Gå till innehåll

ulaf lajvar sig


ulaf

Recommended Posts

Jag har sett väldigt många PL-matcher i år och kan verkligen inte tro mina ögon. Att ens Spurs skulle vinna hade på förhand varit beyond. Att Leicester ser ut att vinna är nog idrottshistoriens största skräll.

 

En stor del tror jag ligger i de ökade tv-intäkterna och fördelningen av dessa. Alla ligans klubbar är rika och har råd att slåss på den internationella transfermarknaden. Det har gjort ligan jämnare och tuffare. Avståndet mellan toppen och botten är inte så stort som det varit. Det finns inga lätta matcher längre och när storklubbarna har CL vid sidan och många skador samtidigt så är det väldigt lätt att gå på pumpen mot precis alla PL-lag.

 

Leicester och Spurs har sprungit väldigt bra på skadefronten och kunnat gå runt på samma 13-15 spelare hela säsongen. Leicester i synnerhet har kört i princip samma elva varje vecka och fått samtliga att överprestera i ett fungerande kollektiv. Vardy är väl det tydligaste exemplet när det kommer till att prestera långt över egentlig förmåga. Okazaki springer genom väggar för sina lagkamrater. Kante/Drinkwater har varit ligans klart bästa innermittfält och Mahrez är bara världsklass rakt av. Det räcker väldigt långt när det går grus i ett felbyggt United/Liverpool eller ett skadedrabbat Arsenal/City.

 

Egentligen ingen förklaring men det är min bild av säsongen iaf.

 

Antal matcher och skador är absolut en väldigt stor del av detta, instämmer. United har haft en helt absurd otur med skador (försvarar faktiskt Uniteds skador här till viss del med att det har varit många oturliga kontaktskador till skillnad från Arsenal och framförallt överlägset sämsta laget på denna front, Liverpool, där det känns som en spelare i veckan dragit baksida lår).

 

Vem vet hur det hade sett ut om t.ex. UNITED hade haft hälften så många skador (vilket fortfarande hade varit rätt mycket tbh). Faktum ovan kvarstår ändå att det inte presterats i världsklass på spelarmarknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 185
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har sett väldigt många PL-matcher i år och kan verkligen inte tro mina ögon. Att ens Spurs skulle vinna hade på förhand varit beyond. Att Leicester ser ut att vinna är nog idrottshistoriens största skräll.

 

En stor del tror jag ligger i de ökade tv-intäkterna och fördelningen av dessa. Alla ligans klubbar är rika och har råd att slåss på den internationella transfermarknaden. Det har gjort ligan jämnare och tuffare. Avståndet mellan toppen och botten är inte så stort som det varit. Det finns inga lätta matcher längre och när storklubbarna har CL vid sidan och många skador samtidigt så är det väldigt lätt att gå på pumpen mot precis alla PL-lag.

 

Leicester och Spurs har sprungit väldigt bra på skadefronten och kunnat gå runt på samma 13-15 spelare hela säsongen. Leicester i synnerhet har kört i princip samma elva varje vecka och fått samtliga att överprestera i ett fungerande kollektiv. Vardy är väl det tydligaste exemplet när det kommer till att prestera långt över egentlig förmåga. Okazaki springer genom väggar för sina lagkamrater. Kante/Drinkwater har varit ligans klart bästa innermittfält och Mahrez är bara världsklass rakt av. Det räcker väldigt långt när det går grus i ett felbyggt United/Liverpool eller ett skadedrabbat Arsenal/City.

 

Egentligen ingen förklaring men det är min bild av säsongen iaf.

 

Aah intressant med tv-pengarna, det är nån ny fördelning av dem alltså? Förklarar ju att det är så många uppstickare på senare tiden, vore det inte för leicester och spurs hade väl alla tappat hakan inför west hams framfart.

 

Om inte de stora fyra (räknar inte in Liverpool där nu men de har ett spännande projekt på gång som dock kräver stora pengar för att fortsätta förbättra tillräckligt mycket för att kunna kämpa i den absoluta toppen + CL) verkligen gör bra transferfönster i sommar kan hela det engelska fotbollslandskapet börja ritas om. Jag tror tyvärr det är så enkelt att de som spenderar mest (och bäst såkart, men framförallt mest) är de lag som kommer hålla sig i toppen.

 

Ja det luktar ju lite som att det är nåt slags skifte på gång, eller så är det bara en stor fet outlier-säsong. Hur började egentligen Serie As nedfall, var det juve-skandalen? Är ju förresten jävligt härligt att ha juventus tillbaka i finrummet, nostalgiskt att se cl-matcherna från deras arena.

 

Intressant också hur det blir när fler och fler klubbar får "obegränsade" tillgångar, skulle inte nån oljeprins köpa everton nu också? Klubbfotbollen kanske börjar mogna nu i den här nya tiden och BRA köp och kontinuitet kommer vara ännu mer avgörande?

 

Ranieri kommer ju också bli legend om rävarna vinner, tränare betyder nog sjukt mycket. Undrar hur lagerbäck skulle klara sig i prem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah intressant med tv-pengarna, det är nån ny fördelning av dem alltså? Förklarar ju att det är så många uppstickare på senare tiden, vore det inte för leicester och spurs hade väl alla tappat hakan inför west hams framfart.

 

Det handlar väl mer om att det finns så jäkla mycket pengar nu att alla kan ta del av kakan och ha råd att bygga trupper på sikt utan att behöva förlita sig på massiva sponsordeals. Sedan kommer lag som Man City givetvis ändå att ha avsevärt mer resurser än, säg, Bournemouth. Men det är därför vi ser Stoke locka till sig Bojan och Shaqiri. Och fler och fler klubbar köps ju upp, som du säger. Extra kul därför med West Hams framgångar, det är väl enda klubben i PL som ägs av genuina fans, såna som hade kunnat gå på matcherna och stå och skrika på läktaren mitt bland resten.

 

GNev fick för övrigt sparken från Valencia redan :mrgreen: Genidrag av klubben att ta in en engelsk tränare som inte kan språket, är helt ny som huvudtränare, och sen inte ge honom chansen att vända på den trend som redan var spikrak nedåt :roll:

 

Årets mest oväntade... Lim äger ju halva Salford, ska han plocka in Nicky Butt nu i stället eller? :mrgreen:

 

Framförallt City har IMO gjort överlägset sämst ifrån sig på sistone. Mangala och Sterling för någonstans runt 1.2-1.3 miljarder är totalt patetiskt.

 

Summorna är absurda men vad gäller Sterling var de tvungna att köpa in någon ung engelsk spelare som kunde bli något framöver, kunde slå sig in i startelvan, och därigenom klara kraven på antal inhemska spelare i truppen. Jag vet inte vem de annars skulle ha köpt, och Sterling ville ju dit - och pengarna fanns. Det ser löjligt ut men vete fan om det inte var rätt av dem ändå.

 

Leicester och Spurs har sprungit väldigt bra på skadefronten och kunnat gå runt på samma 13-15 spelare hela säsongen. Leicester i synnerhet har kört i princip samma elva varje vecka och fått samtliga att överprestera i ett fungerande kollektiv..

 

De har roterat en hel del på innermittfältet och hur de ska formera anfallet faktiskt, men i övrigt har det i princip varit helt stabilt. Men samtidigt får mycket av skadefriheten tillskrivas att de i princip bara springer på omställningar. Får de bollen i fel läge slår de upp den och hoppas på att Vardy är där, är han inte det så ok, då vänder vi hem och väntar tills vi får bollen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl mer om att det finns så jäkla mycket pengar nu att alla kan ta del av kakan och ha råd att bygga trupper på sikt utan att behöva förlita sig på massiva sponsordeals. Sedan kommer lag som Man City givetvis ändå att ha avsevärt mer resurser än, säg, Bournemouth. Men det är därför vi ser Stoke locka till sig Bojan och Shaqiri. Och fler och fler klubbar köps ju upp, som du säger. Extra kul därför med West Hams framgångar, det är väl enda klubben i PL som ägs av genuina fans, såna som hade kunnat gå på matcherna och stå och skrika på läktaren mitt bland resten.

 

Stoke ägs av familjen Coates. Farsan Peter Coates är gruvarbetarson som är född i staden och byggt förmögenheten från grunden. Kanske inte personerna som hade stått och skrikit högst på läktaren men definitivt genuina supportrar.

 

Även Swansea är väl till stor del supporterägt genom Huw Jenkins och Swansea City Supporters Trust.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett väldigt många PL-matcher i år och kan verkligen inte tro mina ögon. Att ens Spurs skulle vinna hade på förhand varit beyond. Att Leicester ser ut att vinna är nog idrottshistoriens största skräll.

 

En stor del tror jag ligger i de ökade tv-intäkterna och fördelningen av dessa. Alla ligans klubbar är rika och har råd att slåss på den internationella transfermarknaden. Det har gjort ligan jämnare och tuffare. Avståndet mellan toppen och botten är inte så stort som det varit. Det finns inga lätta matcher längre och när storklubbarna har CL vid sidan och många skador samtidigt så är det väldigt lätt att gå på pumpen mot precis alla PL-lag.

 

Leicester och Spurs har sprungit väldigt bra på skadefronten och kunnat gå runt på samma 13-15 spelare hela säsongen. Leicester i synnerhet har kört i princip samma elva varje vecka och fått samtliga att överprestera i ett fungerande kollektiv. Vardy är väl det tydligaste exemplet när det kommer till att prestera långt över egentlig förmåga. Okazaki springer genom väggar för sina lagkamrater. Kante/Drinkwater har varit ligans klart bästa innermittfält och Mahrez är bara världsklass rakt av. Det räcker väldigt långt när det går grus i ett felbyggt United/Liverpool eller ett skadedrabbat Arsenal/City.

 

Egentligen ingen förklaring men det är min bild av säsongen iaf.

 

Glöm inte bort Albrighton, han har varit riktigt grym de matcher jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah intressant med tv-pengarna, det är nån ny fördelning av dem alltså? Förklarar ju att det är så många uppstickare på senare tiden, vore det inte för leicester och spurs hade väl alla tappat hakan inför west hams framfart.

 

 

 

Ja det luktar ju lite som att det är nåt slags skifte på gång, eller så är det bara en stor fet outlier-säsong. Hur började egentligen Serie As nedfall, var det juve-skandalen? Är ju förresten jävligt härligt att ha juventus tillbaka i finrummet, nostalgiskt att se cl-matcherna från deras arena.

 

Intressant också hur det blir när fler och fler klubbar får "obegränsade" tillgångar, skulle inte nån oljeprins köpa everton nu också? Klubbfotbollen kanske börjar mogna nu i den här nya tiden och BRA köp och kontinuitet kommer vara ännu mer avgörande?

 

Ranieri kommer ju också bli legend om rävarna vinner, tränare betyder nog sjukt mycket. Undrar hur lagerbäck skulle klara sig i prem :)

 

PL har alltid haft en mycket jämnare fördelning av TV-pengarna än exempelvis Spanien där de stora jättarna tar i princip allt. Precis som dev säger har avtalen blivit så absurt stora på slutet jämfört med övriga ligor att även de sämre PL-klubbarna kan locka riktigt bra spelare från resten av världen med hjälp av feta lönekuvert.

 

Serie A:s fall har också mycket med ekonomi att göra skulle jag säga. De italienska klubbarna kan i regel inte konkurrera med övriga storklubbar i Europa utan får ofta nöja sig med andrasorteringen, och så har det varit sedan storhetstiden. Just av den anledningen är PL-storklubbarnas katastrofala trend (inte bara i PL i år utan även CL senaste åren) tämligen obegriplig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paket så tar de rätt bra betalt för att göra lite jobb åt dig. Går det att hitta matchbiljetter separat lär det alltid vara mer värt än paket men självklart kan något enstaka undantag finnas. Problemet är väl att företagen ofta köper upp biljetter så det inte finns över till bra priser.

 

Sen bör såklart inga fotbollsresor bokas till Liverpool alls då det är ett riktigt råtthål med två skitlag men det är en annan fråga ;)

 

Yes, thx! Lite småmeckigt med separata biljetter men fick bli det+airbnb-boende. Kom undan inkl flyg för 4 lax istället för 6,5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går matten? Har du bevisat Riemannhypotesen än?

 

Nä =/ blir nog lite tajt att hinna det i år.

 

Håller på med kandidatarbete nu, skriver om wavelets (http://mathworld.wolfram.com/Wavelet.html) , börjar bli rätt intressant! Mycket användningsområden för det, till exempel är det kul som musikproducent att veta hur en equalizer fungerar!

 

Fick undan en tenta i Statistisk analys förra månaden också, kändes ganska lätt den här gången så man märker att perspektivet börjar bli bra.

 

På min andra nuvarande kurs i linjär algebra är vi TVÅ deltagare numera, jag och en italienare! rätt kul

 

Håller matten fortfarande till vid Kräftriket?

Läste matte där när jag var hälften så gammal som nu.

 

Yes, skitfint därute! Så glad att jag slipper stressa runt vid universitetet.

 

I pokernyheter tog jag årets andra cash igår, 7a i 3300 sh för 7900. Trodde det var min dag när jag vann AKs v AA v QQ (rr färg) och sen fick in det pre med AK mot 99 och brädan blev K988K. :shock: Men det går undan i slutet, en kille floppade set mot mina damer och tog nästan halva stacken och sen åkte K5s in på sb mot A5. Men skönt att inte bubbla som senast i den turren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no kidding :o jag var 90 % säker på straffmiss där.

 

Störde mig som fan på Perlskog också. Han kan ju ingenting om handboll och hänger inte med på något alls.

Han är alltid största pessimisten dessutom. Hur många gånger körde han "Det där kan ha varit OS-biljetten"? Sen så ogillar jag skarpt kommentatorer som kör "Just nu är Spanien i OS". Eller inte, OS har inte börjat, just nu spelar Spanien ett OS-kval.

 

 

 

Kommentar till matchen; slår sig definitivt in bland toppositionerna i mest nervösa kval, oavsett sport. Galen nerv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Perlan är lite clueless, men det är nog å andra sidan de flesta inkl etablerade kommentatorer när det gäller handboll, gud vet när det är frikast eller offensiv foul eller straff eller vad som helst! Nerven verkade ta över professionalismen för honom idag. Spolade tillbaka lite på viaplay, och då såg det ut som att sverige fick straffen 29:51, borde inte tiden stoppats då eller var det knas på tiden i grafiken också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är alltid största pessimisten dessutom. Hur många gånger körde han "Det där kan ha varit OS-biljetten"? Sen så ogillar jag skarpt kommentatorer som kör "Just nu är Spanien i OS". Eller inte, OS har inte börjat, just nu spelar Spanien ett OS-kval.

 

 

 

Kommentar till matchen; slår sig definitivt in bland toppositionerna i mest nervösa kval, oavsett sport. Galen nerv.

 

Med 4 mål ner och en utvisad såg det mörkt ut får man medge men det går fort i hockey nej jag menar handboll =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på med kandidatarbete nu, skriver om wavelets (http://mathworld.wolfram.com/Wavelet.html) , börjar bli rätt intressant! Mycket användningsområden för det, till exempel är det kul som musikproducent att veta hur en equalizer fungerar!

Ah, wavelets! Legat på to do-listan i snart tjugo år, men har fortfarandet inte fått tummen ur. :( Verkar väldigt kul och användbart. Också roligt att det är inte har varit 500+ år mellan matematisk upptäckt och tillämpning, utan kanske snarare 50-70 år...?

 

När är arbetet klart? Care to share when ready?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt kul med Sverige till OS! Perlskogs insats däremot lär vara det sämsta en kommentator gjort sedan UFC-kommentatorn Mike Goldberg fick chansen att kommentera en NFL-match och var så kass att han fick kicken efter matchen.

 

Perlans domargnäll störde mig nog mest. Han kallade domaren en pajas igår när ett domslut gick emot Sverige. Sen sitter de och börjar räkna antal straffar till motståndarna för att jämföra med hur många Sverige fått. Herregud.

 

Idag var det saker som "nu hade vi varit klara för OS om X X hade satt straffarna innan". Eh ok. Att ingen högre upp lyssnar och inser hur usel han är övergår mitt förstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...