Gå till innehåll

Snabbis till Dubai


Sladdafan

Recommended Posts

Denna forumavdelningen får för lite kärlek!

Resa görs ju frekvent i denna användarbasen och tripprapporter är (enligt mig) något av det roligaste att läsa.

 

Dubai förefaller ganska naturligt INTE vara en pokerresa men tycker inte reserapporterna skall vara begränsade till enbart pokerresor.

 

Då det var svårt att få till med ledigheter osv så var påsk kanske fördelaktigt att resa set till röda dagar. Men vid en närmare koll på flyg så var det långt från GTO. 23:40 avgång CHP -> mellanlandning Moskva 4h -> framme Dubai 1510 lokal tid... Som sagt INTE gto men sitta hemma och käka ägg var inget alternativ.

 

Efter en förvånansvärt smidig resa där man lyckades sova rätt mkt så kom man fram till ett soligt och varmt Dubai.Valde att bo i marinan efter konsultation men polare som bott 2 år i Dubai. Incheckning från 1400 och anländer 1630 ish. Rummet klart om 20-30 min säger de i receptionen...

 

 

Ner och kolla till poolen istället som ser najs ut med utsikt över marinan.

20160327_095816.jpg

 

Ligger en supermarket mitt över hotellet så som svensk på semester vill man ju handla och fylla kylskåpet. Läst på ang alkohol så förväntar mig inte kunna köpa det. Scannar av kylen och ser till min stora glädje att de har både öl och smirnoff ice-linkande dricka :mrgreen: Läser dock lite närmare och det är givetvis alkoholfritt.

 

Ner och kolla stranden istället. AV vad jag läst finns det många ständer som är privata för hotellen och sen finns det även "betalstränder" med inträden men stranden vid marinan där vi bor är public med stor strandpromenad och mycket resturanger.

20160324_173110.jpg

 

Slår oss ner på en "bar" som heter smokey on the beach. Vattenpipa är deras grej. Men inte en droppe alkohol de har...

 

Hem och duscha och ut och fortsätta jaga den där kalla ölen..

 

Promenaden längs marinan är ganska imponerande med alla stora (nya!) byggnader och feta båtar

20160325_223448.jpg

Haffar en resturang där vi ser det dricks drinkar. En numera väldigt törstig Sladdafan skiter i maten och bläddrar direkt till sista sidan på menyn. EN DRINKLISTA! och tänker jackpott. Läser ingredienserna och det är alkoholfria drinkar... Käkar smått besviken och fortsätter jakten.

 

Hittar en inkastare till en restaurang som är väldigt fascinerad över min längd och han tipsar om ett ställe som heter Pier 7 längs promenaden och där serverar de minsann alkohol. Vi går med raska steg dit.

Pier 7 är en byggnad precis ut med vattnet som man ej kan missa. 7 våningar med olika barer/resturanger på varje våning så det är bara att välja och vraka mellan våningarna. 7an låter obv mest fancy då det är längst upp så dit åker vi. Kommer dit så är det i princip folktomt och de få som är där har kostym/aftonklänning så känns inte som det är läge att glida in med shorts och tshirt. Ner till 3an där de spelade högst musik och får äntligen en kall öl!

En halvliters fatöl går på 42 AUD vilket ganska exakt är 100 SEK. Jag förlorar obv sten-sax-påsen om notan och lyckats med att ofrivilligt försöka scamma bartendern med att ge honom 5-sedlar istället för 50-sedlar. Pengarna har nämligen bara valören i siffror på ena sidan och de är ganska lika varandra.

 

När man äntligen fått öl i sig kan man gå hem och lägga sig dödstrött efter resan med gott samvete.

 

Dag 2 står Atlantis på schemat och deras vattenland.

Ni som varit på PCA känner ju till Atlantis på Bahamas. Detta är i princip en kopia i Dubai som ligger längst ut på palmen:

 

47693822.jpg

 

Vattenland är vansinnigt kul trots att man börjar bli gammal men det kräver ju att det är lite extrema saker. Kommer dit vid öppning och då är det i princip tomt = guld. Eftermiddagen kryllade det av folk och kändes som att halva indien var på plats.

 

För er som sett bild på en vattenrutschkana som går igenom ett akvarium med hajar så är det från Atlantis:

20160325_141749.jpg

20160325_131028.jpg

 

Höjdpunkten (eller en av dem) var Poseidons Revenge:

 

Dag 3 = strand och framförallt jakt efter kombon öl+strand.

Konsulterar ännu en gång min vän som bott i Dubai och får tips om en beach club som heter Barasti Beach Club som serverar öl från 11:00 på stranden.

 

Dock är man uppe tidigt så för att utnyttja tiden drar man till vanliga stranden först. Hoppar in i en taxi (som f.ö är jävligt billigt i Dubai) o säger den klassika "to the beach" och får motfrågan: vilken strand?

Ingen aning om vad de heter så vi litar på chaffisen. Som dock kör ej jävla bit längre än vi trodde och hamnar på en annat strand.

 

Granne men denna byggnaden som säkert alla PF-ballers känner väl till.

20160326_093616.jpg

 

Klockan blir 10:30 och återigen är man väldigt torr i strupen -> Mot Barasti!

 

Såhär såg det ut och var ett väldigt trevligt ställe.

2015_barasti_1_base.jpg

 

Får min efterlängtade öl och livet leker. En Bucket Corona landar på 200 AUD så alkoholen är inte direkt billig. Det där med utbud/efterfrågan är något som de snappat upp på.

20160326_115052.jpg

 

Vad gäller kvällarna är det de större resorterna man får sikta på då de serverar alkohol. Vi testade Shearaton som hade en rätt najs lounge som hette Bliss som låg på stranden med alkoholservering.

 

Dag 4 = utcheckning 1200 och vidare in mot stan. Burj Khalifa skall bestigas och Dubai Mall besökas. De ligger i anslutning till varandra så känns som ett fine ställe att fördriva tiden på tills planer går 02:15...

 

20160327_122641.jpg

 

Rätt fräck byggnad obv. 828 m inger ju viss respekt. Upp på standardnivån är väl 124/125 vilket endast är 452 meter. Bra view men ytterst tvek om det är värt köandet. På kvällen var det rätt maffigt med ljusshower på hela byggnaden och sedan den fontänen (likt Bellagios fast större) som kör sina shower. Var dock en jävla massa folk och trångt så slog oss ner på en restaurang bredvid och kollade bara på håll.

 

Dubai mall var ett fruktansvärt ställe för en som ej gillar shopping. 1200+ butiker och egentligen inget kul alls. Tror inte ens det var så jävla billigt men kollade minimalt. Långa köer och de i kassan hade då fan inte bråttom... Skulle handla på ett ställe men gav upp för det tog för lång tid i kassan. Tänkte skidorna skulle vara rät fräckt att fördriva tiden med men skidbacken låg tydligen i Emirats mall inte Dubai mall... Dubai mall hade en skridskobana och det är inte lika intressant.

 

Summering 4 snabba dagar i Dubai:

Häftig stad!

Svårt med alkohol

Varmt och skönt

Skulle ej vilja vara där 2v

 

Vid länge resa kunde man dock åkt vidare och kollat in Abu Dhabi som bara ligger ca 10 mil från Dubai. Ferrari World verkar rätt fräckt det lilla jag sett.

 

Sååå skärpning nu PF. Mer reserapporter till folket.

Redigerad av Sladdafan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...