Gå till innehåll

Den långa resan, grinden upp @ SVS


alfapsycho

Recommended Posts

Efter att ha lurkat omkring här på pokerforum i cirka ett halvår känns det som det nu är tid för mig att starta min egna dagbok. Efter att ha grindat igenom "Dybban flyttar in hos xxx" så går det inte att undvika vikten av andras input på sitt egna spel för att utvecklas, och det är just precis vad jag känner att jag behöver. Jag började min pokerkarriär när jag var cirka 18års i gymnasiet, sedan dess har jag spelat till och från i perioder. Jag är i grund och botten en gamer sedan barnsben där det var allt från Runescape -> Cs 1.6 -> World of Warcraft -> Poker -> League of Legends -> Cs Go -> Poker etc.

 

Jag har aldrig varit typen som älskat tanken av att jobba, tvärtom jag har försökt undgå det så gott de går. För mig ligger skillnaden mellan att jobba och att arbeta i att ett jobb är något man gör för man måste tjäna pengar, ett arbete är något man gör för att man älskar det och vill. Jag älskar att arbeta, att dedikera min tid, energi och vilja för att ta mitt liv i en riktning mot ett mål jag bestämt. Därav har jag alltid haft en attraktion för att tjäna pengar igenom att sitta vid datorn. Det började med att jag bytte och sålde WoW konton i högstadiet, följt av botande och säljande av runescape guld i gymnasiet. Det var kul men något saknades, var fanns utvecklingen? Det var här jag kom i kontakt med pokern. Pokern gav mig tillgång till att spela datorspel om pengar mot människor, på det absolut bästa sättet tänkbart för mig - En kamp mellan intellekt och kunskap. I början gick det bra för mig, jag klonkade en turre på Partypoker på 245$ med en rulle jag fått från gamla Pokerstrategy, som den slacker jag dock var tog det inte lång tid innan jag cashade ut.

 

Igenom åren som gått sedan gymnasiet har jag spelat poker till och från, primärt på svenska spel. Det var i Mars förra året jag verkligen fick upp glöden för poker på riktigt.

 

I september -15 startade jag om med de 50kr jag hade kvar på kontot, och började grinda mig tillbaka. Jag har cashat ut en del sedan dess, men på nyår bestämde jag mig för att göra detta till det bästa pokeråret i mitt liv, att börja ta poker ännu mer seriöst och se till att lära mig så mycket jag kan om poker, för att kunna kliva till NL 2/4 innan året är slut.

 

 

Bankrullen ligger för närvarande på: 6000kr och jag har som avsikt att inte försöka casha ut någonting mer än vid absoluta nödfall.

 

Detta var min introduktion och jag återkommer senare under dagen med händer från mina sessions

Redigerad av alfapsycho
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokern idag gick helt okej, kände mig overall mer fokuserad och hade högre motivation för att spela, Det är något med att starta en ny databas (behåller såklart den gamla) som gör att jag verkligen börjar fokusera mer på att skaffa reads på spelarna utan att helt sitta och förlita mig på Hud statsen. Försökte även hålla antalet bord nere idag till 2-3 då jag känner att jag måste skaffa en bättre koll på både gameflow och min table image, vilket jag får svårt att göra när jag direkt drar upp 4 bord, kanske därför jag alltid startar sessionen med att backa 1-2 BI och sen får grinda mig tbx?

 

Spelade 644 hände över 157minuter och slutade 456kr+

 

Hamnade inte i jättemånga spots, men en del som fick mig att tänka till,

 

Hand 1,

 

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 4 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $174.17 (174.2 bb)

BB: $262.11 (262.1 bb)

CO: $309.42 (309.4 bb)

Hero (BTN): $202.89 (202.9 bb)

 

Preflop: Hero is BTN with Qh 8h

CO raises to $3.50, Hero calls $3.50, SB calls $3, BB folds

 

Flop: ($11.50) 5h 7c 2h (3 players)

SB checks, CO bets $8.62, Hero raises to $22.99, SB folds, CO calls $14.37

 

Turn: ($57.48) 8d (2 players)

CO checks, Hero bets $43.11, CO calls $43.11

 

River: ($143.70) 8c (2 players)

CO checks, Hero bets $59, CO folds

 

Results: $143.70 pot ($3.59 rake)

Final Board: 5h 7c 2h 8d 8c

CO mucked and lost (-$69.60 net)

Hero showed Qh 8h and won $140.11 ($70.51 net)

 

Spelad mot en annan reg, 41/32 min tankegång här är att han c-betar ganska wide på denna floppen, jag har 2 överkort och färgdrag en raise här bör ge mig ganska mke fold eq och jag borde kunna ta ner potten ganska ofta direkt på flop.

 

Turn ger mig TPGK + färgdrag, de enda korten som kom dit är 64, samt 69, vilket jag har svårt att sätta Villain på då han raisa i CO och han har cirka 40 RFI i Co (från gamla databas) När han callar här sätter jag han på överpar, alt färgdrag 9Ts, TJs, samt AKs,

 

Rivern ger mig triss och jag går för value, vad tycker vi om sizing? Det stinker value långa vägar men QQ-AA kanske desperationscallar och hoppas på busted fd?

 

 

Hand 2,

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $60.14 (60.1 bb)

BB: $109.91 (109.9 bb)

MP: $116.38 (116.4 bb)

CO: $97.34 (97.3 bb)

Hero (BTN): $202.96 (203 bb)

 

Preflop: Hero is BTN with Kd Qs

MP calls $1, CO calls $1, Hero raises to $5, 2 folds, MP calls $4, CO calls $4

 

Flop: ($16.50) Qd 7d 9s (3 players)

MP checks, CO checks, Hero bets $10, MP calls $10, CO folds

 

Turn: ($36.50) 6s (2 players)

MP checks, Hero bets $21, MP calls $21

 

River: ($78.50) Tc (2 players)

MP checks, Hero checks

 

Results: $78.50 pot ($1.96 rake)

Final Board: Qd 7d 9s 6s Tc

MP showed 9h Kc and lost (-$36 net)

Hero showed Kd Qs and won $76.54 ($40.54 net)

 

Villain här är en semifisk, 51/14 dock enbart över 43 händer så kan vara missanvisande.

 

På flop har jag TPGK, brädan är semidragig med färgdrag, stegdrag etc,

Jag c-betar (Kanske för liten size, 12-13 kanske vore bättre?)

 

Han callar och han kan ha ganska mkt här i mina ögon, TPGK/TPBK, MPTK/MPGK/MPBK, Par + stegdrag (7T, 9T, 8T men framförallt 78 och 89)

 

på turnen kommer en 6a, den enda handen i hans range här som borde ha träffat är 8T, jag c-betar därför turn, - Här känner jag jag nog verkligen borde sizeat högre, kanske 28-29kr?

 

River ger en T, - 7T, 8T , 9T, 78, 89, är alla nu ahead för mig, det enda jag slår är en sämre dam, enbart QJ i princip, samt MPTP,MPGK (antar att han viker MPBK på turn?)

 

Så min fråga är, hur borde jag sizeat, och vs en fisk kan jag gå för river här? Vi har Blocker mot Q så inte jättemånga TP's i hans range, utan den borde vara vägd åt stegdrag + par, samt MP+Kicker.

Vad tycker ni?

 

Hand 3,

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 4 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

Hero (SB): $202.33 (202.3 bb)

BB: $251.14 (251.1 bb)

CO: $20.17 (20.2 bb)

BTN: $191.38 (191.4 bb)

 

Preflop: Hero is SB with Kh Kc

CO calls $1, BTN folds, Hero raises to $4, BB calls $3, CO folds

 

Flop: ($9) 7d Tc Ad (2 players)

Hero checks, BB bets $6, Hero calls $6

 

Turn: ($21) 2d (2 players)

Hero checks, BB bets $15.75, Hero folds

 

Results: $21 pot ($0.52 rake)

Final Board: 7d Tc Ad 2d

Hero mucked Kh Kc and lost (-$10 net)

BB mucked and won $20.48 ($10.48 net)

 

Första gången jag ser Villain på 0.5/1 Ever, verkar dock förstå spelet, men antar att han ganska nyligen kommit från Nl50 - baserat på hans tighta 3b range (27/19/2.8 - 151 händer)

 

Här är de möjligt att en av mina svagheter kommer in, dvs förlita mig på hudstats, VI har 75% Fold to steal, så ger han en relativt tight range när han callar - A8o+, A7s+, samt 22+ , kanske JQs+.

 

Floppen kmr och jag checkar, Kan jag få värde av sämre? Njaa kanske JQs, samt KQs, samt JJ, + 99 (AA+QQ borde han 3b med). Problemet här för mig i att c-beta tror jag är att jag i princip aldrig får tillräckligt mke fold vs hans range?

 

Men jag Callar flopbet, (antar han kommer skjuta i princip hela sin range om jag checkar på sån dragig bräda) Misstag?

 

Turn ger en ruter, jag checkar och han skjuter igen, jag viker - Any ruter färgdrag, any ess combo är före mig, det enda jag slår är nu JJ, 99 och 88(vågar han skjuta 88?)

 

Nitigt eller vad tänker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande hand #3: Hade nog spelat den likadant. Visst, där finns väl en del drag som vi leder emot men sen samtidigt finns där en hel del AX i hans range.

 

Lirar själv 0.5/1 och skulle nog säga att i marginela spots som den här så viker jag hellre än fortsätter. På denna nivån finns det så pass många bra tillfällen att tjäna pengar på rent värde att det sällan behöver bluff-fångas.

 

Betänk också att vi förmodligen måste ta beslut om en riverbet. Finns väldigt få bra rivers för oss där.

 

Så bra disciplinerad fold imo :).

 

EDIT: Såg inte att 2an på turn ger en tredje ruter. Snapfold då, helt klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande hand #3: Hade nog spelat den likadant. Visst, där finns väl en del drag som vi leder emot men sen samtidigt finns där en hel del AX i hans range.

 

Lirar själv 0.5/1 och skulle nog säga att i marginela spots som den här så viker jag hellre än fortsätter. På denna nivån finns det så pass många bra tillfällen att tjäna pengar på rent värde att det sällan behöver bluff-fångas.

 

Betänk också att vi förmodligen måste ta beslut om en riverbet. Finns väldigt få bra rivers för oss där.

 

Så bra disciplinerad fold imo :).

 

EDIT: Såg inte att 2an på turn ger en tredje ruter. Snapfold då, helt klart!

 

Tack, kul med input. Ja tänker ungefär likadant, det finns mer värde att hämta på att värdebeta än att calla ner andra regs i spot som minst sagt blir väldigt marginal, hade det varit en fisk med bredare range, som jag vet skulle skjuta friskt med bottenpar, broadways osv hade jag nog tagit en annan line.. inte mot en TAG regg som precis verkar ha klättrat upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte fått in mke volym alls idag, har pluggat lite Biologi, samt kollat lite pokerklipp på youtube och stream etc. Ärligt talat så var det bland den sämsta volymen på länge:

399 Händer, Slutade iaf 243kr +. Märker av att jag har börjat komma i en sån fas där jag antigen sprungit in i toppen av villains range för länge, eller ständigt fått kriga mig tbx från att backa inköp i början av sessionen att jag nästan blir rädd för att fortsätta spela när det går bra, börjar noja för att det ska slå över och jag ska backa. Var längesen jag hade denna känslan sist... Knappast ev+ så har ni några tips på hur jag ska hantera det vore det uppskattat.

 

Trots den låga volymen hamnade jag i en hel del spots jag gärna hade tagit feedback på,

 

Hand 1)

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $215.05 (215.1 bb)

BB: $62.11 (62.1 bb)

Hero (MP): $198.50 (198.5 bb)

CO: $119.40 (119.4 bb)

BTN: $146.30 (146.3 bb)

 

Preflop: Hero is MP with Qs Qc

Hero raises to $3.50, CO folds, BTN raises to $11, SB raises to $28, BB folds, Hero calls $24.50, BTN calls $17

 

Flop: ($85) 4s 7d Th (3 players)

SB bets $48, Hero calls $48, BTN calls $48

 

Turn: ($229) 2s (3 players)

SB bets $139.05 and is all-in, Hero folds, BTN calls $70.30 and is all-in

 

River: ($369.60) Qd (2 players, 2 are all-in)

 

Results: $369.60 pot ($9.23 rake)

Final Board: 4s 7d Th 2s Qd

SB showed Ks Kc and lost (-$146.30 net)

Hero mucked Qs Qc and lost (-$76 net)

BTN showed Ad As and won $360.37 ($214.07 net)

 

Både Button och SB är Regs, BU har dock lite väl hög 3b med 12% så ger han inte alltför mycket cred, när däremot SB väljer att cold 4beta blir jag lite fundersam, eftersom han vet om att BU kan 3beta ganska light kan han ju öppna sin 4b bluff range?

Sätter han på JJ,KK,AA + AK samt några random bluffar (för wide att sätta han på JJ?)

 

Nu hamnar jag i en jobbig sits, vi är 195,135,187 bb deep - 5Bet folda är min första tanke, problem är att jag comittar en stor del av min stack, så jag väljer att flatcalla (Misstag?)

BU callar även han, Gör mig lite förvånad men sätter han på 77+, samt någon SC som han vill ta en flop IP med han får ju 4:1 för floppen.

 

Floppen är död, 47T, SB c-betar som jag förväntar mig han ska göra med i princip allt han 4beta med, jag callar och det gör även BU. När BU callar här känner jag mig nästan alltid slagen, Han vet att han comittar resten av stacken på turn, och vad för drag kan han ha, 89s? Tveksamt,

 

Turn är en brick och SB skjuter en second barrel, för resten av stacken, här är jag alltid upp emot antigen Set eller AA/KK så jag viker.

 

Hur borde jag spelat den tycker ni? Borde jag 5bet folda? Borde jag vika flop?

 

Hand 2)

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 3 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

Hero (SB): $226.67 (226.7 bb)

BB: $100.16 (100.2 bb)

BTN: $74.43 (74.4 bb)

 

Preflop: Hero is SB with Kc Qc

BTN folds, Hero raises to $3, BB calls $2

 

Flop: ($6) 8d Qd Ks (2 players)

Hero bets $5, BB raises to $15, Hero raises to $223.67 and is all-in, BB folds

 

Results: $36 pot ($0.89 rake)

Final Board: 8d Qd Ks

Hero showed Kc Qc and won $35.11 ($17.11 net)

BB mucked and lost (-$18 net)

 

Har enbart 10händer på villain men han verkar relativt aggro.

Jag floppar 2par och brädan är superdragig, 9T, JT, AT, samt any form av ruter SC som jag inte har blockers mot. Möjligt att jag skulle 3 betat upp till 31-32bb? Problemet som jag känner här är att det finns så väldigt många händer som gör det enkelt för honom att bluffa och spela korrekt mot mig, Förväntade mig att han i princip alltid kallar med färgdrag färgdrag, vilket jag är ahead of, samt att jag alltid kan improvea till en kåk.

 

Lite osäker dock om jag skulle 3beta mindre istället, Vilken line skulle ni ha tagit här och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand #1: Här tänker jag att ditt spel och beslut helt hänger på vad SB är för typ av spelare. Hur ser hans 4b-stats ut? Är den snortight(mindre än säg 3% över större sample) skulle jag nog fanimej folda preflopp. SB har endast 118 bb bakom, känns inte som vi har implicita odds för att syna och set mina en flopp? Här får folk rätta mig, var ett jäkla tag sedan jag räknade på set mining odds, hehe.

 

Ditt resonemang gällande SBs beteende relativt BU 3b-range är solid logik....jag tänker bara, är BU verkligen på den nivån? Min erfarenhet på 0.5/1 säger mig att en ganska liten andel av spelarpoolen är tänkande på det sättet?

 

Spontant skulle jag säga fold pre. Som spelad är ditt spel dock helt ok.

 

Hand#2)

 

Denna är lite lurig.....Å ena sidan gillar jag ditt spel med bakgrund av att det finns väldigt många läskiga turnkort. Alla ruter, 9or, 10or, Js och A lägger ut stegar/färdig färg. Dvs vi har 21/47 = 45% risk att få ett jobbigt kort att spela på.

 

Att då ställa flopp garanterar dig att inte göra något misstag på framtida gator. Visst, du gör stort misstag mot specifikt 88 men Villains range är jäkligt bred här så den är jag mindre orolig för. Priset blir dock att du foldar ut de svagare dragen och förlorar värde. Med tanke på att det inte är en trebettad pot preflop hade jag nog synat och synat ner en för oss ok runout. Dvs så länge det inte kommer ett tredje ruter eller blir fyra till en stege.

 

Intressanta är att jag spelade en liknande pott häromdagen där jag agerade precis som du. Där fanns dock ett par skillnader.

 

Jag satt på KK i en 4bettad pott med floppen 39K(2 spader på floppen). Där checkraisade jag All In.

 

Här är mina tankar kring varför jag tycker att det är mer legitimt att överbeta i mitt case än i ditt:

 

1) Villain har här 4betat vilket tyder på styrka. Kan lätt få betalt av AA/AK. Ibland även QQ då min shove kan uppfattas som ett drag.

 

2) Pottens storlek. Med villains bet(han betade 30 kr/bb in i en pot på drygt 45kr/bb) var potten på runt 75 bb. Vill inte hamna i en situation på turn där jag måste spela för stack där den effektiva stackstorleken är ca 180 bb bakom. Finns sjukt många dåliga turnkort för mig även här. Är mer än nöjd att spela hem en pott på 75 bbs utan risk att ta felbeslut.

 

Så går mina tankar. Bra eller anus? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokern idag gick helt okej, kände mig overall mer fokuserad och hade högre motivation för att spela, Det är något med att starta en ny databas (behåller såklart den gamla) som gör att jag verkligen börjar fokusera mer på att skaffa reads på spelarna utan att helt sitta och förlita mig på Hud statsen. Försökte även hålla antalet bord nere idag till 2-3 då jag känner att jag måste skaffa en bättre koll på både gameflow och min table image, vilket jag får svårt att göra när jag direkt drar upp 4 bord, kanske därför jag alltid startar sessionen med att backa 1-2 BI och sen får grinda mig tbx?

 

Spelade 644 hände över 157minuter och slutade 456kr+

 

Hamnade inte i jättemånga spots, men en del som fick mig att tänka till,

 

Hand 1,

 

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 4 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $174.17 (174.2 bb)

BB: $262.11 (262.1 bb)

CO: $309.42 (309.4 bb)

Hero (BTN): $202.89 (202.9 bb)

 

Preflop: Hero is BTN with Qh 8h

CO raises to $3.50, Hero calls $3.50, SB calls $3, BB folds

 

Flop: ($11.50) 5h 7c 2h (3 players)

SB checks, CO bets $8.62, Hero raises to $22.99, SB folds, CO calls $14.37

 

Turn: ($57.48) 8d (2 players)

CO checks, Hero bets $43.11, CO calls $43.11

 

River: ($143.70) 8c (2 players)

CO checks, Hero bets $59, CO folds

 

Results: $143.70 pot ($3.59 rake)

Final Board: 5h 7c 2h 8d 8c

CO mucked and lost (-$69.60 net)

Hero showed Qh 8h and won $140.11 ($70.51 net)

 

Spelad mot en annan reg, 41/32 min tankegång här är att han c-betar ganska wide på denna floppen, jag har 2 överkort och färgdrag en raise här bör ge mig ganska mke fold eq och jag borde kunna ta ner potten ganska ofta direkt på flop.

 

Turn ger mig TPGK + färgdrag, de enda korten som kom dit är 64, samt 69, vilket jag har svårt att sätta Villain på då han raisa i CO och han har cirka 40 RFI i Co (från gamla databas) När han callar här sätter jag han på överpar, alt färgdrag 9Ts, TJs, samt AKs,

 

Rivern ger mig triss och jag går för value, vad tycker vi om sizing? Det stinker value långa vägar men QQ-AA kanske desperationscallar och hoppas på busted fd?

 

 

Hand 2,

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $60.14 (60.1 bb)

BB: $109.91 (109.9 bb)

MP: $116.38 (116.4 bb)

CO: $97.34 (97.3 bb)

Hero (BTN): $202.96 (203 bb)

 

Preflop: Hero is BTN with Kd Qs

MP calls $1, CO calls $1, Hero raises to $5, 2 folds, MP calls $4, CO calls $4

 

Flop: ($16.50) Qd 7d 9s (3 players)

MP checks, CO checks, Hero bets $10, MP calls $10, CO folds

 

Turn: ($36.50) 6s (2 players)

MP checks, Hero bets $21, MP calls $21

 

River: ($78.50) Tc (2 players)

MP checks, Hero checks

 

Results: $78.50 pot ($1.96 rake)

Final Board: Qd 7d 9s 6s Tc

MP showed 9h Kc and lost (-$36 net)

Hero showed Kd Qs and won $76.54 ($40.54 net)

 

Villain här är en semifisk, 51/14 dock enbart över 43 händer så kan vara missanvisande.

 

På flop har jag TPGK, brädan är semidragig med färgdrag, stegdrag etc,

Jag c-betar (Kanske för liten size, 12-13 kanske vore bättre?)

 

Han callar och han kan ha ganska mkt här i mina ögon, TPGK/TPBK, MPTK/MPGK/MPBK, Par + stegdrag (7T, 9T, 8T men framförallt 78 och 89)

 

på turnen kommer en 6a, den enda handen i hans range här som borde ha träffat är 8T, jag c-betar därför turn, - Här känner jag jag nog verkligen borde sizeat högre, kanske 28-29kr?

 

River ger en T, - 7T, 8T , 9T, 78, 89, är alla nu ahead för mig, det enda jag slår är en sämre dam, enbart QJ i princip, samt MPTP,MPGK (antar att han viker MPBK på turn?)

 

Så min fråga är, hur borde jag sizeat, och vs en fisk kan jag gå för river här? Vi har Blocker mot Q så inte jättemånga TP's i hans range, utan den borde vara vägd åt stegdrag + par, samt MP+Kicker.

Vad tycker ni?

 

Hand 3,

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 4 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

Hero (SB): $202.33 (202.3 bb)

BB: $251.14 (251.1 bb)

CO: $20.17 (20.2 bb)

BTN: $191.38 (191.4 bb)

 

Preflop: Hero is SB with Kh Kc

CO calls $1, BTN folds, Hero raises to $4, BB calls $3, CO folds

 

Flop: ($9) 7d Tc Ad (2 players)

Hero checks, BB bets $6, Hero calls $6

 

Turn: ($21) 2d (2 players)

Hero checks, BB bets $15.75, Hero folds

 

Results: $21 pot ($0.52 rake)

Final Board: 7d Tc Ad 2d

Hero mucked Kh Kc and lost (-$10 net)

BB mucked and won $20.48 ($10.48 net)

 

Första gången jag ser Villain på 0.5/1 Ever, verkar dock förstå spelet, men antar att han ganska nyligen kommit från Nl50 - baserat på hans tighta 3b range (27/19/2.8 - 151 händer)

 

Här är de möjligt att en av mina svagheter kommer in, dvs förlita mig på hudstats, VI har 75% Fold to steal, så ger han en relativt tight range när han callar - A8o+, A7s+, samt 22+ , kanske JQs+.

 

Floppen kmr och jag checkar, Kan jag få värde av sämre? Njaa kanske JQs, samt KQs, samt JJ, + 99 (AA+QQ borde han 3b med). Problemet här för mig i att c-beta tror jag är att jag i princip aldrig får tillräckligt mke fold vs hans range?

 

Men jag Callar flopbet, (antar han kommer skjuta i princip hela sin range om jag checkar på sån dragig bräda) Misstag?

 

Turn ger en ruter, jag checkar och han skjuter igen, jag viker - Any ruter färgdrag, any ess combo är före mig, det enda jag slår är nu JJ, 99 och 88(vågar han skjuta 88?)

 

Nitigt eller vad tänker ni?

 

Lite frågor att tänka på!

 

Hand 1, hur ser era ranger ut?

Hur står sig din hand i en single raised pot jfrt med en 3b pot och varför?

När du höjer en cbet på den brädan och han synar, vad sitter han troligen med? Överpar, set och nötfärgdrag kanske rimligt, hur står sig händerna du höjer mot hans range som synar?

Säg att han är viktad mot ÖP, då räknar du med att alltid behöva skjuta 3 gator för att få bort honom, kommer det lyckas tillräckligt ofta?

Får du betalt av ett ÖP när du träffar?

Fundera på stackdjupen, hur kan du göra för att hota med stacken om du verkligen vill sätta press?

Sett till blindsen, är spelarna på nivån mer eller mindre synbenägna än optimalt tror du?

 

Hand 2, 3 ser ok ut mot dåliga spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte fått in mke volym alls idag, har pluggat lite Biologi, samt kollat lite pokerklipp på youtube och stream etc. Ärligt talat så var det bland den sämsta volymen på länge:

399 Händer, Slutade iaf 243kr +. Märker av att jag har börjat komma i en sån fas där jag antigen sprungit in i toppen av villains range för länge, eller ständigt fått kriga mig tbx från att backa inköp i början av sessionen att jag nästan blir rädd för att fortsätta spela när det går bra, börjar noja för att det ska slå över och jag ska backa. Var längesen jag hade denna känslan sist... Knappast ev+ så har ni några tips på hur jag ska hantera det vore det uppskattat.

 

Trots den låga volymen hamnade jag i en hel del spots jag gärna hade tagit feedback på,

 

Hand 1)

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $215.05 (215.1 bb)

BB: $62.11 (62.1 bb)

Hero (MP): $198.50 (198.5 bb)

CO: $119.40 (119.4 bb)

BTN: $146.30 (146.3 bb)

 

Preflop: Hero is MP with Qs Qc

Hero raises to $3.50, CO folds, BTN raises to $11, SB raises to $28, BB folds, Hero calls $24.50, BTN calls $17

 

Flop: ($85) 4s 7d Th (3 players)

SB bets $48, Hero calls $48, BTN calls $48

 

Turn: ($229) 2s (3 players)

SB bets $139.05 and is all-in, Hero folds, BTN calls $70.30 and is all-in

 

River: ($369.60) Qd (2 players, 2 are all-in)

 

Results: $369.60 pot ($9.23 rake)

Final Board: 4s 7d Th 2s Qd

SB showed Ks Kc and lost (-$146.30 net)

Hero mucked Qs Qc and lost (-$76 net)

BTN showed Ad As and won $360.37 ($214.07 net)

 

Både Button och SB är Regs, BU har dock lite väl hög 3b med 12% så ger han inte alltför mycket cred, när däremot SB väljer att cold 4beta blir jag lite fundersam, eftersom han vet om att BU kan 3beta ganska light kan han ju öppna sin 4b bluff range?

Sätter han på JJ,KK,AA + AK samt några random bluffar (för wide att sätta han på JJ?)

 

Nu hamnar jag i en jobbig sits, vi är 195,135,187 bb deep - 5Bet folda är min första tanke, problem är att jag comittar en stor del av min stack, så jag väljer att flatcalla (Misstag?)

BU callar även han, Gör mig lite förvånad men sätter han på 77+, samt någon SC som han vill ta en flop IP med han får ju 4:1 för floppen.

 

Floppen är död, 47T, SB c-betar som jag förväntar mig han ska göra med i princip allt han 4beta med, jag callar och det gör även BU. När BU callar här känner jag mig nästan alltid slagen, Han vet att han comittar resten av stacken på turn, och vad för drag kan han ha, 89s? Tveksamt,

 

Turn är en brick och SB skjuter en second barrel, för resten av stacken, här är jag alltid upp emot antigen Set eller AA/KK så jag viker.

 

Hur borde jag spelat den tycker ni? Borde jag 5bet folda? Borde jag vika flop?

 

Hand 2)

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 3 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

Hero (SB): $226.67 (226.7 bb)

BB: $100.16 (100.2 bb)

BTN: $74.43 (74.4 bb)

 

Preflop: Hero is SB with Kc Qc

BTN folds, Hero raises to $3, BB calls $2

 

Flop: ($6) 8d Qd Ks (2 players)

Hero bets $5, BB raises to $15, Hero raises to $223.67 and is all-in, BB folds

 

Results: $36 pot ($0.89 rake)

Final Board: 8d Qd Ks

Hero showed Kc Qc and won $35.11 ($17.11 net)

BB mucked and lost (-$18 net)

 

Har enbart 10händer på villain men han verkar relativt aggro.

Jag floppar 2par och brädan är superdragig, 9T, JT, AT, samt any form av ruter SC som jag inte har blockers mot. Möjligt att jag skulle 3 betat upp till 31-32bb? Problemet som jag känner här är att det finns så väldigt många händer som gör det enkelt för honom att bluffa och spela korrekt mot mig, Förväntade mig att han i princip alltid kallar med färgdrag färgdrag, vilket jag är ahead of, samt att jag alltid kan improvea till en kåk.

 

Lite osäker dock om jag skulle 3beta mindre istället, Vilken line skulle ni ha tagit här och varför?

 

Hand 2,

Mot en FI cappad till 88 och 100bb djup här är jag inte särskilt orolig. Hade hellre slagit upp hans raise till en storlek som tvingar FI att betala dyrt för ett drag istället för att forcera bort alla händer han kan tänkas betala med.

Ge honom chansen att dega över en 3b med ett drag eller syna dyrt, istället för att helt få bort de händerna från hans range.

Med din linje kan FI spela perfekt och vika allt du slår eller sina drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Hand #1: Här tänker jag att ditt spel och beslut helt hänger på vad SB är för typ av spelare. Hur ser hans 4b-stats ut? Är den snortight(mindre än säg 3% över större sample) skulle jag nog fanimej folda preflopp. SB har endast 118 bb bakom, känns inte som vi har implicita odds för att syna och set mina en flopp? Här får folk rätta mig, var ett jäkla tag sedan jag räknade på set mining odds, hehe.

 

Ditt resonemang gällande SBs beteende relativt BU 3b-range är solid logik....jag tänker bara, är BU verkligen på den nivån? Min erfarenhet på 0.5/1 säger mig att en ganska liten andel av spelarpoolen är tänkande på det sättet?

 

Spontant skulle jag säga fold pre. Som spelad är ditt spel dock helt ok.

 

Hand#2)

 

Denna är lite lurig.....Å ena sidan gillar jag ditt spel med bakgrund av att det finns väldigt många läskiga turnkort. Alla ruter, 9or, 10or, Js och A lägger ut stegar/färdig färg. Dvs vi har 21/47 = 45% risk att få ett jobbigt kort att spela på.

 

Att då ställa flopp garanterar dig att inte göra något misstag på framtida gator. Visst, du gör stort misstag mot specifikt 88 men Villains range är jäkligt bred här så den är jag mindre orolig för. Priset blir dock att du foldar ut de svagare dragen och förlorar värde. Med tanke på att det inte är en trebettad pot preflop hade jag nog synat och synat ner en för oss ok runout. Dvs så länge det inte kommer ett tredje ruter eller blir fyra till en stege.

 

Intressanta är att jag spelade en liknande pott häromdagen där jag agerade precis som du. Där fanns dock ett par skillnader.

 

Jag satt på KK i en 4bettad pott med floppen 39K(2 spader på floppen). Där checkraisade jag All In.

 

Här är mina tankar kring varför jag tycker att det är mer legitimt att överbeta i mitt case än i ditt:

 

1) Villain har här 4betat vilket tyder på styrka. Kan lätt få betalt av AA/AK. Ibland även QQ då min shove kan uppfattas som ett drag.

 

2) Pottens storlek. Med villains bet(han betade 30 kr/bb in i en pot på drygt 45kr/bb) var potten på runt 75 bb. Vill inte hamna i en situation på turn där jag måste spela för stack där den effektiva stackstorleken är ca 180 bb bakom. Finns sjukt många dåliga turnkort för mig även här. Är mer än nöjd att spela hem en pott på 75 bbs utan risk att ta felbeslut.

 

Så går mina tankar. Bra eller anus? :)

 

Ja du kanske har rätt i att man bör folda, att SB antagligen inte tänker på att öppna upp sin 4b range med mer bluffar utan nästan alltid har KK/AA samt någon AKs även om jag nu kanske tror han skulle flatea dem istället.

 

Angående din han så skulle jag spelat den lite olika beroende på vilka kungar som används. Hade gärna fått lite stats / reads på villain, samt om du 3betat han light tidigare, men ni verkar ha varit ~220bb deep pf, och Villain 4betar så får anta han är relativt stabil. Vad sätter du hans 4b range till? QQ,AA,AKs?

 

Den enda handen jag egentligen är rädd för i just denna handen är AKs av spader specifikt, finns K spader i din hand lr på brädan så hade jag nog slowspelat, av anledningen att han QQ viker mot x/r shove - som han möjligtvis fortsätter barella med för att reppa AK, en AK blir väldigt svårt att calla AI med, men en väldigt lätt hand för honom att fortsätta barella med, AA hade fortsatt barella på de flesta turnkorten imo, om inte annat så är en x/r på en turn brick nog lite lättare att få honom att stacka av med AA då han är mer pot commited. Har han AKs så ja då är du ahead när ni stackar av, men inte överdrivet mycket - han kommer dock till 100% skjuta turn barrel oberoende av om spadern kommer på turn med TPTK+nötfärgdrag, och x/r shovear du på turn så har han bara 1 gata av att plocka upp spader på, istället för 2 vilket halverar hans equity, samt fördubblar din vs hans hand.

 

Så ja jag förstår din line för att slippa bli utdragen och behöva ta svåra desicions om färgen kommer ,men vilka färger har han i sin 4b range, JQs+QKs(Tror inte jättemånga på 0,5/1 4betar dessa händer, kan dock ha del) Det finns 6 kombinationer av QQ och 6 av AA, men enbart 1 av AKs som imo antagligen är den enda handen du behöver oroa dig för och som ändå kommer stacka av på turn om du x/r när den brickar.

 

Har du eller K spader ligger på brädan slowspelar jag ner till river och beroende på hans aggresitivitet x/r shovear eller shovear själv river. Då de enda händer i hans range bör vara AKo, QQ och AA. (dvs inga färgdrag)

 

det är så jag tänker iaf :mrgreen:

 

En undran. Går det och fixa till händerna på ett snyggare sätt. Jag vill gärna uttyda dem, läsa hur du resonerar och diskutera dem.

 

Men det blir jätteklyddigt för mig och försöka tyda vad som händer var när allt står i exakt samma typsnitt.

 

Input tagen, ska tänka på de och se till att ändra typsnitt mellan händer och tankar, tackar :)

 

Hehe väntade mig nästan att den där handen skulle dyka upp ;)

 

Gl på borden!

 

Hehe, GLGL! :)

 

Hand 2,

Mot en FI cappad till 88 och 100bb djup här är jag inte särskilt orolig. Hade hellre slagit upp hans raise till en storlek som tvingar FI att betala dyrt för ett drag istället för att forcera bort alla händer han kan tänkas betala med.

Ge honom chansen att dega över en 3b med ett drag eller syna dyrt, istället för att helt få bort de händerna från hans range.

Med din linje kan FI spela perfekt och vika allt du slår eller sina drag.

 

Nu i efterhand så håller jag med dig helt, jag borde bara 3betat där, några inputs om hur mycket man bör sizea sitt raise där?

 

Lite frågor att tänka på!

 

Hand 1, hur ser era ranger ut?

Hur står sig din hand i en single raised pot jfrt med en 3b pot och varför?

När du höjer en cbet på den brädan och han synar, vad sitter han troligen med? Överpar, set och nötfärgdrag kanske rimligt, hur står sig händerna du höjer mot hans range som synar?

Säg att han är viktad mot ÖP, då räknar du med att alltid behöva skjuta 3 gator för att få bort honom, kommer det lyckas tillräckligt ofta?

Får du betalt av ett ÖP när du träffar?

Fundera på stackdjupen, hur kan du göra för att hota med stacken om du verkligen vill sätta press?

Sett till blindsen, är spelarna på nivån mer eller mindre synbenägna än optimalt tror du?

 

Hand 2, 3 ser ok ut mot dåliga spelare.

 

En hel del intressanta frågor att ta i beaktning, i en 3b pot tror jag Villain är mer benägen att stacka av light, hans range är starkare och en raise tror jag blir mött av en större andel 3bets / shoves, där min equity är sämre.

 

När han callar sätter jag han ungefär på den rangen du skriver ja, överpar, färgdrag, tror iofs både AKs och JTs callar en raise, (JTs viker nog turn), samt set - är dock rätt säker på att Villain x/r turn eller shovear set på flop så, så ja ÖP är nog majoriteten av hans range i detta läget, anledningen till att jag raisade här var för att inte enbart raisa cbets med set och combodrag, utan även någon semibluff - Q8 för thin? Förväntar mig folds av den absoluta majoriteten av hans range här vilket borde ge mig tillräckligt med fold equity för att göra raisen ev+?

 

Om jag får betalat - Ärligt talat nu i efterhand är jag rätt säker på att jag inte skulle få det - Färgen brickade, och överparen som är hans majoritet av händer callade inte river, då tvekar jag på att han skulle calla om färgen faktiskt kom -, Set skulle denna Villain antagligen x/r turn som jag sa lr shovea flop, så sets betalar mig inte på river, det enda som betalar river är nötfärger,

Eftersom han inte verkar vilja betala av med överpar på river, utan enbart nötfärg så tror jag inte att det hade varit högre ev+ att gå för en högre sizing, isf skjuta flop hårdare, turn hårdare - shovea alla bricks och checka tbx alla färger som kommer? Tror du han skulle varit mer benägen att stacka av på river om jag sizeat min flop raise större och skjutit turn hårdare så rivern har lägre SPR?

 

Skulle han inte stacka av lightare kan jag ju shovea river på bricks vs ÖP, men stackar han av mer light så blir det ju kontraproduktivt att stacka av med bluffen istället för när jag träffar, då det i detta fall blir högre ev+ att stacka av med färgen.

Redigerad av alfapsycho
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst vill jag bara säga att jag fick lite frågor i chatten idag på svs, vilket var superkul! Jag är dock för tillfället chatbannad och kan därför inte svara, det är inte så att jag börjat ignorera på att svara, jag kan bara helt enkelt inte.

 

Den dagen var en av de lite svingigare, känns som jag var lite tillbaka i spelandet som jag hade när det började gå utför och jag startade dagboken.... Lyckligtvis vände det tillslut rätt på sig och jag slutade dagen 142kr + efter 745 händer.

 

Hamnade som vanligt i en hel del spots jag gärna tagit lite input på,

 

1)

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

Hero (SB): $230.89 (230.9 bb)

BB: $182.17 (182.2 bb)

MP: $104.81 (104.8 bb)

CO: $256.77 (256.8 bb)

BTN: $128.28 (128.3 bb)

 

Preflop: Hero is SB with 7c 7s

MP calls $1, 2 folds, Hero completes, BB checks

 

Flop: ($3) Tc 7h 3s (3 players)

Hero bets $3, BB calls $3, MP calls $3

 

Turn: ($12) 6h (3 players)

Hero bets $9, BB folds, MP calls $9

 

River: ($30) 4s (2 players)

Hero checks, MP bets $22.50, Hero calls $22.50

 

Results: $75 pot ($1.87 rake)

Final Board: Tc 7h 3s 6h 4s

Hero mucked 7c 7s and lost (-$35.50 net)

MP showed 9c 8s and won $73.13 ($37.63 net)

 

Preflop väljer jag att completa handen i SB, Kanske ett misstag? Vet dock med mig om att både BB och MP är totala fiskar som kommer calla om jag raisar, vilket kommer sätta mig OOP vs 2 fiskar där jag i princip setminear då det blir svårt att bluffa OOP vs 2, samt att få jättemycket värde från lägre kort. Tankar?

 

Flopar set så donkleder ut pot och får 2 callers.

Här känner jag att villain kan ha precis allt möjligt (99-AA, 2T-AT, A3, 56, 45, 78, samt en del broadways som fisken inte släpper på floppen)

 

Turnen kommer en 6a, 89 kom precis dit, samt 45.

 

Jag förväntar mig dock call från de flesta TP's med de flesta kickers då de är fiskar, (fel av mig?) samt alla överpar, En av dem viker och den andra flatcallar,då sätter jag han på Enpar, då 89 samt 45 borde raisat turn för value.

 

River kommer en 4a, den enda nya handen som kommer dit är 56. Jag väljer dock här att check calla istället för att potentiellt bli raisad - jag tror inte heller han callar en 3e barrel med jättemånga T, kanske AT-QT han skjuter 75% på river och jag callar.

 

Han visar 89o, borde jag vika den rivern när fisken väl skjuter så hårt på river, känns som han skulle sizea mindre med TPs? Frågan är om jag kanske bör betfolda den handen istället för att få värde från Överpar, samt TPs, men folda vs raise då det nästan alltid är en stege, vad tycker ni?

 

Hand 2)

***** Hand History for Game 1111111111 ***** (Boss)

$100.00 USD NL Texas Hold'em - Wednesday, March 09, 06:25:59 ET 2016

Table Anna Turbo 50 (Real Money)

Seat 3 is the button

Seat 1: Player1 ( $35.08 USD ) - VPIP: 60, PFR: 24, 3B: 24, AF: 2,5, Hands: 63

Seat 2: Hero ( $198.00 USD ) - VPIP: 22, PFR: 15, 3B: 4, AF: 3,0, Hands: 1788

Seat 3: Player3 ( $48.11 USD ) - VPIP: 17, PFR: 13, 3B: 8, AF: 3,0, Hands: 63

Seat 4: Player4 ( $121.29 USD ) - VPIP: 33, PFR: 11, 3B: 5, AF: 1,4, Hands: 63

Seat 5: Player5 ( $254.89 USD ) - VPIP: 24, PFR: 13, 3B: 6, AF: 2,0, Hands: 330

Player4 posts small blind [$0.50 USD].

Player5 posts big blind [$1.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ Qs Qh ]

Player1 folds

Hero raises [$3.00 USD]

Player3 folds

Player4 calls [$2.50 USD]

Player5 folds

** Dealing Flop ** [ Tc, 3c, 4h ]

Player4 checks

Hero bets [$5.25 USD]

Player4 calls [$5.25 USD]

** Dealing Turn ** [ 2c ]

Player4 checks

Hero bets [$8.75 USD]

Player4 calls [$8.75 USD]

** Dealing River ** [ 8d ]

Player4 checks

Hero bets [$17.50 USD]

Player4 calls [$17.50 USD]

Hero shows [Qs, Qh ]

Player4 shows [Ts, Td ]

Player4 wins $68.26 USD from main pot

 

Raisar QQ i CO och får call från SB

Floppen kmr T34, Sb checkar så jag går för ett C-bet med mitt överpar, känns som ganska standard för att få värde.

 

Villain callar flop c-bet, säger egentligen inte så supermycket IMO då SB inte verkar vilja vika åt Cbet speciellt ofta på flop, Så här sätter jag hans range till (Set, JJ, ATo+,9Ts+, 55+, färgdrag, samt 56) förväntar mig dock att set x/r en del av gångerna för att skydda sig mot färgdrag.

 

Turnen kommer en 2a klöver, 56, samt färgdragen kom precis dit.

Betar halvpot för värde men även för att kunna vika om han skulle raisa då han verkar vara relativt passiv postflop och gillar att calla wide, att jag inte tror han skulle bluff reppa färgen där ofta - förväntar mig dock att han faktiskt kommer raisa färg för value.

Han callar, här känner jag mig rätt nöjd,

 

Rivern kommer en 8a, inga nya drag kommer dit - Här sätter jag hans range till 56o specifikt, något set, samt en hel del Tx, antagligen även JJ+99,

Jag går för value och han callar.

 

Vad tycker ni om linen, borde jag istället ha checkat river? Hur skulle ni spelat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kanske har rätt i att man bör folda, att SB antagligen inte tänker på att öppna upp sin 4b range med mer bluffar utan nästan alltid har KK/AA samt någon AKs även om jag nu kanske tror han skulle flatea dem istället.

 

Angående din han så skulle jag spelat den lite olika beroende på vilka kungar som används. Hade gärna fått lite stats / reads på villain, samt om du 3betat han light tidigare, men ni verkar ha varit ~220bb deep pf, och Villain 4betar så får anta han är relativt stabil. Vad sätter du hans 4b range till? QQ,AA,AKs?

 

Den enda handen jag egentligen är rädd för i just denna handen är AKs av spader specifikt, finns K spader i din hand lr på brädan så hade jag nog slowspelat, av anledningen att han QQ viker mot x/r shove - som han möjligtvis fortsätter barella med för att reppa AK, en AK blir väldigt svårt att calla AI med, men en väldigt lätt hand för honom att fortsätta barella med, AA hade fortsatt barella på de flesta turnkorten imo, om inte annat så är en x/r på en turn brick nog lite lättare att få honom att stacka av med AA då han är mer pot commited. Har han AKs så ja då är du ahead när ni stackar av, men inte överdrivet mycket - han kommer dock till 100% skjuta turn barrel oberoende av om spadern kommer på turn med TPTK+nötfärgdrag, och x/r shovear du på turn så har han bara 1 gata av att plocka upp spader på, istället för 2 vilket halverar hans equity, samt fördubblar din vs hans hand.

 

Så ja jag förstår din line för att slippa bli utdragen och behöva ta svåra desicions om färgen kommer ,men vilka färger har han i sin 4b range, JQs+QKs(Tror inte jättemånga på 0,5/1 4betar dessa händer, kan dock ha del) Det finns 6 kombinationer av QQ och 6 av AA, men enbart 1 av AKs som imo antagligen är den enda handen du behöver oroa dig för och som ändå kommer stacka av på turn om du x/r när den brickar.

 

Har du eller K spader ligger på brädan slowspelar jag ner till river och beroende på hans aggresitivitet x/r shovear eller shovear själv river. Då de enda händer i hans range bör vara AKo, QQ och AA. (dvs inga färgdrag)

 

det är så jag tänker iaf :mrgreen:

 

 

 

Input tagen, ska tänka på de och se till att ändra typsnitt mellan händer och tankar, tackar :)

 

 

 

Hehe, GLGL! :)

 

 

 

Nu i efterhand så håller jag med dig helt, jag borde bara 3betat där, några inputs om hur mycket man bör sizea sitt raise där?

 

 

 

En hel del intressanta frågor att ta i beaktning, i en 3b pot tror jag Villain är mer benägen att stacka av light, hans range är starkare och en raise tror jag blir mött av en större andel 3bets / shoves, där min equity är sämre.

 

När han callar sätter jag han ungefär på den rangen du skriver ja, överpar, färgdrag, tror iofs både AKs och JTs callar en raise, (JTs viker nog turn), samt set - är dock rätt säker på att Villain x/r turn eller shovear set på flop så, så ja ÖP är nog majoriteten av hans range i detta läget, anledningen till att jag raisade här var för att inte enbart raisa cbets med set och combodrag, utan även någon semibluff - Q8 för thin? Förväntar mig folds av den absoluta majoriteten av hans range här vilket borde ge mig tillräckligt med fold equity för att göra raisen ev+?

 

Om jag får betalat - Ärligt talat nu i efterhand är jag rätt säker på att jag inte skulle få det - Färgen brickade, och överparen som är hans majoritet av händer callade inte river, då tvekar jag på att han skulle calla om färgen faktiskt kom -, Set skulle denna Villain antagligen x/r turn som jag sa lr shovea flop, så sets betalar mig inte på river, det enda som betalar river är nötfärger,

Eftersom han inte verkar vilja betala av med överpar på river, utan enbart nötfärg så tror jag inte att det hade varit högre ev+ att gå för en högre sizing, isf skjuta flop hårdare, turn hårdare - shovea alla bricks och checka tbx alla färger som kommer? Tror du han skulle varit mer benägen att stacka av på river om jag sizeat min flop raise större och skjutit turn hårdare så rivern har lägre SPR?

 

Skulle han inte stacka av lightare kan jag ju shovea river på bricks vs ÖP, men stackar han av mer light så blir det ju kontraproduktivt att stacka av med bluffen istället för när jag träffar, då det i detta fall blir högre ev+ att stacka av med färgen.

 

Spaderkungen låg på brädan, hade ingen i handen. FI hade en 3B-procent på hiskeliga 25% över en sample på 177 händer. Så han borde sitta på en hel del drag i den näven.

 

Det bättre spelet hade nog kanske varit att slå upp till 2-2.5 gånger hans rais och sen försöka spela rätt beroende på turnkort. Men där och då kände jag mig nöjd med att plocka hem en pott på 75 bbs, hehe. Men absolut, i retrospec så förlorade jag massvis med värde där, förmodligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand #1) Som spelad preflopp hade jag spelat som du. Bra c/c på rivern där. Men jag hade nog höjt pre. När jag väl floppar mitt set vill jag ha en större pott än 3-4 bbs.

 

Hand #2) Hade nog spelat samma mtp FIs stats. Verkar vara rätt passiv både pre och postflopp. Kan säkert få värde av sämre där. Men jag skulle säga att vi är på den absoluta botten av vår värderange här.

 

Mot en mer aggressiv spelare hade jag kört en c/c, skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Okej well nu är de typ 3 månader sen jag var aktiv här, Blev upptagen en hel del pga skolan, samt att jag förlorade merparten av motivationen, inte riktigt säker på varför, antar jag var trött på att konstant nöta NL100... Nonetheless i slutet av maj klev jag upp till NL200 igen, nu är ju skolan slut för sommaren med så det har blivit en hel del grindande sedan dess. Det har startat fint, rättare sagt väldigt fint IMO. Har börjat lägga ner mer tid på teori, testa nya lines etc, och lärt mig en hel del av mitt egna spel.

 

Såhär ser mina winrates ut atm

Fw4fMZU.png

 

 

Efter en "rejäl" downswing (den rödmarkerade cirkeln) så började jag se över mitt spel och började förstärka min Check/Calling range istället för att konstant barella, vilket gjorde min C/C range supersvag. efter detta så har min showdown winning ökat avsevärt, även om min redline har fått ta lite stryk, overall känns det dock som en stor förbättring av mitt spel då jag blir svårare att spela emot.

 

bDN2eRg.png

 

sedan dess har spelet rullat på bra, har sett stora förbättringar i b.la min W$SD%. Tänkte därför att det var dags igen att ta tag i dagboken för att få input på olika händer etc, så kommer säkert med uppdateringar lite senare under dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu fördömer jag väl mig själv till runbad, något som verkar inträffa varje gång jag postar här... Men in any case, känner att jag faktiskt behöver någonstans där jag kan få input på mitt tänk och spel.

Sedan sista inlägget har jag spelat en del poker, cirka 77k händer :shock:

 

Har klivit upp till 2/4-2.5/5. Ser ut som att jag börjar nosa på 5/10 ganska snart, antagligen i slutet av denna månaden, början på nästa.

Har börjat plugga en hel del mer teori, och äntligen införskaffat licens till flopzilla :mrgreen:

 

Då kommer vi till nästa grej, jag hade gärna haft någon/några att snacka händer och framförallt teori med då forum som deucescracked, och rio är semidött, samt inte hamnar i lika många spots då vi som lirar på svs oftast sitter 200bb deep. Så om någon känner för att snacka lite skit på skype om händer osv så feel free to add me:lol: ; Fbpsao. Seriöst jag vill verkligen ha någon att snacka poker med... :oops:

 

Förresten, hur bör jag anpassa min 3B flating range OOP beroende på villains 3B range? Finns ju någon spelare som har uppemot 18-19% 3B vs mig i MP/CO.

Samt när man konstruerar en 4B range, Något speciellt att tänka på? Linjärt, Polariserat? Hur många Value:Bluff händer bör man ha i sin range? Vet ju att Matthew Janda säger 1 Valuecombo:1.5-2 Bluffcombos, postflop där man t.ex x/r flop med set. Men hur är de PF, 200bb deep?

 

Just idag hare dock varit lite slött med volymen, men ska se till att börja posta aktivt då min winrate på 2/4 är långt ifrån vad jag önskar att den vore, men kan väll posta en garv hand från dagens session.

 

Boss, $2.50/$5 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $941.88 (188.4 bb)

BB: $476.02 (95.2 bb)

MP: $1,052.60 (210.5 bb)

CO: $1,021.70 (204.3 bb)

Hero (BTN): $992.50 (198.5 bb)

 

Preflop: Hero is BTN with As 7s

MP folds, CO raises to $10, Hero raises to $40, 2 folds, CO calls $30

 

Flop: ($87.50) 2s 6d 3d (2 players)

CO checks, Hero checks

 

Turn: ($87.50) 5s (2 players)

CO bets $43.75, Hero raises to $218.75, CO calls $175

 

River: ($525) 4h (2 players)

CO bets $525, Hero raises to $733.75 and is all-in, CO calls $208.75

 

Results: $1,992.50 pot ($15 rake)

Final Board: 2s 6d 3d 5s 4h

CO mucked and lost (-$992.50 net)

Hero showed As 7s and won $1,977.50 ($985 net)

 

Är jag för feg som bara callar istället för att 3beta, alt Jama? Villain är 57/18 spelare, semi aggro med 3,2 AF. Det jag inte gillar här är att jag sitter OOP, och brädan parar sig på turnen och vi är 200bb deep.

 

Boss, $2/$4 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $1,685.30 (421.3 bb)

Hero (BB): $1,023.93 (256 bb)

MP: $1,077.06 (269.3 bb)

CO: $804 (201 bb)

BTN: $1,389.84 (347.5 bb)

 

Preflop: Hero is BB with Ts As

2 folds, BTN calls $4, SB folds, Hero raises to $20, BTN calls $16

 

Flop: ($42) 2h Jd 5s (2 players)

Hero checks, BTN checks

 

Turn: ($42) Js (2 players)

Hero bets $21, BTN calls $21

 

River: ($84) 3s (2 players)

Hero bets $52, BTN raises to $193, Hero calls $141

 

Results: $470 pot ($11.74 rake)

Final Board: 2h Jd 5s Js 3s

Hero showed Ts As and won $458.26 ($224.26 net)

BTN showed 6s Qs and lost (-$234 net)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot de flesta fiskar är det bra att jamma här, många fiskar callar nog de flesta flushes. Mot reg är det bara att sucka sen calla

 

Mot reggsen är jag helt med dig, men sitter och funderar på vs fisken, har så förbannat litet sample på 94 händer, där hade han 21 Rfi från BTN.

Satt och fundera på vad han reppar? Det är ju Antigen 33, Alt en flush då han borde raisat alla 22,55, samt Jx på turn, får anses vara rimligt, right?

 

Så vad är hans range?

33, Q6s-Q8s, K5s-K7s? De blir 3 combos av value, och 6 combos jag slår?

 

Imo så borde han väll raisat Q9s+, samt K8s+ i BTN vs blindsen, ist för att limpa? Samma gäller väl med 68-8Ts, 67s-KQs.

Gör jag hans range för narrow eller vad tror ni?

 

 

Angående den första handen är jag osäker om jag faktiskt gillar hur jag spelade den, Min hand har ju en hel del Equity, så det fungerar perfekt som en Call.

Om jag bluffraisar där, vilka valueraises har jag där i min range? 55 3betar jag ju inte för ofta, och den borde jag ju cbetat flop med.

 

A4s är den enda valuehanden jag bör kunna hålla här? Och frågan är om jag inte betar den på floppen med initiativ och hålstege.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagen har varit upp och ner, började med att plussa en 500ing något. Backa 1700, sen arbeta mig tillbaka upp till +150kr för dagen :roll:

 

Så några händer då,

 

Boss, $2/$4 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $1,032.76 (258.2 bb)

Hero (BB): $809.11 (202.3 bb)

MP: $800 (200 bb)

CO: $498.66 (124.7 bb)

BTN: $560.50 (140.1 bb)

 

Preflop: Hero is BB with 9h Th

MP raises to $14, 2 folds, SB calls $12, Hero calls $10

 

Flop: ($42) 7h Td Ac (3 players)

SB checks, Hero checks, MP checks

 

Turn: ($42) Jh (3 players)

SB checks, Hero bets $31.50, MP raises to $136.50, SB folds, Hero calls $105

 

River: ($315) 5s (2 players)

Hero checks, MP bets $236.25, Hero calls $236.25

 

Results: $787.50 pot ($15 rake)

Final Board: 7h Td Ac Jh 5s

Hero showed 9h Th and won $772.50 ($385.75 net)

MP showed Kh 2h and lost (-$386.75 net)

 

FI är en duktig spelare som spelar högre än mig, dock har vi inte spelat särskilt mycket mot varandra, PF kan jag väll både calla, 3beta och vika, Känner mig dock inte sugen på att 3beta vs MP när jag inte har några stats på honom och spela en bloatad pot OOP möjligtvis 3vägs. Floppen känns ju standard? Finns ingen anledning för mig att donka här.

 

Turnen vet jag inte om jag spelar super men det känns som att SB bör vara svag då han är en 72/52 spelare, FI borde Cbetat de flesta av sina ess, undantag är väll låga suited ess?

Därför blir jag lite fundersam när jag blir raisad på turn, men med hålstege,färgdrag och mellanpar så känns det väll som en obligatorisk peel? Så jag callar. River är en brick och jag får en 75% bet in i mig, - Så vad är hans range? Min första tanke var A2-A5s i hjärter som han inte cbetat flop.

Men sedan så började jag tänka på handen jag själv reviewade sist som jag inte var nöjd med där jag turn raisade A7s med färgdrag, - Vilka valueraises har jag egentligen på den brädan, och det var lite så jag kände med i denna sitsen. Villain är en spelare som spelar högre än mig, Vi har ingen tidigare dynamik, Så på turnen vilka valueraises bör han rimligtvis ha i sin range? 3 combos av JJ, samt 1 combo av A5h. A5h fungerar ju däremot mycket bättre som ett turn call än turn raise, och därför bör det rimligtvis enbart finnas cirka 3 combos av value i hans range och resten av hans range bör därför vara bluffar?

 

 

Hand 2,

Boss, $2/$4 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $582.19 (145.5 bb)

Hero (BB): $1,003.30 (250.8 bb)

MP: $878.85 (219.7 bb)

CO: $404.85 (101.2 bb)

BTN: $944.06 (236 bb)

 

Preflop: Hero is BB with Qh Kc

MP raises to $14, 2 folds, SB calls $12, Hero calls $10

 

Flop: ($42) Jh Kd Ah (3 players)

SB checks, Hero checks, MP bets $28, SB calls $28, Hero calls $28

 

Turn: ($126) 7h (3 players)

SB checks, Hero checks, MP bets $84, SB folds, Hero raises to $378, MP calls $294

 

River: ($882) Qd (2 players)

Hero bets $583.30 and is all-in, MP calls $458.85 and is all-in

 

Results: $1,799.70 pot ($15.00 rake)

Final Board: Jh Kd Ah 7h Qd

Hero showed Qh Kc and won $0.00 (-$878.85 net)

MP showed 6h 8h and won $1,784.70 ($905.85 net)

 

Inte säker på hur jag bör tänka om denna handen, Fi är en regg, 32/25 spelare, SB är 57/37. Jag sitter med KQo i BB - det är väll lite samma grej här, jag kan 3beta, jag kan calla och jag kan vika, återigen går jag för call, tankar?

Floppen kommer JhKdAh , Jag har mellanpar, hålstege och backdoor nästnötfärg. Min hand kommer inte gå att calla ner 3 gator utan improvements, men C/C på flop känns väll korrekt? På turn kommer 7h, Sb är jag inte speciellt orolig för - hans range är så bred pf att han bör vika de flesta turn bets.

 

Min tanke blir här då är vem bör ha flest flushes i sin range, jag eller FI, i mitt huvud så raisar FI KTh-AKh i MP, jag har Q så då kan han inte ha KQh, Dvs han kan ha 2 combos av flushes, samt en hel del 2 par, 3 Combos av AKo, 3Combos av KJo, 3 combos av QKo, Dvs 9 Combos av 2par med Nötfärgsblocker. 9 combos av set, JJ,AA,KK , samt en del combos av 2par utan Kh blocker.

 

Jag går därför för en x/r, (Misstag?) Mina tankar går då att han kommer peela dessa en gata, sen vika river vs shove. samma borde väll gälla för JJ,KK,AA om brädan ej parar sig?

 

På rivern kommer en dam och jag fortsätter med planen, Alla set borde kräkas vid detta laget då de enbart är en bluffcatcher, och Khx borde väl också inte göra mycket annat än att sucka och vika?

 

Villain callar, visar 68h och scoopar potten.

 

Så vad tycker vi om spelet?

Min första tanke är att jag personligen inte gillar min turn x/r size, har han Khx kommer han ju peela, Jag gillar de på det sättet att det bloatar upp potten mer så att potten på river blir större när han viker, samt att det borde ge mig mer instant fold equity vs t.ex AJ, KJ, AKo etc. Däremot blir det ju också så att han får mycket bättre odds att bluffcatcha river, kanske skulle jag sizeat närmare 275? Så jag har cirka 1PSB kvar på river, dvs jag har 686 kvar, potten är 676 något och FI har cirka 560kr kvar.

 

Min andra tanke som jag började fundera på nu är, vad reppar jag egentligen för flush? QTh, Q9h, 9Ts, 89h 56h ?

har han ej Kh blocker i sin hand kan jag ju reppa fler flushes.

 

Vad tycker ni, okej play eller ta annan line? Att C/C turn känns ju som den värsta linen? Spikar jag nästnötfärg på river får jag sällan value av sämre, han kommer värdebeta sina Kh flushes, missar jag flushen får jag ju vika om inte en T dyker upp på river men även där blir de ju svårt att få ut value av set, 2par etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara kräkas på denna fittdagen, helt seriöst. Såna här dagar får mig verkligen att vilja lägga av med poker. Det är fan som att pissa i motvind. Man får in det bäst, man blir utdragen och torskar 100-200bb, man grindar sig upp i 1-2h, och precis när man är B/E så åker man på skiten igen. Vissa dagar på svs känns det fan som att det är bestämt att man fanimig ska förlora, oberoende av vad man håller eller hur man spelar.

 

pärlor från dagen.

 

Boss, $2/$4 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $288.23 (72.1 bb)

BB: $1,477.30 (369.3 bb)

Hero (MP): $800 (200 bb)

CO: $394 (98.5 bb)

BTN: $1,097.71 (274.4 bb)

 

Preflop: Hero is MP with Ah Ac

Hero raises to $11.50, CO folds, BTN raises to $47, SB raises to $288.23 and is all-in, BB folds, Hero calls $276.73, BTN folds

 

Flop: ($627.46) Qc Th 3c (2 players, 1 is all-in)

Turn: ($627.46) 7h (2 players, 1 is all-in)

River: ($627.46) 9h (2 players, 1 is all-in)

 

Results: $627.46 pot ($15 rake)

Final Board: Qc Th 3c 7h 9h

SB showed Tc Td and won $612.46 ($324.23 net)

Hero mucked Ah Ac and lost (-$288.23 net)

 

Boss, $2/$4 No Limit Hold'em Cash, 4 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $1,047.80 (262 bb)

Hero (BB): $825.05 (206.3 bb)

CO: $353.86 (88.5 bb)

BTN: $1,495.05 (373.8 bb)

 

Preflop: Hero is BB with Kd Ks

CO raises to $11.50, 2 folds, Hero raises to $36.50, CO raises to $353.86 and is all-in, Hero calls $317.36

 

Flop: ($709.72) 2c Qh Ah (2 players, 1 is all-in)

Turn: ($709.72) 8h (2 players, 1 is all-in)

River: ($709.72) 3c (2 players, 1 is all-in)

 

Results: $709.72 pot ($15 rake)

Final Board: 2c Qh Ah 8h 3c

Hero mucked Kd Ks and lost (-$353.86 net)

CO showed Ad Qd and won $694.72 ($340.86 net)

 

 

Boss, $2/$4 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $931.40 (232.9 bb)

BB: $465.76 (116.4 bb)

MP: $364.87 (91.2 bb)

CO: $563.68 (140.9 bb)

Hero (BTN): $869.63 (217.4 bb)

 

Preflop: Hero is BTN with Ks Kc

MP raises to $8, CO calls $8, Hero raises to $38, 2 folds, MP calls $30, CO calls $30

 

Flop: ($120) 6s 2h Qh (3 players)

MP checks, CO checks, Hero bets $75, MP calls $75, CO folds

 

Turn: ($270) 3s (2 players)

MP bets $251.87 and is all-in, Hero calls $251.87

 

River: ($773.74) 9h (2 players, 1 is all-in)

 

Results: $773.74 pot ($15 rake)

Final Board: 6s 2h Qh 3s 9h

MP showed Th Ah and won $758.74 ($393.87 net)

Hero mucked Ks Kc and lost (-$364.87 net)

 

Boss, $2.50/$5 No Limit Hold'em Cash, 4 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $406.42 (81.3 bb)

Hero (BB): $628 (125.6 bb)

CO: $1,508.19 (301.6 bb)

BTN: $492.50 (98.5 bb)

 

Preflop: Hero is BB with Ac Ks

CO raises to $14.37, BTN raises to $41.55, SB calls $39.05, Hero raises to $628 and is all-in, 2 folds, SB calls $364.87 and is all-in

 

Flop: ($868.76) 3h 4h Ts (2 players, 2 are all-in)

Turn: ($868.76) 4d (2 players, 2 are all-in)

River: ($868.76) Td (2 players, 2 are all-in)

 

Results: $868.76 pot ($15.00 rake)

Final Board: 3h 4h Ts 4d Td

SB showed Qs Tc and won $853.76 ($447.34 net)

Hero showed Ac Ks and won $0.00 (-$406.42 net)

 

Boss, $2/$4 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $757.97 (189.5 bb)

BB: $807.57 (201.9 bb)

Hero (MP): $804 (201 bb)

CO: $370 (92.5 bb)

BTN: $1,820.89 (455.2 bb)

 

Preflop: Hero is MP with 3h 3c

Hero raises to $8, CO calls $8, 2 folds, BB calls $4

 

Flop: ($26) 4s 7c 3s (3 players)

BB bets $26, Hero calls $26, CO folds

 

Turn: ($78) 8s (2 players)

BB bets $78, Hero calls $78

 

River: ($234) 8h (2 players)

BB bets $117, Hero raises to $468, BB raises to $695.57 and is all-in, Hero calls $224 and is all-in

 

Results: $1,618 pot ($15 rake)

Final Board: 4s 7c 3s 8s 8h

BB showed 8d 7d and won $1,603 ($799 net)

Hero mucked 3h 3c and lost (-$804 net)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att kämpa på och lägga ner tid så tar allting ut sin rätt till slut!

 

Självklart har du helt rätt! Önskar bara jag kunde se de på precis det sättet när man väl springer kasst.

 

 

Förresten har en fråga till er lite mer teoretiskt lagda här inne, Jag sitter och konstruerar ranges, Och blir lite fundersam när jag skapar Flat vs 3B ranges.

 

Hur bör jag tänka? Vad jag menar med det är, vissa spelare 3Betar 17-20% i BTN , medan andra 3 Betar 6-8%.

Bör jag konstruera utifrån en given 3B% eller den givna positionen som 3betar såsom BTN? (Är såklart införstådd att 3B sizing också påverkar hur ofta jag måste defenda, men detta borde väl rimligtvis vara sekundärt sålänge det gäller 9.5-12bb i förhållande till den vidskilda disponeringen av 3Bet %?)

 

Är det något annat jag bör tänka på när jag skapar Flat vs 3Bet?

Typ att tänka på något speciellt beroende på om han har en polariserad eller linjär 3B range?

 

Alla tips och råd gällande Flating ranges vs 3Bets uppskattas varmt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...