Gå till innehåll

BreeOlson ascend


BreeOlson

Recommended Posts

Tänkte att det kunde vara kul att starta en dagbok för att kontinuerligt kunna följa mitt pokerspelande och få feedback. Började spela nu i Februari igen efter att inte ha spelat en enda hand på över ett år. Detta för att jag började plugga och sedan inte heller hade någon motivation att spela.

 

Spelat till och från sedan 2007. Har dock aldrig lagt in en riktigt stor volym då jag tröttnar snabbt och blir uttråkad. Har som högst spelat 6 max NL $200 tidigare och krossat alla nivåer där jag spelat. Min spelstil är rätt exploaterande och bygger mitt spel på motspelarna och försöker maximera min vinst genom att ta tag i luckor i deras spel. Har dock en standardmodell jag utgår ifrån mot okända. Har satt upp som mål att spela minst 1000 händer om dagen nu och se vad det leder mig. Har tiden då jag är sjukskriven nu.

 

Kanske skulle beskriva mig själv med: Jag har asperger/högfungerande autism, ADHD och bipolär diagnos (därför jag är sjukskriven). Vilket är både en fördel och nackdel i poker. Fördelarna är jag kan snöa in totalt på saker. Nu känner jag att jag snöar in på poker och då tänker jag bara på poker. Andra fördelar är att jag tänker väldigt speciellt. Jag tänker mycket i mönster och siffror, ej verbalt i ord som många andra verkar göra. Mitt tänkande är väldigt abstrakt trots att jag är en aspie (annars vanligt att personer med asperger har svårt att tänka abstrakt och bara tänker konkret). Dock tänker jag i detaljer och ha svårt att se helheter. Har väldigt lätt för matematik och logik. När jag gjorde neuropsykiatriskutredning så fick jag maxpoäng på alla deltest på WAIS förutom närminne och koncentrationsförmåga. Det negativa är väl att jag inte naturligt kan sätta mig in i en annans persons tänkande. Att jag har total oförmåga att fokusera på något som inte intresserar mig. Antingen har jag 100 % intresse eller 0 % intresse. Tröttnar jag på pokern kan jag inte förmå mig att spela alls.

 

Mitt resultat hittills http://postimg.org/image/d4gpejq9z/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 147
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tänkte lägga upp lite stats på hur jag spelar för att ge en generell bild på min spelstil. Anpassar mig dock mycket efter spelarna så varierar lite. Vet inte om någon annan tycker det är så intressant? Jag är själv väldigt fascinerad av siffror och mönster och älskar att analysera data så lägger upp lite:

 

VPIP 30.39

PFR 19.82

3Bet PF 5.64

Fold to PF 3Bet 67.59

WTSD % 22.46

WSD 54.76

WWSF 46.94

CBet F 62.72

CBet T 53.16

CBet R 46.15

 

Tycker själv att min 3Bet PF är lite låg och CBet T lite hög. Tänkte se över det lite ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite egenheter i mitt spel är att jag donkbettar mycket. Vilket är väldigt effektivt på mikrostakes. Sedan är en av mina specialare att överbetta turn. Vilket även det är väldigt effektivt mot rätt spelare. Ett exempel:

 

Har Ts9h

 

SJ posts the small blind 0.50

S posts the big blind 1.00

T folds

HJ BreeOlson raises to 3.00

BTN I calls 3.00

SB SJ calls 2.50

BB S calls 2.00

Flop: [8s 4d Js]

SJ checks

S checks

BreeOlson bets 9.00

I folds

SJ calls 9.00

S calls 9.00

Turn: [6c]

SJ checks

S checks

BreeOlson bets 57.00 (1,5 x pott)

SJ folds

S folds

57.00 returned to BreeOlson

 

Båda mina motspelare på turn är vektighta grinders som spelar väldigt ABC. De är spelare som kan vika toppar. Min image är på bordet är rätt solid. Spelat rätt tight och vunnit ett par händer där jag visat upp bra kort. Detta gör att jag på turn ser ett upperligt läge att göra en specialare nämligen att överbetta potten på turn som semibluff med mitt öppna stegdrag. Logiken bakom överbetten är simpel: Båda spelarna är väldigt ABC vektighta grinders. Väldigt osannolikt att de skulle slowspela något starkt på floppen. Därmed väldigt osannolikt att någon av dem har något starkare än Jx. Eftersom de av vad jag sett hittills är rätt fega så tror jag att de kan vika toppar. Jag har ingen galen bluffimage på bordet utan spelat tight. Då känner mig säker på att jag kan få fold av toppar här. Sedan är fördelen med överbet att färgdrag inte har odds. Satsar jag 3/4 på turn är risken stor att jag får syn av färgdrag, toppar lär inte vika då heller. Överbettar jag får jag fold med väldigt hög sannolikhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte beskriva lite hur jag tänker och teoretiserar kring poker med när jag ändå är igång. Mitt spel grundar sig på matematik och logik. Är lite svårt att sätta ord på mina exakta tankeprocesser då jag tänker mycket på ett sätt som är svårt att förklara. När jag spelar ser jag mönster i min inre syn. Former och färger som kombineras med siffror. Vet inte om någon annan ser sånt när ni spelar? Eller om det beror på min säregna hjärna ...

 

Jag har en standardmodell jag utgår ifrån när jag sätter mig på ett bord mot okända. Ett spel som jag tror funkar generellt mot de spelar jag möter. Sedan avviker jag lite från det för att exploatera luckor i motspelarna.

 

För att kortfattat beskriva lite hur jag teoretiserar kan jag börja med att jag nu spelar 5 max på svenska spel. Eftersom det är ett spel med fem spelare bör jag logiskt vinna ca 1/5 händer i längden. Det bör inte avvika mycket från det i längden. Det är första premissen när jag bygger min standardmodell för mitt spel. Att jag bör vinna 1/5 händer och då bör spela så pass många händer att jag vinner 1/5 händer i längden. Alltså kan man då logiskt förskasta att spela som en nit med en VPIP på 20 %. Då måste man ju vinna varje hand för att vinna sin andel av händer ...

 

Jag ligger just nu på en VPIP på ca 30 % då jag tror att ungefär omkring 2/3 av händerna jag spelar vinner jag i längden. Detta är en rätt grov uppsattning, men tror inte det avviker långt ifrån verkligheten. Har skapat ett system som jag har mot okända. Byggt upp en mall i alla tänkbara situationer före floppen och memorerat in alla händer och hur jag ska spela dem. Jag uppdaterar mitt standardspel konstant när jag kommer till nya insikter.

 

När jag sätter mig på ett bord så vet jag vilka händer jag kommer öppna med på BTN (och alla övriga positioner i alla lägen före floppen har jag en standardmodell mot okända - ett form av system) om alla foldar till mig. Just nu 44,5 %. Har memorerat vilka händer jag ska öppna med. Jag gör sedan vissa justeringar efter spelarna och spelar lite mer eller lite mindre händer beroende på hur motspelarna spelar. Ett exempel är på CO där min standard är att öppna med 26,8 % mot totalt okända spelare. Är exempelvis BTN väldigt tight och varken synar eller 3Bettar mycket börjar jag öppna med betydligt mer händer etc, är BTN tvärtom en total maniac som synar och 3bettar massa så tightar jag till mig.

 

Känns som att jag skulle kunna mala på och skriva en hel bok. Vet inte vad som är intressant för andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, ska följas :)

 

Upp med trebet låter rimligt ja.

 

Ja exakt. Anledningen till att den är låg är att en stor lucka som i stort sätt alla har på dessa nivåer är att de synar 3b med en alldeles för hög frekvens. Inte allt för smart att semibluff 3betta allt för tunt då. Därför 3bettar jag i stort sätt bara för värde. Fast borde kunna 3betta för värde tunnare och vinna lite mer tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja exakt. Anledningen till att den är låg är att en stor lucka som i stort sätt alla har på dessa nivåer är att de synar 3b med en alldeles för hög frekvens. Inte allt för smart att semibluff 3betta allt för tunt då. Därför 3bettar jag i stort sätt bara för värde. Fast borde kunna 3betta för värde tunnare och vinna lite mer tror jag.

 

Börja isolera fiskarna med 3bets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På SvS då det är dubbla inköp kan du syna 3bets betydligt mer. Som jag ser det finns det en hel del roliga saker du kan göra beroende på vilken spelstil du möter.

 

Har jag förstått de rätt spelar du mestadels nl100-nl200. Då är detta att fördera enligt mig:

 

Spelare som viker +70% kan du 3betta väldigt mkt till de inser att de blöder pengar. Då får du adjusta. Och då brukar det vara lättast att antingen inte 3betta så light eller börja 4betta med toprangen + dina bluffar.

 

Spelare som viker typ 20% mot 3bets vill du inte ha några 3betsbluffar mot. Då är det bättre att stoppa in dina QJs, 9Ts osv i dina 3bets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja isolera fiskarna med 3bets.

 

Ge lite exempel? Lite skeptiskt till att 3betta för mycket. Skulle tro 3bets runt 8 % borde vara optimalt på denna nivån jag spelar. Vad skulle du rekommendera? Vilka händer 3bettar du i position? 3bettar du händer som KJ, QT, JL etc, jag gör det i princip aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelade typ 30/20 om jag minns rätt. Jag hade nog försökt få upp 3betsen till +10%. 8% fungera absolut. Dina 5% som du har just nu gör det väldigt svårt att få betalt när du väl få äggen. Det kommer inte fungera när du kliver upp i nivå (inte mot regsen i alla fall).

 

3betta olika beroende på vilken jag möter. Men ja, jag 3betta QKo, QJo osv mot spelare som inte foldar mot 3bets mkt. Mot de som foldar mkt är det bättre att stoppa in QKo, QJo i din callingrange och 3betta svagare händer, typ K4s, J5s osv. Samt även mixa in lite synar med JJ+.

 

Det är väldigt svårt att skriva specifika ranger jag använder men jag hoppas du förstår mitt tankesätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På SvS då det är dubbla inköp kan du syna 3bets betydligt mer. Som jag ser det finns det en hel del roliga saker du kan göra beroende på vilken spelstil du möter.

 

Har jag förstått de rätt spelar du mestadels nl100-nl200. Då är detta att fördera enligt mig:

 

Spelare som viker +70% kan du 3betta väldigt mkt till de inser att de blöder pengar. Då får du adjusta. Och då brukar det vara lättast att antingen inte 3betta så light eller börja 4betta med toprangen + dina bluffar.

 

Spelare som viker typ 20% mot 3bets vill du inte ha några 3betsbluffar mot. Då är det bättre att stoppa in dina QJs, 9Ts osv i dina 3bets.

 

Jo förstår det. Jag spelar rätt tight mot 3bets då många av spelarna 3bettar väldigt lite. Har ju HUD. Lite moves gör jag, men är rätt försiktigt med högrisk moves. De flesta bortsett från nittarna som finns där så viker inget toppar oavsett vad så behöver oftast nått.

 

Har bara spelat 0,5/1 än så länge på svenska spel sedan min comeback. Tänkte gå upp till 1/2 imon.

 

Det du säger är rätt grundläggande. Har spelat en del förr så insatt i tänket omkring det där, men tack för tipsen ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge lite exempel? Lite skeptiskt till att 3betta för mycket. Skulle tro 3bets runt 8 % borde vara optimalt på denna nivån jag spelar. Vad skulle du rekommendera? Vilka händer 3bettar du i position? 3bettar du händer som KJ, QT, JL etc, jag gör det i princip aldrig.

 

Jag har en 3bet på 13% men då spelar jag 5/10 - 10/20. Vi har förmodligen helt olika spelstilar så det är inget du ska ta efter. Att isolera fisk med 3bet med t.ex AJo kommer funka skitbra på /1. runt 8% kan säkert vara fine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ja det är rätt grundläggande för regs. Vet dock inte vilken nivå du ligger på så försöker vara tydlig. Jag håller med "getseriouspls". ABC poker fungera alldeles utmärkt på 0,5/1. Preflop är de flesta hyfsade, det är postflop spelet de flesta lite sämre spelare balansera helt fel och där man bör lägga lite extra kraft enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelade typ 30/20 om jag minns rätt. Jag hade nog försökt få upp 3betsen till +10%. 8% fungera absolut. Dina 5% som du har just nu gör det väldigt svårt att få betalt när du väl få äggen. Det kommer inte fungera när du kliver upp i nivå (inte mot regsen i alla fall).

 

3betta olika beroende på vilken jag möter. Men ja, jag 3betta QKo, QJo osv mot spelare som inte foldar mot 3bets mkt. Mot de som foldar mkt är det bättre att stoppa in QKo, QJo i din callingrange och 3betta svagare händer, typ K4s, J5s osv. Samt även mixa in lite synar med JJ+.

 

Det är väldigt svårt att skriva specifika ranger jag använder men jag hoppas du förstår mitt tankesätt.

 

+10 % är jag skeptiskt mot ... Har inga som helst problem att få betalt av fiskarna kan jag tillägga. Vet inte vilka nivåer du spelar på nu? På 0,5/1 så synar alla utan de nitar som finns där ner med toppar hela tiden. Spelar ingen roll om man inte haft en skit på 20 händer och bara foldat och inte höjt nått. Ett exempel var en hand tidigare idag där jag fick KK i SB och 4bettade BTN 3bet och BB kallsynar för mer än 10 % av stacken med 34s :mrgreen: (floppen kom givetsvis 4K4). Det säger lite om nivån och respekten de har för höjningar. Ska leta situationer att göra lite mer tunnare semibluff 3bets när jag spelar och se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ja det är rätt grundläggande för regs. Vet dock inte vilken nivå du ligger på så försöker vara tydlig. Jag håller med "getseriouspls". ABC poker fungera alldeles utmärkt på 0,5/1. Preflop är de flesta hyfsade, det är postflop spelet de flesta lite sämre spelare balansera helt fel och där man bör lägga lite extra kraft enligt mig.

 

Har spelat NL $200 för ett par år sedan som högst och var stor vinnare. Hade en winrate på 15-20 BB/100 där. Uppskattar jag spelat totalt 200k händer i mitt liv kanske. Har läst en massa böcker och kollat videos så grundläggande ABC grejer kan jag. Alla som jag mött har varit värdelösa även preflop. Helt åt skogen. Det är patetiskt på på den nivån jag spelat. De ger en pengar man behöver inte ens försöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag håller med dig, synar de ner allt så varför inte bara 3betta premium. Testa att göra sizen lite större och se vad deras smärttröskel gå för att syna 3bets.

 

Jo, precis du verkar spela lite högre så du har nog inte så bra koll på nivån där jag spelar nu. De flesta synar massa. Så i regel 3bettar jag bara premiumhänder stort runt 4x deras höjning och de synar ofta. Finns vissa övertighta som är undantag, men i regel är det så det är på den nivån. Därav min låga 3bet frekvens. Fast borde nog 3betta för värde lite tunnare iaf då de synar så mycket, men 10 % tror jag är lite högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, precis du verkar spela lite högre så du har nog inte så bra koll på nivån där jag spelar nu. De flesta synar massa. Så i regel 3bettar jag bara premiumhänder stort runt 4x deras höjning och de synar ofta. Finns vissa övertighta som är undantag, men i regel är det så det är på den nivån. Därav min låga 3bet frekvens. Fast borde nog 3betta för värde lite tunnare iaf då de synar så mycket, men 10 % tror jag är lite högt.

 

Bry dig inte så mycket om var procenten hamnar. Lek runt lite med idéer om 3bets mot diverse fi's (försök fokusera på fiskarna) och gör inga moves du inte är bekväm med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 3bet på 13% men då spelar jag 5/10 - 10/20. Vi har förmodligen helt olika spelstilar så det är inget du ska ta efter. Att isolera fisk med 3bet med t.ex AJo kommer funka skitbra på /1. runt 8% kan säkert vara fine.

 

Okej. Ja olika nivåer. Har ingen bra koll på spelet där. Olika spelstilar funkar olika bra mot olika spelare. 3bet på 13% tror jag är för mycket på min nivå iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bry dig inte så mycket om var procenten hamnar. Lek runt lite med idéer om 3bets mot diverse fi's (försök fokusera på fiskarna) och gör inga moves du inte är bekväm med. :)

 

Jag ska fundera över lägen där det kan vara bra att 3betta där jag inte gjort det innan så får jag se. Gör inga moves om jag inte har någon bra anledning som motiverar till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ligger dina övriga stats på som VPIP osv?

 

28/22/12% 3bet (alltså inte 13 som jag skrev förut)

agg factor 4.06

agg% 44.1

WTSD 25.2

cbflopp 71.4

cbturn 63.1

cbriver 60.0

call vs 3bet 44.6 (vill tyvärr inte outa min 4 och 5betsrange här :P)

W$WSF 50.1

 

Baserat på mina senaste 178341 nävar.

 

Försökte ta med ungefär de stats du själv la ut.

 

Varför du nu var nyfiken på mina stats? :D

 

Såg att du hade ~30/19, kan ju tipsa om att försöka tighta till glappet mellan VPIP/PFR- rangerna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28/22/12% 3bet (alltså inte 13 som jag skrev förut)

agg factor 4.06

agg% 44.1

WTSD 25.2

cbflopp 71.4

cbturn 63.1

cbriver 60.0

call vs 3bet 44.6 (vill tyvärr inte outa min 4 och 5betsrange här :P)

W$WSF 50.1

 

Baserat på mina senaste 178341 nävar.

 

Försökte ta med ungefär de stats du själv la ut.

 

Varför du nu var nyfiken på mina stats? :D

 

Såg att du hade ~30/19, kan ju tipsa om att försöka tighta till glappet mellan VPIP/PFR- rangerna där.

 

Funkar det verkligen så bra att vara så överaggressiv, är motståndarna så veka att de foldar så mycket? Du måste ha svårt att ha en positiv "with showdown winnings" med dom statsen? WSD kan väl omöjligt ligga på över 50?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...