Gå till innehåll

Funderingar kring försök att smita från blindsen!


heltok

Recommended Posts

Jag satt och funderade lite på det där med att lägga blinds. Rent allmänt så känns det väldigt fel att lägga dem i så dålig position. Så jag funderade över alternativen.

 

Om man väljer att stå över att lägga blind får man valet att posta bb normalt när man sitter i CO. Säg att man spelar på ett 10manna bord och gör detta. Isåfall får man för 1bb se 7st händer, jämfört med att posta sb+bb=1.5bb och se 10st händer.

 

Priset per hand man får se blir 1.5/10=0.15bb/hand jämfört med 1/7=0.143bb/hand. Alltså blir varje hand billigare.

 

Nästa sak att ta hänsyn till blir position.

 

Normal sitter man i postion 1->10. Dvs 5.5 i snitt.

Om man inte lägger blinds sitter man i 3->9. Dvs 6 i snitt.

Alltså får man i snitt bättre position om man inte lägger blinds. [Frågan här är om man ska vikta positionerna, så att button är mycket mer värd än tex CO]

 

Ytterligare taktiska fördelar är att man ofta kommer få chansen att steala i CO och därmed ta en mindre risk när man väljer att göra det.

 

Sedan så slipper man råka ut för vanliga stealraise när man lagt blind.

 

En självklar grej är ju att man de gånger man lägger blind ser fler floppar. Att man därmed oftare kommer ha bra position på floppen.

 

 

Visst självklart är detta väldigt störigt för motståndarna och dålig moral och nej jag tänker inte göra det. Men min första korta analys är att det är +EV att spela såhär.

 

 

Jag skulle uppskatta om vi inte diskuterar hur störigt detta vore, utan bara om det är lönsamt eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det fungerar bara första gången du betalar blinds vid bordet.

 

nja. straffblind får man bara direkt när man blir tillfrågad.... tar man wait for bigblind och sedan kryssar ur rutan så får man frågan på nytt, denna gången utan straffblind. eventuellt får man vänta ett extra varv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du vill väl spela så många händer som möjligt? Det är ju därför man multitablar och om man sitter ute till och från så minskar antalet händer, bra händer kommer ju lika många gånger på bra positioner som dåliga, även om de dåliga postionerna försvårar spelet.

 

antag att man har tid i överflöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att du ska spela ett varv, dra dig tillbaka då det blir din tur att posta bb och sedan posta igen då sb och bb har passerat dig och du sitter på cutoff? Fungerar verkligen det? Har för mig att man får betala både bb och sb då.

 

typ så ja, fast man får tydligen vänta ett varv emellan... undersöker detta nu på playmoneybord :)

[EDITx2]:kubo hade rätt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsätter inte detta att det är ett fullt bord hela rundan? Om en enda person väljer att stå över/hoppa av, blir det då inte genast marginellt minus Ev i förhällande kostnad/hand?

 

Jag har för mig att det gick(går fortf?) att skippa SB på party och hoppa in direkt i CO utan straff. Detta gynnade förstås han som satt ut en hand/varv med 1 SB men i synnerhet personen direkt till vänster då han endast behövde betala 1 SB/varv(Sparde 1 BB/varv!) och desutom inte behövde spela färre händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsätter inte detta att det är ett fullt bord hela rundan? Om en enda person väljer att stå över/hoppa av, blir det då inte genast marginellt minus Ev i förhällande kostnad/hand?

 

Jag har för mig att det gick(går fortf?) att skippa SB på party och hoppa in direkt i CO utan straff. Detta gynnade förstås han som satt ut en hand/varv med 1 SB men i synnerhet personen direkt till vänster då han endast behövde betala 1 SB/varv(Sparde 1 BB/varv!) och desutom inte behövde spela färre händer.

 

om vi räknar på 9 spelare får vi

1.5bb för 9 händer dvs 1/6 bb/hand

1bb för 6 händer dvs 1/6 bb/hand

 

Tar tillbaka det jag skrev innan, man måste förmodligen byta bord.. [EDIT] man måste byta bord. någon finurlig som kommer på något sätt att lura systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag postade själv samma resonemang här i höstas. Visst kanske det blir marginelt billigare men det är bra omständigt och man lär ju minska sin förväntade vinst/h eftersom man inte kommer spela lika många händer och det är ju en så hög timlön som möjligt man är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen en sak som jag har börjat störa mig på är att jämt då man sätter sig vid ett nyöppnat bord på party så kommer det några, ofta samma personer som satt det i system... Att de sätter sig där och får gratiskort från början utan att betala blinds, sen då det är deras tur att betala blind så drar de. Inte så stor grej men... lite störande är det ju. Samma personer heeeela tiden som kommer in och sätter sig, vafan blinds kan de väl betala!!! Oftast foldar de ju bara men då och då så plockar de ju upp nån hand. Det här är på FL vet inte om det fungerar på NL med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

captenpro, man måste alltid betala big blind såfort man sätter sig vid ett bord och vill ha kort första gången.

 

Nu är jag inte säker på detta men jag har för mig att det går att sätta sig så att man slipper lägga blinds första varvet på nyöppnade bord på partynätverket. Har för mig det har varit upp tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då måste man göra något speciellt alltså? För jag får alltid betala big blind när jag sätter mig och vill ha kort.

 

Nu vet jag ju inte om det fungerar på NL men på FL är det bara att sätta sig vid ett nyöppnat bord och att det kommer fler än 2 pers till bordet innan första handen spelas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då måste man göra något speciellt alltså? För jag får alltid betala big blind när jag sätter mig och vill ha kort.

 

Nu vet jag ju inte om det fungerar på NL men på FL är det bara att sätta sig vid ett nyöppnat bord och att det kommer fler än 2 pers till bordet innan första handen spelas

Ok hade jag ingen aning om, bara skicka ett mail till sidan i fråga och rapportera vilka det är som gör så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt PT så förlorar jag i snitt 0.17BB per hand jag spelar i big blind. I de tre första positionerna så tjänar jag 0.7-0.12BB per hand(Lite över tusen händer i varje pos är för lite för att ge en säker siffra). Alltså tjänar jag på att posta och hoppa in direkt om jag sitter på pos 3 eller senare. Dessutom så ger det mig inte en lika tight image som om jag skulle sitta och vänta.,

 

EDIT: jag spelar FL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt PT så förlorar jag i snitt 0.17BB per hand jag spelar i big blind. I de tre första positionerna så tjänar jag 0.7-0.12BB per hand(Lite över tusen händer i varje pos är för lite för att ge en säker siffra). Alltså tjänar jag på att posta och hoppa in direkt om jag sitter på pos 3 eller senare. Dessutom så ger det mig inte en lika tight image som om jag skulle sitta och vänta.,

 

EDIT: jag spelar FL

 

0.7BB/hand... 70BB/100händer. låter lite saftigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...