Gå till innehåll

Aktier, öl, och i viss mån poker


Ola Brandborn

Recommended Posts

Frugan läser som ni kanske vet SFI...

Vilken jävla propagande det är för vänsterideologi det är illa dolt i frågorna på testen hon gör. Hon märker det nog inte, men jag gör det...

 

"Det är bra att vi betalar hög skatt, tycker Kalle"

 

Dylikt märker man lätt men hur mycket i vårt samhälle är det vi inte ser pga av indoktrinering och hemmablindhet? skotten i ådalen till exempel..som ju gärna framställs som en i det närmaste fascistiskt massaker i svensk socialdemokratiskt historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterad lista:

 

Pepinsbolagslista

 

Har haft sin första handel:

* Alvestaglass: 30%, 6½ månad (april-oktober 2016). Beslut: Behåll.

* Paradox: >50%, några dagar (maj 2016). Beslut: Minska

 

Futurelog:

* Barista - Avslutad, kurs 20 kr (september 2016 ->) (Köp och behåll?)

* Train Alliance - Avslutad, kurs 17 kr (november 2016 ->) (Köp och sälj handelsomgång 2?)

* Naava - Pågående, kurs 43 kr (feb 2017->) (Köp och sälj efter ett tag?)

* Bangerhead, kurs 20 kr (feb 2017->) (Köper bara för 40% av standardbelopp)

 

Hypotetisk log:

* Kronfönster - Anslutad, 19 kr per aktie (september 2016)

* Escapat vingården - Avslutad, 50 kr per aktie (augusti 2016)

* XTZ - Avslutad, 15 kr per aktie (juni 2016)

 

Ej med i modellen pga olika anledningar

* Slitevind - Handlades redan på Alternativa, via Pepins gjordes nyemission

* Wonder Technology Solutions: Var ett Testcase för Pepins, ej relevant i detta sammanhang

 

På Kommande:

* Pensiono

* Superfruit

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Naava med 1220 investerare snart borde nå gränsen för sin emission om inte alla duttar riktigt smått?

 

Finns det datum för när någon annan aktie än Alvestaglass kommer att ha handel? T.ex Kronsfönster var ju ett tag sedan den stängde nu?

 

Jävligt mycket riktiga IPOs på gång också, mycket skit men även en del guldkorn tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Naava med 1220 investerare snart borde nå gränsen för sin emission om inte alla duttar riktigt smått?
Man kan tycka det, snittinvesteringarna på de andra casen har ju varit cirka 20.000 så då borde de ju nått 21 mille som är max. Men snittinvesteringen så hög bygger ju på att det kommer in några riktigt stora investeringar, för snittsvensson köper väl för några (få) tusenlappar.

 

Finns det datum för när någon annan aktie än Alvestaglass kommer att ha handel? T.ex Kronsfönster var ju ett tag sedan den stängde nu?
Train Alliance ska ha första nu i mars (på Alternativa). Jag kommer sälja av då, eller möjligen vänta en månad till. Om det går :ola:

Köpte du Kronfönster? Behöver du (eller nån) sälja så kan jag tänka mig att köpa, om vi kan hitta en värdering vi båda är nöjda med.

 

Jävligt mycket riktiga IPOs på gång också, mycket skit men även en del guldkorn tror jag
Vad tyckte du själv om Bangerhead. Jag är personligen besviken på att min "köp allt via Pepins-modell" så snabbt fick läggas på hyllan, men jag kanske missar något som gör Bagerhead till ett bra case ändå och jag borde omvärdera.

Löjligt nog är det ett minimibelopp på 100k om man tecknar via anmälningssedel (som man måste göra som bolag), det är ett nytt hittepå. Jag vill köpa för 25k via bolag (inte Bangerhead då alltså, men generellt sett) så även där fallerar det. Jag skulle å andra sidan kunna tänka mig att vaska 10k via bolag om jag fick det, så jag drog iväg ett småsurt mail till Pepins. Få se om de orkar svara.

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att höra lite tankar kring Catena Media som haussas rejält av diverse bloggare och twittrare som jag inte uppfattar som speciellt aktiva investerare i spelbranschen i övrigt.

 

https://slotrunners.com/is-catena-media-another-stock-market-bubble.80/

 

Så, hur shortar vi Catena Media :ola: :ola: :ola: :ola: :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dylikt märker man lätt men hur mycket i vårt samhälle är det vi inte ser pga av indoktrinering och hemmablindhet? skotten i ådalen till exempel..som ju gärna framställs som en i det närmaste fascistiskt massaker i svensk socialdemokratiskt historia.
Frugan kommer som sagt från Poltava. Har man gått svensk skola så vet man att det var här Kalle Dussin fick på käften av Ryssland 1709.

 

Svensk historieskrivning följer ganska exakt det här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Poltava

 

Knappt ett ord nämns om Hetman Mazepa, vars kosacker stred vid sidan om svenskarna. Och nu börjar det intressanta: Mazepa och Peter den Store var "bästisar" när de växte upp. Mazepa "svek" därefter Peter och startade en Ukrainsk frihetsrörelse.

 

Detta innebär alltså att:

 

Ur sovjetiskt historieskrivning, som min frus farföräldrar och i viss mån föräldrar tror på, så är Mazepa en förrädare, Kalle Dussin en terrorist som försökte hjälpa Mazepa, och Peter den store en hjälte som höll ihop det ryska riket mot dessa terrorister.

 

Ur modern ukrainsk historieskrivning, efter Sovjets fall, så är Mazepa en frihetshjälte, Kalle Dussin en stor man som kom och hjältemodigt försökte hjälpa det Ukrainska folket på sin frihetskamp mot ryssen.

 

Ur svensk historieskrivning så nämner vi inte denna detalj över huvud taget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tyckte du själv om Bangerhead. Jag är personligen besviken på att min "köp allt via Pepins-modell" så snabbt fick läggas på hyllan, men jag kanske missar något som gör Bagerhead till ett bra case ändå och jag borde omvärdera.

Löjligt nog är det ett minimibelopp på 100k om man tecknar via anmälningssedel (som man måste göra som bolag), det är ett nytt hittepå. Jag vill köpa för 25k via bolag (inte Bangerhead då alltså, men generellt sett) så även där fallerar det. Jag skulle å andra sidan kunna tänka mig att vaska 10k via bolag om jag fick det, så jag drog iväg ett småsurt mail till Pepins. Få se om de orkar svara.

 

Inte kikat närmare på Bangerhead. Men kommer inte binda mer pengar på Pepins om inget riktigt intressant dyker upp. Kommer som sagt en ström intressanta bolag till börsen (inkluderar first north och aktietorget under termen "börsen") med klart kortare tid tills jag kan sälja. Som du såg i mitt PM tycker jag exempelvis att en investering i det bolag jag nämnde där har större potential än de bolag Pepins har i pipen. Men dyker det upp ett nytt Paradox så.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tyvärr ej ägare, men vän med en av de som startat bryggeriet. Känns som de tar hem priser jämt och ständigt i olika klasser?

 

Var kan jag handla dem?

Bara privat. De snackade sist om att de funderade på att köpa huset mitt emot för att expandera, och i samband med det kanske behöver göra en nyemisson, men jag tror att de ev klarar sig utan. Men kontakta din polare om det finns någon intresselista om de vet någon som vill sälja.

Om du kommer över en post som är lite för stor för dig så kan jag tänka mig att dela den med dig, jag är intresserad av en handfull aktier till, inte så många men en liten påfyllning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara privat. De snackade sist om att de funderade på att köpa huset mitt emot för att expandera, och i samband med det kanske behöver göra en nyemisson, men jag tror att de ev klarar sig utan. Men kontakta din polare om det finns någon intresselista om de vet någon som vill sälja.

Om du kommer över en post som är lite för stor för dig så kan jag tänka mig att dela den med dig, jag är intresserad av en handfull aktier till, inte så många men en liten påfyllning.

 

Ska höra med dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...