Gå till innehåll

Doktorns gropgrävning


slasktratten

Recommended Posts

Tja tja!

 

31årig gubbjävel som spelar kort på deltid (heltid) och irl jobbar 2-3 dagar i veckan för att iaf täcka mina fasta kostnader. Har farsan som chef så man kan iaf stuva i schemat hyfsat bra förutom under semesterperioder :).

Lirat kort nu i 10 år och har väl deltidat jobbet lika länge.

 

Spelar enbart MTTs och kör väl det mesta i spannet upp till 50$€ då jag inte får in tillräckligt med volym just nu för att spela högre. Givetvis åker det ju in lite dyrare när det är gödiga turror som går av stapeln.

 

Nu till varför bloggen kommer till. Har varit backad mestadels av tiden sen ca 2-3 år varav senaste dryga året har varit ett stort hål.

 

Målet med dagboken är att försöka få upp fokuset, hitta mer glädje och få lite hjälp av er inom andra områden är bara pokers.

 

15k$ är hålet på idag och denna dagbok är inte slut förrän hålet är slut och man kommit igång med träning och allmänt välmående.

 

Så vi börjar med er som har koll lite koll på träning och käk.

 

Är idag riktigt jävla otränad från att ha varit iaf hyfsat vältränad för 5-6 år sen. Dålig kost, sockertorsk och för varje år som gått så har man mer och mer funderat på vafan man blivit för pösmunk. 15kg ska bort, sockerbegäret ska bort och man ska få en grundkondtion som gör att man kan springa ett par kilometer utan att få dödsångest.

 

Hur kommer jag igång lättast?

Gymkort är fixat men just att ta sig till gymmet första månaden och vara sämst på allt gör ju att man hittar ursäkter :(

 

Nyttigt "snacks" man kan slänga i sig i pauserna när man spelar?

en chokladbit här och en pan pizza där kommer ju inte göra att spelet blir bättre framåt natten

 

 

Kommer jag väl in i rutinen så kommer det ju att lösa sig då jag är en person som inte gör nåt halvhjärtat när jag väl går in för det. Frågan är bara hur man som killen som ligger och krälar längst ner i gyttjan reser sig upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Träning är enkelt. Ut å rör på dig bara. Inga ursäkter och inget spel förrän du gjort ditt pass.

 

Vad tror du om nötter eller liknande som snacks? Min gf gör hemkörda knäckebröd som enbart består av en massa frön och lite äggvita tror jag det är. Blir en god, lite bränd smak och garanterat jättenyttigt.

 

Lycka till med hålet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gl! Jag gillar att förbereda äta rejält innan grindstart och sen ha en smoothie i kylen redo att drickas när hungern smyger sig på. Finns säkert massa recept på nätet, men jag brukar köra med mild lättyoghurt, mjölk, banan, hallon, blåbär och lite krossade linfrön. Fungerar även bra som frukost :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ca 1år sedan var jag i en liknande situation som dig. Under högstadiet och gymnasiet var jag ganska atletiskt byggd, sprang mycket, tränade 5-6 dagar i veckan. Därefter tog det tvärstopp och jag rörde inte på mig mycket mer än till och från jobbet.

 

Tog tag i livet och började med att springa en runda här i kvarteren som mätte ca 2,4km. Gjorde det 3ggr/v i 2 veckor till att börja med för att få upp en aning grundkondition. Tror det är extremt viktigt innan man börjar på gymmet för att orka hålla nivå på träningen i början, självklart kan man köra detta på löpbandet också i svag uppförsbacke för att kompensera för väder och vind.

 

Därefter har jag fortsatt springa en hel del och nu gjort en del lopp, bl.a. milen på 45min. Redan efter 2 månader hade jag sprungit ett halvmaraton. Inget högt tempo alls, men uthålligheten för att göra det fanns där. Vet att många inte håller med mig, men tror att konditionsträning är effektivare för nybörjare än att gå och lyfta skrot med en gång. Det är dessutom ett sjujävlar bra sätt att bränna kalorier. Spring i väldigt långsamt tempo för att sedan öka tempot för varje pass. Sedan börja springa längre och längre sträckor.

 

När du väl har konditionen tror jag vikter och maskiner kan vara bra att köra, då har man orken att köra så pass hårt att det faktiskt ger någonting.

 

Ett sista tips, försök ha gott om vilodagar i början, du lär ha träningsvärk. Tränar du för hårt på en gång lär det bara kännas väldigt jobbigt att ge sig iväg och det blir lätt att lägga av.

 

Stort lycka till med allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget går ju upp emot att sätta sig mätt inför ett pass. Skillnaden är ju enorm i jämförelse när man räknar in tiltkänslor osv om det börjar motigt. Men med allt jävla socker en annan smäller i sig så kommer ju väggen framåt 21-22 om man som jag sätter igång vid 17 hugget. Nötter är ju fint men för mig existerar ju i stort sett bara saltade cashewnötter saltade pistagenötter. Kanske inte dom nötter ni tänker på? ;)

 

Känner igen det där med att gå ut för hårt Jimmit ;). Spelade fotboll för ett par år sen och tänkte under försäsongen att nu jävlar ska här löpas. Det slutade med inflammation i muskelfästena till vaderna. Så dom känns nu som om de vore 10cm för korta (hej stretchning). Jag har ju egentligen inga ursäkter alls då jag dels tycker övervikt är avtändande, jag har bra rundor att springa precis utanför dörren med blandad terräng.

 

Jag har ju tyckt att allt sånt är kul och jag vet ju hur bra man mådde när man fått köra slut på sig totalt på gymmet. På kvällarna när man lägger så tänker man ju att imorrn då jävlar. Sen vaknar man och inser att lite mobilsurf på soffan, en cola och den där ostädade lägenheten behöver mig mer än löparskorna/träningskläderna.

Sjukt vad ens huvud styr över en.

 

Dock är jag övertygad om att spelet kommer gå mycket bättre om jag trivs mer med mig själv, tränar och äter bra. Det är den mentala spärren i huvudet som ska krossas.

 

Till 1/7 ska 10 kg vara borta och hålet ska vara igengrävt

 

10 kg borde vara riktigt lätt egentligen då jag verkligen grisar i mig all möjlig skit idag. Lyckas jag inte med dom 10kg så får ni gärna komma med förslag på nåt straff som känns pinsamt men realistiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen vaknar man och inser att lite mobilsurf på soffan, en cola och den där ostädade lägenheten behöver mig mer än löparskorna/träningskläderna.

Sjukt vad ens huvud styr över en.

 

Det gäller att skapa genvägar för sig själv. Släng fram löparprylarna på en stol bredvid sängen eller liknande innan du går och lägger dig, snöra på dig skorna innan du gör frukost. Ta allt i små etapper, så går det mycket enklare. Sånna små tricks använde jag i början och det har gjort att jag hållt i det i 10 månader nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL!

En undring, hur påverkar det spelet av att veta att man är i ett hål på $15k, påverkar det dig alls?

 

15k$ är ju egentligen peanuts med tanke på stakesen man vanligtvis spelar. Största delen av gropen kom under tiden då man mosade in allt upp till 250$. Sett över ett par månader så skulle det inte påverka mig men när jag senast tog ut en "lön" var oktober 2013. Klart det är segt då den kassa man hade lite här och var har sinat ut då jag inte vill jobba heltid.

 

Dock var ju hålet 35k$ som störst så nu känns det ändå som att det bara är en bra månad bort. Det hålet kan göra är att man ofrivilligt sitter och fegar några % när det drar ihop sig i en "större" turre där 1a priset skulle radera större delen av hålet eller ge gröna siffror. Det kan ju vara just dom få % som gör att det blir en 9e plats istället för en vinst då man kanske gav fan i att skyffla in det med A10 i en spot där man vet att fi oftast presspelar.

 

Motivationsmässigt påverkar det mig nån dag då och då men då det är en god vän som stejkar så är det motivation nog för mig att försöka se till att hans pengar är välinvesterade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget spel sen dagboksstarten och februari ser ut att bjuda på alldeles för mycket jobb då en herre flyttat och den nye börjar först i Mars. Till helgen blir det dock livepokers då det vankas fejd i de djupa skogarna i småland. 150ish pers är anmälda och man kan lira 500:-, 1k, eller 2k inköp. Tanken är ju att lira 2k inköp om det finns andra herrar som åxå gör det då förmodligen 90% är mindre goda men gillar att dra sig ett lir :-).

 

Annars får dagboksriggen vänta till söndagen då det gäller att ta igen veckans volymförlust med ett pass modell längre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åker söderut på lördag och boostar "Highrollern" i fejden!

 

Lycka till med dagboken :)

 

haha döda pengar i potten då ;) inb4 man bustar först. Hur ska jag tolka gl med dagboken? att jag ska gula rätt ut men lyckas skriva ibland iaf? ;)

Med tanke på att vi titt som tätt sitter på samma bord så förstår jag dig isf :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha döda pengar i potten då ;) inb4 man bustar först. Hur ska jag tolka gl med dagboken? att jag ska gula rätt ut men lyckas skriva ibland iaf? ;)

Med tanke på att vi titt som tätt sitter på samma bord så förstår jag dig isf :-P

 

Det är rätt givet faktiskt :/

 

Du får ta det lite som när någon säger GL i en allin-flip, ingen menar lycka till i handen utan snarare i livet. T.ex "Hoppas du inte får fula barn" osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borgenfejden vart dessvärre ingen större succe trots att motståndet inte skrämde allt för mycket. Fick bygga upp 10k första levlarna men sen kom oturen och hämtade mig efter att man försökt bluffa bort ett set och herrarna på bordet envisades med att 4-5x raisea pre. Blir lite väl forceat då :). Main potten man busta på vart iaf när man spelar 18k på 200/400 och man öppnar för 5e handen i rad, denna gång med QQ. Killen direkt till vänster som bara synat allt so far 3 bettar nu till 5k :mrgreen: med 10k bakom. Känns ju inte svinkul direkt men när han senaste timmen bara suttit och jiddrat om sin kalla stapel och suckat över att det gick åt helvete så fick det bli stopp och hoppas på AK. Han visar upp AA med orden att jag hatar den här handen :). Håller mig kvar en stund och ställer sedan 4k på 300/600 med J8s och får 2 syn. J J 10 på flop och det känns som att det blir lite spelutrymme igen men 4 klövers springer ut. Kul turre ändå med 141 pers varav 38 av dom valde att lira highrollerpotten.

Bara att sätta sig vid cashgamet tills resesällskapet spelat klart men kallt spring och mindre bra spel emellanåt så gick även det åt helvete. Roligt bord dock med ett gäng sjuka potter.

 

Nya tag idag då det vankas online kortspel för första gången denna veckan. Satsar på att vinna allt men först blir det löpning och annat irl innan arslet är på plats på stolen runt 17.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja söndagen var ingen hit på något språk. Backa väl 1k ish men det som stör mig mest är jag kände mig ofokuserad till och från. Fick aldrig in nåt flow och höll nere antal bord pga det. Usla misstag blandades med bra spel i fina spots men det är inte dom man minns när man lägger sig och summerar dagen i huvudet.

Har ni några bra indiantrix till att hålla fokus uppe?

Kaffe dricker jag inte så skippa det ;)

 

Dagens achievement var väl att man iaf lyckades få in en klassisk NY backraise i steken med äggen. Att jag sen bara hade 3e bästa handen på river vs A8s och 99 förtar inte en NY backraise inte. Jobb resten av veckan innebär att det med största sannolikhet blir lir lördag och söndag.

 

Vad gäller träning och motion har det iaf börjat skymtas tendenser. 2 löprundor och ett gympass so far och träningsvärken har inte låtit vänta på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni några bra indiantrix till att hålla fokus uppe?

Kaffe dricker jag inte så skippa det ;)

sig.

 

Stort lycka till med denna dagbok, själv är jag ny i branchen och har varit en förlorande spelare sen jag började spela, men det skall det bli ändring på!

Det skall bli kul att följa din dagbok. Hoppas att du kan komma med några "indiantrix till mig"

Här kommer ett tips till dig!

Skaffa ett husdjur för att uppmuntra dig. Om du har en husdjursvän, till exempel en katt eller en fisk, kan du ha dem omkring dig när du spelar. En spinnande katt ger en stor källa till rytmisk komfort och en fisk som simmar runt och runt kan påminna dig om att det är värt att fokusera så att du kan bli en större fisk i ett hav av små fiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev till sist bara ett söndagspass den gångna veckan. Variansen blir ju även därefter och ett drygt k$ went down the drain. Tycker dock att spelet var bra överlag men sprang röv i de dyrare och skrapade endast ihop ett par småcashar i de billigaste såklart. När största cashen blir 7 knockar i .fr 75€ supersonic så vet man att det blir tungt att hitta plusset :).

Jobb hela denna veckan så det lutar väl åt att variansa lite på söndag igen.

 

Vad gäller katter och fiskar så tror jag nog tilten på katthår, kattpiss, rengöra toaletter och rengöra akvarie osv snarare kommer få mig permanent tiltad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tillbaka i livet igen!. Äääääntligen som Gert Fylking skulle sagt är denna månad över. Känns som man jobbat, gubblurat, ätit, sovit och sen repeat på det dag efter dag. Men nu ska den nye killen börja på måndag så kan få 2-3 dagar ledigt varje vecka igen och förhoppningsvis pumpa lite volym. Februari var även en tragisk månad pokerwise men spelar man bara söndagarna så blir variansen därefter. Nu jobbar mot ett stabilt plus i Mars istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till doktorn!

 

Känner igen mig i själv mycket av det du skriver. Allt handlar nog om motivation skulle jag säga. Har man inte det blir det nog svårt och hänga i med träning och kost.

 

Hade gärna själv tagit och löppass imorgon innan man kliver på söndagsgrinden, men det är ju så mycket softare och glo VM stafett eller nåt annat som inte är att flåsa lungorna av sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...