Gå till innehåll

Julbordsrecept


DonnieDarko1

Recommended Posts

Ge mig. :oops:

 

Hittade denna glaze tidigare idag:

 

2 apelsiner, rivet skal och saft

1 dl honung

1 dl torkade tranbär

1 msk finhackad ingefära

½ tsk salt

½ tsk nymald svartpeppar

 

Men kommer definitivt addera chili, en skvätt ketchup och olja.

 

Hur länge kör vi i ugn? Grader?

 

Låg värme (100-125°) och ca 3-4 timmar.

 

Ett annat, men vinnande, recept för riktigt möra revbensspjäll är att förkoka spjällen i buljong tillsammans med klyftad lök, vitlök, morötter salt, tills allt är mört och köttet sitter relativt löst. Därefter i med dem i ungspannan, häll på glaze och in i ugnen på 200° i ca 45 min, på med mer glaze och ytterligare 10-15 min i ugn..

 

Mmmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låg värme (100-125°) och ca 3-4 timmar.

 

Ett annat, men vinnande, recept för riktigt möra revbensspjäll är att förkoka spjällen i buljong tillsammans med klyftad lök, vitlök, morötter salt, tills allt är mört och köttet sitter relativt löst. Därefter i med dem i ungspannan, häll på glaze och in i ugnen på 200° i ca 45 min, på med mer glaze och ytterligare 10-15 min i ugn..

 

Mmmm...

 

Ja, tanken är att förkoka dagen innan så får bli ditt vinnande koncept här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Skulle bara meddela att julstöket blev över förväntan. Jag lyckades dock bli rätt så jättesalongs och glömde därför fota det färdiga resultatet. Här är några bilder jag lyckades knäppa i alla fall:

 

H8IvR1p.jpg

Köttbullsfärsen. Blev kanongött med rödbetor, fin färg också.

 

mTxUc6F.jpg

Revben på förkok. Morötter, schalottenlök och buljongtärningar.

 

5YdbNeo.jpg

Revbensgriljering. Honung, tranbär, pressad apelsinjuice + skal, chili och paprikapulver.

 

3qe6FLI.jpg

Så klart!

 

Pissbilder, men blev i alla fall väldigt gott och mört på alla plan. Sparade även en kokt revbensbit till att äta som den var med potatis och gräddsås på juldagen. Mumma!

 

God fortsättning! :h:

 

(Jävlar vilka gryniga bilder. Jaja.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle bara meddela att julstöket blev över förväntan. Jag lyckades dock bli rätt så jättesalongs och glömde därför fota det färdiga resultatet. Här är några bilder jag lyckades knäppa i alla fall:

 

Pissbilder, men blev i alla fall väldigt gott och mört på alla plan. Sparade även en kokt revbensbit till att äta som den var med potatis och gräddsås på juldagen. Mumma!

 

God fortsättning! :h:

 

(Jävlar vilka gryniga bilder. Jaja.)

 

Kul att det blev lyckat och gott. Uppskattat att du lämnar en rapport på det här viset! Grynigt..? Är det inte 'patina' det kallas?

 

God fortsättning till dig med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...