Gå till innehåll

Virus - Ransomware.


freddex1989

Recommended Posts

Jag har inte drabbats av virus, men företaget min sambo jobbar på drabbades förra veckan. På hennes jobbar finns två klantarslen som med 1-2 timmars mellanrum båda klickade på ett mejl från "Postnord". Exakt det som beskrivs i artikeln här. http://techworld.idg.se/2.2524/1.640961/betala-losensumma-for-ransomware

 

Dom har gamla backups, men några kataloger och filer hade inte backups och man kommer inte åt dom. Idioterna som klickade förstår inte hur dom orsakat detta och den ekonomiska skadan. Jag vet inte hur många Bitcoins kidnapparna ville ha, men det var inte billigt. Tiotusentals kronor var det nog.

 

Frågan är vad det kostar att INTE betala. Alla timmar som datakonsulterna lagt ner på problemet sedan förra veckan...alla timmar dom anställda måste spendera för att återskapa kundregistret osv osv. Alla inkomster som företaget går miste om när alla anställda inte kan jobba med försäljning och produktioner när de istället måste jobba med att återskapa registret.

 

Hade jag varit chef hade jag låtit mina två idioter till anställda betala kalaset.

 

Nåväl. Någon med koll om det inte går att lura kidnapparna? Finns det program som kommer runt problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en massa parametrar att ta hänsyn till men kort sammanfattat så att betala ser jag som en dålig idé, finns ingen garanti för att de kommer låsa upp filerna och skulle väl vara den absolut sista utvägen.

 

Bästa tipset jag kan ge är att köra Kaspersky's ransomware decryptor https://noransom.kaspersky.com/ finns även en länk för instruktioner på sidan.

 

Jag såg för en månad sen att David Jacoby frågade efter senaste versionen av postnord ransomwaren så skulle prova maila honom (david.jacoby@kaspersky.com) med eventuella virus signaturer och försök få hjälp om inte deras tool kan låsa upp filerna.

 

Hoppas det löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en massa parametrar att ta hänsyn till men kort sammanfattat så att betala ser jag som en dålig idé, finns ingen garanti för att de kommer låsa upp filerna och skulle väl vara den absolut sista utvägen.

 

Bästa tipset jag kan ge är att köra Kaspersky's ransomware decryptor https://noransom.kaspersky.com/ finns även en länk för instruktioner på sidan.

 

Jag såg för en månad sen att David Jacoby frågade efter senaste versionen av postnord ransomwaren så skulle prova maila honom (david.jacoby@kaspersky.com) med eventuella virus signaturer och försök få hjälp om inte deras tool kan låsa upp filerna.

 

Hoppas det löser sig!

Tack för ett väldigt bra svar. Jag ska skicka vidare ditt svar till firmans dataansvariga och se om det hjälper.

Ha det gott.

/F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Finns en massa parametrar att ta hänsyn till men kort sammanfattat så att betala ser jag som en dålig idé, finns ingen garanti för att de kommer låsa upp filerna och skulle väl vara den absolut sista utvägen.

 

Bästa tipset jag kan ge är att köra Kaspersky's ransomware decryptor https://noransom.kaspersky.com/ finns även en länk för instruktioner på sidan.

 

Jag såg för en månad sen att David Jacoby frågade efter senaste versionen av postnord ransomwaren så skulle prova maila honom (david.jacoby@kaspersky.com) med eventuella virus signaturer och försök få hjälp om inte deras tool kan låsa upp filerna.

 

Hoppas det löser sig!

Update.

Jag skickade länkarna du tipsade om till sambon. Hon vidarebefordrade till "datakillarna". Sen hände inget, men dom tog FETT betalt. Tusenlapparna gick åt som smör i solsken. Till slut gav dom upp och företaget betalade lösensumman på ca 8800 kr. Jora, krypteringsnyckeln kom och allt slutade lyckligt.

 

Inget försök att lösa problemet med ransomware decrypter eller ens ett tack för mitt/sambons tips. Nada. Det tog alltså 2 månader att lösa och kostade garanterat närmare 50k kr med alla överbetalda "datakillar" som ändå inte löste problemet utan att betala.

 

*SUCK*

 

Polisanmälan? Nix. Pengarna är borta ändå. Vi skiter i vilket. Sambon skiter i det. Hon ska ändå byta jobb snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...