Gå till innehåll

Egons vardagsbok


valterego

Recommended Posts

Var och såg Natt på Museet 3 med barnen igår eftermiddag. Sonen är åtta, och trots skaplig engelska blir det jobbigt för honom att hänga med i texten en hel långfilm. Vi valde därför den dubbade versionen, och den var faktiskt riktigt skaplig.

 

Tycker det är seriöst sjukt att Interstellar inte fick nån oscarsnominering för bästa film. Har också kollat på Birdman och American Sniper. Birdman var bra utan att vara något mästerverk imo, medan American Sniper nätt och jämt var okej. Planerar att plöja Imitation Game, Boyhood och Whiplash. Nåt mer man måste se?

Inte sett den själv, men Theory of Everything är ett prio ett på min lista nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och såg Natt på Museet 3 med barnen igår eftermiddag. Sonen är åtta, och trots skaplig engelska blir det jobbigt för honom att hänga med i texten en hel långfilm. Vi valde därför den dubbade versionen, och den var faktiskt riktigt skaplig.

 

Tycker det är seriöst sjukt att Interstellar inte fick nån oscarsnominering för bästa film. Har också kollat på Birdman och American Sniper. Birdman var bra utan att vara något mästerverk imo, medan American Sniper nätt och jämt var okej. Planerar att plöja Imitation Game, Boyhood och Whiplash. Nåt mer man måste se?

 

Citizenfour.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mystic river ska du se. Lite gammal men jävligt bra.

 

Ska du se en serie är det brottet. Också lite gammal. Dansk extremt bra.

 

Mystic River har jag sett, bra film men var ute efter nåt nyare :) Brottet har jag varit sugen på länge. Nu blir den ju tyvärr lite ospännande iom att jag sett hela The Killing (amerikanska remaken), men det blir nog att plöja den ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte ett fel i Hendonmob härom dagen. När jag går in på Anthony Zinnos, vinnaren av Fallsview Poker Classics profilsida, står det att han kom tvåa i turneringen, med cash för andraplats. Samma sak om jag använder min mobil uppkopplad via wifi hemma. Om jag däremot surfar in via 4G får jag upp korrekt resultat. Bägge uppkopplingarna visar rätt resultatlista om man går in på Fallsview Poker Classics eventsida på Hendonmob. Nån som är slängd på IT som kan förklara detta?

 

EDIT: Problemet löst. Jag var IP-blockad ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte ett fel i Hendonmob härom dagen. När jag går in på Anthony Zinnos, vinnaren av Fallsview Poker Classics profilsida, står det att han kom tvåa i turneringen, med cash för andraplats. Samma sak om jag använder min mobil uppkopplad via wifi hemma. Om jag däremot surfar in via 4G får jag upp korrekt resultat. Bägge uppkopplingarna visar rätt resultatlista om man går in på Fallsview Poker Classics eventsida på Hendonmob. Nån som är slängd på IT som kan förklara detta?

 

EDIT: Problemet löst. Jag var IP-blockad ;)

 

Allt ditt spam eller? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan tydligen late-regga rapportering också. Så sent som igår blev det helt klart att jag åker till Malta för European Poker Tour och European Poker Awards. Länge sen jag såg fram så mycket emot en resa, så det ska bli riktigt roligt. Tar gärna emot önskemål om vad vi ska hitta på på plats. Vilka forumiter kommer att åka ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Igår är det två år sedan min gode vän Patrick skadade sig så illa i en olycka att han gick bort efter en längre tid på sjukhus. Vår historia ihop började några år tidigare, då jag jag, Patrick och våra respektive satt på Kajens café i Västerås.

 

Tjejerna hade bestämt sig för att ta det modiga steget att starta eget, och tyckte att det vore en bra idé att fösa ihop sina respektive för att låta oss känna på varandra. Om de skulle jobba ihop i vått och torrt var det ingen nackdel om vi åtminstone tyckte att det var okej att sporadiskt umgås. Efter bara ett par minuter hade Patrick målande berättat att han just upptäckt klättring, och skulle vilja hitta sällskap i Västeråstrakten för att kunna utöva sitt nya intresse på hemmaplan. Jag förklarade att jag länge haft en fascination för klättring, men att höjdskräcken alltid stått i vägen som ett blött täcke.

 

Vad väntar vi på? var Patricks respons. Han kände en kille som säkert kunde tänka sig att vara på, en gemensam bekant till oss som dock ingen av oss kände väl. Dessutom var nog säkert hans systerson sugen. Okej, sa jag, jag kan nog få med brorsan.

 

Någon vecka senare stod jag, Patrick, brorsan och ett par killar till i Bombardierhallen. Jag var så rädd så jag skakade - bokstavligt. Fyra meter upp på vägen ville jag bli nedfirad, men Patrick kom med uppmuntrande tillrop och tyckte jag skulle vara still där ett tag och känna på rädslan, och låta den ebba ut. Det var den första i en lång rad av sessioner på väggen där Patrick genom sin inställning hjälpte mig att utmana mig själv och mina begränsningar på allvar.

 

När vårt pass var över var jag nog inte mindre rädd, men klart mer biten. Samma kväll startades en facebookgrupp bestående av oss sex. Det blev också starten på vad som för mig kommit att bli flera nära bestående vänskaper.

 

Allt eftersom tiden gått har min höjdskräck ebbat bort. Människorna i vår klättergäng, med Patrick i spetsen, fick mig att känna att när de sa "Säkring klar" kunde man lägga sitt liv i händerna på sina vänner. Var det något Patrick månade om var det andra. Såväl när det kom till säkerheten, som till att inkludera människor i sociala sammanhang. Han var bra på att ta plats, men bättre på att ge plats.

 

Dgen innan olyckan var vi i i närheten av Västerås och klättrade. Patrick skrattade och gav mig rejäla pikar för mina - fortfarande lika - taffliga försök att coila repet när vi var klara. Sedan dess får jag ett leende på läpparna varje gång det strular med coiling av repet. Patrick bidrog inte bara med att föra ihop många av oss i gänget, utan var också en av de stora källorna till leenden och skratt. Vårt gäng är i första hand inget klätterkollektiv, utan en social gemenskap där stämningen kan vara retsam men alltid varm. Kaffetermos och en kram är viktigare än rep och storskor i det här gänget. En inställning som Patrick i högsta grad var med och utvecklade.

 

Idag gör det otroligt ont att han inte är här, men jag kan le när jag tänker på vad Patrick lämnade efter sig förutom ett oräkneligt antal minnen och fina stunder. Jag har fått en skara nya vänner, varav en del kommit att bli en nära och bestående del av mitt liv. Några har Patrick introducerat mig för direkt, andra indirekt genom att han gav mig klättringen och klättringen gav mig dem. Det är ett arv som jag för alltid kommer att vara tacksam för, och som jag kommer att tänka på med stor värme.

 

(Texten ligger även som bloggpost på Poker.se)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Länge sen här. Ska ge någon form av update. I slutet av april packade vi ihop vårt hem i Västerås för ett nytt stort äventyr i den rosenbergska livsboken. Efter att ha hängt fyra dar ihop på Cypern hela familjen begav sig fru och barn tillbaka till Västerås medan jag stannade kvar på ön, för att bli anställd på Poker.se på riktigt. I mångt och mycket gör jag samma sak som tidigare, fast mer och jag nu kan knacka in "head of content, Poker.se" i uppdragsbeskrivningen. Det är numera på heltid, vilket också gör att det blir ett mer samlat grepp om verksamheten och där jag från att mest ha levererat content nu också kan utforma riktningen på ett annat sätt.

 

Det personliga livet på ön polariserade min känslor rejält. Det var ett helt nytt äventyr, med bra kollegor och symaptisk lokalbefolkning. Samtidigt var det väldigt länge att vara borta från familjen. under sju veckor tillbringade jag tre dagar med dem i Sverige, innan jag tog 2,5 veckas semester för att vara där på heltid. Sen tillbaka för bevakning av WSOP main på distans.

 

Boendet i början var en historia för sig. "city hut" innebar i praktiken en ombyggd container med en liten köksdel och en spartansk wc/ Dusch. dock var det det bästa internet jag sprungit på so far på ön, samt en guldyresvärd vilket så klart är värt mycket! Från och med 1 juni kunde jag flytta in i casa Rosenberg på allvar. Huset vi bor i ligger ungefär en mil utanför stan, och delas med två andra familjer. Det är en smula old school men mycket charmigt, och ägs av en trädgårdsmästare vilket på det mest positiva sätt sätter sina spår. Poolen i trädgården används nästan enkom av vår familj med gäster. Vi har 150 kvadrat med fyra sovrum, och AC i alla sovutrymmen. Inget att klaga på boendemässigt mao.

 

Familjen kom ner i mitten av juli, vilket så klart lyfte min tillvaro fullkomligt. De första två veckorna nu har vi dock fortfarande bott i lånemöbler greek style. En talande anekdot var att vi hittade fronten till en bilstereo i huset, och Liza trodde det var en del till vår lånade dubbelsäng :-) .

 

I måndags kom dock äntligen våra saker i container från Sverige, och även om huset just nu ser ut som en näve bajs är det fantastiskt att i alla fall får leva i sina egna saker.

 

Vi har länge övervägt vilken typ av bil vi ska ha. Kombinationen av en inte helt obegränsad livsrulle, vänstertrafik och att folk fullkomligt skiter i sina medtrafikanter här gjorde att vi beslöt oss för att satsa på något riktigt billigt. Vi satte upp en kravspec som i princip sa: fyra dörrar, skapligt baggage, tre bälten bak, skattad och besiktad minst året ut. Utöver det kan den få vara precis hur billig som helst om den rullar. Sen sprang vi på cabben. En bedårande knallgul Renault Megane 2003. I stort sett hela vår kravspec övergavs för denna bil, men den var i alla fall besiktad. Riktigt skaplig på utsidan, medan inredningen såg ut som skit. Men priset var därefter.

 

Cabmotorn höll i exakt 36 timmar innan den började jävlas, men efter lite googlande hittade jag frikopplingen av hydrualiken och vi reglerar tills vidare taket manuellt. Mantrat på alla eventuella problem med den där bilen kommer att vara "Men det är i alla fall en cab."

 

Jag ska försöka uppdatera lite oftare här i db:n om min vardag här. Skrik gärna om det är nåt speciellt ni undrar över eller vill att jag ska skriva om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen ska komma och tro att CC arrangerar satelliter, det här är nåt helt annat.

 

"Nu är det dags för sommarens härligaste pokerevent. Vi erbjuder flera olika turneringar, cash games och sit and goes och även i år kan du spela turneringar på SVENSKASPEL.SE och vinna en summa motsvarande inköpet till Main Event. Turneringarna spelas varje söndag från den 26 juli med inköp på 1100 + 90 SEK. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen ska komma och tro att CC arrangerar satelliter, det här är nåt helt annat.

 

"Nu är det dags för sommarens härligaste pokerevent. Vi erbjuder flera olika turneringar, cash games och sit and goes och även i år kan du spela turneringar på SVENSKASPEL.SE och vinna en summa motsvarande inköpet till Main Event. Turneringarna spelas varje söndag från den 26 juli med inköp på 1100 + 90 SEK. "

 

Det är rätt skrattretande faktiskt. De försöker ju reppa att många satellitar in, men jag tror inte ens en på tio faktiskt använder de där slantarna till att spela Malmö Open.

 

EDIT: Och om det nu är en satellit, ska dem först ta rake från "satelliten", och sedan ny rake när man köper in sig i Malmö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för övrigt nästan barockt varmt här nere. Igår klockade temperaturen in på 42 grader i Limassol. Det var tydligen årets varmaste dag så här långt. Någonstans måste ju ffs gränsen gå när det inte ens är ett ilandsproblem längre. Det är för övrigt för varmt för att åka nercabbat.

 

Vidare läste jag någonstans att cikadan är den insekt som låter högst. Jag förstår det till fullo. Det går tydligen i cykler, och i år är det cikadaår på Cypern. Har man fönstren öppna är det som att bo i ett konstant brus. Ett kollektivt tinnitus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...