Gå till innehåll

QQ bubblan PCA Main Event


CharlesRane

Recommended Posts

Hej, hade turen att få åka på Pokerstars Caribbean Adventure och deltaga i main event.

Hade väl inga större förhoppningar om någonting förutom att ta mig vidare från dag till dag, vilket jag verkligen tycker strukturen tillät, att spela riktig poker (bra där pokerstars).

Iaf så tog jag mig vidare från Dag 1 till Dag 2 och från Dag 2 till Dag 3 där bubblan skulle spräckas och allt detta utan att varit all in en enda gång.

 

Jag startade Dag 3 med 91 000~ marker vilket var en bit under average. Men redan en timme in var jag uppe på 140k vilket var runt average.

Sedan blev det paus och efter den pausen och mellan nästa var det förutspått att bubblan skulle spricka, på den tiden han jag gå ner till 60k och upp till 130k både en och två gånger.

Det var nu det var nära, bubblan som låg på 119spelare betalda $18k~ vardera, mycket pengar för mig något sån stor summa har jag aldrig klonkat tidigare, men det skulle inte få mig att inte spela mitt riktiga/vanliga spel för jag var nu nere på 60k och blindsen var 1500/3000 med en ante på 500 och det var 122 spelare kvar och jag hade inte plockat upp en enda vettig starthand under den senaste timmen..

 

Nu plockar jag upp QQ i SB, varpå UTG+1 om jag inte minns fel öppnar upp med en stack på ca 400k+, jag reagerar på instinkt och trycker in högen med marker och säger all in, alla foldar medans UTG+1 snapcallar (här tänker jag shit jag är körd, han har AA/KK. Killen visar upp sin JJ och jag min QQ, detta kan gå vägen och jag är med i turneringen igen.

Dealern vänder upp floppen som är jättemysig för min del, alla kort under 8 och regnbåge deluxe, på turn parar sig brädan och på river kommer det en svart och äcklig knekt jävel och jag är ute och mina $18k+ försvann lika fort som en utlösning.

 

Så hur skulle jag ha gjort här? Skulle jag ha foldat mig fram till pengarna?

Varje dag jag upprepar samma situation för mig i huvudet tvekar jag inte på att ta samma situation igen om jag vet att han sitter på JJ då jag är megafavorit, men som det slutade nu så känns allt bara så konstigt?

 

Fold?

 

BLINDSEN VAR 2000/4000 ANTE 500, men det ändrar väl knappast något, men rätt ska va rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har i stort sett själv svarat på frågan. få in det med Queens för att ha chans på pengar som är "lifechanging", eller folda allt och förhoppningsvis överleva bubblan.lägg därtill att utg+1 kanske foldar 90% av de händer han öppnar där just pga läget.

 

Det han hade gjort tidigare, då det var 2 till vid mitt bord som hade samma stackstorlek som mig. Därav jag satte han på en sån stark hand då han snapcallade då jag trodde han skulle dirrfolda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar bara om dina egna känslor i situationen, om du har kvalat dig in och spelar ditt första stora event och det är riktigt stora pengar (som det är för nästan alla) så kan ingen säga att folda här är fel. Samtidigt kan ingen säga att jamma är fel heller. :) Du får uppskatta lite i huvudet hur scenario A. B och C skulle kännas:

 

A) UTG+1 viker 90% av gångerna som du uppskattade. Din stack går upp till 73.500 från 60k och du är i en komfortablare position att "klara" bubblan och lite bättre slagläge därifrån.

 

B) UTG+1 synar och du kanske har ca ~65-70% mot hans synrange att dubbla upp till ca 127k, fortfarande en bit under average men 40bb och väldigt spelbar stack att ta dig igenom bubblan.

 

C) Du viker och foldar två varv till och plockar din största poker-cash någonsin, uppskattningsvis kommer det ha kostat dig ca 18k men du tar dig i pengarna med ungefär 10bb till nästa nivå.

 

 

Du får helt enkelt väga vilket som smäller tyngst, förmodligen så hade du inte tänkt mer på QQ-handen någonsin om han la sig och du plockade välbehövliga blinds. Faktumet är att i såna här unika situationer så tycker jag man måste se bortom "rätt" och "fel" och veva in ett livs-ev i det hela där ditt välmående både ekonomiskt och själsmässigt går före eventuella "misstag" i ett marginellt läge. Faktumet att du startade tråden här betyder nog att du hade mått bäst av att vika, men det är ingen som kan svara på det förutom dig själv innerst inne. Det finns inget rätt eller fel. :) Hoppas du kommer till ett liknande läge igen och kan ta samma beslut igen nu när du känner dig själv och dina smärtgränser bättre! GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag visserligen en riktigt dålig MTT-spelare. Men kan någon förklara för mig varför det står mellan skepp och fold? Borde väl att i vilket fall överväga syn pre och spela poker post om vi har 20bb?

 

Tycker alla spel är rimliga, det enda jag skulle göra är att fundera innan jag fattade ett beslut, så länge du är säker på vad du gör. Finns ju inget värre än att ta snabba och icke genomtänkta beslut när man skottar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar bara om dina egna känslor i situationen, om du har kvalat dig in och spelar ditt första stora event och det är riktigt stora pengar (som det är för nästan alla) så kan ingen säga att folda här är fel. Samtidigt kan ingen säga att jamma är fel heller. :) Du får uppskatta lite i huvudet hur scenario A. B och C skulle kännas:

 

A) UTG+1 viker 90% av gångerna som du uppskattade. Din stack går upp till 73.500 från 60k och du är i en komfortablare position att "klara" bubblan och lite bättre slagläge därifrån.

 

B) UTG+1 synar och du kanske har ca ~65-70% mot hans synrange att dubbla upp till ca 127k, fortfarande en bit under average men 40bb och väldigt spelbar stack att ta dig igenom bubblan.

 

C) Du viker och foldar två varv till och plockar din största poker-cash någonsin, uppskattningsvis kommer det ha kostat dig ca 18k men du tar dig i pengarna med ungefär 10bb till nästa nivå.

 

 

Du får helt enkelt väga vilket som smäller tyngst, förmodligen så hade du inte tänkt mer på QQ-handen någonsin om han la sig och du plockade välbehövliga blinds. Faktumet är att i såna här unika situationer så tycker jag man måste se bortom "rätt" och "fel" och veva in ett livs-ev i det hela där ditt välmående både ekonomiskt och själsmässigt går före eventuella "misstag" i ett marginellt läge. Faktumet att du startade tråden här betyder nog att du hade mått bäst av att vika, men det är ingen som kan svara på det förutom dig själv innerst inne. Det finns inget rätt eller fel. :) Hoppas du kommer till ett liknande läge igen och kan ta samma beslut igen nu när du känner dig själv och dina smärtgränser bättre! GL!

 

Ge mannen ett gäng biobiljetter! Grymt bra post JV!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det verkligen är så som du säger i inlägget att du ska spela ditt vanliga spel är det ju en autojam med tanke på hur galet brett storstacken lär öppna i den här situationen. Det är alltid jam men ännu mer pga bubbelsituationen.

 

Men, som JV säger så är det ju så att du nästan är garanterad 18k om du bara viker tills bubblan spricker, så om det är väldigt viktiga pengar för dig så är det bara att göra det, men personligen skulle jag ha svårt att se mig själv i spegeln efteråt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det verkligen är så som du säger i inlägget att du ska spela ditt vanliga spel är det ju en autojam med tanke på hur galet brett storstacken lär öppna i den här situationen. Det är alltid jam men ännu mer pga bubbelsituationen.

Men, som JV säger så är det ju så att du nästan är garanterad 18k om du bara viker tills bubblan spricker, så om det är väldigt viktiga pengar för dig så är det bara att göra det, men personligen skulle jag ha svårt att se mig själv i spegeln efteråt :)

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...