Gå till innehåll

En intressant hand


Recommended Posts

Spelade nyss denna handen och tyckte den var intressant. Vill höra analyser av andra innan jag postar fortsättningen och mitt resonemang kring handen.

 

T: VP 24; PR 8; 3B 4; CB 81; FCB 72; CR flop 5/21; 516 händer

 

Edit: Tc9s är min hand

 

T posts the small blind 0.50

P posts the big blind 1.00

I folds

Gurka folds

BreeOlson raises to 3.00

T calls 2.50

P folds

Flop: [Kd Ah 9h]

T checks

BreeOlson bets 5.25

T raises to 16.00

 

BreeOlson ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Tc9s i handen. Vid första anblick uppenbar fold, men sedan tveksam. Med tanke på motspelaren skulle 3b AK, AA, KK, förmodligen 99 också - så enda händerna som egentligen slår mig är A9s, K9s (med tanke på spelaren tighthet är K9o väldigt orimligt att han skulle syna med, även A9o verkar rätt osannolik), Kxh, möjligtvis 99 som jag bedömmer mer sannolikt 3b:as än att bara syna med från sb vs btn. Eftersom jag även har en 9:a i handen minskar sannolikheten för värdehänder i motståndarens distribution ännu mer. Med stor sannolikhet har han färgdrag. Tror inte heller att motspelaren skulle cr AJ då vi är djupa. Frågan är om syna flopp och satsa/höja turn på icke hjärter och icke broadway kort är ett bra spel eller spew?

 

Så som handen spelades synade jag på floppen. På turn kom sedan bästa kortet 9c och T checkar och jag satsar 3/4 pott och T lägger sig. Frågan är om detta var ett bra spel eller gjorde jag ett donkspel och hade tur? Min analys är att det är väldigt marginellt ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det suger att bli x/r? :)

För att du bör ha en knackrange och denna hand passar väl till det.

 

Om du inte checkar denna hand, vad checkar du då?

 

Nu är sannolikheten att motspelarn cr något här rätt låg med tanke på hur han spelar. Jasså? Lagt märke till nivån? Spelar för att vinna så mycket som möjligt så skiter fullständigt i balans då motspelarna på dessa niver har i princip noll koll. Jag checkar bakom mina sämsta händer här i regel om jag inte tror att det är lönsamt med rena bluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Lust att lära mig hur jag kan se att bet > check på floppen?

 

Genuin fråga. Namnet till trots har jag mycket att lära.

 

Satsning behöver inte nödvändigtvis vara bättre än check i detta fallet. Har inte gjort någon matematisk uträkning utav det hela ... Jag uppskattar i just detta fallet bara att en semibluff har positivt väntevärde mot just denna spelaren på denna floppen, även om jag som sagt inte är säker på det.

 

Det som gör att jag tror en semibluff är bästa spelet är: motspelaren checkfoldar många floppar; som jag tidigare motiverat skulle motspelaren 3b de händer som ger de starkaste händerna på floppen (AA, KK, AK och förmodligen också 99). Eftersom det finns både A och K på floppen är det som gör mig osäker på om det är lönsamt att semibluffa, men tror fortfarande att en satsningen har positivt väntevärde. Varför skulle det inte har det? Tvivlar på att motspelaren inte lägger sig tillräckligt ofta mot en satsningen här att det inte skulle vara lönsamt. Motbevisa mig?

 

Vad är det som gör att du är utav uppfattningen att check > satsa?

 

Edit: Har lekt runt lite i flopzilla och spelaren är såpass tight att hålstegar på floppen förmodligen checkfoldas. Då har en satsning positivt väntevärde då jag får fold tillräckligt ofta. Stor del av motspelarens checkfold-distribution är 88-. Uppskattar att motspelaren till ca 35-45 % har 88- här som med största sannolikhet checkfoldas. Sedan hålstege ca 8-16 % som också förmodligen checkfoldas. Då kan man anta att en satsning på 3/4 av potten är direkt lönsam här då motspelaren förmodligen lägger sig tillräckligt ofta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan undrar jag ju över om syn mot CR är korrekt här. Det som jag funderade främst över i detta fall. Inser att ingen annan förmodligen har lust att räkna på det och då blir det rätt meningslöst att diskutera ... Antar att de flesta förespråkar fold mot CR för jag har en såpass svag hand. Grejen är att motspelaren har en så väldefinierad distibution av händer som CR här att det är relativt lätt att göra en uträkning om jag bara orkar. Min hypotes är att min hand här T9 stå sig rätt bra mot motståndarens CR-distribution och därför kan syn vara ett rimligt spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi prata ranger så finns väl all de händer du säger, men övriga cr händer med fd spelar vi ganska dåligt mot qj h / kqh osv.om syn, hur fortsätter vi handen och vilka turns / rivers foldar vi?

 

Som jag skrev i tidigare inlägg så var planen att satsa/höja på icke hjärter och icke QJ turn. Sjävklart foldar jag mot satsning om sådant kort kommer på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan heller inte begripa varför du ska spela vidare. Förutom tidigare nämnt, så är ytterligare ett argument för det, hur du ska få betalt, om du råkar träffa tvåpar eller triss (och har bäst hand, vilket är långtifrån säkert).

En av tiorna ger tänkbar färg, de två resterande möjliggör stege.

 

Jag tycker det är ett oerhört enkelt lägg efter hans raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vi har position och således inte behöver x/c.

 

Saken här är väl att vi inte får folds från något vi är rädd att ge ett frikort. I stort sett hela FI's x/f range är långt bakom oss.

 

Den eminenta handhistoriken ägde mig. Trodde vi var SBvBB.

9x hamnar nog fortfarande i cb med typ samma argument förutom att ist för cc blir de v turnstab med cappad range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...