Gå till innehåll

Trådarnas tråd!


Lingonklonk

Recommended Posts

Eftersom Pokerforum utlyst en tävling där vi ska utse dagens bästa tråd så tänkte jag att någon måste väl starta ämnet? Jag själv har inte riktigt bestämt mig vilken som är min favorittråd ännu men en favorit som jag älskat i ur och skur sedan Berits syslöjdslektioner på 90talet.

 

Jag nominerar Undertråden till dagens tråd!

 

Spoiler!
Undertråden

IMG_0579-2.jpg

 

Undertråden för den oinvigde är alltså den härliga tråden som arbetar tillsammans med övertråden, många på forumet älskar Övertråden mer än den förtjänar, när trådarna arbetar tillsammans så är det faktiskt undertråden som griper tag i övertrådens ögla, inte tvärtom!

Spoiler!
200px-Lockstitch.gif

 

Enligt en gammal skröna som berättats av syfröknar i generationer härstammar undertråden ändå från 1840 talet.

 

Spoiler!
IMG_0426-2-672x372.jpg

 

Är ni ännu inte övertygade om att undertråden är dagens tråd så tänk tillbaka vad det bästa var med syslöjden (Läs minst hemskt) Vad kommer ni fram till?

Jo den där minuten när trådspolen var slut och man fick spola på en ny undertrådsrulle.

 

 

Mmm så hon spinner!

 

Spoiler!
Udklip.jpg

Spoiler!

DSCN0150.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nominerar Undertråden till dagens tråd!

 

Undertråden är verkligen underskattad - speciellt om den är tillverkad av hampa... (http://pokerforum.nu/forum/vrigt-om-poker/71544-dagens-sta-tr.html) :-)

 

Man har forskat mycket på naturliga växtfibrer och kommit fram till att en komposit-fiber av hampa och majs är bland det starkaste som finns:

Starkaste garnet av hampa och majs | forskning.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...