Gå till innehåll

Egons vardagsbok


valterego

Recommended Posts

NHL känns roligare än på länge. Enda som är lite småtråkigt är väl att inte västeråsarna går bättre. När Lidström, Foppa, Sundin & Co slutade var många oroliga för att svensk hockey skulle få det tufft, men kollar man på dagens liga är jag måttligt orolig. Även när Henke, Sedinarna och Zäta lägger av om ett par år är återväxten fantastisk. Visst, Nicklas Lidström är världens genom tiderna näst bäste försvarsspelare i mina ögon, men jag tror aldrig vi haft en bättre backlinjepotential i tre kronor än nu. Och målvaktsbiten verkar bli acceptabel även när Kung Henke pensioneras. Nu ska sägas att Henke bara är 33 år, så vi ska inte måla fan på väggen än. Nedan följer en av mig hemsnickrad lista på alla svenska målvakter som spelat minst en match i ligan denna säsong, inkl statistik:

 

Henrik Lundqvist (NYR), 47 gp, 28 w. 92.4% / 2.29, 3 sho

Eddie Läck (CAR), 36 gp, 16w. 90.9% / 2.35, 1 sho

Anders Nilsson (EDM), 26 gp, 10w. 90.1% / 3.13, 0 sho

Jacob Markström (VAN), 20 gp, 9w. 92.5% / 2.30, 0 sho

Linus Ullmark (BUF), 19 gp, 7w. 91.5% / 2.58, 0 sho

Anders Lindbäck (ARI) 19 gp, 5w. 89.4% / 3.11, 0 sho

Jonas Gustavsson (BOS), 18 gp, 10w. 91.3% / 2.53, 0 sho

Jhonas Enroth (LA), 12 gp, 4w. 92.6% / 2.19, 1 sho

Robin Lehner (BUF), 10 gp, 3w. 92.1% / 2.73, 0 sho

Anton Forsberg (CBJ), 4gp, 1w. 90.7% / 3.03, 0 sho

Magnus Hellberg* (NYR), 1 gp, 0w. 66.7% / 6.00, 0 sho

 

* Hellberg spelat en period, släppte in 2 mål.

 

Det ser med andra ord riktigt jäkla bra ut, och skapar den delikata frågan hur det ska se ut bakom Henke i höstens World Cup. Tankar? Jag tror personligen på Lehner och Markström, men lämnar ett frågetecken för Läck.

 

I torsdags kväll kom andra avsnittet av Syn!-podden upp, denna gång med Ramzi. Tar gärna återkoppling om någon har tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit något jättefan av Rage Against The Machine mer än i teorin, men kollegan Karlsson (ni som var på SM på Malta vet) introducerade mig till Tom Morellos soloprojekt Nightwatchman. Lätt det bästa jag hört på väldigt många år.

 

 

Vidare har jag återupptäckt Young Heart Attack. Deras Mouthful of Love är lätt en av 2000-talets bästa plattor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har skrivit nästan 3000 tecken om min karriär som analytiker, och är nu sugen på att stoppa in texten någonstans i min profil på LinkedIn. Texten berör fyra olika företag, så att slänga in den under en anställningspost är inte optimalt. Den för lång för summary eller interests. Att göra en post av det känns lite tråkigt, då den kommer att försvinna i takt med att annat postas. Tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skrivit nästan 3000 tecken om min karriär som analytiker, och är nu sugen på att stoppa in texten någonstans i min profil på LinkedIn. Texten berör fyra olika företag, så att slänga in den under en anställningspost är inte optimalt. Den för lång för summary eller interests. Att göra en post av det känns lite tråkigt, då den kommer att försvinna i takt med att annat postas. Tankar?

 

Aldrig vart inne på LinkedIn, så vet inte hur det ser ut.

 

Tänker mig ändå att du kan sammanfatta texten snyggt under summary/interest och sedan länka till en hemsida/blogg om dig själv där intresserade kan läsa ännu mer.

 

Bör även öka din exponering av dig själv då du kan dra in trafik utifrån LinkedIn.

 

Bara några spontan tankar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Aldrig vart inne på LinkedIn, så vet inte hur det ser ut.

 

Tänker mig ändå att du kan sammanfatta texten snyggt under summary/interest och sedan länka till en hemsida/blogg om dig själv där intresserade kan läsa ännu mer.

 

Bör även öka din exponering av dig själv då du kan dra in trafik utifrån LinkedIn.

 

Bara några spontan tankar....

 

Tack för bra input, sorry för sent svar!

 

Intressant fenomen: När jag ska lista mina favoritband finns Green Day aldrig med, men varje gång jag hör bandet blir jag förvånad över hur sjukt jävla bra jag tycker de är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu när grundserien i NHL är över gjorde jag en sammanställning av de officiella rekar jag gett i bloggar och på speltips (alltså inte hela spelboken, där är jag för slaskig). Jag har gjort 43 rekar för totalt 131 units, med ett resultat på 118% tillbaka (eller 18% vinst för den som så vill).

 

Skrev för övrigt en blogg idag om mina gissningar i slutspelets första runda. Jag vidhåller att Washington Capitals ser starkast ut av alla lag. Tror de får Dallas i final. https://1x2.se/spelbloggar/1/erik-rosenberg/1465/nhl-vantan-ar-over

 

Dagens musiktips är för övrigt eminenta Göteborgsbandet Trubbel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Här rullar det på för fullt. På tisdag drar jag till Sverige för vidare färd mot Åland och Paf Poker Challenge. Vore kul att stöta på lite forumiter där.

 

För övrigt är det utöver jobb rätt mycket tv-serier som plöjs. Har precis plöjt igenom säsong sex av Walking Dead (okej, inte överbra). Kollar på House of Cards s4, The 100 s3 och så blev det att se säsongspremiären av Game of Thrones. Tycker serien tappat väldigt mycket tyvärr. The 100 däremot är jag väldigt hooked på; har gått från Teen-scifi till riktigt schysst dystopiaction.

 

Dagens låt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Long time, no see. Ska försöka få lite nerplitat här igen. Pens vann välförtjänt Stanley Cup, extra roligt med två tongivande svenskar i laget. Tyckte dock synd om Thornton, en spelare som jag trots mitt Bruins-hjärta aldrig riktigt hookat med, men i år smälte jag. Jag hade verkligen unnat honom en seger. Sharks var ett av slutspelets absolut mest underhållande lag alla kategorier dessutom.

 

Tradesäsongen är igång, och lär väl inte göra någon besviken. Blev inte speciellt förvånad över att Stamkos stannade i Bolts, tycker att det hela luktat spel för gallerierna lång väg. Den stora snackisen är givetvis annars Oilers trade av Taylor Hall mot svenske backen Adam Larsson. Ett riktigt jävla WTF. Larsson är inte på något sätt dålig, men Hall är en riktig klasspelare och det känns som någon form av missclick i huvudet på nån där. Att Oilers verkligen behöver bra backar råder det inget tvivel om, och offensivt finns det stora namn att bygga på för framtiden. Connor McDavid är givetvis den stora stjärnan, men Ryan Nugent-Hopkins, Leon Draisaitl och Jordan Eberle är andra nittiotalister med stor kapacitet. Jag har alltså egentligen inga synpunkter på att man tradear förra säsongens störste poängplockare, men man måste ha kunnat få ett mycket större namn i försvaret än Larsson.

 

Subban mot Weber var intressant; två backar av världsklass byter lag med varandra. Skulle vara kul att se hur snacket gått där på respektive sida. Weber är några år äldre, och en mer offensiv i sin spelstil, men det är fortfarande en förstaback mot en förstaback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror Weber - Subban traden kommer se riktigt smutsig ut om några år för Montreal. Weber är på rätt stark decline redan och har kontrakt tills han blir 40. Som spelare är dom väll någorlunda jämna just nu även om jag tycker PK är lite bättre.

 

Ska bli sjukt intressant att se Adam Larsson i Edmonton! Tror han kan passa in bra men lär ju få en löjlig press på sig mtp hur bra Hall är. Känns som det saknas lite tillägg från NJ sida i den traden minst sagt :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror Weber - Subban traden kommer se riktigt smutsig ut om några år för Montreal. Weber är på rätt stark decline redan och har kontrakt tills han blir 40. Som spelare är dom väll någorlunda jämna just nu även om jag tycker PK är lite bättre.

 

Ska bli sjukt intressant att se Adam Larsson i Edmonton! Tror han kan passa in bra men lär ju få en löjlig press på sig mtp hur bra Hall är. Känns som det saknas lite tillägg från NJ sida i den traden minst sagt :shock:

 

Plus på allt typ :-) Känns lite orättvist mot Larsson. Tror det hade varit bättre för honom att få komma in lite mer under radarn. Men det kan ju bli bra ändå. Inga övriga jämförelser, men jag är gammal nog att minnas ramaskriket när Maple Leafs bytte bort Wendel Clark mot Mats Sundin. Idag finns det väl inte en människa i Toronto som ångrar den traden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...