Gå till innehåll

Aktier, öl, och i viss mån poker


Ola Brandborn

Recommended Posts

15% av Paradox kommer handlas på pepins.com, blev precis announcat och listning ser 31 maj på First north.

 

 

http://www.pepins.com/companies/paradox-interactive/

Jupp. Men inte en chans att jag kommer teckna Paradox (det är också det stora innehavet i Paradox som gjort att jag inte investerat i Spiltan).

 

Men tror man på dataspelsbranchen så bör man göra en värdering av caset (de kom med en dålig rapport idag såg jag). Jag har ingen åsikt om det, ingen branch jag investerar i helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskar vanvettiga högermänniskors totala perspektivlöshet :)

 

Brukar du bemöta en åsikt du inte gillar/delar med en (lindrig) förolämpning med en nedlåtande ton? Är avsikten med "älskar" att ta udden en aning av påhoppet och själv verka lite småskön eller är det bara för att få edge s.a.s. (en liten nedlåtande klapp på huvudet)?

 

Menar du att jag saknar perspektiv typ "har du inte tänkt på hur det kan vara? det KAN vara som i Nordkoreanska statstelevisionen!"? Eller menar du typ "äh, det där är inget du har rätt att klaga på då jag inte tycker det är en stor sak eller rentav delar vänsteridéerna"

 

Själv känner jag snarare medömkan än kärlek med dem som inte endera kan se den tydliga vänstervinkeln eller vill erkänna den.

 

För du menar väl inte att du håller med mig i sak men inte tycker att det är allvarligt att den statliga televisionen (och radion) har en tydlig politisk vinkel alltför ofta, samtidigt som man påstår sig vara garanten för fri och oberoende TV? Som grädde på moset tvingas du betala för eländet om du vill vara en laglydig medborgare och inneha en TV...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp. Men inte en chans att jag kommer teckna Paradox (det är också det stora innehavet i Paradox som gjort att jag inte investerat i Spiltan).

 

Men tror man på dataspelsbranchen så bör man göra en värdering av caset (de kom med en dålig rapport idag såg jag). Jag har ingen åsikt om det, ingen branch jag investerar i helt enkelt.

 

Nja, man kan inte jämföra rapporterna med kvartalen, men visst, utan lanseringar och nya stora releaser sjunker det ganska drastiskt. Det var väntat.

 

Jag tror mkt på Paradox. 1) Främst i grunden hur man hanterar sin community och sina fans. 2) Själva spelen, bland annat Cities skyline som är fruktansvärt kul och 3) kombinationen med alla långsiktiga ägare och duktig ledning.

 

Kommer köpa min tilldelning och så mkt jag kan. men det är fortfarande typ 5-15% av min portfölj som förutom lite Starbreeze & Alvesta innehåller långa positioner i utdelningsaktier. Ingen Opteron-nivå här inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, man kan inte jämföra rapporterna med kvartalen, men visst, utan lanseringar och nya stora releaser sjunker det ganska drastiskt. Det var väntat.

 

Jag tror mkt på Paradox. 1) Främst i grunden hur man hanterar sin community och sina fans. 2) Själva spelen, bland annat Cities skyline som är fruktansvärt kul och 3) kombinationen med alla långsiktiga ägare och duktig ledning.

 

Kommer köpa min tilldelning och så mkt jag kan. men det är fortfarande typ 5-15% av min portfölj som förutom lite Starbreeze & Alvesta innehåller långa positioner i utdelningsaktier. Ingen Opteron-nivå här inte :)

Som sagt, inte insatt det minsta i branchen, därför jag håller mig utanför, inte för att jag gillar (eller ogillar) bolaget. Sedan finns det ett skäl till, och det är att de kommer lista sig på börsen. Det är bra för alla er investerare som kanske vill göra en exit. Det är däremot dåligt för mig då jag investerar genom mitt lilla AB, som köper enbart onoterade aktier (vinster och utdelningar hamnar då skattefritt i mitt AB).

Men jag kanske köper en liten gaistpost privat, vid närmare eftertanke, bara på kul.

 

Det här kan säkert intressera er: https://www.paf.com/poker/competitions/?id=dregen-paf-poker-challenge&locale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cerry handelsstoppat, intressant. Jag spekulerar kring att det har något med Yggdrasil att göra, som Cherry äger: Endera att det knoppas ut till aktieägarna, eller att det kommit ett bud på det dotterbolaget.

 

Äger inga aktier i Cherry, men intressant är det i alla fall...

 

Evolution lämnade en bra rapport idag, backar ändå nån prolle. Konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande med Cherry, jag äger aktier i typ varannat noterat spelbolag (lol, men när pengarna man har ändå kommer därifrån kan man lika väl spekulera bort dem där) och däribland Cherry. Får hoppas att det är goda nyheter och dina spekulationer låter bra. :)

 

Får hoppas Evo kommer igång igen, har tagit det lugnt i år efter ett dunder fjolår. Iofs presterat marginellt bättre än OMXS30 för i år just nu hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Dags att summera april innan man tar på sig kostymen och går ut och demonstrerar, för bättre floppar till folket! Eller nä, första maj är en dag jag traditionsenligt använder för att jobba med bokföring.

 

Poker. Det gick inte alls. Det gick helt enkelt åt helskotta, en backmånad (och stor sådan).

Maj kommer inte heller bli bra då jag bara har två möjliga spelhelger i den. Sedan kommer frugan till Sverige, och mitt liv as I know it är över.

 

Vikt. I den allmänna misären i morse så begick min våg självmord. Eller kanske bara batteriet är slut, hoppas på det. Jag får därför gissa vikten, och jag säger 97 blankt. Varken nöjd eller missnöjd. Eller jo, missnöjd. Det har blivit några cocacola under månaden, kanske 2-3 normala dagsransoner. Det är jag väl nöjd med.

 

Annat: Två mindre investeringar i Alvestaglass (rekad här) och Brygghuset Finn (ej rekad, jag är neutral till den, men fyllde på lite bara för att, hade ju en liten post sedan gammalt. Om någon vill ha prospektet till Finn så PMa mailadress, så får ni göra er en egen uppfattning. Det ser inte helt ointressant ut, men med handen på hjärtat går det ju 13 på dussinet av svenska microbryggerier. Ska man få riktig valuta för sin investering bör man älska öl och bo i sydvästra Skåne, tror jag, så man kan stödja den lokala näringen och dricka sin ranson på bolagsstämmorna :-). Ungefär så som jag gör på Åland :ola:

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att summera april innan man tar på sig kostymen och går ut och demonstrerar, för bättre floppar till folket! Eller nä, första maj är en dag jag traditionsenligt använder för att jobba med bokföring.

 

Poker. Det gick inte alls. Det gick helt enkelt åt helskotta, en backmånad (och stor sådan).

Maj kommer inte heller bli bra då jag bara har två möjliga spelhelger i den. Sedan kommer frugan till Sverige, och mitt liv as I know it är över.

 

Vikt. I den allmänna misären i morse så begick min våg självmord. Eller kanske bara batteriet är slut, hoppas på det. Jag får därför gissa vikten, och jag säger 97 blankt. Varken nöjd eller missnöjd. Eller jo, missnöjd. Det har blivit några cocacola under månaden, kanske 2-3 normala dagsransoner. Det är jag väl nöjd med.

 

Annat: Två mindre investeringar i Alvestaglass (rekad här) och Brygghuset Finn (ej rekad, jag är neutral till den, men fyllde på lite bara för att, hade ju en liten post sedan gammalt. Om någon vill ha prospektet till Finn så PMa mailadress, så får ni göra er en egen uppfattning. Det ser inte helt ointressant ut, men med handen på hjärtat går det ju 13 på dussinet av svenska microbryggerier. Ska man få riktig valuta för sin investering bör man älska öl och bo i sydvästra Skåne, tror jag, så man kan stödja den lokala näringen och dricka sin ranson på bolagsstämmorna :-). Ungefär så som jag gör på Åland :ola:

 

En av grundarna i Finn är en vän som bodde på korridoren ovanför på Helsingkrona. Han bryggde eget redan där, i garderoben. Riktigt god öl och deras Brown Ale har väl vunnit riktigt fina priser redan? Där vill jag stoppa in deg. Både för stöd, rail och tro! (Han, Simon, är för övrigt skitsmart. Ingenjör som drack öl hela tiden och ändå spikade tentorna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av grundarna i Finn är en vän som bodde på korridoren ovanför på Helsingkrona. Han bryggde eget redan där, i garderoben. Riktigt god öl och deras Brown Ale har väl vunnit riktigt fina priser redan? Där vill jag stoppa in deg. Både för stöd, rail och tro! (Han, Simon, är för övrigt skitsmart. Ingenjör som drack öl hela tiden och ändå spikade tentorna).

Ja, bland annat i Göteborgs Öl/Whiskymässa för några dagar sedan.

 

En grej jag lärt mig genom åren: Investerar man i bra människor, så brukar det lösa sig. Att investera i en fantastisk unik produkt utan bra människor bakom och det skiter sig.

 

PMa om du vill ha prospektet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang DAO, så var beredd på en fälla som inte kryptoentusiasterna genomskådat:

 

Folk kommer ha sina DAOs i exchanges, eller liggandes utan engagemang på olika wallets, När den initiala intressehypen lagt sig, så kommer folk inte intressera sig för röstning etc. Vad kommer ske då: Jo, det ligger en massa miljoner dollar som bara väntar på dåliga projekt och lycksökare, och då krävs det inte många röster för att dåliga projekt ska få finansiering...

 

DAO kan alltså vara riktigt bra spekulativt i det korta loppet men chanslöst i det långa.

 

Hoppas jag har fel, men så är min analys av det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang DAO, så var beredd på en fälla som inte kryptoentusiasterna genomskådat:

 

Folk kommer ha sina DAOs i exchanges, eller liggandes utan engagemang på olika wallets, När den initiala intressehypen lagt sig, så kommer folk inte intressera sig för röstning etc. Vad kommer ske då: Jo, det ligger en massa miljoner dollar som bara väntar på dåliga projekt och lycksökare, och då krävs det inte många röster för att dåliga projekt ska få finansiering...

 

DAO kan alltså vara riktigt bra spekulativt i det korta loppet men chanslöst i det långa.

 

Hoppas jag har fel, men så är min analys av det hela.

 

Låter rimligt att det mest är lycksökande spekulanter som hugger. Som jag själv. Inte bryr jag mig om vad folk gör med sina DAO sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter rimligt att det mest är lycksökande spekulanter som hugger. Som jag själv. Inte bryr jag mig om vad folk gör med sina DAO sen.
Men det borde du göra, för värdet av DAO kommer ju vara värdet av kassan plus avkastningen från investeringarna. Och det blir ju inget bra om kassan minskar pga dåliga investeringar som inte genererar avkastning :ola:

 

När man köper aktier i Industrivärden eller Investor är det för att man tror att dessa smarta människor kan hantera kapitalet bättre än en själv. När man köper DAOs så kan man med råge misstänka att investeringsbesluten tas av folk som är, låt oss säga, "hoppfulla".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det borde du göra, för värdet av DAO kommer ju vara värdet av kassan plus avkastningen från investeringarna. Och det blir ju inget bra om kassan minskar pga dåliga investeringar som inte genererar avkastning :ola:

 

När man köper aktier i Industrivärden eller Investor är det för att man tror att dessa smarta människor kan hantera kapitalet bättre än en själv. När man köper DAOs så kan man med råge misstänka att investeringsbesluten tas av folk som är, låt oss säga, "hoppfulla".

 

Borde och borde.. handlar om alternativkostnad. Köper jag för att spekulera (vilket var avsikten) så vill jag inte lägga mer energi sen, även om det kanske gynnar mig i ett sånt här fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Bingo. Vilket så att säga var min tes.

 

Med det sagt, om man har en massa $$$ i tulpanlökar, förlåt ETH, så kan det vara en bra sak att investera i lite växtnäring och såddbänkar (dvs DAOs) för lökarna. Inte för att just blomjorden är en investering du i sig räknar hem, men för att det gör att tulpanlökarna kan ha något att växa till sig i. För just nu är ETH en bra liknelse med tulpanlökar som ligger utan användningsområde.

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bingo. Vilket så att säga var min tes.

 

Med det sagt, om man har en massa $$$ i tulpanlökar, förlåt ETH, så kan det vara en bra sak att investera i lite växtnäring och såddbänkar (dvs DAOs) för lökarna. Inte för att just blomjorden är en investering du i sig räknar hem, men för att det gör att tulpanlökarna kan ha något att växa till sig i. För just nu är ETH en bra liknelse med tulpanlökar som ligger utan användningsområde.

 

Ser du någon potential för ethereum ö.h.t?

Menar du att det saknar användningsområde just nu eller även för all framtid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du någon potential för ethereum ö.h.t?

Menar du att det saknar användningsområde just nu eller även för all framtid?

Visst har ETH ett användningsområde. Det handlar bara om att se till att det byggs applikationer för det. Men det går liksom inte att säga att "det byggs snart, vänta bara, och vi hoardar så länge i spekulationssyfte. Då har du en digital tulipanbusiness bara.

 

Vad har hänt med Bitcoin de senaste säg tre åren? I princip ingenting... för tre år sedan så kunde man köpa lite fika på vissa kafeer för bitcoins, om caféägaren var bitcoinentusiast. På tre år har inget större skett, jag kan fortfarande inte äta lunch för bitcoins, och om inte en valuta enkelt kan göras om till just mat (vilket borde vara en av de enklaste sakerna att fixa) så saknar valutan egentligt praktiskt värde.

 

Bitcoins stora användningsområde just nu är att föra över kinesiska mångmiljonärers pengar anonymt ut ur Kina. Som värdebärare är det bra, men inte som betalningsmedel.

 

Av detta skäl är DAO ett bra projekt, om det ligger några 100 miljoner kronor up for grabs i "galna idiotiska" ETH-projekt så kanske det kan börja utvecklas saker att använda ETH till (som i sin tur spiller ner på Bitcoins osv också).

 

Vad Cryptocommunityn verkligen skulle behöva är ett stopp för alla löjliga Altcoins, exempelvis sluta fokusera på att bygga tradingmarknader där man kan växla dittencoins mot dattencoins (men det är förståeligt att detta byggs, för det är relativt enkelt och finns pengar att tjäna på växlingarna), och i stället bygga tjänster som fokuserar på att få crypto att interagera med riktiga vanliga människor, i vardagslivet.

 

Ett exempel jag ser, där ETH skulle kunna vara en utmärkt verktyg, är att bygga en sorts internationell Swish, pengar från mitt svenska bankkonto -> mitt telefonnummer -> ETH -> Pekkas telefonnummer -> Pekkas finska bankkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har ETH ett användningsområde. Det handlar bara om att se till att det byggs applikationer för det. Men det går liksom inte att säga att "det byggs snart, vänta bara, och vi hoardar så länge i spekulationssyfte. Då har du en digital tulipanbusiness bara.

Förstår inte riktigt; Även om det tar tid att bygga upp infrastrukturen så har väl ETH större potential än tulpaner? Visst, när jag köper ethers idag så är det inte för att spendera dem imorn utan jag köper såklart i rent spekulativt syfte, men det i sig gör inte ethereum till ett luftslott.

 

Vilka tidsramar menar du krävs för att en investering i ett sånt här projekt "ska hålla"?

 

Vad har hänt med Bitcoin de senaste säg tre åren? I princip ingenting... för tre år sedan så kunde man köpa lite fika på vissa kafeer för bitcoins, om caféägaren var bitcoinentusiast. På tre år har inget större skett, jag kan fortfarande inte äta lunch för bitcoins, och om inte en valuta enkelt kan göras om till just mat (vilket borde vara en av de enklaste sakerna att fixa) så saknar valutan egentligt praktiskt värde.

Vi har ungefär 4x mer transaktioner per block (exkl. populära adresser) idag än för 3 år sen.

https://blockchain.info/sv/charts/n-transactions-excluding-popular?showDataPoints=false&show_header=true&daysAverageString=7&timespan=all&scale=0&address=

 

Försökte hitta info om antal butiker som accepterar bitcoins men det verkar vara svårt att få tag i någon historik. En ögonblicksbild finns på coinmap.org. Men nej, en vanlig person kan inte ersätta sin vanliga valuta med bitcoin och sen vänta sig att kunna köpa mat på kvantum. Frågan är bara hur pass relevant detta argument är, kunde man inte ha sagt samma sak om email vs fax år 1987-1990?

 

Ett bättre argument är (imo) nätverkets begränsning i transaktioner/sekund. Som bitcoinprotokollet är utformat nu så kommer man inte i närheten. Inte ens ethereum har någon chans att komma upp i VISA-nivåer utan att implementera sharding.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och om inte en valuta enkelt kan göras om till just mat (vilket borde vara en av de enklaste sakerna att fixa) så saknar valutan egentligt praktiskt värde.

Ser inte riktigt hur ovanstående går ihop med detta:

Bitcoins stora användningsområde just nu är [... + ...] som värdebärare är det bra

Kruxet med krypto är att det inte är en vanlig typ av evolution som bygger på något annat, det förändrar mänsklighetens möjligheter på ett fundamentalt plan. Det är inte en iPhone, det är inte ens en självkörande bil, det är något som inte är en förbättring av något annat. Det är ganska lätt att förstå varför många inte vill ge sig in i detta: när vi plötsligt förändrar våra grundläggande möjligheter har vi med nödvändighet ingen aning om vad det innebär. När vi ser krypto som en ersättare av något precist förfarande vi pysslar med idag tittar vi på fel ställen, och vi kan ju omöjligen peka ut de möjligheter vi inte vet om.

 

Jag kommer på mig själv med att hela tiden få för mig att jag ska bygga in krypto-support i applikationer som beter sig som en applikation skulle göra när krypto inte var uppfunnit. Det blir dyrt och omständligt, för det är att ta en helt ny typ av teknik och låtsas att det är en förbättring av något helt orelaterat. Ta tex USD vs Bitcoin: eftersom de används som värdebärare är liknelsen naturlig, men bortom att båda kan användas för att uppfylla ett specifikt syfte som värdebärare så är dessa saker så kolossalt olika varandra att jämförelser är bisarra. Sannolikheten för att så olika saker kommer till sin rätta av att användas på samma sätt är exakt 0.

Vad Cryptocommunityn verkligen skulle behöva är ett stopp för alla löjliga Altcoins, exempelvis sluta fokusera på att bygga tradingmarknader där man kan växla dittencoins mot dattencoins

Hjärtat håller med, men dels har hela internet en helt fenomenal tillväxt genom den här typen av vilda västern, dels har Ethereum visat att vi tack och lov inte har att göra med en irrationell marknad av olikfärgade tulpaner. Ethereum var den första lösningen som faktiskt hade något fundamentalt relevant att komma med. Strax efter lansering är detta marcetcap:

Bitcoin     $ 6,897,368,194	
Ethereum    $ 806,691,969
Ripple      $ 234,184,328	
Litecoin    $ 168,142,216
<... miljoner coins med dussinvärdering... >

Även om man självklart ska vara vansinnigt ödmjuk efter x antal tusen procents ökning i en investering så är det liksom ingen slump att många här struntade blankt i alla dessa dussincoins men dök in med huvudet före i Ethereum. I enlighet med resonemanget ovan hade Ethereum något fundamental att komma med. Att plattformen var ett något abstrakt koncept och att resultaten därifrån fortfarande är frågetecken är helt naturligt. Förstod vi resultaten på förhand skulle de med nödvändighet vara rätt meningslösa.

 

I min mening hamnar man i följande:

Krypto har för första gången i historien möjliggjort mänskligt globalt (gränslöst) samarbete. Gissar man att värdet av detta är helt enormt så är det en bra ide att exponera sig för saker som uppvisar potential som verktyg i den här världen, inte att försöka peka ut vad som ska ersätta vad eller hur det ska göras.

 

(jag tycker The DAO är extremt spännande men är inte tillräckligt insatt för att ha någon direkt åsikt där ännu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Visst, när jag köper ethers idag så är det inte för att spendera dem imorn utan jag köper såklart i rent spekulativt syfte, men det i sig gör inte ethereum till ett luftslott.
Vad tror du procentandelen är?

Spekulanter 90%, ETH-utvecklingsintresserade 10%?

 

Vilka tidsramar menar du krävs för att en investering i ett sånt här projekt "ska hålla"
?Dunno. Vad tycker du själv?

 

Försökte hitta info om antal butiker som accepterar bitcoins men det verkar vara svårt att få tag i någon historik. En ögonblicksbild finns på coinmap.org. Men nej, en vanlig person kan inte ersätta sin vanliga valuta med bitcoin och sen vänta sig att kunna köpa mat på kvantum.
Ska det ske en revolution så krävs det just att vanliga personer kan börja använda crypto i vardagen. Som miniräknaren, epost och Internet.
Frågan är bara hur pass relevant detta argument är, kunde man inte ha sagt samma sak om email vs fax år 1987-1990?
Givetvis ska man vara ödmjuk och inte avfärda Crypto som exempelvis Facit vs digitala miniräknarna. Man ska ha koll på det hela, vara beredd att överge Fiat när så verkar bli fallet osv. Men än så länge talar imho inget för Crypto, oavsett vad Trillske tycker, se nästa svar.
Ett bättre argument är (imo) nätverkets begränsning i transaktioner/sekund. Som bitcoinprotokollet är utformat nu så kommer man inte i närheten. Inte ens ethereum har någon chans att komma upp i VISA-nivåer utan att implementera sharding.
Bingo. Och det "lustiga" är att diskussionerna för tre år sedan var att Bitcoin kommer ta över för att det är snabbare, billigare och anonymt. Sedan var det inte anonymt, det var inte snabbare, och billigare, well det kan ju diskuteras.

 

Vad tror vi Bitcoin används för? 50% flytta pengar från Kina, 40% hoarding/spekulation och 10% användning?

 

Hjärtat håller med, men dels har hela internet en helt fenomenal tillväxt genom den här typen av vilda västern, dels har Ethereum visat att vi tack och lov inte har att göra med en irrationell marknad av olikfärgade tulpaner. Ethereum var den första lösningen som faktiskt hade något fundamentalt relevant att komma med. Strax efter lansering är detta marcetcap:
Ja, jag säger inte emot att ETH har något relevant att komma med, därför sorterar jag inte in ETH bland altcoinsen.

 

Men som sagt. Bygg saker som gör att 90%/10% spekulation/användning av Bitcoins och Ethers går till 50%/50% eller 10%/90%, and we could start talking.

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, den här PPC-helgen, har varit underbar med det här fina vädret:

 

Åland har visat sig från sin bästa sida; Har visat kunder Bomarsunds fästning, Smakbyn, Kastelholms slott, Pub Stallhagen, och Amalias Limonad.

 

Har jag nog ätt den godaste variationen av klassisk svensk husmanskost ever;

Friterad Matjessill med syltad rödlök och dill, på en skiva mörkt rostad bröd.

 

Har fått dricka tre nya öl på Pub Stallhagen... Saison, en belgare. Russian ale, av Pale-aletyp samt Raspberry Stout. Den sista helt jävla underbar. Ingen av dessa finns på flaska, bara typ "provbrygder" ute på pubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...