Gå till innehåll

Skotta Skotta Skotta


Poker_Nick

Recommended Posts

Som en glad amatör tänkte jag starta en dagbok för att dokumentera ett personligt experiment. Det är ju trots allt skottår i år.

 

Istället för att betala en viss organisations årsavgift på 150 SEK och därtill lägga ut 7x11 Euro på organisationens turneringsserie, har jag valt att sätta in motsvarande belopp på en för syftet lämplig pokersajt.

 

7x11 Euro blir i runda tal 710 SEK + 150 SEK

860 SEK...

Jag avrundar det hela och gjorde därför en deposit på 100 USD

 

Hur mycket värde och glädje kan jag få för det insatta beloppet inom loppet av ett år..? Min möjligtvis något naiva dröm är ju att besöka Vegas för att känna på stämningen samt pröva lyckan vid pokerborden over there.

 

Kommer jag att lyckas finna glädje, värde, och vem vet.., en biljett till Vegas.., eller blir det här ett rekord i form av en kortlivad dagbok som kanske borde haft titeln ‘Grave Digger’..?

 

Nu kör vi!

// Nick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för uppmuntrande lyckönskningar! Jag vet ju inte om det finns något intresse att följa mina försök att koka soppa på 100 USD…

 

Nu har jag i alla fall funderat lite på vad som borde vara bäst strategi för att lyckas. Normalt sett spelar jag nästan uteslutande fullring MTTs, då jag gillar formatet med det tävlingsmoment som finns. De få tillfällen jag testat att spela cash games har jag dock känslan att jag lyckas minimera mina svängningar. Här är det kanske läge att låta glädjen stå tillbaka till förmån för värdet...

 

Början på min resa blir därför att jag ställer om från MTT till att grinda CG på micro-nivåer. Målet är ju att se till att jag lyckas bygga upp denna separata bankrulle, och inte skjuta bort den i första försöket.. Jag tänker även spela lite sit-&-go på lägre nivåer, och därefter utvärdera hur jag bör fortsätta.

 

Titeln på dagboken syftar på något som jag själv möjligtvis misstolkar, men det är i vart fall min tanke att då och då (när rullen tillåter det), ta ett skott på högre nivåer, oavsett om det är cash game eller MTT.

 

Hur mycket tid kommer jag att spela? För närvarande blir det nog ca 3-4 kvällar per vecka. Om det sedan blir 2 timmar eller 6 timmar per tillfälle är ovisst, men jag skall försöka få in 15-20 timmar i veckan. Förhoppningsvis räcker rullen till minst en vecka… ;-)

 

Vilken strategi hade ni valt? Jag tar gärna emot förslag på hur jag på bästa sätt kan förvalta bankrullen i det här experimentet.

 

Peace out,

Nick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle inrikta mig på att bli tunerings spelare så skulle jag nog börjat grinda 45 eller 90 manna sng's, Ska vara relativt fiskigt så rätt lätt att börja bygga utifrån, sen får du ju även en hel del vana att ta med dig till ditt MTT transition senare, bl.a i form av att du kommer hamna i en hel del ft och får lära dig ICM, bubblan, HU osv på ett sätt som många andra spelformat b.la cashgame eller 6/9 manna sng's inte tillåter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade kört HU sngs med normal struktur.

 

Tack Sunbird. Jag vet inte om jag har fel, men jag var av uppfattningen att det är större varians i HU SnG, än om jag spelar cash game?

 

Jag tar dock till mig från ditt förslag och får försöka träna HU-spel med min normala bankrulle. Med den här 'specialrullen' vill jag söka mindre svängningar i början...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle inrikta mig på att bli tunerings spelare så skulle jag nog börjat grinda 45 eller 90 manna sng's

 

Tack alfa! Jag kommer definitivt att lägga in några 45-manna SnG's. Som jag redan nämnt tycker jag generellt sett bäst om att spela turneringar. Jag har mycket att lära när det gäller bubblan, HU mm.. ICM är något som jag också vill studera framöver.

 

När jag gått igenom den lilla statistik jag samlat har jag dock insett att jag har något bättre ROI de gånger jag spelar CG.. Min tanke var därför att i början försöka bygga upp den här begränsade bankrullen genom det som jag tydligen gör någorlunda ok..

 

Har jag fel i mitt resonemang när jag söker lägsta möjliga varians med tanke på bankrullens storlek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra året började jag beskriva lite av min bakgrund i tråden 'Medlem i SvePof'.. Jag tänkte fortsätta den historien här om det är någon som är intresserad. Här är första delen för de som inte läst den tidigare.

 

Mitt första minne när det gäller kortspelet poker, och den fascinerande spänning som kan upplevas runt ett pokerbord, kommer från en tid då jag inte ens hade börjat skolan... Året var 1973, det var en kall decemberkväll, och min familj var på väg till den årliga julfesten på en gård djupt inne i de Halländska skogarna.

 

Pappa satt bakom ratten och kämpade med det dåliga väglaget, samtidigt som mamma tålmodigt torkade insidan på framrutan där imman växte i takt med våra andetag.. Ja, vår bil var en gammal Volkswagen ‘bubbla’, vars undermåliga defroster-system gjorde att samspelet mellan förare och framsätes-passageraren var väl inövat. I bilens baksäte, vilket med årens gång nu verkligen började bli för litet, trängdes jag och mina två äldre syskon. Den här kvällen höll vi förvånansvärt nog sams, vilket kunde bero på den förväntan man kände inför att träffa alla kusiner, och det faktum att vi skulle få vara uppe till långt efter midnatt.

 

1ion07.jpg

 

Nu skall jag egentligen inte berätta om släktmiddagar, så vi hoppar över mer ingående beskrivningar om charmiga gamla bondgårdar, välkomsthälsningar, julmat, svagdricka och julöl.. I samband med dessa släktmiddagar så var det dock alltid kortspelet som knöt samman umgänget..

 

Traditionen vid släktens julfester, efter att man ätit en alldeles för stor portion Ris à la Malta, var att de äldre männen samlades vid ett bord för att spela kort, röka cigarr och berätta historier, samtidigt som kvinnorna samlades vid ett par mindre bord, i ett närliggande rum, för att även de spela kort och berätta historier.

 

Vi barn..? Jo, vi hade nu ett drömläge där vi kunde busa med varandra, äta julgodis, och dricka mer Pommac än vad magen tålde..

 

De kortspel som de äldre spelade var nästan uteslutande ‘Knekt’ och poker. Knekt spelades vid borden där mamma och övriga ’tanter' satt och skrattade. Poker spelades av gubbarna vid det seriösa och, för några av oss barn, definitivt mer spännande bordet..

 

Just det här året fick jag krypa upp bredvid min morfar i den gamla utdragssoffan. Morfar lade sin cigarr åt sidan för att jag skulle slippa röken, men han fortsatte att dricka den konstigt blåskimrande sockerdricka som gubbarna kallade ‘tonic-soda’.. Varför de alltid gick bort till ett gammalt träskåp för att fylla på glasen, istället för att bara ta fram tonic-flaskan till bordet, det förstod jag först några år senare..

 

Den här sena decemberkvällen fick jag alltså lära mig grunderna i poker (det vi idag kallar Mörkpoker), och jag förstod även att det var riktigt spännande att spela kort med pengar som insats.. Jag var mer än stolt över att få sitta vid de vuxnas bord, och jag kommer särskilt ihåg att morfar pratade med en trygg vuxenröst även när han pratade med mig. Morfar tog lugnt upp de kort han blivit tilldelad, och smög sedan sakta fram kort efter kort.., därefter förklarade han viskande varför han valde att behålla vissa kort och byta andra.

 

Om det handlade om tur, eller om morfar var en duktig pokerspelare, det vet jag faktiskt inte.., men pappa och övriga runt bordet svor mer än en gång då morfar samlade på sig hög efter hög med 25-öringar, 50-öringar, enkronor och det fåtal femkronor som fanns på bordet. Ja, morfar var på så gott humör när spelet rundades av fram på småtimmarna, att han gav mig en tung femkrona och sa till mig att lägga den i min sparbössa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...