Gå till innehåll

Crushing Cosmo 2016


I_Chips_M

Recommended Posts

Tjabba tjena!

 

Independent chips model här.

 

Precis som rubriken indikerar vill jag 2016 försöka krossa MTT NL spelen på CC och kommer göra en dagbok om detta.

 

Ambitionen är att spela 1 live turnering i veckan på CC sam 20-30 MTTs online med liknande struktur, fast i 1-5 dollar rangen.

 

Jag har spelat på en amatörnivå länge och kan mycket om spelet, men studerar nog mer än jag spelar i nuläget. Årets julklapp till mig själv var en prenumeration på runitonce.com. Superbra träningsvideos från olika pros, kommer oftast en eller två nya filmer med olika ämnen varje dag.

 

Har börjat kolla mycket på John Daly som har flera bra MTT topics.

 

CC Turre nr. 1

500+100, 43 man inköpta.

 

Bustade på finalbordsbubblan, foldas till mig på knappen ca 8,5 bb, ser ner på AJo och ställer. SB vaknar upp m ATo och BB med AQo.

 

Nöjd med: Full fokus från början till slut, skapade en bra image på bordet jag utnyttjade mycket i loppet av turren.

 

Mindre nöjd med: Kan bli vassare på att tilldela villans mer korrekta ranger och jobba mer optimalt med sizeing, speciellt när svagare spelare är med i potten.

 

Nästa turre blir oxå en 500+100 MTT som spelas denna veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kändes som att förra var ganska så "från scratch" också tbh haha..

Vilket CC är det vi pratar om?

Är tanken att endast spela "micros" live eller ska du även spela typ 1000kr rebuys eller 2000kr+ turneringar?

 

Lycka till : p

 

Haha, ja, sånn e ja, går det inte bra så starta på nytt!

 

Tanken är att spela enligt BRM, just nu tillåter den inte 1000kr turrar, men hoppas på att komma dit i loppet av 2016. Vet dock inte om 52 turrar är en stor nog samplesize för att live att räkna med att uppnå detta.

 

Det kommer nog inte bli 1000kr rebuys med det första, blir nog freezouts om jag klättrar till denna nivån samt försöka kvala till några större turre kanske.

 

Vet du hur man ska tänka BRM om man funderar på att spela rebuy turrar?

 

Spelar du själv live?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha okej =)

 

Och vad för BRM går du efter då? Live så kanske du ska ha ~30BI skulle jag säga för att det ska vara värt att spela egentligen enligt BRM men jag är världens i särklass sämsta person att prata om BRM. Jag har aldrig haft någon god sådan och kommer antagligen aldrig ha det heller, vilket speglas i mina periodvis microgrind.

 

Jag spelar sporadiskt i Göteborg, men har under julledigheten spelat väldigt mycket. Jag liksom du spelar i princip bara turneringar, dock spelar jag nästan endast deras PSW eller shorthanded turneringar á 3300kr som spelas månadsvis/kvartalsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha okej =)

 

Och vad för BRM går du efter då? Live så kanske du ska ha ~30BI skulle jag säga för att det ska vara värt att spela egentligen enligt BRM men jag är världens i särklass sämsta person att prata om BRM. Jag har aldrig haft någon god sådan och kommer antagligen aldrig ha det heller, vilket speglas i mina periodvis microgrind.

 

Jag spelar sporadiskt i Göteborg, men har under julledigheten spelat väldigt mycket. Jag liksom du spelar i princip bara turneringar, dock spelar jag nästan endast deras PSW eller shorthanded turneringar á 3300kr som spelas månadsvis/kvartalsvis.

 

Haha, ok, då är det dags att köra på 1000kr turrarna snart :) kör BRM 100ggr inköpet online, men tänker testa mellan 30-50ggr live då motståndet känns lite softare.

 

Har spelat några gånger förrut om det passat och tycker fältet är marginellt bättre än 500+100 de gångerna jag spelat.

 

Ok, har faktiskt aldrig spelat PSW, om jag spelar en turre i den rangen är det oftast i kombination med någon pokerresa utomlands.

 

Hur har det gått? Hur är nivån om man jämför med ex 1000kr turrarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100BI är standard på nätet och en mycket bra sådan, 30-50BI live låter mycket vettigt också :) Jag kan dock inte med gott samvete säga att jag har 100-150k rulle atm, men en slant undanlagt finns ju helt klart.

 

Vad gäller deras 200-500kr turneringar så är ju de allra sämsta där vilket är ganska logiskt, men att säga att de som spelar 1000kr turneringarna är duktiga är väl att ta i. Självfallet finns det alltid spelare i fältet som kan sin grej osv men generellt så är det mestadels tomtar och mycket 10/10 spelare som inte har en aning om vad de håller på med.

Spelet generellt i PSW är otroligt mycket mer försiktigt och de flesta har en mer konservativ approach gällande att behålla sina marker. 5 hög färg raise/foldas plötsligt och mot duktiga spelare kanske bara synas av till skillnad från lekstugan på lägsta inköpet där man gladeligen stoppar in 50bb med det. Det framgår väldigt tydligt kring bubblan vilka som gör allt för att casha och vilka som faktiskt vill knipa top tre. Kul dynamik mestadels, speciellt de gånger du kan ha samma bord i typ 6-7 timmar eller mer.

 

Man ska dock veta att det alltid kommer finnas fish på alla stakes, oavsett vart man spelar eller vad man spelar. Egentligen handlar det enligt mig bara om att släppa taget om inköpet och spela spelet för vad det är. Allt måste vägas in i slutändan såklart, folk donkar generellt sätt inte lika hårt i en 3300kr turnering under jul med 100k+ i första som dom gör i en 200kr "crazy rebuy" givetvis, men det sitter med allra största sannolikhet bra mycket fler tomtar vid borden än vad man tror.

Notera att åsikterna och iakttagelserna är mina egna åsikter och är baserade på dessa spel sedan 2013, så det är absolut inget facit haha.

 

På frågan om hur det har gått så måste jag nog ändå säga bra överlag. Har spelat ca 6-7 PSW och aldrig åkt på dag 1 so far. Ett finalbord för 14k under 2013, nån mindre cash under 2014 och nu under julen en top tre för 50k+.

Jag tror att jag detta året ska spela deras "Spring poker week" Main för 5500kr, den har jag velat spela 2014 och 2015 men aldrig fått tummen ur :)

 

Hoppas du fick någorlunda svar på dina frågor!

Du sa aldrig vart du spelar, men jag antar Göteborg eller Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100BI är standard på nätet och en mycket bra sådan, 30-50BI live låter mycket vettigt också :) Jag kan dock inte med gott samvete säga att jag har 100-150k rulle atm, men en slant undanlagt finns ju helt klart.

 

Vad gäller deras 200-500kr turneringar så är ju de allra sämsta där vilket är ganska logiskt, men att säga att de som spelar 1000kr turneringarna är duktiga är väl att ta i. Självfallet finns det alltid spelare i fältet som kan sin grej osv men generellt så är det mestadels tomtar och mycket 10/10 spelare som inte har en aning om vad de håller på med.

Spelet generellt i PSW är otroligt mycket mer försiktigt och de flesta har en mer konservativ approach gällande att behålla sina marker. 5 hög färg raise/foldas plötsligt och mot duktiga spelare kanske bara synas av till skillnad från lekstugan på lägsta inköpet där man gladeligen stoppar in 50bb med det. Det framgår väldigt tydligt kring bubblan vilka som gör allt för att casha och vilka som faktiskt vill knipa top tre. Kul dynamik mestadels, speciellt de gånger du kan ha samma bord i typ 6-7 timmar eller mer.

 

Man ska dock veta att det alltid kommer finnas fish på alla stakes, oavsett vart man spelar eller vad man spelar. Egentligen handlar det enligt mig bara om att släppa taget om inköpet och spela spelet för vad det är. Allt måste vägas in i slutändan såklart, folk donkar generellt sätt inte lika hårt i en 3300kr turnering under jul med 100k+ i första som dom gör i en 200kr "crazy rebuy" givetvis, men det sitter med allra största sannolikhet bra mycket fler tomtar vid borden än vad man tror.

Notera att åsikterna och iakttagelserna är mina egna åsikter och är baserade på dessa spel sedan 2013, så det är absolut inget facit haha.

 

På frågan om hur det har gått så måste jag nog ändå säga bra överlag. Har spelat ca 6-7 PSW och aldrig åkt på dag 1 so far. Ett finalbord för 14k under 2013, nån mindre cash under 2014 och nu under julen en top tre för 50k+.

Jag tror att jag detta året ska spela deras "Spring poker week" Main för 5500kr, den har jag velat spela 2014 och 2015 men aldrig fått tummen ur :)

 

Hoppas du fick någorlunda svar på dina frågor!

Du sa aldrig vart du spelar, men jag antar Göteborg eller Stockholm.

 

Tack för svar och för analyzen av spelet, väldigt spännande!

Låter ju som en super ROI det :)

 

Coolt, jag tror det är Sofia Lövgrens favoritturre på CC i Göteborg :)

Jag kvalade till den för några år sedan, men såg efter kvalet att det var ett datum jag var utomlands så jag fick sälja den :(

 

Nej, anlednigen till att jag inte svarade på frågan var att jag inte ville berätta det, är lite hemlighetsfull av mig..

 

On another note bestämde jag med en kompis idag att det blir Vegas i sommar, antagligen under WSOP main, kommer bli epic!

 

Någon som har koll på prisvärda hotell på strippen som har rimliga MTTs i 50-200 dollar rangen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CC Turre nr. 2

500+100 Freezout, 30 man inköpta.

 

Vi spelade 6-max första timmen innan vi blev 3 bord. Jag är inte superbekant med 6-max formatet, väldigt dåligt koll på ranger osv, men har ett hum.. syna bare lite bredare-ich än 9-max right :D?

 

Det gick väldigt bra, hade mycket Ax jag raisade, 3-bettade och träffade. Så jag klagar inte på var sig händer eller brädor. Jag vann varje showdown och visade solida starthänder, efter detta fick jag hem några bluffar och vann några större potter.

Jag har en lite nittig image, många gillar att bluffa mig vilket fungerar till min fördel en stor del av gångerna. Att ha en nittig image har dock oxå en dark side, något jag vill säga är en av mina största svagheter i poker; för många herocalls.

 

Jag älskar att göra herocalls, det är så gött att känna att man läser en spelare så bra att man kan göra en go herocall. Tyvärr blir det för många av dom då jag ofta kan få mig själv att tro att någon försöker få mig av min hand, även fast historian Villan berättar makes sence.

 

Anyways.. Jag har dubblat min stack sakta men säkert innan bordet breakar och vi byter till ett nytt bord m 7 spelare. Det börjar bra, jag har spelat med flera på bordet tidigare.

1 passiv nit. 2 solida abc spelare. 1 LAG och 2 okända.

 

Jag känner jag har övertaget på bordet men då börjar misstagen och winnerstilten.

Jag börjar försvarar för wide i blindsen efter att ha kollat på en del filmer om ämnet på runitonce. Borde nog tränat lite på nätet innan jag tillämpade detta i mitt game. Exempelvis raisade HJ till 2,5X, btn synade, jag synade i BB m 82s då jag closade actionen. Jag har väl korrekta odds, men vinner nog inte handen tillräckligt många gånger för att försvara defenden? Flop J27 två klöver. Jag checkar, HJ bettar 40% av pot, BTN foldar och jag tänker lite och reraisar till 2,5x villans raise. Jag gör detta då jag:

1. Inte tror agressoren har något som connectar med brädan och att han foldar här många gånger.

2. Har sett en annan film om att balansera sina 3-bet ranger med både top och botten av sin range, detta för att man vill göra det svårare för villans att sätta mig på en range, tror dock detta var lite väl wide, borde nog haft något annat drag omboard för att göra detta spelet.

3. Jag har spelat med villan sen jag satte mig och flera gånger förut, han har aldrig för sett mig göra detta spelet med något annat än strong holdings och jag känner jag har kombinationer av händer i BB som kan ha träffat brädan bra, ex J2, J7, 22 som vill försvara mot färgen.

 

Villan synar och jag ger upp, det checkas ner till river. Han visar JTo vilket var en av händerna i hans range jag trodde han skulle foldat till en checkraise. Villan var dock monsterchiplead och hade en klöver på handen.

Jag funderade på att fortsätta leda ut på turn, det kanske hade tagit hem potten?

 

Jag spelade en annan hand i blindsen.

Jag raisade i SB m QTo till 3x bb, BB synar som tidigare har varit ganska nittig/passiv.

Brädan är Q hög, inga drag. Jag c bettade för value flop och turn och checkade river.

Villan bettar 1/5 del av potten, så jag känner att jag ligger efter, tänker en minut och bestämmer mig för att syna för att se vad han har. Det finns väl oxå en chans att han tror jag missade brädan och bettar för att få mig av handen. Så jag synar och Villan visar AA.

 

Efter dessa två potter, några för wida defends och en till pot var jag nere från 20K till 11K, sjukt onödigt. Jag kikade på avrg. som var på 15K och kände för ögonblicket att jag var lite short då min stack var en av dom minsta på bordet. När jag ser i backspegeln hade jag dock 36 bb jag kunde förvaltat lite bättre.

 

Nästa hand 150 300 +50 öppnar jag AQo UTG med en raise till 700. Villan som tagit alla mina pengar 3-bettar på knappen till 2100, BB synar.

 

5400 ligger nu i potten. Hade det bara varit mig och BTN hade jag nog villa se en flop, men när BB synar tycker jag mitt bästa moove är att ställa för att:

1. Jag har en bra hand

2. Jag tror BTN kan raisa mycket han måste folda i denna situationen då han har en spelare efter sig

3. Spelaren bakom hade varit ganska passiv så jag räknar hans syn om döda pengar.

 

BTN Synar

BB Kollar på klockan och synar oxå.

BTN har QQ o BB har KJ. QQ står och gör en dubbel knockout.

 

Så, inte rätt spel denna gången.

 

Note to self: Vänta på bättre spots och välj blufflägen där jag har mer med equity i handen.

 

Ute på 18 plats.

 

Jag har börjat ta notater på spelare, händer, ranger, c-bet frekvenser osv..

Någon som har något tips som är värdefullt att notera sig live?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turnering 3

 

Inte så mycket märkvärdigt hände, är dock nöjd över fokus och noll tilt.

Inga spännande situationer. Jag fick AQ och AJ i SB och valde att bara completa då det båda gånger 4 respektive 5 personer i potten, bu eller bä?

Tror mitt SB spel överlag dock är one big leak.

 

Var berädda på fiskfråga:

I vissa av dessa turrar är det mycket limpande pre, speciellt på vissa bord.

Hur anpassar man sig? Jag försöker ofta börja 3-betta pre, men får oftast syn av flera, även fast jag har världens NIT image.

Ska man anpassa i form utav att vänta på lite mer deacent starthänder än vanligt?

 

No cash denna gången hällre.

 

Turnering 4

 

En kort historia.

I level två 95bb djup, får jag in det mot 3 jämna stackar varav båda täker mig marginellt.

Jag har AA och möter 44 och KK. 4 på flop som täcker båda.

Go pot, den är min nästa gång :)

 

Crushing Cosmo?

More like Cosmos crushing me!

 

Gött man kör BRM och har lite utrymme att komma tillbaka på iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säger, de oddsen man får ur blindsen gäller bara om man har tillräckligt bra feeling för att vinna med potten med både bäst och sämst hand. Tror många inklusive mig själv försvarar lite för brett numera bara för att det är det nya svarta utan att vara tillräckligt bra heads-up, och sitter man där med 73s mot en mycket starkare range är det inte helt lätt att spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säger, de oddsen man får ur blindsen gäller bara om man har tillräckligt bra feeling för att vinna med potten med både bäst och sämst hand. Tror många inklusive mig själv försvarar lite för brett numera bara för att det är det nya svarta utan att vara tillräckligt bra heads-up, och sitter man där med 73s mot en mycket starkare range är det inte helt lätt att spela poker.

 

Hej!

 

Tack för svar! Ja, jag har försökt tighta till det lite i dessa lägen och muckar händer som detta framöver om det inte finns andra omständigheter som ger mig en edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att du uppfattar din image som nit? Lycka till vid borden!

 

Jag har ganska konservativa kläder, är mest tyst och spelar väldigt få händer.

 

Det är inte så att jag bara spelar premiums, men väntar på rätt händer i rätt lägen vilket man får ha lite tålamod för att få när man spelar live menar jag.

 

Om jag känner att jag har en edge över de jag spelar mot eller har en god position på passiva spelare är jag mer aggressiv, men på nivåerna jag spelar är det oftast svårt att få spelare att folda om det nu är det man vill, speciellt preflop :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...