Gå till innehåll

It's Always Sunny On Pokerforum


DonnieDarko1

Recommended Posts

Jahapp. Jag har dragit mig för att starta upp en dagbok här för jag vet inte riktigt vad det innebär. Är det för ens egen skull? Är det för att underhålla? Är det mest till för andra regs som kan gå in och snoka handhistorier?

Det är väl som med alla andra världsliga ting antar jag... det spelar ingen roll. Det kan vara nyttigt för min pågående skrivkramp också.

 

Rent pokermässigt håller jag, som så många andra på forumet, till på Svenska Spel. Där spelas det micro och uteslutande TNL (90% SH, 10% FR). Jag var en turrefantast i mina dagar och det är något jag tänker lägga mer fokus på igen 2016.

 

Här är en sedvanliga graf (som jag sett att dagboksanvändare postar flitigt). Det är från min nystart (17 oktober) fram tills i skrivande stund. Planen är att få in 100K nävs innan nyår.

 

results.png

 

Privat så tänkte jag att följande video och bilder nedanför får förklara vem/vad jag är:

 

 

 

kung-markatta-kokosolja-virgin-225-ml-0.jpg

 

 

 

chili.jpg.3106013.jpg

 

 

 

20150622-copy.jpg

 

 

 

image.aspx?ImageId=2935580&width=680&height=680&crop=1

 

 

 

Typewriter11-1024x682.jpg

 

 

 

the-master-key-to-your-freedom-625x360.jpg

 

 

 

Janstenmark2.jpg

 

 

 

Its-Always-Sunny-in-Philadelphia-Season-9-Episode-7-The-Gang-Gets-Quarantined-8-550x366.jpg

 

 

 

thea-125713.jpg

 

 

I övrigt drömmer jag om att ha en vintervilla i Braga. Jag har även en fallenhet för att sportsbetta på Ö/U antal hörnor i fotbollsmatcher. Det är skoj. (Rek: Satsa aldrig på under om du följer en match live. Vidrigt.)

 

Förhoppningsvis får jag någon gång under 2016 presentera en större turreklonk i den här dagboken. God Jul, så länge.

 

(Varning: Den här dagboken kan framkalla allergier, bitterhet, medkänsla, arrogans, andnöd, sötsug, leverproblem och framstupa sidoläge. Resultaten kan variera.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt 4 månader, 1 vecka, 3 dagar, 20 timmar och 39 minuter på TV-serier enligt en sajt som räknar ut sådant. Det får räcka nu. PAUS.

 

I oktober bestämde jag mig för att läsa ett kapitel ur en god bok istället för att somna till ännu ett avsnitt av Curb. Sagt och gjort. Jag gick till Stadsbiblioteket, meckade lånekort och hittade av en slump "One of a Kind: The Rise and Fall of Stuey ',The Kid', Ungar, The World's Greatest Poker Player". Den läste jag ut på några dagar. Det var verkligen mycket skönare att lägga sig med en bok istället för en tung, varm laptop i sängen om nätterna och även skönare för hjärnan. Jag sov bättre också.

Min andra blev "Så fick vi se slutet" av Joshua Ferris. En mycket rolig och tragisk novell. 4/5.

Nu vill jag ha något i samma stil. Därför ber jag er andra här på forumet om boktips helt enkelt. Kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag skickar in mitt bidrag till julkalendern i dagboken också. Kanske kan bli någon diskussion av det hela. Kanske inte.)

 

Det kan ha varit runt år 2008. Mina pokerpolare hade en hetlevrad diskussion om det relativt nya programmet Hold'em Manager. Tre av oss i det trånga källarutrymmet tyckte att ”det här är det bästa som finns”, men en fjärde, vi kan kalla honom Mårten, stretade emot. Jag var bisittare och lyssnade ivrigt. HM-anhängarna tyckte att det var oerhört spännande med alla dessa siffror, flikar och grafer över varenda pokerhand de någonsin spelat. Mårten ville inte beblanda sig med dessa algoritmer över huvud taget. Jag visste inte om det var för att han var den minst vinnande av oss på nätet, och därför blyg för att visa upp sina resultat, eller om det var hans bakgrund som livespelare som gjorde att han blev så förbannad över det hela. Diskussionen avslutades i alla fall med att Mårten stormade ut ur källaren och samtidigt yttrade: ”Eller”, snäste han samtidigt som han fick på sig sina skor, ”så är det för att ni inte förstår er på poker ett jävla dugg.”

 

Kort efter att Mårten hade gulat så köpte jag, likt min andra kumpaner, HM för 89 dollar. Jag uppslukades av det hela i säkert en vecka och finjusterade min HUD in i minsta detalj. Jag kunde inte fatta att allt fungerade bara. ”Jag har det på papper, såhär är du.”, för att citera WoW-Jocke. Samtidigt som jag var överväldigad över att jag nu kunde se mina motståndares 3-betsranger i en liten ruta så slog det mig att detsamma gällde för dem. Jag kände mig jättenaken. ”Är det såhär det kommer vara nu?”. Jag förstod snabbt att det skulle börja gå ännu mer trender i folks spelstilar för att maskera sina stats så mycket som möjligt. Och visst, det var väl en kul utmaning i sig mot andra regs, men fiskarna då? Vad tyckte de stackars fiskarna?

 

Jag kände mig som världens största hycklare. Jag började mer eller mindre hata alla pokerverktyg och såg samtidigt pokerutvecklingen trappas upp alldeles för snabbt. Det fanns ingen hejd på det. Alla skulle coachas in i minsta detalj, handhistoriker utbyttes och såldes spelare sinsemellan, nya appar dök upp, Sharkscope exploderade. Och jag var en del av det hela. En orsak till denna utveckling. Fiskarna började till och med skriva ”Du sitter med sånt där statistiktjafs va? Så jävla tråkig.” mer och mer i chatten. Visst, de flesta satt förstås kvar och spelade ner sig till noll, de var ju fiskar trots allt, men jag blev ändå ”rädd”. Rädd för att fastna på borden med 22/18-regs livet ut.

 

Det här är lite att sparka in en vidöppen dörr, men om vi bortser från Pokerstars tvivelaktiga persona och istället fokuserar på deras inflytande i pokervärlden så tycker jag att det är skämkligt att ett verktyg som Jivaro, eller diverse Sharkscope-tillägg, är tillåtet än idag. (Jivaro är till och med något nystartat tjafs som annonseras flitigt på Twitch i skrivande stund). Det finns ingen som kan vinna på det här i längden, förutom tillverkarna av dessa statistikprogram, och alla pokersajter borde istället anamma Unibet Pokers modell. Det är inte på oss regs nätverken tjänar sina pengar. Det är på folk som knappt aldrig begär uttag från den virtuella plånboken. Gör även som Svenska Spel: gör det så jävla krångligt som möjligt att grinda på sidan. Små detaljer som att inte kunna gå igenom bordslistan i lobbyn med piltangenterna utan man istället måste använda musen och klicka bord för bord. Det är briljant. Table selecting har inte gett upphov till mer musarm någon annanstans än på det statliga pokertillhållet. Ibland låter jag bli att byta bord för att fingrarna värker så. Och då har ju någon vunnit på det. Eller hur?

Däremot är HUD's tillåtet. Nu tror jag förvisso inte att det skulle göra någon väsentlig skillnad på just Svenska Spel, men det hade varit mäkta intressant att se vad som hade hänt med Pokerstars om de förbjuder all form av hand tracking och Sharkscope-data. Skulle folk fortsätta spela? Hur skulle regsen te sig? Hur skulle du själv reagera? Hur kär är du din HUD?

 

Jag slipper helst dessa frågor och det är därför jag, likt Mårten, alltid kommer föredra livelir framför att sitta vid skärmen. Där är allt för det mesta på lika villkor. Inga HUD's. Inga notes. Allt sådant måste man ha i skallen istället samtidigt som du ska hålla koll på din svettiga kropp för att inte ge ifrån dig tells. Underbart. Nu finns det dock ett annat beteende vid pokerborden som måste bort; surfplattor. Men, det är till någon annan gång det...

Redigerad av DonnieDarko1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

2017 har gått in genom dörren. Jag har inte skrivit ett dagboksinlägg på över ett år. Det är både bra och dåligt har jag kommit fram till. Det betyder att jag har haft mycket annat att göra. Men även att jag har brutit ännu ett löfte mot mig själv. Jag skriver inte på PF för att underhålla direkt, men det är en bra plattform för att spara ner tankegångar man haft och vad som hände mer specifikt under året. Förhoppningsvis kan man om tjugo-trettio år läsa igenom vad man gjorde av livet. (För visst kommer PF finnas i 30+ år till?)

 

2016 var ett och hoppigt år. Hoppigt i den bemärkelsen att jag hann bo i tre olika städer: Först Stockholm då en polare undrade om jag ville hänga med upp och sällskapa dennes första period som 08-are. Tanken var att han skulle åkt med sin tjej, men hon gjorde slut med honom på 5-årsdagen (efter att han hade friat!). Jag hade inte mage att tacka nej trots att jag har både lägenhet och tjej i Malmö. Det lite ironiska var att jag själv höll på att förlora henne p g a jag helt plötsligt for iväg till huvudstaden med en nybliven singelkamrat. Vem kunde ana att det skulle vara impopulärt?

 

"Stockholm" var helt okej. Jag har bott i Sigtuna en kortare period tidigare i mitt liv, men den här gången blev det Midsommarkransen. Jag diggade Kransen/Aspudden/Vinterviken p g a naturen och vattnet. Klockrent. Tunnelbanan kom jag in i igen ganska snabbt också, men jag blev på något sätt allergisk av "smogen" och hade konstant halsont i ett halvår. Överkänslig. City ger mig bara stressutslag och semesterkänsla. Konstig känsla. I övrigt hade jag också en väldig otur med servicepersonalen på ställena som besöktes. Jag trodde 'Donken' i huvudstaden skulle vara mycket trevligare än den i Malmö.

 

Det blev juni och en annan nära vän fråga mig, precis innan det är dags att flytta tillbaka till Malmö igen, om jag vill ha hans lägenhet i Halmstad över sommaren. Jag glömde än en gång bort att jag hade en flickvän väntandes och tackade ja direkt. Halmstad på sommaren ska ju vara nöt har man hört.

 

Nu hade jag lite otur med vädret (vem hade inte det?), men i övrigt var det en väldigt charmig sommarstad. Tylösandland har jag varit i förut och även det var helt okej. Det krävs dock, för egen del, en längre värmebölja för att jag ska orka ta mig ut till Per Gessle mer flitigt. I övrigt utövades det väldigt mycket frisbeegolf och otukt sena sommarnätter. (Tåget mellan Malmö och Halmstad är väldigt smidig.)

 

Innan jag hann packa väskan i Halmstad för att då till slut bege mig tillbaka till Malmö så ville en tredje polare åka på en två veckor lång semester till Prag. Nu trodde jag verkligen att jag skulle bli singel på riktigt efter att jag droppat den tredje bomben för året. Hon var dock förstående(!) och skulle ändå jobba just dessa veckor. Underbar(t).

 

Här en sammanfattning av Prag: Åka dit för tredje gången i livet, trots att det gått åt skogen på alla möjliga sätt föregående turer. -> Ha två helvetsveckor på alla möjliga sätt. -> Åka hem gul och allmänt miserabel.

Vi planerar att åka nu till sommaren igen.

 

Hösten gick. Jag var rätt deppig och tröttkörd efter allt flängande under året + att jag hade en hel del att ta igen rent förhållandemässigt. Det blev snabbt december, jul och nyår. Och nu är vi här.

 

Jag började "spela" igen "kontinuerligt" den 17 oktober 2015 (14 månader). Jag har spelat lägsta möjliga nivån på Svenska Spel: NL50 (200bb).

 

Här är en graf och winrate från det datumet och framåt (klicka för förstoring):

 

Results22.png

 

Innan ni gormar: - Nej, jag hatar inte pengar. Ja, jag skulle förmodligen slå 2.5/5 om jag bara hade orkat. Och nej, jag har inte sprungit som Shadowfax.

Nu är det dock såhär att jag besitter svåra koncentrationssvårigheter. Detta kombinerat med kass simultanförmåga gör inte mig till någon särskilt bra nätspelare. Eller i alla fall inte grinder. (Live är det precis tvärtom.) (Antagligen p g a jag gafflar rätt så mycket.) Givetvis sätter jag mig högre upp om jag ser en kändis. men jag dras lätt in i "nu jävlar ska jag visa att jag kan slå er allihop"-tänket och då ska kuken fram titt som tätt. Det räcker med att jag vinner den mätningen IRL. Och på NL50.

Mina 60 bb/100 på nanonivån gör mig givetvis fortfarande motiverad att spela där rätt så kontinuerligt. Jag kan mysa runt på mina villkor och fortsätta ge tjejen pokerlektioner och ibland plötsligt lämna datorn och säga åt henne att ta över några minuter. Hon spelar redan bättre än anderslol.

 

Slår man förresten ut 210K händer på 14 månader = 15K nävar/månad så inser man att jag inte har superdupergrindat direkt. Jag har bara fyra månader av dessa fjorton där jag har spelat över 25K+ händer (vilket ändå får anses var en okej grindmånad volymmässigt):

 

Screen_Shot_01_11_17_at_11_52_PM.png

 

Jag tog en längre semester över sommaren som drog ner snittet. Om jag däremot drar bort dessa lökmånader (5/14) så blir det ungefär 23K händer/månad. Det ger ett extra tillskott till kassan på ungefär 6,8K med samma winrate. Pengamässigt låter det inte särskilt mycket och därför undrar jag ibland om tvåbordning på /4 och /5 är en bättre (läs: roligare) idé eller om trafiken nu för tiden är stendöd och att winraten skulle hamna på ungefär samma i och med mindre volym p g a färre bord. Vad jag vet så är det väldigt stejktätt där och absolut inga spelare som läcker pengar. Fredagar och lördagar är väl alltid bra, men nja, då drar jag nog hellre till CC, blir en bättre turrespelare eller myser vidare på NL50 och 100.

Nu känner jag redan folk som harvar 2/4+, men andra här på forumet kan ju få dela med sig av sina erfarenheter om hur det är "där uppe" nowadays.

 

Jag har också pluggat en hel del poker under året. Och speciellt andra spelformer. Hi/Lo är en ny favorit. Jag ska införskaffa Omaha-manager och kika hur det har gått, men jag kan tänka mig att jag har en rätt bra winrate på PL100 (SvS). Ska även testa Stars och andra sajter i år.

 

Vad händer 2017? Jag (vi) blev väldigt sugna på att Twitcha en hel del under året. Blev inlockad av Jonatan Unge och Nanna Johansson (SpelaSpel-podden) och nu är jag mer eller mindre fast innan jag ens börjat. Kul.

 

Jag ska försöka ta mig till CC mer kontinuerligt också. Deras tisdagsturnering domineras av en vän här i Malmö så jag ska försöka haka på dit och se what the fuzz is about.

 

Nu orkar jag inte skriva så mycket mer för den här gången.

Jag kommer i alla fall spela en hel del i januari och februari, så jag hoppas jag kan hålla i det här med dagbok nu en längre tid för min egen skull.

 

Får väl skicka upp en liten 'Best of 2016' också, av det jag kommer ihåg.

 

Film: Män & Höns (2015)

TV-serie: Better Call Saul (2015) + Documentary Now (2015)

Bok: Doppler (Erlend Loe)

Stad: Inte Prag.

 

 

Allt gott. :h:

Redigerad av DonnieDarko1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:mrgreen:

 

Det är svårt att välja bara en favoritreplik från den filmen, skrattade rakt ut flera gånger! Mads Mikkelsen gör sin bästa roll någonsin också!

 

Hela setupen är ju fantastisk. Diskussionen om vilken tallrik som är bäst och brodern som spöar Karl på dagis med en uppstoppad räv för att han inte vill smaka deras ost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande Palle som vinner varje tisdag?

 

Ingen aning. Inte spelat dessa själv som sagt, men polaren verkar finalborda dem var och varannan tisdag.

 

Hela setupen är ju fantastisk. Diskussionen om vilken tallrik som är bäst och brodern som spöar Karl på dagis med en uppstoppad räv för att han inte vill smaka deras ost.

 

Verkligen! Jag gillar Elias första möte med avelstjuren. :-) Som sagt, svårt att välja. Alla borde se den i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Orkade till slut ta mig i kragen och lasta över några miljoner händer från HM till PT och på så viss få ett hum om hur det har gått på PLO-borden sedan jag började plocka in dessa på skoj i somras. Blev enbart fullring 0.5/1. 84 timmar har jag klockat in på och nästan exakt 5K händer (60 händer/h).

 

plo.png

 

Ett mini-sample så klart, speciellt för PLO, men på rätt väg i alla fall!

 

I övrigt så kommer jag skriva någon form av fiktiv följetong här i dagboken för att få bort lite skrivkramp. Jag märker att vokabulär, grammatik och flow försvinner mer och mer ju äldre jag blir och ju längre tid det går mellan tillfällena. Ändring på detta!

Det blir en fortsättning på något jag bidrog med i Julkalendern här på forumet. Ta det för vad det är! :-)

 

Någon som har sett Atlanta förresten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinden blåser snålt genom det dåligt tätade huset. Edvin huttrar till i fåtöljen, men får snart en värmande kopp kaffe av Lova. Eller "kaffe" förresten. Det är inte många bönor som har fått doppa sig i det bubblande vattnet och drycken liknar mer eller mindre ett svagt te.

Efter att Edvin har druckit upp så reser han sig snabbt, höjer lågan på gasollampan och beger sig ut i hallen. Där drar han på sig en ytterjacka, mössa och ett par slitna kängor. Det är knappt att han får ner fötterna på grund av sina tjocka raggsockor. Samtidigt dyker Lova upp och räcker honom ett paket inlindat i tidningspapper. "Om du blir hungrig", säger hon. Edvin får upp ett sprucket leende, går mot Lova, ger henne en kyss på pannan och säger: "det vet du att jag blir". Edvin tar paketet och vänder sig om mot ytterdörren och slänger på sig en tung ryggsäck som vilat mot hallväggen. Han vänder till sist sitt anlete mot Lova igen. Lova frågar: "Klockan 6?". "Klockan 6", svarar Edvin, innan han till slut öppnar dörren och stegar ut i den kalla natten.

 

Utanför en gammal fabrikslokal står en uppumpad typ utanför ingången. Typen är en dörrvakt. Han ögon spärras upp när han får syn på Edvin gåendes mot honom. När Edvin är framme vid vakten så nickar de instämmande mot varandra. Vakten öppnar upp en stor, röd dörr. Edvin kliver in.

Innanför väggarna på lokalen står fem stadiga köksbord på cementgolvet.

Varje bord är fullsatt med folk. Vid varje bord bolmar cigarettrök. Och vid varje bord spelas det ett parti poker. Edvin går mot en tjock man som sitter vid ett skrivbord, där flera travar med pokermarker står uppstaplade. Mannen skrockar när han får syn på Edvin och frågar hånfullt: "Det gamla vanliga?". Edvin stannar till. Han bryter sin blick med den tjocke mannen och tittar istället ner i marken. Sedan på ett av pokerborden. Han drar en djup suck, hänger av sig ryggsäcken och svarar: "Nä... idag blir det hela säcken." Edvin plockar metodiskt ut och lägger på skrivbordet ner tolv konserver med varierande innehåll, ammunition till en revolver, en revolver och till slut en diamantring på bordet. Den tjocke mannen ser förvånad ut. "Vad får jag för det här?", avslutar Edvin och drar på sig ryggsäcken igen, enbart innehållandes Lovas inlindade matpaket. Den tjocke mannen ser uppspelt ut och ser ut att räkna på något i huvudet. Han staplar sedan upp tre stora högar med marker. "Det här", svarar han och skriver samtidigt ner allt på ett kvitto som han räcker till Edvin. Edvin drar en suck, tar kvittot, tar av sig mössan och lägger ner markerna i densamma, stegar bort mot ett av pokerborden, pekar på en stol och frågar: "är den här platsen ledig?".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste få tag på mustaschlim. Det är något jag har skjutit upp alltför länge, och har jag inget lim så kan jag inte arbeta. Och då förskjuts mina planer än mer. Jag ligger ju redan efter som det är. Mina beräkningar är fortfarande i fas, men om det inte börjar ljusna, snarast, så måste jag gå över till den mörka sidan. Den är jag inte skapt för. Jag kan förstå den och bemästra den, men jag vill inte vara en del av den. Då kontaktar jag hellre Tomas. Men det är verkligen en sista utväg. Jag har fortfarande tillräckligt mycket för att klara av det här.

 

Vi börjar gå mot varmare tider. Jag har aldrig kunnat känna någon skillnad på tio minusgrader eller när det ligger runt den så kallade "nollan". Jag fryser röven av mig ändå. På alla sätt.

Jag drömmer mer och mer om varmare breddgrader. Bokstavligt talat. Inatt drömde jag att jag var någonstans i Spanien. Jag tror det i alla fall. Folk var väldigt ohövliga och skyndade inte i onödan. Varmt var det i alla fall. Jag gick runt i shorts och linne och smaskade på en glass. Glassen blev dock aldrig mindre och smälte aldrig heller. Den var som Särimner. Jag gick och gick. Jag vet inte riktigt vart eller vad jag hade för mål. Jag kanske inte hade något mål. Jag kanske var på semester. Sedan vaknade jag till. Glassen var borta.

 

Jag tar på mig lösmustaschen, glasögonen och hatten. Det är dags. Jag har ingen känsla alls i kroppen idag. Jag har inte ens varit sugen på att föreställa mig vad som ska hända inatt. Det gjorde jag igår och det visade ju sig vara helt meningslöst. Jävla fåne... Ja, ja. Han ska få sig en omgång ikväll. Hoppas jag. Jo, det ska han. Fan. Nu dyker det upp scenarion i skallen igen. Bäst jag beger mig.

 

Det är skönt att jag inte har så långt att gå. Det brukar jag alltid tänka förvisso. Men jag ska vara evigt tacksam för det tycker jag. Jag som inte gillar att gå längre sträckor. Att få tag i en taxi dessa dagar är inte det lättaste heller. Och absolut inte det säkraste.

Jag tycker synd om Voronji som måste stå ute i kylan vareviga natt. Jag ger honom den sedvanliga allmosan; En cigg. Inte för att han nödvändigtvis förtjänar den. Antagligen tvärtom. Men jag vill vara vid god fot med gudarna och det här har blivit en rutin nu. Jag kan helt enkelt inte backa ur. Jag kan inte riskera att han blir sur på mig. Jag har fått se prov på hans temperament och det vill jag inte en gång till. Här har du.

Mmm... Det där ljudet av pokermarker som klinkar mot varandra går inte att bli trött på. Det får alltid min kroppstemp att öka någon grad. Jag växlar in mina kvitton och får mina marker. Tre stora högar. Som vanligt. Jag går förbi småborden och klappar mig själv på axeln att jag inte behöver sitta där längre. Nu är säte 4 på bord 5 mitt. Ingen annans. Jag ser dock att vi har en ny förmåga på säte 3. Vad gör Edvin här uppe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...