Gå till innehåll

I Bangkokk - I jakt på en trevligare vardag.


mpee

Recommended Posts

1zx7cs8.jpg

 

Kör denna i lite olika utföranden. Kan googla såklart men du får gärna tipsa om andra "stretchar".

 

 

Försökte mig på "wallslide" för ett tag sedan. Inte ens nära att lyckas. :cry::cry:

 

ffcvb9.jpg

 

Till och med thai massöserna har börjat påpeka nu när jag börjat ta thai massage. Man sitter och känner sig fet och orörlig medans man får höra; go gym, not good, bad bad samtidigt som hon demonstrativt ryckte i mina axlar helt random.

 

Ah, första är typ pec minor-stretch med. Blir lite samma sak I guess. Har inte tagit tag i mitt än...Däremot kör jag ofta wall slides (dock liggande eftersom det inte finns någon bra vägg på gymmet) innan knäböj. Lite dynamisk uppvärmning/stretch. Tycker faktiskt det brukar kännas bättre under böjen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ekonomisk frihet.

Nej, absolut ingen öm tå. Tycker det är onödigt att hata på personer som inte har råd med att unna sig på resande fot, pengar som troligen tjänats ihop som diskare eller apelsinplockare. Men givetvis, frustrerande när det ska splittas och räknas småkronor när man kan flippa om notan istället...

 

Volontärer däremot, merparten gör volontärarbete av självuppfyllande ändamål. Större delen vill uppfattas som bra människor som berättas till hela umgängeskretsen och dokumenteras friskt på sociala medier :roll::oops:

 

 

Samma gäller välgörenhet, skryt om vem som donerat mest osv

 

http://humanitariansoftinder.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit helt nikotinfri ett par veckor nu. Men början överväga om det är värt det.

 

Är väl mest att jag inte längre kan nå den dära känslan där allt till fullo känns bra. Som nu, haft en bra dag. Ätit gott, tränat bra och garvat en del. Pokern har gått okej och funderar på att avrunda kvällen med nån serie. Men det är hela tiden något som saknas. Kan liksom inte uppskatta något fullt ut.

 

Suttit på starbucks efter gym/mat massor med gånger med min americano. För att sedan mitt i koppen nästan bli deprimerad över att jag inte kan uppskatta situationen tillräckligt.

 

Brukar avsluta måltiderna med att tugga chili så hela ansiktet domnar bort och snussuget glöms bort.

 

Efter sex är det ett helvete. Har smyghalsat vodka i smyg som substitut.

Känns mindre okej. Men måste ha något som avrundar det hela för att kunna varva ner.

 

Lättirriterad och har svårt att fokusera. Gissar att min brist på volym delvis beror på detta.

 

Vill veta om det kommer kännas likadant om 2månader, om 6månader om ett år...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slutade snusa för över 20 år sedan. Jag känner med tungan under överläppen i princip varje gång jag ser någon ta en snus.

Men kom igen. Sänk mig totalt gör det. :-D

 

 

Så är det värt det? Varför börjar du inte igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häng i, det lugnar sig snart. Gl i Bangkok!

 

Fördelen här är att jag inte bara kan gå till närmsta kiosk och köpa en dosa. Att lägga en beställning över internet hjälper ju inte för stunden. ty ty

 

..............

 

Varit utan internet i två dygn, precis fått tillbaka det. Snubben jag hyr av missade avin så det stängdes av. Irriterande som tusan så klart men kändes som ett ärligt misstag.

Grindat runt lite på diverse starbucks å motsvarande kedjor. Funkar bra även om det är huggsexa om dom bättre platserna. Vågade inte heller lämna kvar laptopen på bordet när jag behövde toapaus så fick byta cafe efter varje kiss typ.

En ung tjej som satt och pluggade somnade mot min arm. Rörde lite på armen tills hon vaknade till och kollade upp. Gav mig en blick som sa ungefär; va vill du, jag sov? för att sedan somna om mot min arm igen. Hon gled iaf av rätt fort och fortsatte sova i en jätteknepig position.

Examenperiod nu så dom är väl utbrända.

Dom är rätt sköna och kör sitt eget race och bryr sig inte så mycket om omvärlden känns det som. På gymmet här i veckan var det någon form av plåtning. 6 modellsnygga tjejer i tajta kläder gjorde massa yogaövningar i ett hörn av gymmet. Kablar, vindsmaskiner, speciallampor osv, hela kittet!!

Jag såg inte en enda thaisnubbe som så lite som sneglade åt spektaklet. Helt sanslöst imo.

 

Var och kollade på en annan lägenhet igår. En helt nybyggt höghus nära mrt. Minsta rummen var enrummare på 27kvm. Litet men fräscht med riktigt kök, tvättmaskin osv. 18kbaht/m skulle dom ha för 1års konrakt och 21k för 6-månaders.

Surfat runt lite idag på thai sidor och hittat samma rum för 13k månaden. Kan jag få för det priset vore jag mer än nöjd.

 

Lägenheten jag bor i nu betalar jag typ 20kbaht för. Överprisad såklart då jag gick genom airbnb. Frågat runt lite och tydligen hyrs samma rum jag har nu ut för 6k baht. lol

 

Ratchada där jag bor är väldigt local. Längs huvudvägen finns det en del västerlänningar men djupare inne i soiérna är det väldigt ovanligt. På just min gata har jag endast mött en annan västerlänning. Kändes så pass ovanligt så vi båda hejade på varandra.

Men det är lugnt "härinne", man slipper alla som gapar efter en(taxis, massörer, horor, skräddare, inkastare osv).

Sen kan ju ingen engelska här vilket tvingat mig att börja lära mig några få ord här och där.

 

Igår tog jag min första 2h thai massage. Gått från oil massage, via neck/shoulder till 1 timmes thai massage faktisk relativt smärtfritt. Men två timmars var något helt annorlunda. Vet inte om det berodde på att det var betydligt mera stretch eller om det var blodsockret som var lågt på sluttampen. Men ont gjorde det men kände samtidigt hur jädra mycket jag behövde det. Hela kvällen och idag känns det helt underbart i kroppen.

Ska försöka genomlida proceduren i gång i veckan. Tror det i samband med gymmande kan göra stordåd för min trötta skapelse.

 

Nu iväg och träna ben! Sen mat på marknaden utanför gymmet.

 

I helgen får vi se. Måste börja grinda meeer....

 

....vill bli full

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så postar mitt över/underkropps-upplägg så får den som vill komma med input. Sätter det hela i en fet spoiler för er som inte kunde bry er mindre.

 

 

 

 

Uppvärmning på samtliga pass.

 

reverse fly with elastic band

3x14 bränner något fruktansvärt sista reppsen.

 

Pinne med raka armar från framsida kropp till baksida kropp

1x14 även här bränns det något helt enormt.

 

utåtrotationer

3x16

inåtrotationer

2x16

 

Stretchar axlar, bröst, nacke.

 

Underkropp:

 

Ben

5x5 set böj

3x8 benböj och efter sista setet droppar jag vikten två gånger utan paus.

(Random vad-press ska läggas in)

 

Mage

5x16 Höftflexioner med rep

1x så länge jag orkar plankan

 

Överkropp

 

Rygg

5x6 kabelrodd

3x12 Straight-Arm Pulldown(Cable Pullover)

 

Bröst

Hantelpress

5x6

Sittande bröstpress i maskin

3x8

Cable crossover

3x12

 

3set biceps

3sets triceps

Hantellyft år sidan

3x12

Facepulls

3x12

Cable Rear Delt Fly Exercise

3x12

Edit: Ska slänga in chins för ryggen längre fram. Pallar inte en enda strikt rep i dagsläget så avaktar lite. Assisterande chins känns bara bläää.

 

Borde köpa mig en våg och börja väga mig på mornarna. Nu väger jag mig i omklädningsrummet efter passet. Vikten pendlar mellan 90kg och 95kg. Är 1.88 lång och vet att 82kg är en bra vikt för mig.

Fast att komma ner under 90kg och hålla mig kvar där känns som ett tillräckligt mål för stunden. Mat är så jädrans gott just nu!!

 

 

 

Avverkat 2500 pokerhänder idag. Thai rekord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående nikotinet kan jag bara säga att det blir lättare. Jag slutade snusa nu i december och tycker första veckan var riktigt jobbig. När det hade gått en månad var det fortfarande jobbigt, inte detta extrema sug som man hade första veckan men fortfarande jobbigt. Nu har det gått ett par månader och måste ändå säga att det är bra mycket lättare även om det finns ett sug.

 

Är väl dock fortfarande inte helt hundra på om jag gjort rätt beslut och funderar då och då på att börja igen.

 

Btw riktigt bra dagbok, KIU!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Böj/benböj? Huh?

 

Hade försökt flektera även en liten bit i ryggrad och inte bara i höft vid maträningen. Man behöver inte köra så tungt om man får problem med ryggen av det. Annars blir det bara en statisk rörelse för magmuskulaturen.

Andra övningen ska vara benpress. :-P

Ska se över ryggraden. ty.

 

okej antal set per muskelgrupp om man kör varje pass två gånger per vecka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra övningen ska vara benpress. :-P

Ska se över ryggraden. ty.

 

okej antal set per muskelgrupp om man kör varje pass två gånger per vecka?

 

Eller köp ett ab wheel och kör hemma :twisted:

 

Såg lagom ut annars. Fast jag hade lagt in någon typ av leg curls på ena benpasset och RDL (romanian deadlifts) på det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ett år sen jag gymmade senast och då körde jag också samma antal reps, typ 3x10. Dessutom satte jag nån form av ära i att ha så kort andhämtning som möjligt mellan varven. Detta kombinerade jag med en stor dos förakt mot de som hängde över maskinen i flera minuter.

I somras hamnade jag bredvid en rätt bitig pt på flyget (till Bangkok, faktiskt) och passade på att fråga om råd. Han sa bestämt att jag skulle skita i att köra samma reps och istället mata på tills det tar stopp och att motståndet styr vad du vill åstadkomma. Det kan alltså se ut som 20-15-7, typ. Och att det är positivt att ta nån minut emellan, så att man orkar mer.

Bra eller anus vet jag inte, har själv inte kommit igång igen efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade lagt in skivstångsrodd som första ryggövning och sen dragit ner antal set i kabelrodd. Ang chins så kan man ju enbart köra negativa fasen tills du blir starkare. Sen finns ju gummiband också.

 

Hade skippat cablecrossovers och bröstpressmaskin. Saknar sne/plan bänkpress och militärpress.

 

Du har 34 set på överkropppasset. Hur orkar du? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller köp ett ab wheel och kör hemma :twisted:

 

Såg lagom ut annars. Fast jag hade lagt in någon typ av leg curls på ena benpasset och RDL (romanian deadlifts) på det andra.

Äggkokare, riskokare, micro, gummiband, ab wheel böööörjar bli dyrt nu. :-P

 

romanian deadlifts verkar svårt. är motoriskt handikappad. ska forska i saken.

 

Nu var det ett år sen jag gymmade senast och då körde jag också samma antal reps, typ 3x10. Dessutom satte jag nån form av ära i att ha så kort andhämtning som möjligt mellan varven. Detta kombinerade jag med en stor dos förakt mot de som hängde över maskinen i flera minuter.

I somras hamnade jag bredvid en rätt bitig pt på flyget (till Bangkok, faktiskt) och passade på att fråga om råd. Han sa bestämt att jag skulle skita i att köra samma reps och istället mata på tills det tar stopp och att motståndet styr vad du vill åstadkomma. Det kan alltså se ut som 20-15-7, typ. Och att det är positivt att ta nån minut emellan, så att man orkar mer.

Bra eller anus vet jag inte, har själv inte kommit igång igen efter det.

Anatar att man väljer reps för att ha koll på ens progression. Fast bitiga pt´s på flygplan ska man givetvis lita på. Hur som haver är semester likställt med att sluta träna året efter *PERIODARE*.

 

Jag hade lagt in skivstångsrodd som första ryggövning och sen dragit ner antal set i kabelrodd. Ang chins så kan man ju enbart köra negativa fasen tills du blir starkare. Sen finns ju gummiband också.

 

Hade skippat cablecrossovers och bröstpressmaskin. Saknar sne/plan bänkpress och militärpress.

 

Du har 34 set på överkropppasset. Hur orkar du? :)

Aiight. Jag körde skivstångsrodd i dag på överkroppspasset(i smith-helvetet förvisso). kändes bra och ska absolut planteras in.

 

Förra vevan jag gymmade körde jag chins med gummiband till en början tills jag orkade riktigta. Men nu finns ingen bra setup för detta(gummiband är inte uppfunna härborta). Och den där jäkla chinsmaskinen hatar jag så mycket att jag vägrar. Känner mig som ett jäkla samhall och hela rörelsen känns onaturlig.

 

Ska eventuellt testa negativa senare. Hoppa upp och sen bara streta emot!?

 

Vanlig bänk funkar inte pga mina axlar. Säkerligen teknikfel men har verkligen försökt.

Militärpress gillas även om jag är fruktansvärt svag i den. Efter bröstövningar är det helt lönlöst att pressa över huvudet. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ska eventuellt testa negativa senare. Hoppa upp och sen bara streta emot!?

 

Det kan man göra. Jag tycker dock det är svårt att få ett bra grepp på stången, samt att det är svårt att hoppa tillräckligt högt för att få hakan över stången.

 

Ställ en bänk/box nedanför så du kommer upp lite. Börja den negativa fasen med hakan över stången, sen häng och håll emot av bara fan. Det känns mer än man tror!

 

Det känns inte superalpha att hålla på så, men man får upp chinsstyrkan ganska snabbt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack. Hittade en halvt gömd ställning i ett mörkt hörn som jag missat tidigare. Gav negativa chins ett chans och det fungerade bra. Ska fortsätta. Men fan vad tung jag är. :(

 

Övat lite på fri skivstångsrodd och börjar få till det. Också testat smal bänkpress för triceps vilket tog som attans.

 

Gick en timme efter passet idag också. Cardio måste nog pressas in om det ska bli någon viktnedgång.

 

Börjar grinda mer och mer på starbucks nu. Har lättare att hålla fokus då man åtminstone är ute bland lite folk. Kan gå och ta nått och äta när man känner för det osv.

Fått in 10k händer i maj. Ska kämpa sista delen nu.

 

Jag lovar att dela med mig av någon degenererad fyllehistoria längre fram. :h:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack. Hittade en halvt gömd ställning i ett mörkt hörn som jag missat tidigare. Gav negativa chins ett chans och det fungerade bra. Ska fortsätta. Men fan vad tung jag är. :(

 

Övat lite på fri skivstångsrodd och börjar få till det. Också testat smal bänkpress för triceps vilket tog som attans.

 

Gick en timme efter passet idag också. Cardio måste nog pressas in om det ska bli någon viktnedgång.

 

Börjar grinda mer och mer på starbucks nu. Har lättare att hålla fokus då man åtminstone är ute bland lite folk. Kan gå och ta nått och äta när man känner för det osv.

Fått in 10k händer i maj. Ska kämpa sista delen nu.

 

Jag lovar att dela med mig av någon degenererad fyllehistoria längre fram. :h:

 

Ja vafan, massa tråkig träning vill ingen läsa om ;)

 

Smalbänk är guld!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis kritat på ett 1år kontrakt för en condo i byggnaden jag nämnde tidigare(postar länk längre ner). Var runt i 4 andra komplex i närheten igår tillsammans med Benny. Priset på samtliga studios var mellan 14-18k baht/m. Tre av ställena var rätt slitna medans den sista var helt okej. Grym pool med 360graders utsikt över hela bangkok. Rummet som hade varit aktuellt var även ett par kvm större.

Första stället fick ändå vinna då byggnaden är helt nybyggd, alla möbler och vitvaror är sprillans osv. Dessutom bara ett stenkast från tunnelbanan.

 

Rummet för 13k var uthyrt men fick ett motsvarande rum för 15k i månadshyra. Detta rum ligger på 22a våningen istället för 6e vilket förklarade prisskillnaden. nice utsikt över ratchadapisek road och delar av *** i bakgrunden.

 

Betala 30k baht(7-8k SEK)i deposition. Så det är den summan jag förlorar om jag väljer att avbryta kontraktet. En summa jag kan överleva att torska. Blir förmodligen dyrare än så att jaga korttidsboende efter korttidsboende .

 

Övervägde att kolla upp andra områden i staden men jag trivs riktigt bra här.

Ratchada är knutet till tunnelbanesystemet vilket är effektivare än sky train(snabbare, mindre folk). Har två stationer till CentralPlaza, fyra stationer till sukhumvit/asoke, fem till nana(så att även meta kan orientera sig).

 

I och med flytten kommer jag ha marknader, restauranger, mitt gym, 3-4 mindre shoppingcenter alldeles i närheten. Sen så är priserna på typ allt lägre här än på dom mer centrala delarna av sukhumvit. Mestadels thai och koreaner i området vilket gör att man slipper försäljare, förbannade tuk tuk´s osv. Alla är väldigt trevliga.

 

http://thinkofliving.com/2013/06/22/centric-%E0%B8%A3%E0%B8%B1%E0%B8%8A%E0%B8%94%E0%B8%B2-%E0%B8%AB%E0%B9%89%E0%B8%A7%E0%B8%A2%E0%B8%82%E0%B8%A7%E0%B8%B2%E0%B8%87-review/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev khao san road igår, förra gången det var på tapeten rann det ut i sanden.

 

Var precis som jag förväntade mig. Knökfullt med backbackers, försäljare, inkastare och en galen ljudnivå från barerna.

Mitt sällskap dröjde och jag övervägde att dra därifrån på en gång. Vilket jag även gjort om jag inte befunnit mig på andra sidan stan. Tog mig nära 1.5h med mrt+taxi att ta mig dit.

Stegade in på den bar som saknade musik, men så fort jag slagit mig ner så drar dom igång på högsta volym. Sitter obv rätt under en högtalare och flyr i panik upp till terassen där det är aningens lugnare. Beställer ett stor chang men får ett 3l rör istället. Orkar inte tjafsa samtidigt som öl är gott.

Kvällen flyter på och mitt sällskap dyker upp. Är ju lite som en viking line kryssning. Blir man tillräckligt full så är det ju rätt kul.

Inget anmärkningsvärt skedde egentligen. Var nån som stod och blåste mig i nacken när jag försökte beställa i baren. Tredje gången lyckades jag se vem det var. Nån snubbe med ringar i ansiktet och dreads. Ryckte tag i dreadsen och skrålade pling pling. Han toklackar men hans kompis går i mellan och säger nått i still med "only joking bruh", svarar typ "no worries", varav han avslutar konversationen med att ge mig en high five och säga "good cunt". Australiensare antar jag. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du kontinuerliga visaruns eller vad är planen där över så lång tid?

Det är planen ja. 3månader i taget. Får bära eller brista.

Blir man nekad får man väl åka hem, skaffa nytt pass, åka tillbaks. Antar jag. :roll:

 

Eventuellt se över möjligheten att studera och få student visa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...