Gå till innehåll

PLO8 på svartklubb i London


Im4Smoke

Recommended Posts

PLO8 5-5-10£ game på en svartklubb i London, vi spelar 4-handat.

 

Stackar är mellan 1.500-10.000£.

 

Lite bakgrundsinfo är att jag aldrig skulle sätta mig i det här spelet om jag inte ansåg mig vara en vinnare i det. Dels för att det är en stor del av min rulle och mestadels för att det är större delen av mina fickpengar för helgens roligheter... Förlorar jag mitt inköp/potten, har jag givetvis kvar deg för att ha kul, men vinner jag potten så kommer jag kunna ha KUL på de kvarvarande dagarna. Anledningen till att jag ansåg mig vara vinnare och värt att ta ett skott är för att jag aldrig tidigare sett ett PLO8 spel på den här klubben och för att det var de sterotypiska fiskarna som satt på bordet, afghanska pizzabagare.

 

Handen då;

 

Jag (1.800£-ish) sitter UTG och får autostraddla till 10£.

 

Knappen foldar

Storstacken i SB kompliterar, likaså gör en som täcker mig i BB och jag knackar med :Jd::Js::Kc::Th: (kom ihåg att det här är PLO8 jag är inte direkt skitbra på spelet men har slutat spewa med bara Hi-händer).

 

Flopp :2s::Qh::Jh:

 

Storstack pott till 30£, täckisen pottar snabbt om till 120£, vi flattar och SB flattar. Så potten är på 400£-ish och vi har kvar 1.650£ eller någe sånt.

 

Turn ploppar upp :7d: så lågdraget kommer in i spel.

 

SB bettar 200£ nu och BB flattar denna gången. Här tänker jag bara att jag vill ha kvar båda händerna i spel om det är så att jag har Hi-handen och lågen trillar in på floden. Stoppar vi in och nån har bättre Hi-hand har vi fått den i den berömda ändå, så går hellre trevägs och ger typ inte upp på något höstlöv som kan trilla in på sista gatan poker. Potten e på cirkus 1.000£.

 

Så iallafall, river landar :2c: så low är ur spel och vi sitter med tredje nöten på snuskdragensbräda.

 

SB checkar, BB checkar till oss och vi går givetvis för vaaaalue. Vi har 1.200£ kvar och jag bestämmer mig tillslut för 400£+lite olika småvalörer i fina färger.

 

Efter en kortstunds stekande pottar storstacken om och BB viker snabbt. Upp till oss nu om vi ska syna av våra sista 800£ eller inte med tredjenöten.

 

Info är alltså kort o gott handen som spelad, fi som afghan, förmodligen pizzabagare eller annan snabbmatsfantast och tillsynes ingen jätte erfarenhet av hi-low spel. Dock är det en stor summa i pure-cash för den framtida resans utgång, vilket vi behöver ha i minnet.

 

Inputs plssss! :shock::roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn. Tänker inte beta tredjedelspott och vika emot en bagare som kanske inte kan spelet och dessutom kan ha en hel del kombos sämre för värde. Dessutom är livefisk alltid mer random än man ger dem cred för. :)

 

Edit: Chanserna att han har 2x är väl ganska stora mtp att det är PLO8 ni lirar? För en High-fisk kanske en 2x-båt ser ut som nuts så som actionen gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så han kan inte ha Q2, J2, 72, bara en 2a? Vad är det du vill säga med din post? Skiter faktiskt i om han slänger upp en näve som slår mig, undrar hur andra hade gjort i samma situation.

 

Det kändes inte som du sket i om du var slagen när du beskrev förutsättningarna om att pengarna vore gött och det var ett skott osv.

 

Det finns många händer han kan ha, jag ställde en fråga för det kändes som historien hade ett olyckligt slut. Men jag synar av. Felet du gör IMO är att beslutet om synen ska tas innan du värdebettar 400. Jag hade tänkt, om jag bettar 400a för värde här, är jag bered att syna om han smetar in degen? Är svaret nej så tycker jag heller inte om värdebetten eftersom du då sitter kvar med 800 bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SB bettar 200£ nu och BB flattar denna gången. Här tänker jag bara att jag vill ha kvar båda händerna i spel om det är så att jag har Hi-handen och lågen trillar in på floden. Stoppar vi in och nån har bättre Hi-hand har vi fått den i den berömda ändå, så går hellre trevägs och ger typ inte upp på något höstlöv som kan trilla in på sista gatan poker. Potten e på cirkus 1.000£.
Det här resonemanget förstår jag inte.

 

Endera har någon bättre highhand (QQ) och vi får den i rumpan, men vi har hyggliga chanser att dra ut. Men annars leder vi höghanden, alldeles utmärkt att nu ta fullt betalt och låta de afganska bagarna betala för eventuella lågdrag. Stoppar vi in här så blir det garanterat trevägsaction, annars är det inga pizzabagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn. Tänker inte beta tredjedelspott och vika emot en bagare som kanske inte kan spelet och dessutom kan ha en hel del kombos sämre för värde. Dessutom är livefisk alltid mer random än man ger dem cred för. :)

 

Edit: Chanserna att han har 2x är väl ganska stora mtp att det är PLO8 ni lirar? För en High-fisk kanske en 2x-båt ser ut som nuts så som actionen gått.

 

Tack för din input JackVegas!

 

Precis, som jag ser det och av erfarenheter är inte alla ranger jämt i toppen i live-spel. Oftast är en båt en båt och det spelar ingen roll hur stark den är för de gubbar som gillar att sitta vid den gröna filten och leka med plast jetonger.

 

Det kändes inte som du sket i om du var slagen när du beskrev förutsättningarna om att pengarna vore gött och det var ett skott osv.

 

Det finns många händer han kan ha, jag ställde en fråga för det kändes som historien hade ett olyckligt slut. Men jag synar av. Felet du gör IMO är att beslutet om synen ska tas innan du värdebettar 400. Jag hade tänkt, om jag bettar 400a för värde här, är jag bered att syna om han smetar in degen? Är svaret nej så tycker jag heller inte om värdebetten eftersom du då sitter kvar med 800 bara.

 

Lingonklonk, tack för ett mer utvecklande svar än att jag skulle gråtrunka i ett hörn framför datorn över en förlorad pott. För att kunna sätta sig in i situationen på river ville jag ta med information om att pengarna betydde pure-cash för mig och inte bara valörer i ett kortspel.

 

Tycker dock ej ditt sista resonemang fungerar riktigt då det finns situationer där det är en självklar värdebett (vilket det faktiskt är i den här handen IMO) och om du då har en, som jag kallar det "självklar värdebetts-hand", kan det ställa till frågor på river om spelet blir annat än syn från dina motståndare. Känns inte som ett beslut som går att ta på autopilot med tanken innan bettet. Jag TROR ju att jag leder när jag bettar och försöker sizea för att bli synad. När jag blir höjd på floden sätts jag mer i chock än att realistiskt ha en plan jag kommit på innan där jag bör folda vid omslag. Hoppas du förstår mina tankar.

 

Det här resonemanget förstår jag inte.

 

Endera har någon bättre highhand (QQ) och vi får den i rumpan, men vi har hyggliga chanser att dra ut. Men annars leder vi höghanden, alldeles utmärkt att nu ta fullt betalt och låta de afganska bagarna betala för eventuella lågdrag. Stoppar vi in här så blir det garanterat trevägsaction, annars är det inga pizzabagare.

 

Som sagt är jag inte direkt skitbra på just detta Hi-low spelet :-P MEN vad jag har uppfattat det som, vill man i splitspel ha med sig en tredjepart. I situationens hetta tolkade jag det som att storstacken förmodligen skulle potta om igen om jag stoppade in mina marker på turnen och då bör täckisen slänga sin näve vilket leder till att vi bara är två stycken inför river där jag inte har något lågdrag.

 

Någon som är bättre på splitpspel får gärna kommentera :-)

 

 

--------------------------

 

Är inte ute efter att få reda på om jag gjorde si eller så rätt, vill mer veta vad andra i samma situation hade gjort. För att slippa spekulationer kan jag säga att jag inte blev visad fyrtal eller QQQ. Can you guess why? Precis, jag foldade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gråtrunka är underskattat, tyvärr är det många som inte förstår hur man gör det riktigt och därför ser denna syssla som något tragiskt. Vidare resonemang i ämnet tas i PM eller i andra forum.

 

För att förtydliga då jag kanske inte var tydlig så tycker jag det är EXTRA viktigt att fundera på vad du gör om han raisar innan du bettar eftersom pengarna var väldigt betydelsefulla i detta läget. Då hade du kunnat siza din värdebett så du har lagom kvar bakom för att kunna lämna bordet men ändå ha råd med 2 luder, 4 heiniken och en fish n chips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag foldar aldrig här - knappt mot någon, ska vara en väldigt tight spelare och har 99% QQ, 1% 22. Gissningsvis har ingen speciellt mycket rutin av PLO8 cg och mosar med 2x.

 

£800 är ju pengar man kan ha kul för, men om du tog beslutet att sätta dig med xx% av din totala rulle för att spelarna var värde så känns det som tjänstefel att folda tredje nöten.

 

Edit: Tror jag vevar om på turn. Du är ju nöjd att vinna potten, vill ta betalt för drag och får in större delen av din stack - har fi QQ så får det väl vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare skribenter att turn måste spelas annorlunda. Fullt tillräckligt med 1 st syn dels för att lågdraget ännu inte slagit och dels för att om du nu spelar med halvt "scared money" finns det endast en del få högdrag som drar ut dig och inga donkiga lågdrag-syner kan scoopa dig.

Med en färdig låg ute skulle du kunna överväga att gå för trevägspott, om risken är överhängande att du tappar folk om du slår om.

 

Skulle va väldigt intressant att veta vad du får för typ av read på fi när river slår, hur han agerar före sin check osv, eller om det är blixtknack?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en färdig låg ute skulle du kunna överväga att gå för trevägspott, om risken är överhängande att du tappar folk om du slår om.
TVery much his. Trevägspott-tänket är bara aktuellt när vi vet om att vi bara kan vinna 50% av potten. Här har vi goda chanser att vinna hela (och ett instopp nu kanske till och med gör att potten slutar nu, trots att det är pizzabagare vi spelar mot, och det vore ju det bästa).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Intressant hand. Beror väl mkt på hur duktig fi är. Har han aldrig spelat plo/hilo förut kan han väl få för sig att 2x/77/båt med 2 är nuts (särskilt när du sizear så litet) och skeppar för värde. Jag har svårt att se "random pizzabagare" bara syna florren med topset men skummare grejer har väl hänt. Hans size turn är ju väldigt weird om jag läste handen rätt? ~400 i potten och han donkar 200? Jag tror ju aldrig att han bluffar frågan är väl bara vad han tror är en bra hand på river.

 

Mina två cent men mot en random förmodat dålig spelare hade jag nog aldrig vikt. Skulle väl kunna argumentera för en fold men tror aldrig att jag hade lyckats göra den ingame. Som spelat blir det väl shrug-syn och gratulera honom om han har bättre, ha kul resterande semesterdagar och konstatera att det krävdes en översettning/enoutare för att gula dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...