Gå till innehåll

Medlem i SvePof


Recommended Posts

Om vi börjar med fråga 2:

Fram tills dess att vi förhoppningsvis har en förbättrad spellagstiftning skulle ett Live-SM på Svensk mark innebära behovet av ett samarbete mellan SvePof och SvS/CC där SvePof sanktionerar och bjuder in till ett Svenskt Mästerskap i SvePofs namn som arrangeras av SvS/CC.

 

Det är här det tar slut: Samtidigt som Svepof gör ett samarbete med SvS, så kan du glömma att det blir någon förändrad spellagstiftning vad gäller lagliga pokerklubbar; Argumentationen för politikerna från LI/SvS blir då - livespelarna är fullständigt nöjda med att spela på CC, se bara att de lkägger sitt SM hos oss, det behövs inga klubbar runt om i landsorten.

 

SM är till att manifestera att det inte alls är CC/SvS som är pokersverige, utan det är alla klubbar och homegames runt om i landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 123
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är här det tar slut: Samtidigt som Svepof gör ett samarbete med SvS, så kan du glömma att det blir någon förändrad spellagstiftning vad gäller lagliga pokerklubbar; Argumentationen för politikerna från LI/SvS blir då - livespelarna är fullständigt nöjda med att spela på CC, se bara att de lkägger sitt SM hos oss, det behövs inga klubbar runt om i landsorten.

 

SM är till att manifestera att det inte alls är CC/SvS som är pokersverige, utan det är alla klubbar och homegames runt om i landet.

 

Bra inlägg - dessa politiker som du nämner kan säkert få argument för att fortsätta jobba emot SvePof och alla vi som vill ha tillgång till pokerklubbar runt i landet.

 

Det betyder inte att det är särskilt starka argument då ett flertal av oss fortfarande har många mil att köra innan vi kan gå på CC.. Ett SM i samarbete med SvS/CC kan ju också innebära att man får en mindre konfliktbetonad dialog om spellagstiftningen och en bättre förståelse för oss som vill kunna spela poker med vänner utan att slösa timmar i en bil.

 

Tycker du det är rätt att aktörer med oändliga resurser skall kunna styra pokerscenen? För min del så är det snarlika monopolet och skrämmande snabbt växande Pokerstars ett större hot mot den stora massan av Svenska pokerspelare än SvS/CC..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ditt tilltalsnamn nick/niklas/nicklas eller dylikt ska jag äta upp min socka, som en gammal pokerdinousarie jag ogillar(men du gillar va?) en gång sa.

 

Bjoelle, du behöver inte äta upp din socka :-)

 

Jag vet inte om du hänvisar till Dan Glimne eller inte, men jag känner inte till historien?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

Haha, tack 'Terrible' :-)

 

Bjoelle, om du läser detta så får jag ärligt erkänna att jag gillar delar av Kens blogg. Jag har lärt mig oerhört mycket om pokervärlden genom hans inlägg på poker listings - både den tidigare Svenska bloggen och nuvarande Engelska version.

 

Jag följer ett flertal bloggar regelbundet och uppskattar bl a all den spel och poker-historia som Dan Glimne delar med sig av.

 

En person som inspirerat mig, och som jag hyser stor respekt för är Mattias 'Pokerstar' Andersson - Mattias personliga bloggar och positiva inställning till livet är beundransvärd!

 

Några av bloggarna på Poker se är också riktigt läsvärda - favoriterna på Poker se är Sören Lundgren och Koivu och Egons Podcast!

 

Sist men inte minst kommer Simon 'Dybban' Lindells blogginlägg och krönikor! Dybbans alster är närmast beroendeframkallande då de ofta är både underhållande och mycket tänkvärda.

Redigerad av Poker_Nick
Efter ytterligare 6 månader som amatörspelare har jag nu uppdaterat mina favoritbloggar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, tack 'Terrible' :-)

 

Bjoelle, om du läser detta så får jag ärligt erkänna att jag gillar delar av Kens blogg. Jag följer ett flertal bloggar regelbundet och uppskattar bl a all den spel och poker-historia som Dan Glimne delar med sig av. En härlig blogg som jag ofta återvänder till är den LappRoffe skriver - underbar attityd! Några av bloggarna på Poker se är också riktigt läsvärda! Dybbans blogg är svår att missa och även den är riktigt bra emellanåt.

Ett lästips då är ju Donrollos blogg, han delar även med sig av riktiga bra tips så som stege osv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du det är rätt att aktörer med oändliga resurser skall kunna styra pokerscenen? För min del så är det snarlika monopolet och skrämmande snabbt växande Pokerstars ett större hot mot den stora massan av Svenska pokerspelare än SvS/CC..
lol what?

 

Är det någon som har oändliga resurser så är det CC/SvS, och inte Pokerstars. Har du kikat på respektive sajts marknadsföringsbudget i Sverige? SvS är top 5 av alla reklamköpare i Sverige, alla kategorier.

 

Vidare så är det minst sex kompetenta sajter som sponsrar live-SM i år (Pokerstars/Full Tilt/Paf/Nordicbet/Betsson/Betsafe) och du vill byta ut dessa mot den mest inkompetenta sajten av de alla (som inte ens får anordna riktiga satelliter?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol what?

 

Är det någon som har oändliga resurser så är det CC/SvS, och inte Pokerstars. Har du kikat på respektive sajts marknadsföringsbudget i Sverige? SvS är top 5 av alla reklamköpare i Sverige, alla kategorier.

 

Vidare så är det minst sex kompetenta sajter som sponsrar live-SM i år (Pokerstars/Full Tilt/Paf/Nordicbet/Betsson/Betsafe) och du vill byta ut dessa mot den mest inkompetenta sajten av de alla (som inte ens får anordna riktiga satelliter?)

 

Ok, jag köper till viss del det du säger om SvSs marknadsföringsbudget. Då jag själv gillar idrott så är jag dock tacksam för hur SvS driver mycket av sin marknadsföring genom sponsoravtal som stödjer just idrottsrörelsen i Sverige. Det betyder inte att jag är nöjd med den monopolsituation som existerar.

 

Min kommentar angående Pokerstars som ett snarlikt monopol är deras position och tillväxtambitioner internationellt sett. Jag är för lite insatt i kompetensen bland de samarbetspartners som Pokerevent har samlat inför live-SM och som jag skrivit tidigare så kritiserar jag heller inte Pokerevent eller dessa samarbeten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag har förstått så är vi ännu inte någon stor skara medlemmar i Svenska Pokerförbundet 2015.

 

- Vad tror ni det låga medlemskapet beror på?

- Vad skulle få dig att bli medlem och därigenom stödja förbundet?

 

a) Jag väntar tills jag eventuellt kommer till Malta i höst. Kvalar jag in till SM så löser jag ett medlemsskap på Malta.

 

b) Jag planerar att spela Live-SM på Malta och löser medlemsskap på plats

 

c) Jag vill höra mer om vad Svenska Pokerförbundet kommer att göra för mig som pokerspelare / medlem

 

d) Jag vill först ta del av det avtal som SvePof har ingått med Pokerevent innan jag bestämmer mig

 

e) Jag förstår inte varför vi behöver ett pokerförbund och är inte intresserad

 

f) Jag har inget förtroende för SvePof efter det sätt som man beslutade om avtalet med Pokerevent

 

g) Svenska Pokerförbundet har mitt fulla stöd, jag har bara inte kommit till skott än.

 

h) Min bankrulle tillåter inte att jag snyltar 100 kr för att bli medlem.

 

i) Va, finns det ett pokerförbund som vill jobba för våra intressen som pokerspelare i Sverige? Var kan jag anmäla mig?

 

j) Jag är redan medlem i Svenska Pokerförbundet

 

k) ??? ja, vad är dina tankar om ett eventuellt medlemskap?

 

För er som helt enkelt inte har kommit till skott så kan ni registrera er på Svenska Pokerförbundets hemsida där det också finns olika betalningmöjligheter:

http://svenskapokerforbundet.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit medlem i flera år men just nu vet jag faktiskt inte om jag är medlem. Senast jag betalde var för två år sedan. Jag mejlade förbundet i höstas inför live-sm och frågade om detta men fick aldrig något svar.

 

Har förbundet tappat medlemmar tror jag den absolut främsta anledningen är att de inte har skickat ut en påminnelse att det är dags att förnya medlemskapet.

 

Om det gäller per kalenderår borde det vara enkelt att göra ett mejlutskick till hela registret när det är dags att förnya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit medlem i flera år men just nu vet jag faktiskt inte om jag är medlem. Senast jag betalde var för två år sedan. Jag mejlade förbundet i höstas inför live-sm och frågade om detta men fick aldrig något svar.

 

Har förbundet tappat medlemmar tror jag den absolut främsta anledningen är att de inte har skickat ut en påminnelse att det är dags att förnya medlemskapet.

 

Om det gäller per kalenderår borde det vara enkelt att göra ett mejlutskick till hela registret när det är dags att förnya.

 

+1, och

g) Svenska Pokerförbundet har mitt fulla stöd, jag har bara inte kommit till skott än.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående medlemsantalet.

Skickar man inte ut en påminnelse om förnyelse, vilket jag tror så gott som samtliga föreningar gör, förutom svepof gör.

Då ska man nog inte räkna med många medlemmar.

 

Jag är faktiskt inte medlem än, vilket jag varit de senaste åren.

Jag lär säkert bli det i år igen, men uppriktigt. Utan en uppmaning, som ett litet massutskick.

- Hej dags att pröjsa.

Så undrar jag faktiskt om de vill ha medlemmar. Det blir mer ett

Va, finns det ett pokerförbund som vill jobba för våra intressen som pokerspelare i Sverige?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var medlem något eller några av första åren, men har inte haft någon aktiv koll på SvePof sedan dess.

 

Tycker att de få gånger man hör något om förbundet, är det mest gnäll om att styrelsen inte gör något, och när de gör något verkar det oftast handla om oegentligheter för att gynna sig själva, samt om olika sorters konflikter mellan olika fraktioner.

 

Vet inte alls som det stämmer, för jag är inte insatt, men det är det intryck jag har fått av att passivt följa SvePof, främst via nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit medlem i flera år men just nu vet jag faktiskt inte om jag är medlem. Senast jag betalde var för två år sedan. Jag mejlade förbundet i höstas inför live-sm och frågade om detta men fick aldrig något svar.

 

Har förbundet tappat medlemmar tror jag den absolut främsta anledningen är att de inte har skickat ut en påminnelse att det är dags att förnya medlemskapet.

 

Tack för kommentarerna - Jag hoppas verkligen att styrelsen tar era inlägg på största allvar och omgående kontaktar tidigare medlemmar.

 

Min förhoppning är att stödja SvePof och den sittande styrelsen genom att på ett legitimt sätt (genom mitt medlemsskap) föra en diskussion om hur vi pokerspelare vill att ett förbund bör verka.

 

Ett förbund som visar att de lyssnar på sina medlemmar och på ett tydligt sätt verkar i enlighet med sitt uppdrag och sina stadgar har en mycket större möjlighet att skapa förtroende och därigenom locka medlemmar.

 

Era kommentarer visar ju helt klart att styrelsen med relativt enkla medel snabbt borde kunna skapa en bredare medlemsbas.

 

Då ett nationellt förbund är eller bör vara uppbyggt av medlemmar (klubbar / individer) från hela landet så är det naturligt att det också kommer att finnas en mängd olika uppfattningar om hur förbundet bör styras. Där kommer vi medlemmar in och har via årsmötet möjligheten att välja den styrelse vi anser lämplig.

 

Konflikter och skilda uppfattningar om verksamheten är som sagt en naturlig del i ett förbundsarbete och det bör vi nog se som något positivt så länge där finns en transparent beslutsprocess inom förbundsarbetet. Ett tydligt och transparent förbund skapar förtroende.

 

Det vore fortfarande intressant att höra fler röster från pokerspelare runt omkring i Sverige (oavsett om ni är amatörer eller proffs, klubbspelare eller nätgrinders) om vad som kan motivera er till att gå in på Svenska Pokerförbundets hemsida och registrera er som medlemmar.

 

Desto fler vi blir som redan i dagsläget väljer att bli medlemmar - desto större möjlighet har vi att se till att drömmen om ett starkt, transparent och inflytelserikt pokerförbund blir verklighet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Efter ytterligare 6 månader som amatörspelare har jag reflekterat över de åsikter som jag försökte förmedla i den här tråden. Jag är förhoppningsvis något klokare idag, och tacksam över de erfarenheter och lärdomar jag tagit till mig under sommaren.

 

Det jag försökte förmedla i den här tråden och även i diverse blogg-kommentarer har under de senaste 6 månaderna dock inte ändrat sig särskilt mycket.

 

Jag står alltså fast vid mina åsikter, med ett litet undantag... Det gäller kommentar #30 i den här tråden där jag listade några av de bloggar jag regelbundet följde. Jag har redigerat den kommentaren idag för att visa mina nuvarande favoritbloggar.

 

Oavsett min personliga inställning till hur SvePof har hanterat frågan om avtalet med Pokerevent och årets SM-arrangemang, ser jag ändå fram emot de kommande veckorna!

 

Ni tar väl chansen att registrera ett medlemskap hos SvePof för att därigenom ha möjligheten att spela den Frirulle på Full Tilt som startar nu på Söndag? Enbart medlemmar (registrerade före turneringsstart) i SvePof får ta del av priserna..!

 

Studera de garanterade vinsterna och räkna själva om ni tycker det är värt 100 SEK i 'inköp' (medlemskap)..?

 

// Nick

Redigerad av Poker_Nick
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår kväll när jag satt och spelade några turneringar på nätet, samtidigt som jag studerade lite fotbollsstatistik inför kommande Allsvenska matcher, dök följande fråga upp:

 

Om jag varje år skulle vara tvingad att skänka en del av min bankrulle till en av två förbestämda institutioner - vart skulle jag då skänka mina pengar..?

 

Låt oss för att göra det extra intressant säga att värdet på den del av min bankrulle som jag varje år blir tvingad att skänka bort är... hmmm... 100'000'000 SEK... Jo, jag skrev 100 miljoner kronor...

 

De alternativ jag har att välja mellan är följande 'institutioner':

A) Aftonbladet

B) Svensk Idrott

 

Själv hade jag aldrig tvekat - jag hade valt Svensk Idrott för att därigenom stötta alla de klubbar som bl a hjälper till att ge ungdomar runt omkring i Sverige en trygg fritidssysselsättning och förhoppningsvis bra ledare och förebilder..

 

Vad hade ni själva gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förbund i mina ögon, innebär ett gäng personer som under en period av sitt liv, andas och lever poker och som har som huvudmål att utveckla pokern till något större än det är i dagsläget.

Just nu känns det som att man tar 7 steg bakåt (man kan inte lita på att populariteten hålls uppe från USA) sedan pokern tappade i intresse i Sverige, när man faktiskt borde ha lyckats fånga in personerna som faktiskt var med i hypen efter Moneymaker, då ganska mycket folk spelade poker i Sverige.

 

Hur många spelar poker (regelbundet och sporadiskt) i Sverige?

 

Hur får man upp antalet pokerspelare i Sverige?

 

Hur många av dom som spelar borde man få in i förbundet, åtminstone som stödmedlemmar?

 

Har man inga mål så vet man inte heller vart man är på väg och kommer således ingenstans heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår kväll när jag satt och spelade några turneringar på nätet, samtidigt som jag studerade lite fotbollsstatistik inför kommande Allsvenska matcher, dök följande fråga upp:

 

Om jag varje år skulle vara tvingad att skänka en del av min bankrulle till en av två förbestämda institutioner - vart skulle jag då skänka mina pengar..?

 

Låt oss för att göra det extra intressant säga att värdet på den del av min bankrulle som jag varje år blir tvingad att skänka bort är... hmmm... 100'000'000 SEK... Jo, jag skrev 100 miljoner kronor...

 

De alternativ jag har att välja mellan är följande 'institutioner':

A) Aftonbladet

B) Svensk Idrott

 

Själv hade jag aldrig tvekat - jag hade valt Svensk Idrott för att därigenom stötta alla de klubbar som bl a hjälper till att ge ungdomar runt omkring i Sverige en trygg fritidssysselsättning och förhoppningsvis bra ledare och förebilder..

 

Vad hade ni själva gjort?

 

Skulle det här vara en fråga någon ens behöver fundera på?

Jag spolar hellre ner pengarna i toaletten än ger dom till Aftonbladet!

Hade frågan varit om jag helst ger mina pengar till Aftonbladet eller typ Kim Jong-un hade det varit värt å fundera på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förbund i mina ögon, innebär ett gäng personer som under en period av sitt liv, andas och lever poker och som har som huvudmål att utveckla pokern till något större än det är i dagsläget.

 

.....

 

 

Har man inga mål så vet man inte heller vart man är på väg och kommer således ingenstans heller.

 

Tack för din kommentar Lassis,

 

jag håller med dig helt och hållet. Om jag förstått det rätt har den nuvarande styrelsen uttryckt att deras största mål är att genom politiskt arbete försöka påverka Sveriges spellagstiftning för att vi på sikt skall få en bättre spelmarknad i Sverige..

 

Det är självklart ett ädelt mål i sig, och även jag vill väldigt gärna se en öppnare spelmarknad i Sverige. Som medlem känner jag mig dock hittills klart besviken med vad SvePof visat upp då det gäller att arbeta för spelare och klubbar runt omkring i landet...

 

Vi får se hur den kommande tiden utvecklar sig, och därefter hoppas åtminstone jag att så många pokerspelare som möjligt (från proffs till glada amatörer) tar mod till sig för att hjälpa till och skapa ett förbund värt namnet!

 

Kom gärna med förslag och synpunkter - antingen här på forumet, eller genom att kontakta SvePofs styrelse. Jag skulle rekommendera att skriva det i SvePofs egen tråd här i forumet så att fler kan ta del av möjliga synpunkter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det här vara en fråga någon ens behöver fundera på?

Jag spolar hellre ner pengarna i toaletten än ger dom till Aftonbladet!

Hade frågan varit om jag helst ger mina pengar till Aftonbladet eller typ Kim Jong-un hade det varit värt å fundera på!

 

@Ripentrction

 

Tack för det raka svaret! :-) Det fanns självklart en tanke bakom frågan som är väl värd att fundera över och förhoppningsvis skapa debatt om.

 

Tidigare i den här tråden när jag drev visionen om att SvePof redan med nuvarande Spellagstiftning har möjligheten att jobba för ett poker-SM arrangerat på Svensk mark (något som borde vara en självklarhet och som många gärna vill uppleva), kom vi av naturliga skäl in på monopolet Svenska Spel kontra diverse andra inom EU etablerade spelbolag.

 

Den rake/avgift som vi betalar när vi spelar är central i spelbolagens intäkter, och används för att betala bolagens lönekostnader, hyror mm. En stor del av bolagens kostnader är deras marknadsföring. Det läggs enorma summor på annonser och reklamkampanjer för att locka nya spelare till alla dessa spelbolag.

 

Utan att gå in på exakta siffror vet vi följande idag:

- Aftonbladet har intäkter på över 100 miljoner kr per år enbart från alla spelannonser som betalas av bolag som t ex Pokerstars.

- Den Svenska idrottsrörelsen får, som en del av det statliga bidraget, årligen ca 250 miljoner kr via projekt och sponsoravtal betalda av Svenska Spel.

 

Förhoppningsvis kommer en framtida spellagstiftning säkerställa att även de utländska spelbolagen, genom någon form av licenssystem, kan bidraga med mer än att bara göda mediahus som Aftonbladet.

 

Fram tills dess så vet i vart fall jag var jag helst lägger den del av min bankrulle som går till rake..

 

Är ditt eget svar fortfarande detsamma? ;-)

Redigerad av Poker_Nick
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 frågor:

 

1. Varför tycker ni amatörer att det är roligare att spela turneringar (tom med rebuys) än cashgame?

 

2. Varför tycker ni det är roligare att spela fullring, dvs 9-10 spelare vid bordet än 5-6st?

 

Dessutom låter ditt uppdrag lite självdestruktiv eftersom du ska förbli amatör samtidigt som du ska och kmr lära dig mer om mer om poker, vilken skulle kunna innebära att du hamnar utanför definitionen "amatör" och blir ersatt av någon annan :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 frågor:

 

1. Varför tycker ni amatörer att det är roligare att spela turneringar (tom med rebuys) än cashgame?

 

2. Varför tycker ni det är roligare att spela fullring, dvs 9-10 spelare vid bordet än 5-6st?

 

Dessutom låter ditt uppdrag lite självdestruktiv eftersom du ska förbli amatör samtidigt som du ska och kmr lära dig mer om mer om poker, vilken skulle kunna innebära att du hamnar utanför definitionen "amatör" och blir ersatt av någon annan :D

 

@archtila

 

Tack för dina frågor och din kommentar.

 

1) Jag spelar både cashgame och turneringar, och tycker om båda formaten. Turneringar erbjuder, till skillnad från cashgame, ett tydligare tävlingsformat som genom turneringens olika faser skapar en härlig dynamik. Att det dessutom finns en uttalad vinnare tilltalar mig. Skulle jag analysera och välja format enbart efter min ROI-statistik bör jag än så länge spela mer cashgame i förhållande till turneringar.. Rebuy-turneringar tycker jag inte om.

 

2) Jag spelar 6-max emellanåt för att utveckla mitt spel och tvinga mig in i ett aggressivare format där jag helt enkelt måste spela fler händer med en bredare öppnings-range än vad jag normalt gör när jag spelar fullring. Svaret på din fråga är att jag än så länge spelar stabilare i fullrings-formatet.

 

Jag vet inte om jag uttryckligen har skrivit att jag skall förbli amatör, men jag får nog vara ödmjuk inför den definition av ordet amatör som jag själv menar. D.v.s. Precis som för merparten av Sveriges pokerspelare är poker inte min huvudsakliga inkomstkälla.

 

Vilket uppdrag menar du egentligen när du skriver 'dessutom låter ditt uppdrag lite självdestruktivt'?

 

Om du syftar till att jag skulle vara osmart som driver frågor vilka på sikt riskerar att minska tillströmningen av nya amatörer (fisk) som skapar de intäkter som proffsspelare och spelbolag lever av, då kan man lätt tro att du borde ha rätt..

 

Jag hävdar i motsats till många andra att det finns klart smartare, mer bestående, och framför allt etiskt försvarbara sätt, att säkra tillströmningen av nya spelare, med målet att poker-marknaden i framtiden skall vara minst lika lukrativ som nu!

Redigerad av Poker_Nick
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den rake/avgift som vi betalar när vi spelar är central i spelbolagens intäkter, vilken används för att betala bolagens lönekostnader, hyror mm. En stor del av bolagens kostnader är deras marknadsföring. Det läggs enorma summor på annonser och reklamkampanjer för att locka nya spelare till alla dessa spelbolag.
Det du skriver är extremt motsägelsefullt, du verkar inte ha koll på att just Svenska Spel är topp tre (*) av Sveriges reklamköpare, alla kategorier.

 

(*) Det varierar från år till år mellan förstaplats och tiondeplats, men ligger ofta i topp. 2014 som är senaste listan ramlade Svenska Spel ner på plats 11, Här är Sveriges största annonsörer | Dagens Opinion, men då är bara direkt köpt reklam medräknat, ej "sponsring" eller den SvS-reklam som ombuden runt om i landet står för. Om sponsringen skulle räknas med så vore SvS i topp tre.

 

Värt att nämna här är att SvS totala reklamköp enligt ovan motsvarar lika mycket som de 10 största "utländska spelbolagen" köper för tillsammans, i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...