Gå till innehåll

Tips på skattejurist?


Recommended Posts

Hej. Jag skulle behöva prata med en skattejurist om beskattning inom poker, självrättelse med mera. Någon som har något tips? Om ni inte har något namn/byrå så gärna allmänna tips på hur man ska leta/vad man ska söka efter då det är en helt ny situation för mig. Jag har pratat med en skatterådgivare redan och det var till viss hjälp, men jag vill gärna få en "second opinion".

Redigerad av Alladin Sane
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte säker på att detta är rätt ställe att fråga på..

 

Syftar du på att man ska akta sig för att hamna i en situation likt den med Cyntax som skett tidigare? Eller något annat?

Jag är förstås medveten om att man ska vara försiktig med vem man kontaktar och vem man lyssnar på. Nu är det ju så att mycket i Skatteverkets texter är oklart eller inte tas upp i detalj och det hade varit intressant med input både här och från jurister samt tips på hur man hittar jurister med bra koll på pokerbeskattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt finns det mängder av domar samt en hel del av dem på forumet som varit igenom detta, jag själv också. Så ställ dina frågor här så tror jag du kan få hjälp.

 

Juristen som jag hade kunnat tipsa om tidigare har tyvärr gått över till "the dark side" SKV så han lär inte kunna uttala sig.

 

Gäller det live kan jag inte hjälpa, gäller det online har jag troligen rätt bra koll på läget. Och gäller det vinster på FTP beror utgången troligen tyvärr på vart du bor i landet då de olika kammarrätterna i landet fortfarande gör olika tolkningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Klart han inte kan ge skattetips eller berätta hur du ska "lura" Skv, men han borde fortfarande kunna svara på vanliga, allmänna och enkla frågor. Och det kan nog de flesta andra här också. Fråga på bara.

 

Hur menar du nu? Det är klart att en skattejurist kan ge rådgivning om det önskas. Jurist är ingen skyddad titel, vilket är bra att tänka på. Jag skulle aldrig ta juridisk hjälp av en stolle på internet.

 

Söker man istället en advokat med verksamhetsinriktning, skatterätt, så finns advokatsamfundets hemsida att tillgå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ftp och stars har väl varit skattefria i 5 år snart eller kollar skv även längre tillbaka i tiden?

 

Preskriptionstiden för skattebrott är normalt fem år men för grovt skattebrott är preskriptionstiden tio år. Ett skattebrott har begåtts om den undandragna skatten uppgår till minst ett prisbasbelopp. Ett skattebrott är grovt om den undandragna skatten uppgår till minst tio prisbasbelopp.

källa: http://www.skatter.se/?q=node/4395

 

Ifall du vill ändra något efter att slutlig skatt har beslutats eller från tidigare års deklarationer går det faktiskt också. Du måste då begära en omprövning, vilket du kan göra hela fem år bakåt i tiden. På så vis kan du ordna upp misstag eller fixa in avdrag långt i efterhand.

Källa: http://ekonomi-portalen.com/ekonomiblogg/jobb-tjana-pengar-arkiv/aendra-din-deklaration-i-efterhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preskriptionstiden för skattebrott är normalt fem år men för grovt skattebrott är preskriptionstiden tio år. Ett skattebrott har begåtts om den undandragna skatten uppgår till minst ett prisbasbelopp. Ett skattebrott är grovt om den undandragna skatten uppgår till minst tio prisbasbelopp.

källa: http://www.skatter.se/?q=node/4395

 

Om du yrkar på avdragen istället gör att "göra" avdrag så blir det skattemyndighetens jobb att godkänna eller avslå det. = INTE brottsligt alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...