Gå till innehåll

Skatt live event utanför EU?


Recommended Posts

Hur ser skattesituationen ut för att klonka eller vinna en större summa på ett event utanför europa?

 

Låt säga för exempel WSOP eller PCA Bahamas?

 

Hur fungerar det om man vunnit ett paket, är resan skattebefriad om den vunnits på t ex pokerstars?

 

Låt oss klargöra så mycket som möjligt inom detta område, TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som är utanför EU eller EES land = 30 % skatt.

Spelar ingen roll om du klonkat ett paket eller inte. Alla vinster i t.e.x WSOP eller PCA är det 30 % skatt på.

Skatten betalas i Deklarationen.

Hoppas de va lite hjälp.

Lycka till

 

Jo det var mycket hjälp, tack.

Men hur är det med paketet då? Ska det skattas också? (resan+inköp) trots att man inte vinner något i huvudturneringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar allihopa.

 

Rent hypotetiskt, vad gör man för att undkomma beskattningen på 30% om man mot all förmodan skulle klonka något dylikt?

 

Det går bra att svara i pm om inlägget skulle ses som brytande av svensk lagstiftning.

Kom ihåg detta är som sagt bara en hypotetisk fråga som jag tycker kräver ett hypotetiskt svar.

OCH NEJ, jag skulle aldrig få för mig att försöka på att bryta mot lagen, jag är dock väldigt nyfiken på hur vissa andra gör/gjort då jag antar att skattesmitare förekommer överallt där stora pengar är involverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar allihopa.

 

Rent hypotetiskt, vad gör man för att undkomma beskattningen på 30% om man mot all förmodan skulle klonka något dylikt?

 

Det går bra att svara i pm om inlägget skulle ses som brytande av svensk lagstiftning.

Kom ihåg detta är som sagt bara en hypotetisk fråga som jag tycker kräver ett hypotetiskt svar.

OCH NEJ, jag skulle aldrig få för mig att försöka på att bryta mot lagen, jag är dock väldigt nyfiken på hur vissa andra gör/gjort då jag antar att skattesmitare förekommer överallt där stora pengar är involverad.

 

Spela under falskt namn.

http://pokerdb.thehendonmob.com/player.php?a=r&n=98101

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att komma undan skatten är att bli folkbokförd i England eller Malta , Säkert något land mer. Men bor du där och är folkbokörd där så är alla vinster skattefria även utanför Europa.

Bor du kvar i sverige och är folkbokförd i Sverige är det nästan omöjligt att undvika skatten.

 

Vinner du ett paket på en sida som är skattefri (alltså har sitt kontor och servrar i Europa) så är paketet helt skattefritt.

Dock om du klonkar i tunering utanför Europa är det 30 % skatt.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att komma undan skatten är att bli folkbokförd i England eller Malta , Säkert något land mer. Men bor du där och är folkbokörd där så är alla vinster skattefria även utanför Europa.

Bor du kvar i sverige och är folkbokförd i Sverige är det nästan omöjligt att undvika skatten.

 

Vinner du ett paket på en sida som är skattefri (alltså har sitt kontor och servrar i Europa) så är paketet helt skattefritt.

Dock om du klonkar i tunering utanför Europa är det 30 % skatt.

Lycka till.

 

Mycket bra svar, tack.

 

Har du någon källa vore jag ännu mer thrilled?

 

Ha en bra dag och tack återigen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte direkt någon källa till de,

Det är bara vad jag hört när jag varit runt om i världen och spelat

Vet att det har varit väldigt populärt att flytta till London eller Malta hos dom som tillhört november 9. Har det inte med skatten att göra så ber jag om ursäkt för förra svaret. Men det är vad jag har hört när jag varit på EPT touren och i Vegas under wsop från andra pokerspelare.

Hoppas du får dom svaren du vill ha CharlesRane och lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också om du är folkbokförd i Sverige så plockar IRS dig på 33% skatt redan i utbetalningsluckan i Vegas. Detta beroende på att Sverige inte har något skatteavtal med USA. Alltså försvinner mer än två tredjedelar av din vinst i skatt om du bor i Sverige. Detta är största anledningen till att proffsen bor i London

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Kapitel 3 Inkomstskattelagen)

3 § Följande personer är obegränsat skattskyldiga:

1. Den som är bosatt i Sverige.

2. Den som stadigvarande vistas i Sverige.

3. Den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här.

 

3p ger ->

 

7 § För att avgöra om en person som tidigare har varit bosatt i Sverige har väsentlig anknytning hit ska följande beaktas:

- om han är svensk medborgare,

- hur länge han var bosatt här,

- om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,

- om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,

- om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,

- om han har sin familj här,

- om han bedriver näringsverksamhet här,

- om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,

- om han har en fastighet här, och

- liknande förhållanden.

Under fem år från den dag då en person har rest från Sverige anses han ha väsentlig anknytning hit, om han inte visar att han inte har en sådan anknytning.

 

En tolkning som görs restriktivt.

Har ingen koll på skatteavtalen men skulle förvåna mig om de innebar att inte svenska staten tar ut rejält med skatt (om England har lägre så tar de säkert mellanskillnaden)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också om du är folkbokförd i Sverige så plockar IRS dig på 33% skatt redan i utbetalningsluckan i Vegas. Detta beroende på att Sverige inte har något skatteavtal med USA. Alltså försvinner mer än två tredjedelar av din vinst i skatt om du bor i Sverige. Detta är största anledningen till att proffsen bor i London

 

?? Har hört andra bud tidigare men reglerna kanske har ändrats.

Trodde sverige hade skatteavtal med US. Dvs. du betalar bara skatt i sverige men inte i USA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?? Har hört andra bud tidigare men reglerna kanske har ändrats.

Trodde sverige hade skatteavtal med US. Dvs. du betalar bara skatt i sverige men inte i USA.

 

Jag tror det var Thorson eller någon liknande som skrev i sin blogg hur han fick en chock när han bara fick ut två tredjedelar av sin vinst i luckan för att Sverige inte har något avtal med USA.

Morsan får änkepension från USA och på den punkten finns iaf inget avtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det var Thorson eller någon liknande som skrev i sin blogg hur han fick en chock när han bara fick ut två tredjedelar av sin vinst i luckan för att Sverige inte har något avtal med USA.

Morsan får änkepension från USA och på den punkten finns iaf inget avtal.

 

Hur längesen var detta? Läste faktiskt nyligen Idrottens skatterätt i skolan och i det fallet var det en golfspelare som vunnit mot Skatteverket i en tvist där han slapp dubbelbeskattning, vilket borde innebära att det har upprättats ett avtal mellan länderna.

 

Jag är iofs en riktig juridik-n00b så jag vet inte om det är samma regler som gäller inom olika områden/branscher eller om jag tolkat något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska erkänna att det var ett par år sedan.

Men om man slipper dubbelbeskattningen så finns det ju ingen anledning för svenska proffs att "flytta" till London. Så varför gör de det isf?

 

Därför att man slipper skatt helt? vild gissning

 

hade inte varit någon som bor i sverige som spelat wsop man behövt skatta 66%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

från Flashback

 

Sverige och USA har dubbelbeskattningsavtal med varandra så skatt betalas bara i ena landet, vilket i ditt fall förstås är Sverige eftersom du är bosatt här. För att njuta frukterna av detta avtal mellan länderna behöver du ansöka om ett ITN-nummer vilket görs via amerikanska skatteverket IRS hemsida http://www.irs.gov: Ladda ner blankett W7 och fyll i och skicka in till IRS. Det tar ett antal veckor att få detta ITN-nummer så var ute i god tid. Annars kan man få hjälp på plats i Las Vegas av några av IRS ombud, men hur snabbt det går då vet jag inte exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska erkänna att det var ett par år sedan.

Men om man slipper dubbelbeskattningen så finns det ju ingen anledning för svenska proffs att "flytta" till London. Så varför gör de det isf?

 

Flyttar man till London så slipper man all skatt. Det säger möjligen lite emot det du postade från Kapitel 3 Inkomstlagen men vore ju konstigt om exempelvis Jacobson och Viktor Blom inte kollat upp detta ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...