Gå till innehåll

GTO für alles!


GTOGUDEN

Recommended Posts

Väldigt bra och tydligt inlägg killerwolf, uppskattas enormt.

 

 

 

Boss, $0.25/$0.50 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

Hero (SB): $51.36 (102.7 bb)

BB: $109.69 (219.4 bb)

MP: $325.68 (651.4 bb)

CO: $93.01 (186 bb)

BTN: $114.85 (229.7 bb)

 

Preflop: Hero is SB with T:spade: Q:spade:

MP raises to $1.75, 2 folds, Hero calls $1.50, BB calls $1.25

 

Flop: ($5.25) 9:diamond: K:spade: A:spade: (3 players)

Hero checks, BB checks, MP bets $5.25,

 

Så van att spela mina kombodrag balls to the wall, men det är väl mycket bättre att bara syna här?

Rätt stort bet i position multiway brukar väl vara rätt starka top-par~ish händer som inte vill bli utdragen? Därav foldar jag nog bara ut 3:e gubben som jag väl inte har något emot att han stannar om jag träffar stege eller färg?

 

Kanske bör jag 3b preflop? Mot en knapphöjning gör jag nog det i lilla mörk, är det ett misstag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Trevlig synspott.

Du har ju egentligen bara 99 för värde här och din hand spelar sig väldigt bra multiway.

Om BB hittar en CR så kan vi ju även få en fin situation att smeta med mer i potten och fantastisk eq om vi blir nersynade.

 

Ang 3b pre så är det nog onödigt för dig i praktiken mot utg OOP. Du kan nog syna in en del och grinda postfloppedge utan att BB squeezepatrullerar dig eller att utg mördar dig med pos+ocappad range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att det är OK att spekulera kring om forumanvändare även har multipla konton, men nej jag är inte BreeOlson (och det konto jag haft tidigare är av lurker variant och knappast något som är känt för massan).

 

Spekulationer om eventuella pokernamn eller namn på andra forum undanbedes.

 

Om du sedan tycker jag beter mig som BreeOlson får du gärna utveckla. :)

(ty min intention är inte att framstå som ett troll)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att det är OK att spekulera kring om forumanvändare även har multipla konton, men nej jag är inte BreeOlson (och det konto jag haft tidigare är av lurker variant och knappast något som är känt för massan).

 

Spekulationer om eventuella pokernamn eller namn på andra forum undanbedes.

 

Om du sedan tycker jag beter mig som BreeOlson får du gärna utveckla. :)

(ty min intention är inte att framstå som ett troll)

 

Behöver nog inte utveckla det för att förstå, det räcker med att läsa dina inlägg, resten får du fundera på :)

 

sorry om det är kränkande på nå vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering gällande mina studier. Mathematics of Poker har på många sätt känts intimiderande, och jag har lockats in i ett "äsch, jag plugga imorrn! Nu spelar jag!" tänk vilket inte på något sätt är till gagn för mig.

 

Hittade detta guldkorn när jag gick igenom professor GTO's inlägg under morgonen.

 

Jag vill inte avskräcka dig på något sätt, men Mathematics of poker kan vara lite tung, skulle du tycka att den blir lite träig / formellt matematisk kan du därför med fördel också testa den mindre krävande

 

the-intelligent-poker-player.jpg

Han slår huvudet på spiken hur det känns för mig. Jag är inte rädd för matematik, jag tycker det är ganska spännande! Däremot har jag ingen formell utbildning i ämnet, och därför kanske det är bättre att köra på en bok som tycks avhandla liknande ämnen men med logiska resonemang snarare än formler.

 

Kommer även slänga in följande två böcker som jag också beställde och som tydligen ska vara av hög klass:

 

D_B_Main_pg_image.jpg

 

Studietiden jag spenderar framför datorn kommer likväl bestå av att lära mig cardrunners-EV och Odds Oracle. Dels för att gå igenom exempelhänder i böckerna men även för att gå igenom egna händer jag jag är nyfiken på.

 

Hoppas vara redo att hugga Mathematics of Poker i höst istället!

 

För att veta vad som är "fel" måste du ha en referensram att jämföra med, t.ex. vad som är "standard" eller "balanserat". Därför lägger många spelare mycket tid på att försöka räkna ut vad som egentligen är balanserat även om de i sitt spel mer strävar efter att exploatera snarare än att spela GTO. Att ha en referensram hjälper dig också förstå hur stor avvikelse du egentligen inför när du spelar "explo" och det ger dig en solid grund att stå på när du inte har någon read / spelar "normalt".

Detta tycker jag beskriver perfekt hur jag ser på saken och varför jag lockas av att lära mig analysera poker med matematik och spelteori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det åka av. Seg vecka i bagaget där jag knappt fick något gjort, så jag väljer att helt bortse från det snedsteget och börja mitt 10-veckors projekt idag istället.

 

Finns inga ursäker. Nu är det bara att leverera. :)

 

Startar dagen med fysisk träning lyssnandes på andra delen av en podcast intervju med Ben Tollerene. Kan verkligen rekommendera den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boss, $0.25/$0.50 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $47.17 (94.3 bb)

Hero (BB): $100 (200 bb)

MP: $51.86 (103.7 bb)

CO: $60.25 (120.5 bb)

BTN: $88.05 (176.1 bb)

 

Preflop: Hero is BB with 9:heart: 7:heart:

MP raises to $1.50, CO calls $1.50, 2 folds, Hero calls $1

 

Flop: ($4.75) 3:heart: 9:spade: 5:heart: (3 players)

Hero checks, MP checks, CO checks

 

Turn: ($4.75) 8:diamond: (3 players)

Hero bets $3.56, MP calls $3.56, CO folds

 

River: ($11.87) 7:club: (2 players)

Hero ?

 

Ok att betfolda här eller blir det för tunt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boss, $0.25/$0.50 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $47.17 (94.3 bb)

Hero (BB): $100 (200 bb)

MP: $51.86 (103.7 bb)

CO: $60.25 (120.5 bb)

BTN: $88.05 (176.1 bb)

 

Preflop: Hero is BB with 9:heart: 7:heart:

MP raises to $1.50, CO calls $1.50, 2 folds, Hero calls $1

 

Flop: ($4.75) 3:heart: 9:spade: 5:heart: (3 players)

Hero checks, MP checks, CO checks

 

Turn: ($4.75) 8:diamond: (3 players)

Hero bets $3.56, MP calls $3.56, CO folds

 

River: ($11.87) 7:club: (2 players)

Hero ?

 

Ok att betfolda här eller blir det för tunt?

 

Var planen cr flop? Antar att du iaf hade ngn sorts uppfattning om fi's cbet tendenser? Iaf, jag donkar nog ut här ganska ofta mot de flesta spelare med någorlunda normala cb % och följer sedan upp turn med hög frekvens om callad. Sen beror det ju också lite på hur stabhappy co är vs missed cbets men på den brädstrukturen kommer nog pfr's cb % att ligga åtskilliga %-enheter under avg = inte optimalt 3-vägs imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input Trollinorr. Jag måste nog börja donkbeta på såna brädor särskilt multiway där folk är rädd att cb:a. Jag håller med.

 

Jag gick för x/r ja. "regs" på denna nivå älskar att cbeta. De har inte alltför sällan 80-90% cbet, måhända lägre multiway även om jag inte är helt säker att de tänker så långt. 8-)

 

Har en helt ny databas sedan 1 vecka tillbaka och hade endast 15 händer på MP. Han var inne och vevade aggressivt i ett par potter och hade något likt 50/45ish även om det givetvis inte konvergerar mot sanning under det lilla samplet.

 

CO synar med lite vad som helst men höjer sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Dagboken lever, men min pokervolym har varit låg. Ultra-fail såhär långt.

Kommer göra justeringar kring mina vanor så jag kan falla tillbaka på de och få in volym + studier även de dagar då man inte drömmer om att bli en gtogud.

 

Skottar friskt på /1 och det går helt ok.

 

 

fråga -- käkar rejken upp mig om jag spelar hunl på /1 och senare /2? Tycker HU är kul och ser det som ett fint komplement till övrigt spelande.

Har ingen lust att vägra spela mot någon om det spelar in på svaret till frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej hallå dagboken

 

Mål för veckan: något av en "lockdown" (tror definitivt på kvantitet > kvalitet, men jag är peppad på att spela mycket denna vecka).

 

1. 20k händer (mestadels på /1)

2. 7 timmars studier

3. Ut och röra på mig fysiskt vid 5 tillfällen

4. Börja skriva en privat pokerdagbok. Mycket utförligare och frekvent än jag gör här. Tror det kommer hjälpa mig att befästa vad jag lär mig och hjälpa mig vad jag bör fokusera mina studier härnäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 händer som säkert är standard men där jag inte visste vad jag ville göra och därmed säkert spyr pengar i det långa loppet.

 

#1

 

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

SB: $244.49 (244.5 bb)

Hero (BB): $98 (98 bb)

MP: $27.75 (27.8 bb)

CO: $266.70 (266.7 bb)

BTN: $133 (133 bb)

 

Preflop: Hero is BB with J:spade: J:club:

MP raises to $3.50, CO folds, BTN raises to $10, SB folds,

Hero

 

MP = shortstack som är rätt lös men inte jättepassiv.

BTW = 30/25 över 100ish händer.

 

4bet OK? Inte jättesugen att syna och låta shortstacken pusha. Vill hellre arbeta med den fold equity jag har.

Om jag 4b kan jag väl inte folda mot en BTN push 100bb djup?

 

Hur spelas denna hand preflop om MP är 100bb djup?

 

 

#2

 

Boss, $0.50/$1 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

Hero (SB): $100 (100 bb)

BB: $81.60 (81.6 bb)

MP: $266.70 (266.7 bb)

CO: $171.99 (172 bb)

BTN: $243.99 (244 bb)

 

Preflop: Hero is SB with T:club: 9:club:

MP raises to $3.50, 2 folds, Hero calls $3, BB folds

 

Flop: ($8) T:diamond: 8:spade: A:spade: (2 players)

Hero checks, MP bets $6, Hero calls $6

 

Turn: ($20) 7:heart: (2 players)

Hero checks, MP bets $14, Hero calls $14

 

River: ($48) 5:spade: (2 players)

Hero

 

Fienden är 20/15 över några hundra händer. Verkar smartare än vissa andra med "icke nöjesspelar stats". (troligen reg men vad vet jag)

 

Nån anledning att donka eller x/r turn?

 

Vad sägs om att överbetta river? (har en fäbless för det!)

Min range bör väl vara mestadels Ax, färg, Tx, nåt kombodrag som blivit tvåpar eller bustat. Han lär inte köpa att jag pushar något annat än färg för värde här, och så jävla mycket luft har jag ju inte.

 

Såga mig :h:

 

 

Dagens grindlåt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1, JJ, är en seg spot. Då du skriver BTW = 30/25 menar du BTN va? :) Jag har svårt att se BTN vara light här, mot en 28bb stack så commitar han sig iom 3beten till 10bb, nu skriver du ju inte ngt om 3bet % för btn så jag antar att den kan ligga allt mellan 7-12% typ, men rangen lär väl vara från 99/AQs+ förutsatt att shortstacken inte är väldigt bred från EP vilket skulle göra den marginellt bredare.

 

Just iom att openraisern i detta fall är så short blir det extra svårt att vara kreativ med ditt handurval, för att inte bli spewig måste du ju åtminstonde ha hyfsad equity om shortien shovar, så lägga in några händer som spelar hyfsat som cold4bet-call mot shortien men kan foldas mot BTNs reshove kanske kan vara ok. Typ några AQ,/KQs. Annars blir det väl mest JJ (ej 100%) och bättre som kall4betas här.

 

Syna kan väl gå ibland men jag föredrar att ha en hyfsad read på postflopspelet hos FI isf, särskilt ur pos då vi kommer bli tvungen att vika på en stor andel av flopparna (57% av ggr floppar ngt överkort mot JJ, se exv http://www.flopturnriver.com/poker-strategy/pocket-pairs-and-over-cards-chart-19145)

 

Segaste scenariot är ju som du nämner de ggr shortien viker och btn shovar, nu vet jag inte riktigt hur 0.5/1 spelar (dollar eller sek?) men i min erfarenhet från midstakes kommer du år 2015 bara att få se QQ+/AK här vilket du med ditt stackdjup och givna hand gör en marginellt -ev syn med isf.

 

Hand 2. Fold pre! :) 3.5x, oop och FI är nit låter inte som jättebra spot tycker jag. Förutsatt att han inte är lättbluffad eller ger upp väldigt mkt. Som spelat - varken donk eller xr turn låter särskilt attraktivt som jag ser det, floppen är väl inte suuuperdragig men jag tror nog ända att snittreggen kommer lägga in en xr redan på flop på den brädan med en hand som slår AK.

 

På en turnad 7a som är relativt blank (77/A7/J9 har du ju typ aldrig, ska väl vara J9ss då iom att du dök upp med 9Tsuit denna gången hehe) kan du inte reppa särskilt mkt utan kommer mest se ut som semibluff/bluffkonvo.

På river - iom att du väldigt sällan har bäst hand här är nog en bluffdonk hyfsad, leda ut för ca pott för att reppa färgen med dina "9Tss/JTss/QJss/KQss".

 

Överbetta som du nämner går väl också, särskilt eftersom han är nit vilket markant sänker risken för att du bluffar in i det du själv reppar. Nu är jag inget mattegeni men vid närmare eftertanke så krävs det kanske lite överoptimistiskt hög FE för att bluffen ska vara EV+ givet att din donkbetsize ligger i det högre spannet. hmm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd TrolliNorr. Jättekul att bättre spelare har lust att diskutera/hjälpa ambitiösa nanospelare :h:

 

Håller helt med om hand #2. Bör nog inte vara inne och böka ur position mot en tight öppningrange med T9s. Är det OK att 3b handen mot samma motståndare om han satt i CO eller knapp och därmed har en klart bredare distribution?

 

Hand #1 är väl såpass marginell att det nog är bäst att hålla det enkelt. Mindre risk att jag begår stora misstag pga okunskap då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...