Gå till innehåll

Julbordsrecept


DonnieDarko1

Recommended Posts

Då jag av någon outgrundlig anledning tagit på mig hela ansvaret över köttbullerullning, revbensgriljering och potatisskivning i år (för första gången någonsin i mitt vuxna liv) så vill man ju briljera vid spisen och känna sig extra nöjd vid 17-hugget när allt ska stå uppdukat på julaftonskvällen. Därför ber jag nu forumet att komma med sina bästa julbordsrecept (inga hamburgare) som jag kan anamma.

 

Kör, (och God Jul)! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag av någon outgrundlig anledning tagit på mig hela ansvaret över köttbullerullning, revbensgriljering och potatisskivning i år (för första gången någonsin i mitt vuxna liv) så vill man ju briljera vid spisen och känna sig extra nöjd vid 17-hugget när allt ska stå uppdukat på julaftonskvällen. Därför ber jag nu forumet att komma med sina bästa julbordsrecept (inga hamburgare) som jag kan anamma.

 

Kör, (och God Jul)! :-)

 

Köttbullar:

 

Om du vill ha extra goda köttbullar skulle jag rekommendera att sautera löken innan du blandar den i färsen (att sautera innebär att du steker löken lätt utan att den får färg).

 

Att använda kryddpeppar som en extra krydda är gott i julköttbullar.

 

För att spara jobb och få fin stekyta på köttbullarna kan du tillaga dem i ugnen i stället för att stå och skaka en stekpanna. Lägg de färdigrullade köttbullarna i en smörad långpanna. Ställ ugnen på 225-250°, sätt långpannan i mitten, och 'stek' i 10-15 min. tills köttbullarna har fått en fin färg.

 

Lycka till och god jul! :-)

 

// Nick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köttbullar.

 

Köttbullar.

 

Ah, mycket goda tips! Jag hade definitivt kört på ströbröd i dessa. Men är det varken eller som gäller? Eller kan man köra på ägg?

 

Hittade förresten det här receptet nyss som lät för jävla gött:

 

400g nötfärs

1 ½ dl vispgrädde

1 gul lök

1 rå rödbeta

1 kruka persilja

50 g Västerbottensost (1 dl)

1 ägg

1 tsk salt

1 krm malen kryddpeppar

 

Bra tips där, Nick. Jag hade också en tanke om att skicka in bullarna i ugnen, men var orolig för stekytan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud pokerforum ala 2015 skrämmer mig! Det var bättre förr!

 

Bjud lite på dig själv istället din tråkige...

 

Om folk kunde hoppa av sin höga hästar och sluta leta ryggdunkningar i form av häftiga oneliners och dylikt så hade det här forumet fortfarande varit helt okej.

 

Hittade ett passande citat av dig förresten:

 

http://pokerforum.nu/forum/1820732-post11.html

 

Mvh /Årets klyscha anno 2014

Mvh /Årets hycklare 2015?

 

Och nej, jag säger inte att det här är världens jävla lajbanstråd eller att PF i allmänhet är nätets metropol, men folket bakom FÖRSÖKER i alla fall. Ta det för vad det är. Alla sköna profiler från förr har antingen kolat, gulat eller gått vidare med sina liv. Jag tycker du ska göra likadant (gå vidare alltså) eller dela med dig av något konstruktivt i tråden. (Ägghalvor med majonnäs räknas INTE.)

 

God Jul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

högrevsfärs valfri mängd, hackad chili, chipotlepaste, vitlök, smoke essence, skvätt whisky, pepparrot, chili explosion, chipotlepulver, chilisalt, santa marias 5 peppers, blanda runt, knåda bullar, bränner riktigt fint och är så jädra saftiga så det inte är klokt sen kommer det en rökig eftersmak av whisky. Vidrigt goda köttbullar, kan tyvärr ej bidra med hur mycket av varje då jag alltid höftar i köket : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

högrevsfärs valfri mängd, hackad chili, chipotlepaste, vitlök, smoke essence, skvätt whisky, pepparrot, chili explosion, chipotlepulver, chilisalt, santa marias 5 peppers, blanda runt, knåda bullar, bränner riktigt fint och är så jädra saftiga så det inte är klokt sen kommer det en rökig eftersmak av whisky. Vidrigt goda köttbullar, kan tyvärr ej bidra med hur mycket av varje då jag alltid höftar i köket : )

 

Det där ska jag testa någon gång när min fru inte är hemma. :) Låter inte så juligt kanske men jäkla gott. Kan tänka mig att 5 peppers borde gå att byta ut mot stjärnanis med nice effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högrevsmys.

 

Ja, det här ska jag definitivt ge mig på! Vi har samma kärlek till chili också märker jag + är det något O7O lärt mig så är det att ha högrev till typ allt.

 

Fast ägghalvorna är jäkligt underskattade....

 

Ja, men ägghalvor har jag koll på. Freebasear t o m med kniv istället för delare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köttbullar:

 

Om du vill ha extra goda köttbullar skulle jag rekommendera att sautera löken innan du blandar den i färsen (att sautera innebär att du steker löken lätt utan att den får färg).

 

Att använda kryddpeppar som en extra krydda är gott i julköttbullar.

 

För att spara jobb och få fin stekyta på köttbullarna kan du tillaga dem i ugnen i stället för att stå och skaka en stekpanna. Lägg de färdigrullade köttbullarna i en smörad långpanna. Ställ ugnen på 225-250°, sätt långpannan i mitten, och 'stek' i 10-15 min. tills köttbullarna har fått en fin färg.

 

Lycka till och god jul! :-)

 

// Nick

 

Förlåt men min katt hade feber :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer mitt favoritrecept till revbensglaze:

 

1dl matolja, 1dl soja, 1 dl ketchup, 1 dl ljus sirap

2 msk flytande honung, lite riven ingefära, massa chilikrydda chipotle

 

Blir garanterat smarriga ribs som kommer göra succé :-)

 

Ge mig. :oops:

 

Hittade denna glaze tidigare idag:

 

2 apelsiner, rivet skal och saft

1 dl honung

1 dl torkade tranbär

1 msk finhackad ingefära

½ tsk salt

½ tsk nymald svartpeppar

 

Men kommer definitivt addera chili, en skvätt ketchup och olja.

 

Hur länge kör vi i ugn? Grader?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...