Gå till innehåll

Poker på CVt?


Hehahuhahe

Recommended Posts

Hej,

 

Som rubriken antyder undrar jag om någon har erfarenheter av att ha med poker på CVt. Jag har inget redigt hål på CVt som jag ska förklara med poker utan jag spelade helt enkelt poker framgångsrikt på skattefria sajter inom ESS-området vid sidan om universitetsstudierna under flera år. Jag hade bra betyg och alltså mycket god diciplin trots att jag konstant hade en pengaklockande tickande.

 

Twist: När arbetsgivaren googlar mig kommer dom iaf få massa pokerrelaterade träffar då jag skeppat en större tävling i Sverige. Så jag kanske ska presentera det för dom istället för att låta dom upptäcka det själva?

 

Edit: Om ni hade en erfarenhet av det, var det för ett kvalificerat eller okvalificerat jobb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det låter som att du testade med dåligt resultat? Vill du delge mer av din erfarenhet?

På mina första intervjuer fick jag många konstiga frågor om jag var spelmissbrukare och om jag spelar något fortfarande "för det kan väl inte vara lätt att sluta bara sådär".

Jag kommer även ihåg en gubbe som frågade mig på allvar om varför jag trodde att jag hade mer tur än någon annan.

Den grupp av människor som fattar mest beslut i samhället är 50+, de har ingen susning om hur poker funkar. Du kan likaväl skriva i ditt CV att du varit Jack Vegas-proffs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En som sökte jobb hos mig hade med poker i sitt CV. Han lyfte fram bitar som vilken noggrannhet och disciplin det krävde, målmedvetenhet och ambition etc. Jag tyckte det lät bra att man hade nåt gemensamt, men det äldre gardet var precis som nån nämnde inte så jäkla imponerade..:-?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mina första intervjuer fick jag många konstiga frågor om jag var spelmissbrukare och om jag spelar något fortfarande "för det kan väl inte vara lätt att sluta bara sådär".

Jag kommer även ihåg en gubbe som frågade mig på allvar om varför jag trodde att jag hade mer tur än någon annan.

Den grupp av människor som fattar mest beslut i samhället är 50+, de har ingen susning om hur poker funkar. Du kan likaväl skriva i ditt CV att du varit Jack Vegas-proffs.

 

ok. Låter trist. Var det ett kvalificerat jobb du sökte, dvs vilken "kvalitet" var det på den som intervjuade dig? Jag tror generellt sätt att lågutbildade personer är mer skeptiska eftersom deras värld är mer svart/vit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En som sökte jobb hos mig hade med poker i sitt CV. Han lyfte fram bitar som vilken noggrannhet och disciplin det krävde, målmedvetenhet och ambition etc. Jag tyckte det lät bra att man hade nåt gemensamt, men det äldre gardet var precis som nån nämnde inte så jäkla imponerade..:-?

 

Låter som ett inte helt otroligt scenartio :P Kvalificerat jobb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. Låter trist. Var det ett kvalificerat jobb du sökte, dvs vilken "kvalitet" var det på den som intervjuade dig? Jag tror generellt sätt att lågutbildade personer är mer skeptiska eftersom deras värld är mer svart/vit.

Säljarjobb i första hand. Det har alltid varit personalchefer, VD eller HR-folk som intervjuat mig.

Om/när jag ska söka nytt jobb kommer jag plocka bort "spelar poker" ur mitt CV för att slippa behöva förklara eller bli ihågkommen som "pokerspelaren".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ett inte helt otroligt scenartio :P Kvalificerat jobb?

 

Nej inte ett dugg kvalificerat, gällde vikariat som postassistent typ. De äldre såg ju genast att :- Jaha, här har vi en klassisk spelmissbrukare som håller på med nån olaglig undergroundverksamhet...låter inte bra alls..

 

Sen spädde jag väl på alla fördomar när jag själv satt o spelade på jobbet för 10 år sen när pokerboomen drog igång på allvar :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog inte skrivit det på CV't, just för att man inte vet helt hur personen som läser det kommer reagera eller har för syn på poker.

Men under en intervju så kan man ju känna efter om man vill berätta det, finns ju trots allt väldigt mycket positiva aspekter kring att klara av att livnära sig på det. Väldigt mycket eget ansvar, krävs ambition och strävan att alltid bli bättre.

Under en väldigt lång intervju där intervjuaren gärna ville höra typ hela min livshistoria med erfarenheter så nämnde jag att jag under en period spelade professionellt och lyfte vad det innebär och vad som krävs av en.

Hon som intervjuade var dock i min ålder och kändes rätt öppen av sig generellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att denna tråd dök upp då jag hade en ganska lång diskussion om detta 2 dagar sedan med min bror som jobbar på en storbank och som har varit med och rekryterat en del folk.

I mitt fall så har jag en lucka på ca 1år i CVt där jag mestadels satt hemma och spelade poker bara. Min bror snackade med någon annan rekryterare ifall jag borde nämna pokerspelet eller inte, och dom kom fram till att det är bättre att nämna det och visa på de positiva aspekterna så som ambition, strävan, hantera press och att samtidigt visa att att det inte var gambling man ägna sig åt (även om det till viss del är det). Man kanske kan snacka om att med små insatser, många bord, läsa teoriböcker och använda statistikprogram på ett relativt säkert sätt kunde vinna. Så länge du får det att låta positivt och inte som att du är en spelgalning.

Rekryteraren sa att vissa kommer dissa din ansökan direkt när dom läser det men vissa kommer se det som något som får dig att sticka ut (på ett positivt sätt). Så det är väl lite gambling i sig att ta med det i sin ansökan ;-)

Jag har valt att ta med det i mitt personliga brev men inte i CVt och jag testade nyligen att söka en eftertraktad trainee-tjänst på SEB, och jag var en av de 10% som fick en intervju (Vet dock inte om det var för att jag skrivit om poker).

 

Men jag tycker det beror på tjänsten man ska söka också, jag har svårt att se att en HR person på posten eller förskolan Pilen ska se det som något väldigt positivt, medans dom kanske blir imponerade/intresserade på finansavdelningen på banken.

 

Så de anledningar jag kan se att ta med pokerspelandet i ansökan är:

1. för att det kan ses som något positivt för rollen du söker

2. för att förklara en lucka i ett CV.

 

Om det varken är 1 eller 2 så skulle jag utelämna det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror helt klart på jobb, situation etc, men jag valde att göra det. Det gäller att framhäva de positiva delarna, många tjänster söker "god analytisk förmåga", detta går ju lätt att koppla till pokern. Det kan annars vara svårt att påvisa specifika egenskaper om man inte har något som styrker det utöver ens ord. Jag kopplade pokern till entreprenörskap, kontaktknytande m.m. Gäller nog även att vara väldigt osvensk och nästan överdriva vad man åstadkommit med pokern, blir lätt annars att man klassas som professionell trisslottskrapare.

 

Alternativet för mig vara att sätta 2 års hål i CV:et där det annars stod "rest runt och ströjobbat i asien", ser lagom ambitiöst ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv fick jag inte ens öppna upp ett vanligt bankkonto på en av de större svenska bankerna då han jag pratade med trodde jag höll på med någon form av illegal verksamhet trots att jag lugnt och sansat förklarade varifrån pengarna kom och att det var väldigt enkelt att bevisa.

 

Nu fick jag säkert prata med en riktig jubelidiot också, men det är den enda erfarenheten jag har av att nämna pokern i mer "seriösa" sammanhang.

 

 

ont: Har man ett längre hål i sitt cv så måste man ju förklara det på något sätt, och att verkligen vara noga med att lyfta fram allt det positiva en människa behöver för att klara av att spela heltid känns viktigt, precis som flera i tråden redan skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. Låter trist. Var det ett kvalificerat jobb du sökte, dvs vilken "kvalitet" var det på den som intervjuade dig? Jag tror generellt sätt att lågutbildade personer är mer skeptiska eftersom deras värld är mer svart/vit.

 

Här har du nog helt fel min gosse. Högutbildade personer är i hög utsträckning mer konservativa då det tror att det kan allt mtp utbildning.

 

Folk utan högre utbildning brukar vara mera openminded, därav den höga andelen fattiglappar som fortf tror på gud/gudar/reicarnation osv osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv fick jag inte ens öppna upp ett vanligt bankkonto på en av de större svenska bankerna då han jag pratade med trodde jag höll på med någon form av illegal verksamhet trots att jag lugnt och sansat förklarade varifrån pengarna kom och att det var väldigt enkelt att bevisa.

 

 

Det krävs väl en deklarerad inkomst för att öppna bankkonto hos en ny bank, räcker med A-kassa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Folk utan högre utbildning brukar vara mera openminded, därav den höga andelen fattiglappar som fortf tror på gud/gudar/reicarnation osv osv

 

Eller för att de är mindre källkritiska och lättare köper historier och sanningar. "Sanningen" med poker är att det är ett turspel. Du kan ju inte bestämma veta nästa kort ska bli! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...