Gå till innehåll

Vikttråden - tråden där vi tappar eller ökar i vikt.


freddex1989

Recommended Posts

Haha! Är det så det funkar?

 

Jag har allvarliga problem med mitt sockerberoende. Hur ska jag göra? Det är nästan helt omöjligt att gå in i en butik utan att köpa lite smågodis eller en chokladkaka. :oops:

 

Har samma problem som dig.

 

Det enklaste sättet är att istället för att köpa en 100grams chokladkaka, köpa minsta möjliga chokladbit, typ en dajm eller nån mindre chokladbit istället. Du kommer inse att det inte är mängden som gör dig nöjd i slutändan, utan att du trots allt fick lite socker. Att bara sluta är betydligt lättare om du gradvis vänjer dig av med det, alt så behöver du inte sluta alls om du klarar av att käka en liten bit/dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 176
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bestäm dig! Intala dig själv och inse hur kasst det är, att det inte ens är speciellt gott vid närmare eftertanke jämfört med godsaker av socker som är gott och njutfullt på rikigt, och att det mest är för att ge efter åt stundens lustar! Investera i morgondagen istället för stunden! Unna dig bara när du anser det vara fullt värt! Fasta periodiskt, ta kontroll över hungern och blodsockernivåerna! Gå allin och sätt in dig i kosten, planera så du inte behöver springa till affären och se godishyllorna mer än 1-2x/v. Överdriver du kostintresset kanske det motiverar dig att inte förstöra det. Fasa ut med överkonsumtion av goda frukter! Var inte för hård mot dig själv om du nångång faller tillbaka lite, blicka framåt och se det positiva!

 

Nämen, vet inte, ungefär så funkade det för mig! Var ett rejält sockermonster fram till för två år sen, var typ konstigt nog inte speciellt jobbig avvänjning när jag väl satte mig in i det, några jobbiga återfall pga onykterhet typ. Kombinerade bra kost med mkt rörelse, bokförde måendet och märkte väl hur mkt bättre det blev, vad som sen kan motivera en mer vettefan.. Är såklart väldigt individuellt och vad som hjälper en annan men är fullt övertygad om att ständigt vara mätt och belåten på stabil kost underlättar som tusan! Ba bestäm dig och kör hårt och ödmjukt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem som dig.

 

Det enklaste sättet är att istället för att köpa en 100grams chokladkaka, köpa minsta möjliga chokladbit, typ en dajm eller nån mindre chokladbit istället. Du kommer inse att det inte är mängden som gör dig nöjd i slutändan, utan att du trots allt fick lite socker. Att bara sluta är betydligt lättare om du gradvis vänjer dig av med det, alt så behöver du inte sluta alls om du klarar av att käka en liten bit/dag.

 

Ja, köp hellre liten förpackning såklart. Och om man köper godis är det mycket "bättre" att köpa nån färdig påse med bara en sort än lösgodis, iaf för majoriteten av folk skulle jag tro. Man tröttnar rätt fort om man bara har en sort men är där 15 olika sorters lösgodis kan man trycka i sig väldigt mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägde in på 83.0 kg på morgonen (snittvikt 10 dagars 83.16kg). Går jag på snittvikten har jag gått ned 2.34 kg vilket är exakt 30% av målet på 7.8 kg. Från det att började träna går jag ner cirka 550 gram/vecka. Bör klara målet. Ätit bra luncher denna vecka. Kebab - korvbricka - finburgare med pommes - stor macka på Subway. Känner av en liten platå. såg att jag låg på 82.9 kg för nio dagar sedan när jag skrev här senast. Går alltid upp på helgen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägde in på 83.0 kg på morgonen (snittvikt 10 dagars 83.16kg). Går jag på snittvikten har jag gått ned 2.34 kg vilket är exakt 30% av målet på 7.8 kg. Från det att började träna går jag ner cirka 550 gram/vecka. Bör klara målet. Ätit bra luncher denna vecka. Kebab - korvbricka - finburgare med pommes - stor macka på Subway. Känner av en liten platå. såg att jag låg på 82.9 kg för nio dagar sedan när jag skrev här senast. Går alltid upp på helgen också.

 

Det fixar du brushan. Lätt lätt lättvikt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägde in på 83.0 kg på morgonen (snittvikt 10 dagars 83.16kg). Går jag på snittvikten har jag gått ned 2.34 kg vilket är exakt 30% av målet på 7.8 kg. Från det att började träna går jag ner cirka 550 gram/vecka. Bör klara målet. Ätit bra luncher denna vecka. Kebab - korvbricka - finburgare med pommes - stor macka på Subway. Känner av en liten platå. såg att jag låg på 82.9 kg för nio dagar sedan när jag skrev här senast. Går alltid upp på helgen också.

Bra jobbat! Härligt! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de glada tillropen!

Ökar min snittvikt för tredje dagen i rad nu. Innan hade jag ned i vikt 22 dagar och upp 4 dagar. Jobbig platå känns det som. Men en fråga, vad vi vet vi om hur länge alkohol binder vätska? Det känns som jag alltid blir mycket smalare på tisdagar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gram kolhydrat binder 2,7 gram vätska och är väl en hel del kolhydrater i alkohol :) förklarar min vikt på måndagar med :)

Samma med Kreatin det binder nått till några kg men kul när man orkar några mer kg på gymmet :)

 

Hoppar in i tråden startade för månad sen på 114kg idag 111 vill ner till 100 1 juni borde gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gram kolhydrat binder 2,7 gram vätska och är väl en hel del kolhydrater i alkohol :) förklarar min vikt på måndagar med :)

Samma med Kreatin det binder nått till några kg men kul när man orkar några mer kg på gymmet :)

 

Hoppar in i tråden startade för månad sen på 114kg idag 111 vill ner till 100 1 juni borde gå.

 

Att man aldrig kan bli kvitt de negativa effekterna alkohol ger, nu när man ändå beter sig hyffsat i samband med intag. Bra jobbat! Du lär fixa det målet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gram kolhydrat binder 2,7 gram vätska och är väl en hel del kolhydrater i alkohol :) förklarar min vikt på måndagar med :)

Samma med Kreatin det binder nått till några kg men kul när man orkar några mer kg på gymmet :)

 

Hoppar in i tråden startade för månad sen på 114kg idag 111 vill ner till 100 1 juni borde gå.

 

Nja, större delen av kolhydraterna i råvaran blir ju till alkohol. Ett gram alkohol motsvarar för övrigt 7 kcal. Kostar ca 3 kcal att bryta ner skiten.

 

Sen menar du nog just glykogen och inte intaget av kolhydrater :)

Redigerad av Metaddict
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägde in på 83.0 kg på morgonen (snittvikt 10 dagars 83.16kg). Går jag på snittvikten har jag gått ned 2.34 kg vilket är exakt 30% av målet på 7.8 kg. Från det att började träna går jag ner cirka 550 gram/vecka. Bör klara målet. Ätit bra luncher denna vecka. Kebab - korvbricka - finburgare med pommes - stor macka på Subway. Känner av en liten platå. såg att jag låg på 82.9 kg för nio dagar sedan när jag skrev här senast. Går alltid upp på helgen också.

 

Går inte så bra längre. Har en dagsvikt på 84.1 kg och snittvikt på 83.56 kg. Kommer ta ett tag att jobba sig ned igen. Tror viktmålet blir ganska svårt att nå, men samtidigt är mina ansträngningar inte speciellt stora. Borde minska på kolhydraterna. Promenerar 90-120 min fem dagar per vecka. Besök på gymmet sedan jag började träna: 3.8 per vecka ( fem veckor). Köttsallader enda sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror viktmålet blir ganska svårt att nå, men samtidigt är mina ansträngningar inte speciellt stora. Borde minska på kolhydraterna. Promenerar 90-120 min fem dagar per vecka. Besök på gymmet sedan jag började träna: 3.8 per vecka ( fem veckor).

 

Tycker jag låter som en ordentlig ansträngning i fettförbrännings checkboxen då iaf. Tror du kan äta på som vanligt men om du vill ha snabbare resultat så halvera kolhydrat intaget samt fett intaget men lägg på lite extra protein.

 

Skaffa en matvåg, då får man bättre koll och kan dosera bättre.

 

 

Detta upplägg funkar skitbra för mig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågen är viktig i början tills man får kläm på hur mycket olika mängder av olika sorters mat väger. Portionsangivelserna på förpackningar är ofta baserade på marsvin, jag menar vem äter nånsin en 30-gramsportion flingor? Utom möjligen den gången när nån tagit nästan allt men glömt säga till att den tar slut så man bara får ett par trasiga flingbitar och lite damm som lägger sig hånfullt på ytan på mjölken som man hällt upp och sen måste hälla ut för att livet suger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matvåg är nåt jag funderat på länge ( det är ju såååå jobbigt att gå in i butiken och köpa en). Jag kommer kanske inte ha jättestor nytta av den, men kan vara kul att ha. När det gäller kolhydrater utgår innehållsförteckningen från torr vikt och maten lagas till hela familjen. Övriga livsmedel är inte speciellt viktigt. Men jag skulle kunna börja väga chips och annat skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem som dig.

 

Det enklaste sättet är att istället för att köpa en 100grams chokladkaka, köpa minsta möjliga chokladbit, typ en dajm eller nån mindre chokladbit istället. Du kommer inse att det inte är mängden som gör dig nöjd i slutändan, utan att du trots allt fick lite socker. Att bara sluta är betydligt lättare om du gradvis vänjer dig av med det, alt så behöver du inte sluta alls om du klarar av att käka en liten bit/dag.

 

Prio 1: Handla ALDRIG hungrig. Det är fan helt omöjligt att inte köpa nåt "gott" då :roll:

 

Ja, köp hellre liten förpackning såklart. Och om man köper godis är det mycket "bättre" att köpa nån färdig påse med bara en sort än lösgodis, iaf för majoriteten av folk skulle jag tro. Man tröttnar rätt fort om man bara har en sort men är där 15 olika sorters lösgodis kan man trycka i sig väldigt mycket mer.

 

Jag brukar köpa lite hårda godisar i småpåsar ett par/tre gånger i veckan. Äter själv kanske en tredjedel-hälften eftersom det svänger förbi lite folk som gärna mumsar i sig av min godisskål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar allvarligt på att köpa dubbdäck till min "tjänstecykel", kostar bara ca 400-500 kr och fälgen tar jag från andra cykeln.

Har mest åkt bil eller buss av lathet nu på vintern men kan lika gärna cykla om ja bara orkar klä på mig ordentligt. ;-}

 

Pinnar jag på i normal takt i normal väder tar det ca 20 minuter till centrum. Som tur kan jag ta en omväg så det blir ca 30-35 minuter istället som är minsta rekommendation för fettförbränning.

 

Får se om jag ska ta mig dit också. Hela 300 meter har jag till backen och snowboarden behöver tas på en tur: http://www.paminne.com/sv/

Hopar jag över liftkortet får jag en 500 meters promenad inför varje åk om jag tar lilla backen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Pinnar jag på i normal takt i normal väder tar det ca 20 minuter till centrum. Som tur kan jag ta en omväg så det blir ca 30-35 minuter istället som är minsta rekommendation för fettförbränning.

 

Totalt irrelevant med såna siffror på "fettförbränning". All extra energi du gör av med är bättre än inget alls. Enda skillnaden mellan 20 eller 30-35 minuters träning är 10-15 minuter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags för mig att ge mig in i leken också, blivit alldeles för mycket festande och skräpmat senaste halvåret.

 

Väger in på 88kg, vart över 90-strecket en gång och fasar över att hamna där igen. Så målet är att tappa runt 10kg till första juni genom att röra på mig varje dag och sluta käka allt skit jag stoppar i mig vardagligen, det är inte sååå jobbigt att laga lite mat då och då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totalt irrelevant med såna siffror på "fettförbränning". All extra energi du gör av med är bättre än inget alls. Enda skillnaden mellan 20 eller 30-35 minuters träning är 10-15 minuter...

 

Aldrig heller trott på det där. Morgonförbränningen är också en myt antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...