Gå till innehåll

Bank frågar om uppgifter, ok!?


Recommended Posts

Hej!

 

Haft lite större vinster på senaste och min bank ringde upp mig och frågade var en stor summa som blivit skickad till dem kom ifrån.

Jag var tillmötesgående med uppgifterna och skickade bild på kvitto etc till min bank. Antar att det är pga att de måste lämna uppgifter till skatteverket vid större summor pengar vilket är ok i sig.

 

Nu till det konstiga att de skickar ett nytt mail där de vill ha bild på pass, vilket jag kan förstå, så jag skickar tillbaka det.

I samma mail skriver de att de behöver ha övrig info som min årsinkomst, min huvudsakliga inkomstkälla kommer ifrån Poker och de vill veta vilka länder jag kommer tävla i framöver.

Besvarade att jag inte vet vilka länder etc vilket är helt ärligt obv då jag inte har det planerat än. Ifrågasatte varför jag måste lämna dessa uppgifter till min bank.

Förmodar att de skickar ut mina pengar efter att jag skickat in mitt pass till dem.

Vad tycker ni annars i detta fall? Ska de verkligen be om dessa uppgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank (sparbankerna)

 

En mindre sparbank?

 

Nog där problemet ligger isf skulle jag säga, dom är ovan situationen och vill hellre ta det säkra före det osäkra om frågor skulle komma att dyka upp, från finansinspektionen/skatteverket.

 

Råder dig till att byta till en större bank, i alla fall där du tänker bedriva den här verksamheten för att hamna mer i skymundan bland alla andra kunder.

 

Då det idag inte är det lättaste att starta ett privatkonto hos valfri bank utan dom kräver att man ska bli "helkund" i banken i fråga och flytta över både lån och besparingar till den nya samtidigt som dom avslutar ens gamla konto hos gamla banken.

 

Jag rekommenderar dig att starta ett konto hos Forex, vilket görs enklast på deras hemsida och tar endast ett fåtal minuter och dom ställer inte många frågor och har inga orimliga krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack Rane! Nog som du säger att de är ovana, inte för att jag vill eller behöver dölja ngt men skönt att slippa allt sånt här pga ovana från banken. Öppnade ett idag på Nordea då de har euro konton etc som kan vara bra vid uttag. Någon annan anledning att ha på forex från t.ex Nordea?

Redigerad av DoubleNature
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter högst osannolikt att de skulle skicka dina uppgifter till Skatteverket.

 

Antagligen bara så att du har fått en större summa pengar insatt från utlandet, och alla såna transaktioner måste godkännas manuellt av banken. Blir rätt hårda straff om en bank skulle ta emot massa pengar som sedan visar sig användas för att finansiera terrorism eller dylikt, har de då inte något underlag för var pengarna kommer ifrån är de rätt körda.

 

Frågorna kring inkomst och andra pokerturneringar är väl för att de ska anteckna i sitt system att du spelar pokerturneringar i utlandet så de inte behöver misstänka att det är nåt skumt om du börjar få in mer pengar från utlandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mindre sparbank?

 

Nog där problemet ligger isf skulle jag säga, dom är ovan situationen och vill hellre ta det säkra före det osäkra om frågor skulle komma att dyka upp, från finansinspektionen/skatteverket.

 

Råder dig till att byta till en större bank, i alla fall där du tänker bedriva den här verksamheten för att hamna mer i skymundan bland alla andra kunder.

 

Det funkar inte så. Banken, oavsett om den är stor eller liten, har ett system för vilka transaktioner som ska granskas och hur det ska göras. Ingen skillnad på en större och mindre bank och det handlar inte om att vara "ovan situationen". T ex ska SAMTLIGA transaktioner som överstiger € 15 000 granskas genom att banken inhämtar vissa uppgifter.

 

Det är ingen liten vilda västern-bank det handlar om, där Swen Swensson har kommit in med en säck guldtackor som kassörskan blivit förvånad över. Det är inte manuella system. Så TS, lyssna på Rane här.

 

Personligen tycker jag att det är BRA att sådana här kontroller görs. De är till för att förhindra terrorism och penningtvätt. Att det finns system som försvårar brottslighet ska vi hederliga medborgare vara glada för.

 

Och som någon annan skrev är det INTE Skatteverket det handlar om, utan Finansinspektionen som kräver de här sakerna. Som hederlig medborgare är det bara att svara på frågorna tills de är nöjda. Det är det enda du behöver göra, TS, och det kommer inte bli något skit av det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter högst osannolikt att de skulle skicka dina uppgifter till Skatteverket.

 

Antagligen bara så att du har fått en större summa pengar insatt från utlandet, och alla såna transaktioner måste godkännas manuellt av banken. Blir rätt hårda straff om en bank skulle ta emot massa pengar som sedan visar sig användas för att finansiera terrorism eller dylikt, har de då inte något underlag för var pengarna kommer ifrån är de rätt körda.

 

Frågorna kring inkomst och andra pokerturneringar är väl för att de ska anteckna i sitt system att du spelar pokerturneringar i utlandet så de inte behöver misstänka att det är nåt skumt om du börjar få in mer pengar från utlandet.

 

Exakt så, förutom att det inte har något med utlandet att göra. Samma regler gäller transaktioner där alla inblandade parter är svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar inom finans och det här låter inte som en normal rutin. Det jag skulle göra om jag var du att först och främst klargöra det är din bank som verkligen ringer genom att motringa. Ta namn på den som ringer och ring sedan till bankens växelnummer. Därefter skulle jag inte skicka någonting online utan posta det och samtidigt göra två tuschstreck över mitt pass så att om det kommer på villovägar kan ingen använda det för att legitimera sig.

 

Därefter skulle jag svara på frågorna, men aldrig över telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!!

 

Ringde tillbaka till banken och det var definitivt de som hade sökt mig.

Eftersom jag befinner mig utomlands och inte var på plats behövde de bild på pass etc, om jag hade varit där på plats hade det behövts visas upp.

Efter jag ifrågasatt varför jag behövde lämna uppgifterna var det som nämnts i tråden pga av att finansinspektionen vill veta och att de vill känna till kundens ekonomi innan de släpper igenom transaktionen.

De skrev att detta gjordes pga att jag inte kunde komma dit personligen.

 

Kan också bekräfta att de släppte igenom allt efter att de fick kopia på pass. Så allt är löst nu och det var inga större problem men intressant för framtiden att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nån förklara varför banken vill att han ska skicka bild på pass?

Har inte alla svenska banker en gedigen identitetskontroll när man blir kund där?

 

Nej. Vilka kontroller banken behöver göra beror helt och hållet på vilka affärer du gör. Vore oehört omständligt om de behövde göra de mest rigorösa kontrollerna på varje unge som kommer in och vill sätta in studiebidraget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...