Gå till innehåll

Hur ser eran mentala "bild" av poker ut?


BreeOlson

Recommended Posts

Jag har funderat lite på hur andra ser på poker. Vilken mental bild av ni byggt upp av spelet? Ibland får jag uppfattningen att andra människor knappt tänker alls. Vet inte hur mycket det stämmer. Kanske bygger andra inte ens upp en mental anatomisk abstrakt modell av spelet?

 

Jag har byggt upp något som kan liknas vid ett system av poker som beskriver spelet på abstrakt nivå. Alltså relationen mellan medvetande och poker. Jag definierar poker som som ett språkligt (matematisk definition av språk) medium där medvetande beslutfattare kommunicerar med varandra. Har i min inre syn skapat en bild hur denna kommunikation sker. Spelets regler definierar jag som pokerns grammatik. Poker är på många sätt analog med många andra spel/interaktioner mellan människor - en slags fraktal. Alla spel eller interaktioner är ju självliknade på abstrakt nivå. Därför koncept från spelteori kan appliceras på interaktioner mellan människor i andra sammanhang än bara "spel". Nash jämnvikt kan appliceras på alla spel eller interaktioner för alla spel är självliknade med en gemensam struktur i grunden som är abstrakt som bara kan uppfattas i sinnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag dels spelat mycket på svenska spel (färre systematiskt arbetande proffs) och dels under hela min "karriär" fokuserat på att krossa folk som faktiskt gör ett hjälpligt försök att vinna snarare än något annat så kan min bild av poker ses som en myriad binära switchar som slår på och av hos en utvald motståndare, som respons på den kommunikation som utgörs av att kombinera slumpgeneratorns utfall med övriga pokerspelares kommunikation (även denna diskretiserad, men inte lika lätt att åskådliggöra i just binära delmängder - framförallt påverkas vi av en tidsaxel som är svår att beskriva binärt).

 

Lägger man här till musik så blir det bra. Musik utgör den sammanbindande länken mellan våra digitala spel och våra organiska varelser. Musiken är inte digitaliserad - det handlar inte om mp3 eller Spotify -, ty den uppstår inom den organiska varelsen när en spelare som verkligen försöker vinna krossas. Den kan lätt beskrivas som den utomkroppsliga sensationen producerad av en sådan som Beethoven, men det är bara en sammanbindande liknelse - icke att direkt förväxla med den inomkroppsliga musiken.

 

Där tycker jag att jag har varit lika tydlig som dig, så nu är det din tur igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...