Gå till innehåll

Hjälp! Blir skattegranskad - vad ska jag göra?


fruitsoda

Recommended Posts

Fick ett brev från skattemyndigheten angående insättningar på mitt konto där de önskar se eventuellt kontrakt med företaget som gjort insättningarna.

 

Jag har för många år sedan gett upp pokerspelande annat än som hobby, så insättningarna kommer ej från poker utan från ett utländskt företag som pysslar med diverse onlinejobb bl.a. inom språk.

 

Jag försöker desperat göra karriär som musiker vilket är ruskigt svårt och tar lång tid. Mellan mina få musik-uppdrag (som jag skattar på) så har jag jobbat åt ovan nämnda utländska företag som jag gjort onlinejobb åt i olika perioder över 2013-2015.

 

Dessa ströjobb har varit en temporär nödlösning och har gjort att jag nätt och jämnt kunnat betala hyran och fått mat på bordet.

 

Men nu riskerar min tillvaro totalt haveri på grund av skattegranskningen.

Så jag har lite frågor jag hoppas ni kan hjälpa mej med:

 

1: Avser skattegranskning bara ett år? Eller, om Skattemyndigheten kommer fram till att 2014 inte stämmer, kommer de även börja nysta i tidigare år?

 

2: Om jag skickar in ett kontrakt (som de efterfrågar) som det står 2013 på, ökar det då inte risken att de börjar kolla upp tidigare år? Är det bättre att säga att inget skriftligt avtal finns?

 

3: Om man granskats en gång, håller skatteverket mer koll på en följande år, och isåfall för hur länge?

 

4: Kan man be om "självrättelse" i detta fall för att slippa den ytterligare straffskatten på 40%?

 

5: Vilka uppgifter kan skatteverket se? Kan de se allt på alla konton, även PayPal?

 

6: Vad händer om jag inte svarar på deras brev alls? (Funderar på om det möjligen kan vara mer strategiskt eftersom det står 2013 på kontraktet, och de då troligen börjar nysta i även 2013.)

 

Hoppas ni kan ge mej tips. Livet känns riktigt hopplöst nu. :-(

Redigerad av fruitsoda
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) 5 år bakåt kan de gå har jag för mig, och det är väl väldigt troligt att de gör det om man åkt på nåt

 

3) Du blir nog flaggad ett bra tag framöver ja

 

4) Tycker du det låter rimligt när du redan blivit påkommen?

 

6) Bara skita i det är nog det strategiskt sämsta alternativet, då blir det väl maxtaxa på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lider med dig, hade själv ett helvete när jag blev upptaxerad för pokern

 

Hur mycket pengar rör det sig om? Svara bara om du vill.

 

I övrigt kan jag bara hålla med de andra om att du måste go clean och redovisa var pengarna kommer ifrån.

 

Dock, SKV kan troligen i nuläget bara se dina bankinsättningar, och kommer inte ge sig förrän de fått förklaringar på alla pengar som kommit in där. Om de låter rimliga kan det vara att de nöjer sig där utan att utreda mer kring det. Att du blir flaggad och att du blir granskad bakåt tror jag dock är ganska troligt.

 

Vem har satt in pengarna? Om det inte går att spåra bakåt kan du ju i princip hävda att det är lottovinster.

 

Ska jag ge mig på en gissning gissar jag att de kan begära ut uppgifter från paypal endast om grovt brott misstänks.

 

4) Enda möjligheten till detta är om skattereglerna är luddiga och svåra att tolka, då kan man få lindring genom att det inte kan förväntas att du ska veta detta. Men det är vad jag förstår mycket svårt att få igenom det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att om jag även hade skattat på dessa temporära uppdrag så hade jag inte haft pengar kvar till existensminimum.

 

Eh, det funkar inte riktigt så att det är frivilligt att välja om man vill betala skatt eller inte.

 

Frivilligt självrättelse funkar inte och de kommer med all sannolikhet att nysta i andra år. Det bästa du kan göra är att redovisa som det är, ta skattesmällen och vara glad om du inte blir polisanmäld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, det funkar inte riktigt så att det är frivilligt att välja om man vill betala skatt eller inte.

 

Frivilligt självrättelse funkar inte och de kommer med all sannolikhet att nysta i andra år. Det bästa du kan göra är att redovisa som det är, ta skattesmällen och vara glad om du inte blir polisanmäld.

 

Det är inget man blir eller inte blir pga tur, beror enbart på summan om det föreligger grovt skattebrott eller ej. Först då blir det en polissak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt men det låter lite som att du tycker att du borde slippa skatta för att du har haft det knapert och inte blivit rik på kuppen utan endast gjort det för att kunna överleva som musiker.

Tror knappast SKV tar hänsyn till det men nu ska vi inte peka finger så hade jag varit dig så skulle jag lagt någon tusenlapp och suttit ner med en revisor som har koll på alla skattegrejer innan jag svarar för du lär inte kunna ducka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara den, men om så är fallet, skulle jag inte skriva om det här. Inte om det finns minsta lilla chans att kunna identifiera dig baserat på din postningshistorik i alla fall.
Den smällen får jag ta i sådant fall tror jag. Men trorr inte parasiterna kan hitta någge på mig i min historik så de e bara massa slös med tid för parasiterna.

:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...