Gå till innehåll

Grinda i Thailand


Recommended Posts

Hej,

 

Jag har precis bokat en enkel till Thailand där jag tänkte grinda. Hur länge jag blir kvar beror på resultatet och hur länge man står ut. Men då jag kände att jag behövde komma bort och att leva billigt var ett av kriterierna blev det Thailand.

 

Frågan är bara hur länge kan man stanna och grinda i Thailand?

Jag har inte sökt visum, läst att man inte behöver visum för en vistelse under 30 dagar. Jag kommer givetvis att stanna längre än så.

 

Kan man förlänga visum på plats? Hur länge kan man förlänga?

Behöver man giltigt visum och hur kollas det? Om man inte har det, vad kan hända då?

Samt hur är det normala internet standarden i Thai? Har hyrt en villa i svensson svensson område, bör fungera OK?

 

Så snart jag är på plats nästa vecka blir det en DB här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig vågat stanna utan visum, men vet flera som gjort det och inte varit några större problem när dom ska lämna landet sedan. Är väl 500 baht per dag overstay med ett tak på 20k baht om jag inte missminner mig. Stannar du över en längre tid så kan du bli portad från landet i x antal år beroende på hur lång overstay du har, men rätt säker på att det går att betala sig ur det 9/10 ggr. Edit: inget jag rekommenderar då man faktiskt kan ha otur också.

 

Angående internet går det att få ganska bra internet, helt klart tillräckligt bra för att grinda på iaf. Det gäller att tjata, tjata och tjata för att få saker fixade i Thailand överlag, likadant är det med internet.

 

Inte helt 100, men tror att du måste lämna landet för att ansöka om visum. 2-3 dagar i Malaysia medan man väntar på att allt ska bli klart är helt klart överkomligt imo.

 

All info ang visum finns bara en googling bort, se till så att du hänger med på vad som händer då dom kommer på lite nya regler lite då och då.

 

Vart i thai ska du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny regel angående de 30 dagarna man får automatiskt är att det går att förlänga det 30 dagar till på ett imigrationskontor i stället för de 7 extra dagarna man kunde få tidigare.

Inga problem att få ett dubble entry visa som ger 2x90 dagar, går säkert lätt att få tripple med.

Jag brukar inte ha några större problem med att spela på svs över 3G internet i Thailand när jag hittat den operatör med bäst täckning där jag bor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planerar att göra samma sak lite längre fram. Ser fram emot en dagbok.

 

Söka 60 + 30 dagar -> lämna landet -> repeat känns väl som det mest troliga.

 

Kanske om man tar med sig en thai, har ett kontraket på boende och försörjningsmedel så kanske man kan bli erbjuden ett längre visum. Rena spekulationer från min sida dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny regel angående de 30 dagarna man får automatiskt är att det går att förlänga det 30 dagar till på ett imigrationskontor i stället för de 7 extra dagarna man kunde få tidigare.

Inga problem att få ett dubble entry visa som ger 2x90 dagar, går säkert lätt att få tripple med.

Jag brukar inte ha några större problem med att spela på svs över 3G internet i Thailand när jag hittat den operatör med bäst täckning där jag bor.

 

Tack för bra svar allihopa!

Bara för att klargöra, du menar att man kan förlänga dessa 30 dagar på ett kontor som du nämner. Och detta kontor ligger alltså i Thailand?

I så fall låter det inte som att det vore några problem att åka ner utan visum. Alltså enbart med de 30 dagarna som man får fritt så att säga. Och sedan förlänga det på plats med x antal dagar och gånger det nu blir aktuellt. För i så fall ser jag inget behov av att börja söka visum här i Sverige utan då tar jag det allt eftersom där nere och sticker asap!

 

Hur ofta och vid vilka tillfällen, om det ens händer. Kan man bli ombedd att visa visum?

 

Jag börjar i Phuket. Fick en bra deal på en villa i ett svenskt området i 3 månader. Aldrig varit i Thailand så kändes bra att börja med och sedan får vi se när man hunnit utforska det lite mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Immigration finns i de större städerna i Thailand. Så åker du ned utan visum får du först 30 dagar, och sedan kan du förlänga det 30 dagar till innan du behöver lämna Thailand.

Om du bara åker över gränsen och tillbaka efter det kan gränskontrollanterna bli kinkiga så det är bäst att söka visum om du ska stanna längre än 60 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekommendera overstay då dom har blivit mycket hårdare sedan militären tog över förra året , inget tak vad jag vet på böter som det var förut och utvisning på lång tid är tydligen vanligt nu

 

Sök visum här hemma med 2,3 entry mycket billigare mycket smidigare och mycket säkrare

 

Lycka till med grindandet 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men min fråga då. Är det värt att åka till Thailand

(en så pass kort tid ändå som en månad faktiskt är),

för att spela poker 4 veckor?

Du tror inte att du kommer vilja göra annat när du väl är där?

Jag hade förstått om man var leds på Svea Rike och åkte ner på ett minimum 3 månader.

Intressant post här faktiskt, då jag själv pysslat med samma, fast då i Nya Zeeland under 3 månaders period

(probably best timezone för onlinepoker i världen) om man vill gå upp klockan 7 på morgonen, som en vanlig arbetsdag och regga Big 11.

Förutsatt att man är en morgonmänniska då.

 

Är du cashgame eller turneringspelare?

 

Hade varit riktigt awesome att åka till Thai och göra detta under en 6 månaders period! ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade både googlat en massa och sökt här på forumet innan jag drog till Thailand i nuläget. Jag orkar inte skriva allt jag skrev i förra tråden (inte speciellt längesedan) om samma ämne men cliffs efter de ändringar som gjorts: Åk INTE utan visum, det var chill på "den gamla goda tiden" men nu är det en jättedum risk att ta för att man inte orkar fixa visum. Och försök verkligen fixa double entry :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Är själv på väg till Thailand för att grinda över vintern. Letar boende till en fast och rimlig månadskostnad. Vart ska man leta då. Antar att AirBnB är mer för short term och lite over priced? Samt tips på vart man ska bege sig. Vart hänger alla svenskar?

 

Det finns nog inget svenskställe men Phuket har väl flest charterturister.

 

Pattaya är nog fortfarande populärt bland torskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt allavisum.se får man inget visum om man inte har hemresa bokad så det var lite problematiskt. Eftersom man inte vet hur länge man blir kvar.

Har ni råkat ut för det också?

 

så är reglerna men i praktiken brukar det gå bra ändå.

 

jag blev tillsagd vid incheckingen att jag var tvungen att ha returbiljett så jag bokade den billigaste flighten jag kunde hitta, men det var antagligen pengar i sjön för många struntar helt i det och kommer in i landet utan problem.

 

om du blir stoppad kan du i de allra flesta fall köpa biljett där och då, men det värsta scenariot är att du blir satt på ett plan tillbaka.

 

jag har inte använt denna tjänsten men om det funkar är det ju en rätt billig försäkring för att slippa oroa sig: https://flyonward.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är reglerna men i praktiken brukar det gå bra ändå.

 

jag blev tillsagd vid incheckingen att jag var tvungen att ha returbiljett så jag bokade den billigaste flighten jag kunde hitta, men det var antagligen pengar i sjön för många struntar helt i det och kommer in i landet utan problem.

 

om du blir stoppad kan du i de allra flesta fall köpa biljett där och då, men det värsta scenariot är att du blir satt på ett plan tillbaka.

 

jag har inte använt denna tjänsten men om det funkar är det ju en rätt billig försäkring för att slippa oroa sig: https://flyonward.com/

 

Okej men då menar du att du åkte dit utan visa? Eller hur lyckades du söka utan biljett..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte läst för hur länge folk planerat att vara där men var själv där 4 månader Jan-Slutet April. Gjorde en visarun till Malaysia (ska vara ur landet 48h om jag minns rätt). Får ju först 30 dagar på flygplatsen sen kan man förlänga 30 dar för 2500 baht eller nåt. Detta gjordes på thailändska ambassaden i Hua hin men finns väl utplacerade runt om i landet. Gjorde sedan en visarun å fick 30 nya dagar på flygplatsen för att sedan förlänga en gång till på ambassaden. Väldigt gott om turister som gör såhär och var för mig helt problemfritt. Är planen att vara där längre skulle jag rekommendera att ska visum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte läst för hur länge folk planerat att vara där men var själv där 4 månader Jan-Slutet April. Gjorde en visarun till Malaysia (ska vara ur landet 48h om jag minns rätt). Får ju först 30 dagar på flygplatsen sen kan man förlänga 30 dar för 2500 baht eller nåt. Detta gjordes på thailändska ambassaden i Hua hin men finns väl utplacerade runt om i landet. Gjorde sedan en visarun å fick 30 nya dagar på flygplatsen för att sedan förlänga en gång till på ambassaden. Väldigt gott om turister som gör såhär och var för mig helt problemfritt. Är planen att vara där längre skulle jag rekommendera att ska visum.

 

Antar att du menar immigration office.

 

Sättet du skriver gjordes det en klassisk thailändsk "crackdown" mot för inte så längesedan men då har de frångått det sen igen. Vilket iofs också är typiskt thailändskt. Förr eller senare kommer det en liknande crackdown igen :roll: Det gäller att inte ha otur bara om man chansar utan visum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...