Gå till innehåll

Behöver låna pengar, har ni tips..?


backgammon

Recommended Posts

Dags för pinsamt inlägg... okej, jag har torskat rätt bra och är i princip bara pank. Lönen ligger ju lite för långt borta för att det skall kännas kul just nu, och det hade verkligen behövts ett tillskott. Får erkänna för mig själv att det inte var smart att spela med det allra sista ur hushållskassan även om det kändes som värsta flytet just då.. :mrgreen::twisted:

men ja iallafall, det känns så sjukt pinsamt att behöva låna av föräldrarna eller kompisarna. Hur mycket eller lite pengar kan man egentlien låna av en bank? har de nån minsta gräns? Jag googlade på lån och hittade den här sidan om lån och visst fanns det mycket information men jag vet ändå inte vilket som är bäst. Är smslån okej om man bara betalar tillbaka i tid? Eller finns det nåt annat sätt som är bättre om man inte vill blanda in vänner och familj? Det verkar smidigt att låna tills jag får lön den 25e, men jag vet inte vilket som är bäst......?

Redigerad av valterego
Låneaffelänken är helt överflödig
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja länken spelar mig ingen roll, det är bara att googla på lån och ta första bästa. Ingen fara att ta bort den.

 

Pantsätta är kanske ingen skitdum idé, men hur funkar det? Har en gitarr jag inte spelat på på typ fem år, den skulle jag nog inte sakna.. fast hur mkt får man om man pantsätter? Funderar på om blocket är bättre. Men det är liksom en sån förlust att sälja av hus och hem för att man varit dum..... :roll:

 

men iaf, är det nån som har erfarenhet av såna mindre lån, typ låna idag och betala tillbaka om max en månad? Känns som det smidigaste alternativet på ett sätt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja länken spelar mig ingen roll, det är bara att googla på lån och ta första bästa. Ingen fara att ta bort den.

 

Pantsätta är kanske ingen skitdum idé, men hur funkar det? Har en gitarr jag inte spelat på på typ fem år, den skulle jag nog inte sakna.. fast hur mkt får man om man pantsätter? Funderar på om blocket är bättre. Men det är liksom en sån förlust att sälja av hus och hem för att man varit dum..... :roll:

 

men iaf, är det nån som har erfarenhet av såna mindre lån, typ låna idag och betala tillbaka om max en månad? Känns som det smidigaste alternativet på ett sätt..

 

Fördelen med att pantsätta är ju att du har en teoretisk möjlighet att få tillbaka sakerna, men du lär få avsevärt mycket bättre betalt om du säljer dem.

 

Goes without saying, men jag hoppas du har någon du kan prata med. Jag tror ditt problem på sikt är mer än en tillfällig ekonomisk svacka. Vill du ha kontakter för att ta tag i ett eventuellt spelproblem får du gärna maila mig så hjälper jag dig med att nå folk som jobbar med sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Goes without saying, men jag hoppas du har någon du kan prata med. Jag tror ditt problem på sikt är mer än en tillfällig ekonomisk svacka. Vill du ha kontakter för att ta tag i ett eventuellt spelproblem får du gärna maila mig så hjälper jag dig med att nå folk som jobbar med sånt.

 

+1

 

Tror också du skulle må bra av att prata med någon. Försök ordna det TS, och lägg spelandet på hyllan tills du rett ut saker och ting. Du kanske har andra beroenden som heller inte är bra för dig.

 

Hoppas det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte din situation alls men bankerna kastar ju pengar efter folk numera. Tjänar du över 150K, har inga anmärkningar (har du anm så finns det ställen för det oxå men då till snudd på ockerränta) och har en i övrigt ordningsam ekonomi (dvs inte för mkt krediter) så får du lån var som helst. Se lånet som en engångsgrej och en varningsklocka för hur du skött dig och gör om och gör rätt med en bra plan framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket pengar behöver du?

 

Upp till 5k och du vet att du kan betala med nästkommande lön-> SMS lån är då smidigast och du får betala 500-1000sek i ränta som straff.

 

Rör det sig om summor över det eller om du tror dig behöva längre tid att betala tillbaka så kontakta din bank. Som sagt inga problem att få lån på upp till 100k utan säkerhet för de flesta.

 

Och som tidigare postare sa, se detta som en läxa och sätt dig inte i liknande eller svårare situationer igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara svinig men om du inte har spärren att inte lira bort de sista pengarna du har så är sms-lån den sämsta varianten av alla. Faktum är att lån överhuvudtaget är idiotiskt för en sån personlighet eftersom jag sett det tusen ggr hur man hamnar i en ond lånespiral. Låter kanske överdrivet när det bara handlar om ett par tusen men tro mig. Det går fort om man inte har diciplinen.

 

Töm frysen, käka hos föräldrarna osv. det är 14dagar kvar till lön. Det går.

I värsta fall, låna en 500-ring av en polare eller päronen och lev hund tills lönen kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...