Gå till innehåll

Uttagsavgifter, uttagsmetoder pokerstars


wingman

Recommended Posts

Hej!

 

Ska ta ut en större summa från stars och undrar om någon vet vilken/vilka uttagsmetoder jag bör/inte bör använda om jag gillar att få många svenska kronor?

 

Gjorde ett test och tog ut $100 med direkt bank överf. Fick då 721kr. Samtidigt låg kursen (XE) på närmare 7.5 dagarna mellan uttagsbegäran och att jag fick in dem på kontot.

 

Hade neteller eller liknande gynnat min kurs?

 

Vidare undrar jag om avgiften är linjär, alltså skulle ett uttag på $1000 gett mig 7210kr ut vid samma tidpunkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart exakt tar t.ex. neteller sin %? Jag har netellerkonto i euro och bankkonto i euro, när jag var ut €X så kommer exakt €X in på mitt bankkonto och jag får en daglig "mittkurs" från banken när jag omvandlar till SEK.

 

Problemet jag har är att jag skickar pengar mellan neteller-usd och neteller-eur konton som tas smyg% på hela tiden, men om man hade varit lite smartare i att grunda sina pokerkonton i euro så tror jag att jag skulle kunna fixa ut en exakt summa till euro-bankkonto och sedan få en ärlig kurs utan att tappa någon procent alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart exakt tar t.ex. neteller sin %? Jag har netellerkonto i euro och bankkonto i euro, när jag var ut €X så kommer exakt €X in på mitt bankkonto och jag får en daglig "mittkurs" från banken när jag omvandlar till SEK.

 

Problemet jag har är att jag skickar pengar mellan neteller-usd och neteller-eur konton som tas smyg% på hela tiden, men om man hade varit lite smartare i att grunda sina pokerkonton i euro så tror jag att jag skulle kunna fixa ut en exakt summa till euro-bankkonto och sedan få en ärlig kurs utan att tappa någon procent alls.

 

Det gör de endast om växlar valuta(i.e köper dollar med kr), € -> € så är det ingen sajt eller dyl som tar någon %. Banken tar också någon procent över mittkursen men är hos min bank definitivt lägre än vad PokerStars tar.

 

TS så det smartaste verkar vara att antingen byta med någon som behöver och om inte det är möjligt så starta upp ett $-konto hos din bank för att sedan växla därifrån till kr-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ju öppna bankkonto i $ & € och dessa konton brukar inte kosta något i "vanliga" svenska banker, sen när du vill göra om pengarna till svenska inom banken så tar de ut en avgift kan dock inte svara på vilken.

 

Runt 1.5% har det väl varit tidigare.

 

För SEB hittar jag inga klara besked. Dessa två sajter visar ju helt olika uppgifter.

 

http://seb.se/pow/apps/Valutakurser/avista_tot.asp

 

http://seb.se/pow/apps/valutaraknare/default.aspx

 

**********************************

 

 

Nån som vet om man numera kan ha valutakonto i USD hos någon svensk bank eller mäklare och investera i USD-papper?

 

Det finns ju internationella mäklare dit man kan överföra USD från moneybookers gratis och investera i värdepapper som handlas i USD.

De har också ofta väldigt konkurrenskraftiga växlingskurser när man så småningom vill ta ut pengar till sin svenska bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Runt 1.5% har det väl varit tidigare.

 

För SEB hittar jag inga klara besked. Dessa två sajter visar ju helt olika uppgifter.

 

http://seb.se/pow/apps/Valutakurser/avista_tot.asp

 

http://seb.se/pow/apps/valutaraknare/default.aspx

 

**********************************

 

 

Nu får man väl ta detta med en nypa salt men enligt SEB villkor:

 

Vid Betalningstransaktioner i annan valuta än Betalkontots sker valuta-

växling innan Betalningstransaktionen genomförs av SEB. Avseende vissa

ankommande Betalningstransaktioner sker dock ingen valutaväxling, se

bestämmelsen 19.1.

Avgående Betalningstransaktioner till Betalningsmottagare utanför EES

som inte skickas i det aktuella landets valuta kan komma att växlas till lokal

valuta innan Betalningstransaktionen når Betalningsmottagarens

Betaltjänstleverantör.

Växelkursen som SEB använder utgörs av en Referensväxelkurs, om inget

annat avtalats. Som Referensväxelkurs används den på valutamarknaden

gällande växelkursen för köp av valuta (vid kreditering av Betalkonto)

respektive försäljning av valuta (vid debitering av Betalkonto) vid den

tidpunkten då SEB genomför Betalningstransaktionen. Referensväxelkurser

kan fås preliminärt av SEB via bankkontor eller Telefonbanken. När Kunden

lämnar en Betalningsorder på Internetbanken privat har Kunden möjlighet

att kontrollera den preliminära växlingskursen. Eftersom valutaväxlingen

sker först när SEB genomför Betalningstransaktionen och då till den på

valutamarknaden gällande växelkursen kan växelkursen som används

avvika från den preliminära kursen.

 

Räknar man skillnaden mellan köp och sälj enligt dagsaktuella kurser så skulle det innebära en avgift på 0,5%.

 

Mailade precis min bank Handelsbanken som inte har villkoren uppe för sitt eurokonto för att kolla växlingsavgift. Man får ju inte heller glömma att Pokerstars inte alltid har aktuella valutaomväxling vilket kan innebära mindre pengar i sig.

 

Däremot kollade jag en överföring jag gjorde 5/12-2014 på $1415. Det omvandlades av Pokerstars till €1121,67. Pengarna kom in på mitt konto den 9/12-2014 och då fick jag ut 10378,81 kr.

Kollar man valutakursen för USD den 5/12 så var den ungefär 7,52 vilket motsvarar 10612,5 och enligt valuta.se skulle $1415 gett €1143 så det är i den omvandlingen pengarna försvinner hos pokerstars.

 

Verkar som att valutaväxlingen tas ut mellan USD till euro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl personligen tillägga att dom mindre summorna inte rör mig i ryggen men samtidigt tar jag inte ut så ofta, max en gång i månaden. Men det är klart det kan bli några tusen om året men om man jämför men skillnaden mellan det pokerstars tar gentemot banken blir förmodligen så litet att jag inte skulle orka med en massa krångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För att förklara/Viktigt att komma ihåg att ha tillgängligt pengar i sin "kassa" av den valuta man tar ut/begär sitt uttag i. Har man det sker inte någon växling i vår ände och inte heller någon avgift tas ut från oss. Växling och kurs är då upp till mottagarbank.

 

Exempel - Begär man uttag av euro, har euro på kontot så skickas Euro (och växlingskursen är inte då heller något vi kan kontrollera eller bestämmer över, utan är den kurs som mottagarbank applicerar).

 

Väljer man uttag i SEK däremot så blir det då växlingsavgift, men då sker ingen växling på mottagarbank.

 

Kurser som tas både in och ut är dagskurserna från xe.com.

 

Mvh,

 

Karl

PokerStars Sec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...