsgrej för en individ eller två på Nordea helt enkelt. Jag funderar på om det kan kallas korruption då de saknar egentligt underlag, och inte behandlar någon annan såhär? Det är dock omöjligt för mig att bevisa att de inte behandlar andra såhär eftersom de inte kan diskutera andra kunders privatekonomi.

 

Det kommer ner till frågan: Kan man sätta in pengar från Pokerstars till Nordea, ja eller nej? Till mig säger de nej. Tyvärr får man ju inte mycket sympatier hos folket som nolltaxerande pokerspelare, annars hade man ju gått till pressen. Det vidriga med det hela är också att om man gör någon form av offentligt uttalande, på deras facebook-sida eller liknande, så kommer ju folk bara att anta att poker är något skumt. Folk vet ju inte ens att det är skattefritt, inte ens de jag talat med på banken..Och de som vet och förstår blir ju bara skadeglada känns det som. :oops:

 

Johan

Redigerad av valterego
namn raderat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringer handelsbanken och bokar ett möte imon. Får se vad dom säger. Jag kan ju öppna ett konto och föra över mina likvida stålar iaf. Men fonderna är väl specifika för Nordea. Det är ju inte säkert att någon fond hos en annan bank har samma sammansättning. De måste nog säljas av och nyinvesteras i nya fonder. Om det nu går så långt.

 

Kontorschefen har fortfarande inte svarat mig angående mina fonder, mitt bolån eller vad detta egentligen innebär. Det är också synnerligen illa. Telefonsupporten vet ju inte heller vad det här beslutet innebär praktiskt.

 

Jag läste något om att bankerna är griniga på folk som har pengar liggandes som likvida medel då de är skyldiga att förvara dessa men det kostat dem pengar nu pga minus-räntan (jag har ju inte minusränta på mina konton). jag borde ju vara en myra i sammanhanget, men det kanske spelar in det med i deras ovilja att iaf lösa felet de (måste ha?) gjort här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkig historia och jag förstår att den slukar en massa energi

 

Nordea har ju varit i blåsväder i media och man har därför tightat till sina kontroller av AML (Anti Money Laundring) där man numer sannolikt infört stränga kontroller av misstänkt penningtvätt och kunder med en "politisk exponering"

 

Dina överföringar har sannolikt renderat i en röd flagga och därför har du hamnat i den situation du är i nu.

Det är ingen personlig vendetta mot dig eller mot pokerspelare, det här handlar om att om det står mellan att förlora en kund kontra att släppa igenom en kund som i efterhand visat sig syssla med penningtvätt... ja då kommer de säga tack och hej till dig.

 

En vanlig bankman har sannolikt inte kunskapen alls om dessa processer som Nordea compliance sköter. De kan således bara hänvisa vidare uppåt och har inte heller möjlighet att kommentera hantering av andra kunder, vilket de inte får. Sannolikt har knappt deras chefer heller kompetensen om hur de går vidare här eftersom ditt ärende hamnar hos Nordeas centrala compliance avdelning som hanterar AML/PEP

 

Sannolikt kommer de behöva undersöka detta mycket mer noggrant, vilket tyvärr kan ta lite tid om jag får gissa.

Att sända över handhistorik skulle vara bra, men sannolikt lönlöst. Det finns ingen på Nordea som skulle sätta sig och gå igenom alla dina spelade händer.

 

Boka ett möte med en annan bank och gå igenom ditt case med dem. Jag skulle dock föreslå att kanske inte säga att dina pengar blivit frysta pga misstänk penningtvätt utan säg att du inte är nöjd med Nordea och vill flytta bolån, lönekonto och ditt sparande.

 

När det kommer till dina fonder så kan du enkelt flytta dem utan att sälja. Det hjälper Handelsbanken (eller SWB/SEB) dig med och det är sannolikt kostnadsfritt.

 

Lycka till! Uppdatera gärna hur det går här. Är lite av personligt intresse också eftersom jag i jobbet sysslar lite med de här frågorna också (även om jag tyvärr inte har möjlighet att hjälpa dig här)

 

Vill du komma i kontakt med rätt folk hos Nordea så skulle jag be dig kontakta dem centralt och be om att få prata med någon som hanterar penningtvättsfrågor. Att slussas runt mellan kontorschefer kommer bara bränna din tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Informativt inlägg Matteprof.

 

Jag är ganska säker på att det är personligt dock. Hela deras tillvägagångssätt skriker det. Det är jag som varit drivande sedan den där chefen sa att man inte kan sätta in pengar från en pokersajt till nordea-kontot. Det låg vilande i ett halvår tills jag hörde av mig till dem och ville ha den kommentaren tillbakavisad. Då fick jag inte ett möte utan två dagar senare detta brev.

 

Hade de kommit till mig och bett mig redogöra för mina transaktioner hade jag köpt ditt resonemang. Det lär ju vara hårdare kontroller internt efter att de blev avslöjade med att bidra till penningtvätt för sina mest förmögna kunder ja.

 

Men Pokersajterna är ju licensierade i Sverige och har ju själva stramat åt sina regler år efter år. När hon säger blankt nej till att man ska kunna sätta in pengar från Pokerstars till sitt svenska bankkonto så har hon ju bara fel och hon fick spader när jag påpekade detta och ville tala med hennes chef (som var lika okunnig men också lika självsäker).

 

Ledsen om jag inte framstår som så sympatisk med denna "konspirationsteori" men om du ringer Nordeas kundservice och frågar så får du ALLTID svaret att det inte ska vara något problem Stars -->bankkonto generellt. De säger liksom inte att det handlar specifikt om mig utan om den överföringen i sig. Vilket gör det oerhört märkligt att ingen annan fått detta bekymmer, om det nu inte är en personlig vendetta. De trollar mig tror jag ärligt talat.

 

Grym info om fondbytet, imon löser jag en flytt till handelsbanken och sen kan jag släppa stressen iaf då! De har ingen rätt att tvångsinlösa bolånet så länge jag skött betalningarna som sagt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bara lova Nordea att sluta göra uttag från PokerStars till ditt bankkonto i Nordea? I fortsättningen får du göra transaktionerna via Neteller eller Skrill? Eller att du skaffar ett annat bankkonto i t.ex. Forex Bank eller ICA-banken och använder dom för överföringar från PokerStars? Sedan om du skulle behöva pengar på Nordea är det bara att föra över? Du behöver alltså bara en "mellanhand" så att Nordea inte ser att pengarna kommer från PokerStars?!

 

Jag har Nordea och har aldrig haft problem. Iofs har jag inte haft några transaktioner från Stars till Nordea på säkert 5 år, men jag göra kontanta insättningar ibland, då jag lirar en del på CC, men då är det inga problem.

 

Otrolig historia för övrigt. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Gör jag uttag via Skrill eller Neteller vill de ju ändå veta vart pengarna kommer ifrån. Men om ingen annan har problem förstår jag inte varför jag överhuvudtaget skulle ha anledning att hymla med att de kommer från Pokerstars.

 

För att uppdatera från där jag lämnade det igår:

 

Vare sig mina föräldrars bankman jag hade möte med, kontorschefen som ska "återkomma" eller Nordeas konsumentombudsman som också skulle se till att någon återkom till mig med en förklaring och även en redogörelse för vad detta alltså innebär för mina fonder, lån och sparkapital, har återkommit fortfarande. Hade man inte haft tillgångar p andra håll (pokersajter, skrill och neteller etc) hade man ju verkligen blivit galen nu. Själv har jag börjat släppa det lite. Det känns som att dom vet att dom förhastat sig och nu granskar de mina konton tillbaka i tiden för fullt för att hitta en bra ursäkt. (Givetvis bara spekulation, men de har ju själva tagit de här dramatiska besluten utan underlag och på spekulation så, låt mig hehe).

 

Idag var jag på möte på SEB för att öppna sparkonto. Handelsbanken var jag inne på men de hade inte tid att behandla min ansökan förrän nästa vecka då de har fullt upp pga att amorteringskravet infördes i förrgår, sa de. SEB begärde två års kontoutdrag från Nordea, och de vill även ha alla transaktionskvitton från alla pokersajter för denna period. Jag har bistått dem med detta och väntar nu på att deras säkerhetsavdelning ska granska och avgöra om underlaget räcker för att ta emot mitt kapital. Jag vill helst tömma mina Nordea konton igår liksom.

 

Jag har även preliminärbokat ett möte med Ålandsbanken. Där fick jag det bästa bemötandet på telefon och personen jag pratade med hanterade problematiken med respekt och var förtroendeingivande även om de inte kan vara alltför tillmötesgående innan vissa kontroller gjorts förstås. Vi har preliminärbokat ett möte i nästa vecka och han skulle höra vad de behöver för underlag mer konkret också. Han verkade dock inte alls utesluta att vi även kan flytta bolånet då jag har så låg belåningsgrad på lägenheten.

 

Vad gäller fonderna måste de dock säljas och köpas nya oavsett vart jag byter verkar det som trots allt.. Detta för att de ligger på ett ISK-konto och inte ett traditionellt fondkonto. Men den "smällen" är väl värd att ta helt enkelt. Skönt att bara slippa dalta med Nordea-chefernas charader, även om det på ett sätt känns som man låter dem "vinna" och komma undan med detta då också. Hade vart skönt att klura ut ett sätt att anmäla dem, även om de verkar helgarderade i att bara säga att de "misstänkte pengatvätt". Samtidigt är de inte värda min tid och energi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkig historia det här. Lycka till.

 

Mina 2 cents:

 

1: First rule of pengatvättsmisstanke etc är att kunden inte får upplysas om dessa misstankar. Det är därför du blir bollad runt och får höra att "chefen hör av sig". Du kommer aldrig kunna få ett svar från någon som inte jobbar just på complieanseavdelningen, som Matteprof var inne på.

 

2: Om du hade fonderna i en ISK så drabbas du inte av någon skatteeffekt där, bra det! Du skattar ju schablonmässigt på innehavet i en ISK, inte på faktisk värdeförändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej! Ja det är väl så att de utreder mig för penningtvätt nu då ja och därför känner att de kan ignorera mig utan vidare betänkligheter vad gäller min personliga oro för min vardagsekonomi eller dylikt.

 

Men jag har ju sagt att överföringarna kommer från Pokersajter och även visat kvitton och skärmdumpar så vad är grunden för det, om inte rent BS.

 

Nu har jag sålt av större delen av fonderna och börjat skicka över det till Avanza så det är ju skitsamma snart.

 

Jag mejlade även finansinspektionen och berättade allt. De gav mig lite tips men tyvärr utreder det inte enstaka fall, utan det krävs i praktiken att fler anmäler samma sak.

 

Jag har även fått veta att Nordea sänt ut brev till både pokerspelare och andra som jobbar utomlands och annat och bett dem inkomma med uppgifter om utlands-instättningar med ett hot om att de annars kan "frysa" deras konton. Enligt handläggarna på konsumenternas bankbyrå har det dock inte varit NÅGOT fall där det gått så långt att någons konto avslutats permanent som här. Och återigen - Jag har aldrig fått ett sådant brev ens! Ingen har bett mig inkomma med något.

 

Ni som får ett sådant brev borde alltså kunna känna er lugna och köra med raka kort om att det handlar om Pokerinsättningar. Dock får ni gärna skriva här eller höra av er på något sätt om ni uppger detta och de "godkänner" det.

 

som jag talade med först heter NN. Det är egentligen bara hon och hennes närmaste chef, vice regionschefen NN, som sagt något annat.

 

Här är en kopia på brevet jag fick:

(länk plockad. //Valterego)

 

Det är kontorschefen på Östra hamngatan/Nordstaden-kontoret som undertecknat det. Utan att verka veta när eller hur någon ska ha bett mig skicka in uppgifter eller vad detta handlar om egentligen. Han "fick detta på sitt bord av regionsledningen (NN gissar jag) då. Är det vad namns namnteckning betyder alltså? Som om det var ännu en drink i baren och inte så viktigt om det inte blev exakt rätt liksom.

 

Jag fick lite panik i natt när jag insåg om de skulle få för sig att returnera alla pengar jag nånsin tagit ut från pokersajter till sajterna igen, eller iaf det som låg som likvid på mina konton, skulle jag torska stenhårt på växelkursen fram och tillbaka även om jag skulle få rätt till slut igen. Aldrig att man får ersättning för något sådant liksom!

 

Det blir att sprida riskerna framöver, nåt borde man lärt sig efter Black friday kanske! :oops:

Redigerad av valterego
Namn raderade
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick de brevet du nämnde. Ringde in till kundtjänst då jag hade lite allmänna frågor. Fick då svara på ett gäng frågor över telefon istället och som tur var här var att killen i kundtjänst kändes någorlunda insatt i hur poker fungerar och att insättningar/uttag varierar kraftigt månad till månad så sköttes väldigt snabbt och smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Värdefull info tordi, tackar! Det bekräftar ju både att de här överföringarna är tillåta fortfarande och att de särbehandlar mig.

 

Eftersom ingen fortfarande återkommit till mig kan man väl bara dra slutsatsen att NN nu beslutat att utreda mig för pengatvätt. Då tvingar hon ju hela organisationen att ignorera mig även om de skulle misstänka det "korrupta underlaget".

 

Det blir säkert en stor soppa då man ju har överfört vinster från olika sajter mellan skrill/neteller i många år för att inte behöva växla mellan valutor fram och tillbaka.

 

I det här läget får man väl utgå för att NN är ute efter att göra så mycket skada hon kan och med de skräckexempel man hört från skattehärvan i åtanke får man nog inse att vad som helst kan hända framöver.

 

Fortsättning följer..

Redigerad av valterego
Namn raderat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det känns jobbigt och jäkligt personligt, men jag kan försäkra dig om att det inte ligger någon personlig vendetta bakom detta. Den som undertecknat har bara fått direktiven uppifrån.

 

Bankerna har tuffa regelverk och kan både drabbas av väldigt stora böter samt i värsta fall förlora tillstånd (vilket iofs är ytterst osannolikt men bara ett litet hot gör att deras compliance går i taket)

 

De har inte mycket annat val än att säga tack och hej till dig här tillsvidare.

Nordea har 10 miljoner kunder och för dem att tappa dig är ingen big deal, även om det är jobbigt för dig som måste lägga en jäkla massa tid på något som du egentligen inte skulle behöva.

 

Min rek till dig är att precis som du gör nu, flytta dina värdepapper till Avanza.

Se till att regga dig i rätt courtageklass där om du ska börja handla aktier.

Öppna därefter konto hos en annan bank och se till att dina överföringar går till dem istället.

 

Får du däremot röd flagg när du reggar dig hos en annan bank, är det värre. Då har du hamnat på någon av de AML/PEP/sanktions listorna som finns vilken bankerna kommer att kolla dig mot när du ska bli kund.

 

Men skriv gärna hur det går så att vi får följa ärendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...