Gå till innehåll

Aktier, öl, och i viss mån poker


Ola Brandborn
 Share

Recommended Posts

Postad (redigerade)
En nätt dörröppning kan ju bli väldigt förödande för en cyklist om ingen är uppmärksam med det systemet.
Nja, det är väl inte värre än som det är annars:

 

https://www.google.se/maps/@59.3172119,18.0491808,3a,75y,246.71h,48.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQST0GyirKelCLlG5QnU31w!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

 

En dörr från höger eller vänster är ju samma sak (dessutom vanligare att förardörren öppnas än en dörr på andra sidan), DUCY?

 

Notera

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är väl inte värre än som det är annars:

 

https://www.google.se/maps/@59.3172119,18.0491808,3a,75y,246.71h,48.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQST0GyirKelCLlG5QnU31w!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

 

En dörr från höger eller vänster är ju samma sak (dessutom vanligare att förardörren öppnas än en dörr på andra sidan), DUCY?

 

Notera

 

Det argumentet köper jag helt klart men som du visar ovan kan väl inte vara en jättevanlig lösning? Tror aldrig jag stött på det men och andra sidan cyklar jag sällan på andra ställen än min hemort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var i Barcelona i helgen, och slogs av att vi i Sverige gör två saker helt idiotiskt, men som man av gammal vana tycker är helt naturligt.

 

1) Strömavtagaren till tunnelbanan satt i taket, inte som en tredje rälsskena som i Sthlm eller London. Det är mycket svårare att ramla upp i taket än ner på spåret. Okej att det kan vara svårt att bygga om gammal infrastruktur, men när man bygger nya banor i Sthlm så borde man tänka på detta. En sådan enkel sak lär väl sparat några liv genom åren.

 

2) Det såg inte klokt ut, men jättesmart. Man parkerade bilarna ca 1½ meter från trotoaren. Varför? Jo, på denna gatubit blev det en skyddad cykelbana. I stället för trotoar-parkerade bilar-cykelbana-körfält så blir det trotoar-cykelbana-parketrade bilar-körfält, vilket separerar oskyydade cylkister mot usla bilförare. Detta borde genast införas i Sverige, skulle spara många liv per år.

 

- Det är betydligt vanligare att folk klättrar upp på tåg och får ström i sig via högspänningen där som är livsfarlig, än att folk ramlar ner på spåret och får ström i sig via strömskenan. Och slitna högspänningsledningar rivs ner och blir mkt farligare än en skena innanför ett planka.

 

2- Låter som en mkt bra idé!

En annan sak om kommer funka är att bötfälla cyklisterna för vårdslöshet i trafik.

Med tanke på hur många cyklar i Sthlm, så får jag ofta uppfattningen att de faktiskt VILL dö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2- Låter som en mkt bra idé!

En annan sak om kommer funka är att bötfälla cyklisterna för vårdslöshet i trafik.

Med tanke på hur många cyklar i Sthlm, så får jag ofta uppfattningen att de faktiskt VILL dö.

Polisen gjorde ett stopp vid Alvik för ett tag sedan, bötfällde cirka en cyklist per femte minut (och tog då bara de som de hann med). Många upprörda scener, cyklister har verkligen inte ens koll på trafikreglerna.

 

Jag var nära att krocka med en på väg till jobbet i onsdags. Han tyckte jag skulle se mig för (jag körde moped). Jag tyckte att högerregeln bör gälla, speciellt när han kom utfarandes mot enkelriktat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel om Alvik och cyklisterna, eller så har laglydigheten drastiskt förbättrats, och det betvivlar jag starkt.

Cyklar ofta förbi där (jag cyklar lagligt, vill inte bli påkörd). I höstas plockade polisen 53 cyklister som kört mot rött på en timme, nästan en i minuten alltså. Vid förgbutiken och det lyset, för den som är bekant med området. Då kom jag cyklandes när de öppnade verksamheten, tror det var sju poliser som skulle delta, de hade redan tagit den första syndaren, en kärring i 50års åldern på kärringhoj, jag hörde polisens underbara svar att de tar visst bilar som kör mot rött också, och att även cyklister måste följa reglerna.

 

Två veckor innan körde jag förbi medan de höll på, fick uppleva njutningen att stå i kö vid rölyset, bli omkörd av lycracyklist, som sen körde mot rött och rätt in-arean på polisen. Osäker på om böterna är 1000 eller 1500.

 

Källan på 53 rödljussyndare på en timme är nån av reklamblaskorna i Bromma. Men underhållande siffra. Som sagt, jag kör laglydigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag plockar fram min kristallkula: Tre länder där diskussionerna kring att lämna EU (nu efter Brexit) kommer vara, i turordning:

Frankrike, Italien och Finland.

Alla dessa tre länder uppvisar, på samma sätt som UK, vissa demografiska likheter, nämligen

a) Nettobetalare till EU, samtidigt som

b) Stora delar av landet (Frankrike är riktigt extrema) ligger under EU-snittet i köpkraft.

Länder som är nettobetalare men som samtidigt inte har större delen av landet under köpkraftsnivån kommer inte lämna (vi har råd (Sverige, Tyskland etc)), och länder som ex Polen, Grekland, Spanien och Östeuropa kommer inte lämna (för bra ekonomiskt bistånd för att lämna). Men länder med dålig köpkraft och samtidigt nettobetalare kommer få en intern diskussion "varför ska VI betala, när vi har det så dåligt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man från EU-håll kommenterat hur man ska balansera budgeten efter bortfall av nettobetalare? Löven sa inget på presskonferensen iaf, han pushade i stället hur vi skulle arbeta för ett "medborgarnas EU". Något som jag tolkar som att man vill halvera svenskt inflytande.

Politikerna gör väl vad som helst för att begränsa demokratin och se till att politikerväldet fortsätter.

En del av mig gråter över att UK röstade som de gjorde, en del av mig gläds att medborgarna kan sparka på/ut inkompetenta politiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag plockar fram min kristallkula: Tre länder där diskussionerna kring att lämna EU (nu efter Brexit) kommer vara, i turordning:

Frankrike, Italien och Finland.

Alla dessa tre länder uppvisar, på samma sätt som UK, vissa demografiska likheter, nämligen

a) Nettobetalare till EU, samtidigt som

b) Stora delar av landet (Frankrike är riktigt extrema) ligger under EU-snittet i köpkraft.

Länder som är nettobetalare men som samtidigt inte har större delen av landet under köpkraftsnivån kommer inte lämna (vi har råd (Sverige, Tyskland etc)), och länder som ex Polen, Grekland, Spanien och Östeuropa kommer inte lämna (för bra ekonomiskt bistånd för att lämna). Men länder med dålig köpkraft och samtidigt nettobetalare kommer få en intern diskussion "varför ska VI betala, när vi har det så dåligt).

Intressanta funderingar och en hel del poänger. Något som väl dock är ganska avgörande är att en eller flera drivande politiker är starkt opinionsbildande i frågan? Frankrike har ju Le Pen/NF, Italien har jag ingen koll på. Sannfinländarna är ju regeringsparti här, vilket starkt begränsat yttrandefriheten deras. De har knappt uträttat nåt i regeringen utan sitter bara och nickar med när de stora pojkarna talar, och understödet har samma utveckling som en oxsvans, alltså neråt. Soini ses som en diktator av sitt parti, förra veckan t.ex. bytte en sannfinländsk riksdagsledamot till sossarna och mycket lär ännu hända när skeppet sjunker.

 

Någon seriös diskussion om att lämna EU eller euron har egentligen inte funnits här ännu, största undantagen närmast i samband med krispaketen. EU-reglerna verkar generellt irritera mer än ekonomin. Historien väger på något sätt tungt, Finlandiseringen är i ganska färskt minne, liksom lågkonjunkturen i början av 90-talet som var riktigt djup i Finland (18 % öppen arbetslöshet -93). Höga räntor, devalveringar och snabba konjunkturändringar hörde till den finländska ekonomin på 70- och 80-talet, allt var inte bättre med Kekkonen och det minns man.

 

Putler inte heller att förglömma. Siffrorna för norra och östra Finland är ju riktigt fula, men det tåget gick redan; de har på något sätt gett upp redan. De har några större städer som går bra, och den döende obygden kommer inte att stå på barrikaderna.

Apropå, kolla

http://www.svtplay.se/video/8963144/tank-om/tank-om-forlusten-av-finland de som inte gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att EU kommer ge UK ett riktigt dåligt och svettigt skilsmässosamtal (till slut blir det säkert bra, men det blir inte en enkel resa till något som liknar Schweiz avtal). Resan har redan börjat genom att pressmeddelanden skickas up på Tyska och Franska, men inte Engelska längre.

Varför?

Jo, det gäller att se till att UK får lida lite, så att inte fransmännen skulle få för sig att göra samma sak om/när Le Pen får makten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att EU kommer ge UK ett riktigt dåligt och svettigt skilsmässosamtal (till slut blir det säkert bra, men det blir inte en enkel resa till något som liknar Schweiz avtal). Resan har redan börjat genom att pressmeddelanden skickas up på Tyska och Franska, men inte Engelska längre.

Varför?

Jo, det gäller att se till att UK får lida lite, så att inte fransmännen skulle få för sig att göra samma sak om/när Le Pen får makten.

Bra analys, jag instämmer. Det är inte bara Frankrike som ska se hur UK lider, även Italien, Finland, Sverige, Österrike, Nederländerna... Och alla andra som funderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du var en av de första som investerade och blev delägare i AlvestaGlass!

 

Inom kort kommer du få ett SMS med en kod som du kan visa upp i din närmaste Hemköp eller Willys i utbyte mot valfri glassförpackning från AlvestaGlass, LOHILO eller Holly&Dan's.

Redan nu fick man "aktieutdelning" :-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...