Gå till innehåll

longple


Longple

Recommended Posts

Hejsan.

 

Intro

Jag må vara onykter just nu men jag fick ett, faktiskt ganska oväntat sug efter att starta en dagbok här på pf för att motivera mig själv till att upprätthålla lite aktivitet till grinden och min nya väg inom pokern. Fortsätt läsa för att så småningom senare under inlägget förstå mera bakom varför jag skapat denna dagbok.

 

Jag är väldigt van vid att skriva bloggar/inlägg på engelska i vanliga fall och konstigt nog känns det svårare på svenska. Som diverse svenska låtskribenter uttryckt sig (ingen nämnd ingen glömd) så har dom nämnt är det är en större konst att förmedla sig i skrift på svenska än på engelska. Jag håller med, men jag gör ändå ett försök.

 

Några av er må ha stött på alternativt sett skymten av mig på pokerborden på diverse pokersiter de senaste åren, men för er som inte av slump råkat se till mig i pokersammanhang så kommer här en liten sammanfattning av min pokerhistoria. Än om den må vara lång.

 

Min story

Jag började spela poker online 2008 med min hårt inarbetade lön som insatts. Tyvärr gick insatsen till spillo över upprepade tillfällen tills dess att jag hittade och startade en blogg på det amerikanska StarCraftbaserade pokerforumet http://www.liquidpoker.net. (min blogg på LP> http://longple.liquidpoker.net/)

 

Som ung herre spenderade jag större delen av min ungdomliga fritid utanför skola och bus (akohol och samlag) till spelet StarCraft, där jag bland annat spelade för svenska landslaget i 7år. Många rivaler och vänner började i sinom tid intressera sig för onlinepoker och jag fann mig själv följa deras fotspår.

 

Efter det att jag fann liquidpoker började jag få lite struktur på mitt spelande och jag tillslut lyckades jag inte spela bort varje månadslön. Så småningom blev jag varslad från mitt dåvarande lagerjobb och iom att min pokerhobbybankrulle växte började jag spela med lite bättre struktur i 100$NL CG på pokerstars och efter ett par månader fann jag mig själv 24tabla 100NL där jag bland annat nådde ranken Supernova på 25 dagar i en liten challange som jag höll för mig själv.

 

Vid ett tillfälle i min pokerstarsgrind i tidiga år av min karriär fann jag mig i lite av en dålig run där jag sprang ca 200 inköp under EV i min 24 table stars grind

 

 

f110fb90a14ec6abcdcca4aaa64dfeee.jpg

 

 

vilket tillslut som tur var för min pokerutveckling resulterade mig i att göra en semidesperat förändring i min approach till poker.

 

Jag despositade lite pengar på bossmedia (nej inte svs ännu) och ändrade approach till att 4-6 table 200€NL 5max. Inom en relativt snar framtid fann jag svenskaspel (nu!) och depositade lite pengar där och krigade mig fram och tillbaka ett tag tills dess att jag spelade istortsätt exklusivt bara 25/50NL+ på svs ett ganska bra tag.

 

Rullen växte, tiden gick och rätt som det var utökade jag spelandet till att spela 25/50+ svs samt 5/10-25/50$€ på diverse EUsiter med stor framgång en ganska lång tid.

 

Jag kände att jag, en gnutta naivt, hade kapaciteten att kunna gå hur långt som helst och utmanade om och om igen de bättre regsen på 25/50$+ headsup.

 

Jag fick smisk, regrindade 10/20$€ ovh försökte igen. Detta repeterades ett par gånger utan förändrad utgång i skotten i de stora gamesen.

 

Tiden gick och 2012 förlorade jag i april i ett par tunga nosebleedsmatcher väldigt mycket pengar och större delen av min rulle och kände mig tillslut slagen och omotiverad till att fortsätta på samma bana.

 

Jag tog en 6 månaders break från pokern och reste en hel del och som ambitionen och motivationen sakta återigen började återfinna sig hos mig började jag spela 5/10$NL och 10/20$ på pokerstars igen.

 

Gamesen var tuffa, mycket hade hänt under mitt halvår borta från pokern och jag presterade inte bra och efter ett par månader hade jag blött bort nog mkt pengar för att klassas som gul.

 

Gulple tar stake

Jag bloggade om mina motgångar och fick ganska snabbt en stabil stakedeal för 5/10$ på pokerstars och motivationen till utveckling började växa inom mig igen efter lite jävlaranamma känslor. Kan väl inte bara he upp?

 

2013 la jag ner mycket tid på teori och speltid, så småningom var jag ute ur staken och lyckades även nå SNE i samma veva (supernovaelite status på pokerstars)

vgwH9II.jpg

 

2013 slog om till 2014 och jag hade äntligen min egna action igen, skulder var abetalda och jag var fri från stakes och dylikt, men någontin saknades likförbannat.

 

Framtiden

 

IyghPxq.jpg

 

NL har förändrats under dessa tunga gula år och drömmarna om att spela de högsta gamesen känns utom räckhåll, åtminstone för mig.

 

Jag har känt mig utbränd under de senaste månaderna. Alla på stars använder seatscripts och de flesta regsen är väldigt tuffa, det battlas mindre på 10/20+ och alla är riktigt riktigt duktiga. Kan jag ens konkurera högre än 5/10 längre?

 

Jag har blivit äldre (läs inte gammal) och hungern och kärleken för spelet har sakta försvunnit den senaste tiden och jag fann mig själv under det första halvåret 2014 försöka fixa SNE igen. Jag vinner stabilt på midstakes och det är bra rakeback men är det verkligen hållbart långsiktigt? Jag börjar tvivla.

 

Jag må vara knäpp men jag har kommit fram till att gräset må faktiskt vara grönare på andra sidan i detta fallet, eller åtminstone mer intressant och roligt på andra sidan. Jag tycker inte poker är roligt längre, åtminstone inte NL. Edgerna är oerhört små på de högre nivåerna och att 24 tabla 5/10 och neråt lockar inte allt för mycket längre och är säkerligen inte hållbart i det långa loppet utan motivation även om det går att göra bra med pengar där just nu så ser jag ingen allt för intressant framtid för just mig med mina ambitioner inom just NL.

 

Tack till er som har läst såhär långt, ni belönas nu med twisten av det hela. Jag kom för ett par veckor fram till att jag vill ha kul när jag spelar poker igen. Så jag valde 50% in i 2014 SNE grinden för en helvändning. Jag cashade ut min rulle från stars. Sa adjö till NL och depositade pengar återigen på svenskaspel samt ipoker för att spela och lära mig PLO.

 

PLO är roligt, det är nytt, det är utmanande och det erbjuder rum för utveckling. Utveckling som jag kan ta på. Jag känner med varje dag att jag blir en bättre spelare och jag lär mig alltid något nytt.

 

Poker är roligt igen för mig.

 

Det var allt från mitt första inlägg här på pokerforum, iom att jag beslöt mig för att gå tillbax till rötterna och lära mig PLO på EUsiter/svenskaspel så kändes det ganska rätt att starta en dagbok här på pokerforum.

 

Jag börjar grinden relativt grön på ~10/20PLO svs samt 1/2€, 2/4€PLO.

 

Jag är ganska onykter just nu efter att ha haft en väldigt trevlig kväll tillsammans med ett par gamla vänner jag inte träffat på över ett år men jag känner mig mer motiverad än på länge när det kommer till poker.

 

Om någon orkat läsa allting och har några frågor så är dom väl mötta =) (fu språkprofessorn har bara gymnasieutbildning)

 

Jag krigar gärna med regs som vill starta bord eller spela hu iom att jag personligen ser det som bästa sättet att utvecklas på. Jag räknar inte med att vinna några egentliga summor pengar resterande månader detta året som gröngöling inom PLOns värld så come at me brahs medan ni har edge, för nästa år kommer jag slå tillbax ;-)

 

Lovar att bidra med mindre seriösa inlägg i framtiden, jag har en ovanlig tendens att bli väldigt seriös som onykter på egen hand om nattetid :oops:

Blev lite väl mycket högstadieuppsattstendernser under denna avskrivelsen känner jag men är för trött för att ens orka gå igenom skiten så högstadieskillsen får duga for now.

 

Anyways, lämnar över till rewind som får ta över och reppa umeå nu när jag går isäng

 

KRAM

 

 

 

mvh whisky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 235
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vaknade i morse o tänkte vafan satt jag o skrev igårnatt, tog mig en kopp kaffe o slog på datan väldigt skeptisk inför vad det egentligen var jag rantade ihop. Men de va inte så illa som jag anade ändå så jag får väl ge dagboken en chans o försöka uppdatera lite iaf för tycker det kan va rätt nice att skriva nu o då så nu kör vi!

 

7 år i swe-a?

 

Under vilket nick?

 

Nickade RataN i BW, nej inte fulla 7 år i swe-a, var i swe-b ett gäng år åxå :)

Var ganska kall egentligen jämfört med många andra =D

 

 

Såg dig på zoom500 eller zoom1k för bara litet tag sen. Släpper du stars och NL helt? (Läste att du skulle spela PLO/€4 visserligen, blir det stars igen?)

 

Lycka till!

 

thx man!

Har gjort ett par försök tidigare att byta till PLO men misslyckats. det har varit så mkt skit emellan som busto, stake och beslutet att fortsätta för SNE efter stake och sen har det varit lite tvivel inblandat i det hela, "bör man verkligen byta nu när man blivit relativt bra i NL, har sne osv" men själva bytet i sig har egentligen legat o grott i bakhuvet nånstanns sedan 2011 kanske började jag tänka att jag "snart" nog ska börja byta över lite mer till plo.

 

"dagar blev till månader, månader blev till år och rätt som det var blev barnen vuxna o hade sin egna familj"

 

Men som det känns nu så kommer nog en full switch för tycker NL är dötrisst bara och SNE fick mig som att tappa gnistan lite, det handlade tillslut mer om hourly och VPPs än att klättra stakes eller spela när man känner för det.

 

Är mkt möjligt att jag kommer spela NL igen, eller kanske tillomed gå tillbaka dit helt o hållet men för att det ska hända måste omständigheterna antingen va rätt så desperata eller att jag börjat tycka det är roligt att spela igen =) Men någon gång nu o då kommer jag nog kliva in o veva lite 25/50 NL på svs i brist på annat =D

 

Är en rätt färsk PLOvåg änsålänge, har istortsätt bara spelat plo ett par veckor.

 

O för o svara på om jag kommer lämna stars helt så vet jag inte riktigt, har lämnat kvar en liten hacka där ifall man skulle bli sugen någon dag när det inte finns några andra games att zooma lite 500plo eller dyl men det jag vill komma bort från är SNE o milestonejakten bara, har försökt denna månad droppa ner rejält i bord och spela plo på stars men finner likförbannat mig själv smyglägga till ett extrabord här o där för att jag är nära någon milestone eller tänker att jag vill behålla SNE till nästa månad osv och jag vill bara komma ur den loopen, så att man med gott samvete kan sitta och 3 tabla om det nu är så att man vill 3 tabla.

 

Men risken e nog stor när/om jag blir duktigare o klättrat lite nivåer att jag går tillbax till stars =) för actionen e helt klart bäst på stars o det e rätt skönt att kunna spela dygnet runt, finns alltid en massa games!

 

GL!

giphy.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommenterar nästan aldrig något som skrivs på pokerforum men när skribenten är från Umeå kan jag inte låta bli! Jag vill börja med att beröra hur uppfriskande det är att för omväxlings skull få läsa en nyanserad berättelse om hur pokern har påverkat livet där både topparna och dalarna benämns istället för att som många andra uteslutande fokusera på antingen det positiva eller som i majoriteten av fallen - det negativa.

 

Fortsättningsvis är det trevligt att se någon som fortfarande har kvar passionen för poker som spel och därför sätter den spelteoretiska utvecklingen före att faktiskt vinna absurda summor pengar. Det ska bli kul att följa framfarten inom PLO för jag personligen känner att det är tämligen klurigt att gå över till en ny spelform med en relativt hög teoretisk kunskap i NLHE i bagaget. Det slutar med att man tänker på samma nivå som i NLHE men inte har någon aning om med vilka frekvenser någonting överhuvudtaget sker i PLO och vad som är toppen eller botten av ens range då handkombinationerna med fyra kort givetvis är helt annorlunda.

 

Jag hade förstått om du inte hade velat delge handhistoriker från ditt NLHEspel då din edge gentemot den genomsnittliga spelaren är såpass stor att det hade kunnat skada ditt framtida ev men nu när du är novis inom PLO hade det varit kul att få se några händer med medföljande resonemang!

 

Och visst ja: Umeå ftw! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade förstått om du inte hade velat delge handhistoriker från ditt NLHEspel då din edge gentemot den genomsnittliga spelaren är såpass stor att det hade kunnat skada ditt framtida ev men nu när du är novis inom PLO hade det varit kul att få se några händer med medföljande resonemang!

 

vet inte om en vidare större edge på avarage mid/hs shonnen på stars ens existerat under de senaste 2 åren känt mig ganska avarage tbh, det finns många på 5/10 som jag tycker e mkt bättre än mig själv osv.

 

har aldrig varit speciellt hemlighetsfull av mig när de kommer till posta händer eller förmedla tankegångar o sånt så det kommer nog ett par händer ifall jag nu kan lära mig så småningom hur man faktiskt postar händer här :P

 

Och visst ja: Umeå ftw! 8-)

 

highfive.gif

 

oh! skoj att du ska skriva lite här istället!

 

Har följt dig hårt på LP under den tiden du skrev där, så det lär nog bli lika aktiv läsning här som det varit där :)

 

gl !

 

thx mate, gl med starsgrinden!

 

 

Som ung herre spenderade jag större delen av min ungdomliga fritid utanför skola och bus (akohol och samlag)

 

vet inte vad jag försökte reppa här riktigt, alltid varit en overbluffare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...