Gå till innehåll

Anordna större pokerturnering i Sverige.


freddex1989

Recommended Posts

Jag känner till det som hände i Grebbestad och det om Berga Open. Men jag vet också att t ex Krukan i Stockholm arrangerar turneringar dagligen och har så gjort i sex år nu. Där krävs medlemskap (?) och ett inköp på oftast mellan 400-1000 kr. Så då är frågan:

-Varför kan inte Svenska Pokerförbundet arrangera poker-sm i Sverige?

-Varför lägga sm på Malta eller i Tallinn?

-Är det inte dags att pokerförbundet på riktigt utmanar monopolet och staten? Vi kan inte hålla på så här längre. Polisen är ändå fullt upptagna med andra större problem i vårt samhälle.

 

Upplägget skulle vara att medlemskap krävs och att inköpet är 0 kr.

Inga pengar i lokalen, vinstpengar betalas ut till bankkonton.

Medlemskapet skulle kosta 5-10k kr om man vill spela SM.

100 kr om man bara vill ha supportmedlemskap.

Endast ett event för att testa/utmana monopolet.

 

Skulle det fungera? Tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner till det som hände i Grebbestad och det om Berga Open. Men jag vet också att t ex Krukan i Stockholm arrangerar turneringar dagligen och har så gjort i sex år nu. Där krävs medlemskap (?) och ett inköp på oftast mellan 400-1000 kr. Så då är frågan:

-Varför kan inte Svenska Pokerförbundet arrangera poker-sm i Sverige?

-Varför lägga sm på Malta eller i Tallinn?

-Är det inte dags att pokerförbundet på riktigt utmanar monopolet och staten? Vi kan inte hålla på så här längre. Polisen är ändå fullt upptagna med andra större problem i vårt samhälle.

 

Upplägget skulle vara att medlemskap krävs och att inköpet är 0 kr.

Inga pengar i lokalen, vinstpengar betalas ut till bankkonton.

Medlemskapet skulle kosta 5-10k kr om man vill spela SM.

100 kr om man bara vill ha supportmedlemskap.

Endast ett event för att testa/utmana monopolet.

 

Skulle det fungera? Tankar?

 

Tror ärligt talat att de allra flesta svenska amatörspelare inte är speciellt sugna på att ingå i ett test för att utmana monopolet. Tror att det skulle bli svårt att skapa någon stämning med ett isolerat event utan något runt omkring. Jag tycker man ska fortsätta bygga på inslaget spår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ärligt talat att de allra flesta svenska amatörspelare inte är speciellt sugna på att ingå i ett test för att utmana monopolet. Tror att det skulle bli svårt att skapa någon stämning med ett isolerat event utan något runt omkring. Jag tycker man ska fortsätta bygga på inslaget spår.

Okej, men om man inte kallar det test då? Kör flera events och andra happenings runt om. Gör det till en festival. Man kan ha olika medlemsavgifter beroende på vilka events man vill spela. Eller kalla det olika divisioner/sektioner/avdelningar av pokerförbundet. Går man med i Omahasektionen kostar det xxxx kr och man får delta i det eventet. Osv. Brainstorma lite med mig nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men om man inte kallar det test då? Kör flera events och andra happenings runt om. Gör det till en festival. Man kan ha olika medlemsavgifter beroende på vilka events man vill spela. Eller kalla det olika divisioner/sektioner/avdelningar av pokerförbundet. Går man med i Omahasektionen kostar det xxxx kr och man får delta i det eventet. Osv. Brainstorma lite med mig nu.

 

Jo, men faktum kvarstår: om du går ut och hårdpromotar ett sånt event med allt vad det innebär är risken hög att det blir avbrutet. Jag tror att de allra flesta spelare idag föredrar en turnering som garanterat blir av. Även med ditt koncept blir du tvungen att välja bort alkoholförsäljning, cash game mm, något som jag tror är en betydande del av arrangemanget.

 

Det är svårt för mig att brainstorma om något jag är rätt övertygad om inte är görbart i Sverige idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker skicka frågan vidare till Lotteriinspektionen för en kommentar.

 

* Slutet sällskap.

* Inga insatser.

* Medlemskassan betalar vinsten.

* Ingen alkoholförsäljning.

* Ingen cash-game.

* Spel på svensk mark.

* Ingen reklam från utomstående utländska spelaktörer.

 

Vad ska jag skriva om arrangören? Jag kan ge dem några alternativ. Ska fila på upplägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker skicka frågan vidare till Lotteriinspektionen för en kommentar.

 

* Slutet sällskap.

* Inga insatser.

* Medlemskassan betalar vinsten.

* Ingen alkoholförsäljning.

* Ingen cash-game.

* Spel på svensk mark.

* Ingen reklam från utomstående utländska spelaktörer.

 

Vad ska jag skriva om arrangören? Jag kan ge dem några alternativ. Ska fila på upplägget.

 

Well, störst chans har du nog om du beskriver arrangören som en ideell organisation utan vinstdrivande syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här sprack det: Någon kan vnna mer än någon annan. Då blir det ett olagligt lotteri.
Fan. Jag som trodde jag var smart. :mrgreen::lol:

 

Well, störst chans har du nog om du beskriver arrangören som en ideell organisation utan vinstdrivande syfte.
Får nog fundera lite mer på min "geniala idé". Haha.

 

Någon som kan förklara för en idiot (mig) hur krukan då kan fungera?

Det går inte. Krukan ligger dessutom ironiskt nog ca 200 meter ifrån polisstationen. Krukan har haft besök av polisen tidigare, men då var det väl för att de sålde alkohol? De har slutat med alkoholen nu och då tycks det gå bra. Betvivlar också starkt på att de betalar skatter för sina anställda, har tillstånd från kommunen att servera och ta betalt för mat eller att brandtillsynen är godkänd. Tveksamt. Men det går bra ändå. Sex år firade dom förra månaden. (tror jag det var)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kan förklara för en idiot (mig) hur krukan då kan fungera?
För att polisen prioriterar "riktiga" brott. Så länge man flyger under den berömda radarn så är det ingen fara. Men skulle man arrangera ett SM så an man i alla fall misstänka/räkna med att CC/LI polisamäler, sedan beror det på om polisen prioriterar eller ej.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen äger poker-sm i Sverige? Teoretiskt sett skulle jag själv kunna anordna ett poker-sm med 9 kompisar? Som test alltså. :-)

 

Ponera sedan att du anordnar eventet på ett dyrt smockat ställe utomlands och att priserna i princip är obefintliga så får du hur det fungerar idag. Mästerskap i ett spel som poker är i grunden helt befängt men det tilltalar väl en del svagare spelare så jag borde väl helt enkelt hålla tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
freddex, jag gillar att du har visioner! Önskar dig ett gott slut och ett Gott Nytt År 2016

 

// Nick

Jag vill inte kalla det visioner. Det är mer brainstorming. Jag tänker inte arrangera någon pokerturnering i Sverige. Det finns andra kompetenta personer som kan göra det. Men, om det blir av så anmäler jag mig givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...