Gå till innehåll

Fråga vid bra starthand.


Larsp777

Recommended Posts

Ganska ofta när jag får en hyfsad starthand t.ex. QQ så förlorar jag till sist.

 

Förvånansvärt ofta får någon t.ex. straight så jag förlorar trots ytterligare en dam.

 

Tror jag läst någonstans att vid t.ex. AA bör man gå all in eller i alla fall satsa stort. Detta för att skrämma bort de som ev. kan få t.ex. straight.

 

Borde man agera likadant vid händer som KK, QQ och Kanske även JJ. Eller åtminstone satsa stort vid träff på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

De händer du nämner är som sagt bra starthänder.

När väl floppen landat måste du ta hänsyn till vilken grupp av händer din motståndare kan ha och hur den gruppen matchar floppen. Hur mycket du ska beta måste ses i ett större sammanhang. Betar du endast stort när du träffat något blir du väldigt lättläst.

 

Visst blir du utdragen ibland, men om du låter motståndaren betala för att jaga så vinner du i längden. Samtidigt så kan du balansera ditt satsande genom att satsa även när du tokmissat floppen, rätt ofta har din motståndare också missat floppen och ger upp.

 

Det är lätt att se mönster som inte finns, din hjärna är konstruerad för att minnas de stora nederlagen, men de många småpotterna du vinner är lätta att glömma. Skaffa ett trackingprogram om du inte har det och analysera händer med hjälp av t.ex. propokertools.com så får du en bra uppfattning om hur du ligger till i olika situationer.

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

De händer du nämner är som sagt bra starthänder.

När väl floppen landat måste du ta hänsyn till vilken grupp av händer din motståndare kan ha och hur den gruppen matchar floppen. Hur mycket du ska beta måste ses i ett större sammanhang. Betar du endast stort när du träffat något blir du väldigt lättläst.

 

Visst blir du utdragen ibland, men om du låter motståndaren betala för att jaga så vinner du i längden. Samtidigt så kan du balansera ditt satsande genom att satsa även när du tokmissat floppen, rätt ofta har din motståndare också missat floppen och ger upp.

 

Det är lätt att se mönster som inte finns, din hjärna är konstruerad för att minnas de stora nederlagen, men de många småpotterna du vinner är lätta att glömma. Skaffa ett trackingprogram om du inte har det och analysera händer med hjälp av t.ex. propokertools.com så får du en bra uppfattning om hur du ligger till i olika situationer.

 

Lycka till :)

 

Tack!

 

Jo, om jag bara bettar vid träff blir man lättläst, det är väl sant. Ofta lägger de andra sina händer då.

 

Ett råd jag läste var att spela tight tills man får bra hand och då spela aggressivt.

 

Psykologi spelar stor roll, det är sant. Känner att jag ofta fegar även vid bra händer. Är rädd för att folk ska lägga sig och att jag inte får utdelning.

 

Provade Pokertracker 4 men tycker inte det är helt lätt att förstå.

 

P.S. Spelar nu också på 888poker SNG. Fick QQ och någon gick all in. Synade och spelaren hade 33. Trean kom på floppen och jag förlorade. Rätt beslut trots allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jo, om jag bara bettar vid träff blir man lättläst, det är väl sant. Ofta lägger de andra sina händer då.

 

Ett råd jag läste var att spela tight tills man får bra hand och då spela aggressivt.

 

Psykologi spelar stor roll, det är sant. Känner att jag ofta fegar även vid bra händer. Är rädd för att folk ska lägga sig och att jag inte får utdelning.

 

Provade Pokertracker 4 men tycker inte det är helt lätt att förstå.

 

P.S. Spelar nu också på 888poker SNG. Fick QQ och någon gick all in. Synade och spelaren hade 33. Trean kom på floppen och jag förlorade. Rätt beslut trots allt?

 

QQ mot 33 hade jag spelat alla dagar i veckan.

Kolla på propokertools hur din hand står sig.

Kolla sedan hur QQ står sig mot alla en range (grupp) som består av alla par, AK och AQ så ser du hur sannolikheterna ändras.

 

Nästa sak är att se till stackstorlekar i relation till dina odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvånad över att en användare från 2008 kommer med dessa frågor nu, men välkommen! Det finns massor att lära sig och jag skriver bara de två tankar som kommer upp i mitt huvud av att läsa dina poster. Jag vill också säga att ge dig inte in i poker med några större förhoppningar än att se det som underhållning. Många väldigt duktiga spelare har lagt av för det inte längre är lukrativt.

 

1) Viktigaste du ska tänka på i poker är: vem vinner i långa loppet? Om du råkar förlora en QQ mot 33 så ska man inte bli för ledsen du vinner 82% av gångerna och förlorar 18%. Och i det långa loppet ska du inte tro att du kan gissa specifika händer som din motståndare sitter på. Ge dom en uppskattning, höjer han AKo-ATo + AKs-AJs + AA-88 + A5s-A2s bara i det här läget? Tänk inte "jag flippar mot 99 med mina QJs - jag synar".

 

2) I och med att du spelar SNG ska du tänka mycket på blindsen. Blindstorleken har stor betydelse för vilka starthänder du ska spela och på vilket sätt. Ett vanligt misstag många nybörjare gör är att de kanske får KTs på cutoff med 11bb och raisar till 2-3bb och lägger sig mot en push. Raise-folda händer under 20bb ska du sällan göra ochkring 10bb ska du aldrig göra det. Anledningen är att du vill behålla fold equity hos motspelarna. Fold equity är motspelarna har utrymme att folda. Säg att du har 6bb på knapp och FI höjer till 2bb på CO, du pushar blindsen lägger sig. Nu ligger det 2+6+0.5(SB)+1(BB)=9.5bb i potten och FI behöver bara syna ytterligare 4bb för att vinna en pott på 13.5bb. 4/13.5=29.6% är vad hans hans hand behöver mot din range(potentiella händer) för att syna, vilket i princip alla händer har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvånad över att en användare från 2008 kommer med dessa frågor nu

 

Tack för välkomnandet!

 

Tja, har väl bara spelat "på skoj" och nästan bara freerolls.

 

Inser att ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag kan.

 

Så trots att jag spelat mycket är jag på många sätt en nybörjare.

 

Kanske är det så att ju mer jag spelar med riktiga pengar desto bättre är motståndarna.

 

Har känts innan som att det räckt spela hyfsat tight för att ha en rimlig chans. Lite beroende på vilka motståndarna är. Man märker att vissa är glada för att försöka skrämma bort spelare. Då kan man spela tight för att slå till vid rätt tillfälle.

 

Känns dock som att händer som förr var ganska starka numera ofta inte räcker till.

 

Mycket av det du pratar om har jag inte mycket koll på.

 

Har väl aldrig trott att jag skulle bli rik på poker men kanske öka sin bankrulle till hyfsad nivåer i alla fall. Nu känns det som att man bara vinner ibland och förlorar ibland (oftast förlorar) och självförtroendet är sämre.

 

Antar också att ofta försöker man "skrämma bort" mig genom att höja stort trots att jag har bra starthand och även får träff på floppen t.ex. När jag då tänker att de gör just det och synar eller höjer så slutar det ofta med att de har en bättre hand.

 

Har också försökt spela kontantspel men det slutar oftast med att jag förlorar hela insatsen.

Redigerad av Larsp777
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...
Den 2016-01-23 kl 18:25, säger Larsp777 :

Ganska ofta när jag får en hyfsad starthand t.ex. QQ så förlorar jag till sist.

 

Förvånansvärt ofta får någon t.ex. straight så jag förlorar trots ytterligare en dam.

 

Tror jag läst någonstans att vid t.ex. AA bör man gå all in eller i alla fall satsa stort. Detta för att skrämma bort de som ev. kan få t.ex. straight.

 

Borde man agera likadant vid händer som KK, QQ och Kanske även JJ. Eller åtminstone satsa stort vid träff på floppen?

Du har rätt i allt. Satsa stort som satan med bra händer så man får bort straightsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...